D3/D4/D5 2013

Plaats reactie
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Allen,

Ik ben een veelrijder en ga medio 2016 "eindelijk" aan de Volvo, als de huidige auto eruit gaat. Dit vanwege de bekende redenen waarom de meesten van jullie Volvo rijden, maar vooral ook vanwege de mogelijke hoge kilometerstanden met het 5-cilinderblokje - ik rijd zo'n 50/60K kilometer per jaar. En ik geloof niet zo in het steeds kleiner maken van blokjes met steeds meer turbo's erop. Plan is dus om een jonggebruikte 5-cilinder diesel uit Duitsland te importeren. Ivm BPM bijtelling en -wederom- het verwachte hoge kilometrage een D4/D5, handbak uit 2013. Grote voordeel van import is dat je in Duitsland m.b.t. diesel wat makkelijker een auto met een wat lagere kilometerstand op de kop kunt tikken. Budget is een goede 20K Euro, in die klasse gaat dat dan wel lukken (we kijken dus naar een 3-4 jaar oude auto).
Ik weet dat de 2013 D3 (136 PK, zelfde blok in basis als de D4) in Belgie is geintroduceerd omdat men daar qua belasting naar aantal PK's kijkt. In Nederland is deze D3 niet verkocht omdat verschil tussen D2 en D4 te klein was. Maar: in Duitsland zie ik ook een hoop D3's voorbij komen. Wat is daar in Duitsland het verhaal achter? Ik bedoel: waarom zou je een D3 aanschaffen als deze hetzelfde blok heeft als de D4, dezelfde BPM uitstoot, dezelfde verbruikccijfers maar alleen naar beneden is getuned? Iemand een idee? Zie ik iets over het hoofd? Dan pak je toch altijd een D4? (of D5, maar dat is so wie so een duidelijk en ander verhaal).
Laatst gewijzigd door ribruijn op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

De D3 in Nederland / Duitsland is een 2 liter 5-cilinder met 163 pk. Is in Belgie een ander blok. D4 was er destijds niet. D5 is 2.4 liter 5 cilinder.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Dat dacht ik dus ook. Maar in 2013 is dus OOK in Duitsland de 136 PK D3 verkocht, dezelfde als dus in Belgie. Naast de D4 163 PK. En waarom zou je deze D3 "pakken" als je ook een D4 hebt???
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Altijd voor de D5 gaan, ik heb hem ook recent uit Duitsland gehaald een MY2012 voor inderdaad het bedrag wat jij noemt. Voordeel van een handbak is dat die in Dld niet gewild zijn en relatief weinig CO2 uitstoot kennen, waardoor de BPM bijtelling mee valt. Ze zijn echter best schaars. Kijk vooral bij volvocars.de de mijne is uit berlijn gekomen (ja, we zijn op en neer gereden voor een proefrit). gebruik geen importservice maar doe het gewoon lekker zelf, bespaart geld en als je het goed organiseerd is het ook gewoon leuk om te doen. Succes en ik ben benieuwd naar je ervaringen, hou ons op de hoogte!
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Ik heb je verhaal nauwlettend gevolgd Quota, ben een zeer actief meelezer :-)
Mijn verhaal speelt echter pas in 2016. Ik ga eerst de huidige 7-zitter oprijden tot de dure 360.000 beurt (die ik niet ga uitvoeren). En de spaarpot moet nog wat voller.
En ja, ik zal t.z.t. alles delen. Ik kijk dus inderdaad naar D4/D5 maar kom dus ook 136 PK's D3 tegen (in 2013). Vind ik heel apart, ik kan de rationale niet geven waarom deze naast een D4 zou bestaan....

Handbakjes uit 2013. D3 136 PK, D4 163 PK en D5 215 PK:

http://fahrzeuge.autoscout24.de/?atype= ... %2CU&dtr=s
Laatst gewijzigd door ribruijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1513
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Dat is een gedowntunede 5-pitter als ik het goed heb. Wel even kijken of er ook een kleinere turbo opgezet is. Heb er een paar jaar geleden eens naar gekeken en meen me te herinneren dat je 'm probleemloos kunt tunen naar de specs van een hogere versie.

In Duitsland kan het voor verzekering en ik meen ook wegenbelasting interessant zijn om het vermogen terug te schroeven dus dat kan de ratio achter de D3/136Pk zijn?


edit: de oudere bj's (2011) zijn de D3 5 cylinders, later (MJ 2012?) worden het 4-cylinders van allebei 136PK. Leve de typeaanduidingen :-/

Overigens, BPM en aanschaftechnisch interessant, vind je ook auto's uit 2011 met minder dan 50k op de klok. Diesels, jawel!
Laatst gewijzigd door MN-NL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Ah. Dus dezelfde constructie als in Belgie. Ik wist niet dat dat in Duitsland ook PK-afhankelijk was. Bedankt, dat verklaart inderdaad een en ander!
Maar ik laat deze toch links liggen, alleen D4/D5 is voor mij interessant.

En met betrekking tot je laatste regel: dat is nu precies DE reden om in Duitsland te kijken. In Nederland vind je geen diesels met lage km-standen. En als ze er wel zijn, betaal je je helemaal scheel.
Laatst gewijzigd door ribruijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Bij een diesel zou ik dus niet direct voor lage km-standen gaan. liever een jonge auto met veel km's, juist voor een diesel is het enorm bepalend voor de levensduur of de motor veel op bedrijfstemperatuur heeft gedraaid of niet. dus liever een 3 jaar oude auto met 180k km dan een zes jaar oude met maar 50k km.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Absoluut waar. Maar in principe kijk ik naar auto's uit 2013. Oudere auto's staan sowieso niet op mijn zoekvizier. En binnen de "poule" van handbakken is de spoeling redelijk dun. Ik zou nog kunnen kijken naar eind 2012 modellen maar 1 van de selectiecriteria zijn de start/stop modellen (126 gr CO2 voor de D5 en 119 gr CO2 voor de D4). Scheelt een aanzienlijke slok BPM.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

ribruijn schreef: Absoluut waar. Maar in principe kijk ik naar auto's uit 2013. Oudere auto's staan sowieso niet op mijn zoekvizier. En binnen de "poule" van handbakken is de spoeling redelijk dun. Ik zou nog kunnen kijken naar eind 2012 modellen maar 1 van de selectiecriteria zijn de start/stop modellen (126 gr CO2 voor de D5 en 119 gr CO2 voor de D4). Scheelt een aanzienlijke slok BPM.
euhh, dat is 136 gram C02 voor de D5... vanaf My2012 (215 pk) zoals ik die heb (inderdaad met start/stop).
Daar is de auto mee geleverd in Dld en dat is ook de waarde die men bij invoer over neemt uit het CVO. Die 126 gram geldt alleen bij gebruik op landelijke wegen. Gecombineerd verbruik levert een uitstoot van 136 gram op.

Zorgen dat je een goede volle auto hebt, en dan op handels waarde de bpm af laten schrijven. maakte dat ik nog maar 27% van de BPM hoefde te betalen. Al heb ik nu wel heel veel wat kapot kan gaan.... :'( <_<
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Ha Quota,

Da's niet juist voor zover ik kan zien. Zojuist nog even gechecked, zowel in de Duitse als de Nederlandse datalijsten:

Je hebt gelijk voor wat betreft MY2012. Maar de D5 in zowel MY2013 en MY2014 heeft een gecombineerde CO2 uitstoot van 126 gr/km. Voor MY2012 zie ik overigens op alle plaatsen 134 gr/km (geen 136). Er heeft blijkbaar "iets" plaatsgevonden wat het nog ietsjes verder heeft verlaagd.

Als ik het me goed herinner bestaat dit "iets" uit het feit dat de MY2013 modellen (en later) nu de lichtere drijfstangen hebben, en ook omdat de oliekoelers voor de zuigers nu alleen nog open gaan als het nodig is. Dit samen zorgde voor een iets lagere uitstoot.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Okay, weer wat geleerd... :-)overigens scheelt dat in de bruto BPM voet niet gek veel hoor (ongeveer 1500 euro), ik zou daar een netto voordeel van 180 euro op halen, dus nauwelijks de moeite waard. Ik zou er in ieder geval een oudere auto, die helemaal naar mijn wens, is niet voor laten staan.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Klopt, bij afschrijving valt het verschil grotendeels weg. Totale (nieuw) BPM voor de D5 MY2012 was 10.791 Euro (op basis van CO2 uitstoot). Voor de D5 MY2013 (en later) was het 9.207 Euro. Inderdaad zo'n 1500 Euro verschil. Maar toch, als je zo'n 65% weet af te schrijven scheelt het toch zo'n 500 Euro tussen MY2012 en MY2013. En verbruik is ietsiepietsie lager. En ons bin Ollander he?

En je moet toch ergens vanuit gaan, vandaar dat ik me in eerste instantie beperk in mijn zoektocht tot MY2013 auto's 8-)
Laatst gewijzigd door ribruijn op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

of ie ook echt zuiniger is durf ik wel te betwijfelen... de meest vervuilende diesel die ik tot nog toe had was ook de zuinigste in praktijk...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik weet niet of het in DL ook in een V70 geleverd is maar in de Xc70 heb je ook nog een D3 AWD dit is een 2.4 twin turbo, dezlfde als de 215pk D5 maar dan met 163pk.

Dit alleen maar om je nog meer in de war te brengen....

D3 kan dus zowel een 2.0 4 cyl, 2.0 5 cyl als een 2.4 5 cyl zijn
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
ribruijn
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 10.09.2014 - 13:08

Klopt. En dat ding is later ook D4 gaan heten. Maar ik kijk alleen naar V70, dus die zie ik niet voorbij komen. Ik heb het wel helder nu... :-)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”