Bij het proberen over te slaan van de derde versnelling merk je dat dat wat minder soepel gaat, logisch gezien het grote toerental verschil. In zijn 2 naar de 60 km/h zit je rond de 3k toeren, bij 1,5k toeren schakel je soepel door naar zijn 4. Nu zag ik alleen iets intressants.
Bij het ontkoppelen van de 2e versnelling merk ik dat het toerental begint te zakken maar bij de 2k toeren blijft deze 1-2 seconden hangen, mogelijk voor het soepel doorschakelen naar zijn 3 ?
Nu vraag ik mij af of het 1-2 seconden blijven hangen bij de 2k toeren een reden heeft of dat dit gewoon een eigenschap is van de techniek ? Het heeft wel het voordeel dat bij rustig schakelen je soepel kan schakelen maar het overslaan van versnelling niet echt lekker werkt.
14% D4 versnellingen overslaan
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41025
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De vraag is natuurlijk waarom je versnelling zou willen overslaan.
Ik heb in ieder geval nog nooit die behoefte gehad en kan me niet voorstellen dat zoiets in een 'featurelijst' zou staan.
De fabrikant heeft al die versnellingen, in die volgorde, er niet voor niets ingestopt.
Ik heb in ieder geval nog nooit die behoefte gehad en kan me niet voorstellen dat zoiets in een 'featurelijst' zou staan.
De fabrikant heeft al die versnellingen, in die volgorde, er niet voor niets ingestopt.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Het niet snel zakken van de toeren is zowel electronisch zo geregeld, als een gevolg van het zware vliegwiel wat gemonteerd is, daardoor haakt de bak een beetje bij het overslaan van een versnelling. Heeft de D5 ook.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 26.09.2014 - 13:20
Heb het geprobeerd iets duidelijker te verwoorden hoop dat je dan ziet waar deze post over gaat...Ben schreef: De vraag is natuurlijk waarom je versnelling zou willen overslaan.
Ik heb in ieder geval nog nooit die behoefte gehad en kan me niet voorstellen dat zoiets in een 'featurelijst' zou staan.
De fabrikant heeft al die versnellingen, in die volgorde, er niet voor niets ingestopt.
Ja opzich logisch als het toerental "flink" moet zakken voor een veel hogere versnelling zal het een schok opleveren, dat gaf ik ook al aan. Maar als je van zijn 2 naar zijn 4 schakelt maar eerst wacht tot het toerental naar de 1,5k zakt merk je niets.. ook logisch.Quota schreef: Het niet snel zakken van de toeren is zowel electronisch zo geregeld, als een gevolg van het zware vliegwiel wat gemonteerd is, daardoor haakt de bak een beetje bij het overslaan van een versnelling. Heeft de D5 ook.
Maar het gaat mij echt om het feit dat bij het ontkoppelen van de tweede versnelling het toerental begint te dalen en STOPT bij de 2k voor 2 seconden.
Laatst gewijzigd door JustO op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ik heb het ook wel eens op de provinciale weg, na kruispunt met afslaand verkeerd in zijn vier ff gas geven en voor jet het weet zit je op je kruissnelheid van 85/90. Dan wil ik de vijf ook over slaan en direct naar de zes en de acc erop.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14
Ik sla ook soms de 5 over. Je kan met de 4 van 50 tot 160 
Volgens mij is bij 2 naar 4 in z'n 50 het verschil gewoon te groot.
Ik vind 50 trouwens net te weinig voor de 4, 53 a 54 is precies wat beter.
(V60 wel...)

Volgens mij is bij 2 naar 4 in z'n 50 het verschil gewoon te groot.
Ik vind 50 trouwens net te weinig voor de 4, 53 a 54 is precies wat beter.
(V60 wel...)
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44
Goeie vraag JustO
Ontdekte bij de V40 ook voor het eerst de wijze beslissing van de fabrikant vast te bedenken wat de volgende versnelling wordt en daar het toerental op aan te passen.
Waardeloos vind ik het.
Als je rustig versnelt kun je idd rustig door alle versnellingen heen schakelen, maar als je bv in z'n 2 even flink doortrekt en daarna niet meer wilt versnellen zou je in z' n 3 nog steeds veel te veel toeren maken om lekker rustig verder te rijden, en schakelde ik met andere auto's meestal van 2 naar 4 of 5
Nu moet je idd even wachten tot hij het toerental loslaat en zonder koppelingslijtage meer dan 1 versnelling kunt schakelen. Danku wijze heren van Volvo.
Trek je niets aan van mensen die moeite hebben zich in een ander te verplaatsen of alleen maar doen wat ze volgens het boekje geleerd is.
Ontdekte bij de V40 ook voor het eerst de wijze beslissing van de fabrikant vast te bedenken wat de volgende versnelling wordt en daar het toerental op aan te passen.
Waardeloos vind ik het.
Als je rustig versnelt kun je idd rustig door alle versnellingen heen schakelen, maar als je bv in z'n 2 even flink doortrekt en daarna niet meer wilt versnellen zou je in z' n 3 nog steeds veel te veel toeren maken om lekker rustig verder te rijden, en schakelde ik met andere auto's meestal van 2 naar 4 of 5
Nu moet je idd even wachten tot hij het toerental loslaat en zonder koppelingslijtage meer dan 1 versnelling kunt schakelen. Danku wijze heren van Volvo.
Trek je niets aan van mensen die moeite hebben zich in een ander te verplaatsen of alleen maar doen wat ze volgens het boekje geleerd is.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Kijk en daarom is er een automaat uitgevonden.
Gewoon gas geven en de automaat doet zijn ding.
In de bergen naar manueel en schakelen we met de hand.
Na even doortrekken in zijn 4 slaat de GT wel de 5 over.
Gewoon gas geven en de automaat doet zijn ding.
In de bergen naar manueel en schakelen we met de hand.
Na even doortrekken in zijn 4 slaat de GT wel de 5 over.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Mark_V
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 17.05.2015 - 16:40
- Locatie: Den Helder
Het overslaan van versnellingen kan je zelfs terugvinden in de "tips om zuinig te rijden" in je sensus systeem. De voorbeelden zijn inderdaad van 2->4 en 3->5 schakelen als je toch sportief en zuinig wilt rijden. Dit zou dan toch haast feilloos moeten werken in een 14% bijteller.
- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
Voorbeeld: met invoegen op de snelweg trap je 'm noodgedwongen even flink door in 3e of 4e versnelling zodat je snel op je gewenste snelheid bent. Dan ga je toch niet eerst naar 5 schakelen om zonder verdere versnelling 'm daarna gelijk weer in z'n 6e versnelling te zetten? Dan ga je toch gelijk van 3 of 4 naar de 6?Ben schreef: De vraag is natuurlijk waarom je versnelling zou willen overslaan.
Ik heb in ieder geval nog nooit die behoefte gehad en kan me niet voorstellen dat zoiets in een 'featurelijst' zou staan.
De fabrikant heeft al die versnellingen, in die volgorde, er niet voor niets ingestopt.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29553
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
+1!diesel01 schreef: Kijk en daarom is er een automaat uitgevonden.
Gewoon gas geven en de automaat doet zijn ding.
In de bergen naar manueel en schakelen we met de hand.
Na even doortrekken in zijn 4 slaat de GT wel de 5 over.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Als je een auto hebt met 190 pk en lange versnellingen, dus je kan hem heerlijk rijden door z'n enorme bereik, waarom dan allemaal versnellingen overslaan?
Dit is een van de redenen dat er zoveel egr problemen ontstaan, doordat er bij lage snelheden te snel wordt opgeschakeld naar te hoge versnellingen. Oftwel de schakelindicator fetisjisten.
Dit is een van de redenen dat er zoveel egr problemen ontstaan, doordat er bij lage snelheden te snel wordt opgeschakeld naar te hoge versnellingen. Oftwel de schakelindicator fetisjisten.
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Dat is JUIST een reden om versnellingen over te slaan. Er is immers dusdanig veel koppel beschikbaar dat het niet nodig is de versnellingen nauwgezet op het toerental aan te passen. Dat daardoor automatisch ook met te lage toerentallen gereden zou worden is echt flauwekul. Integendeel, als je gewoon lekker doortrekt in de lagere versnellingen maakt de motor juist prima toeren.V50 R schreef: Als je een auto hebt met 190 pk en lange versnellingen, dus je kan hem heerlijk rijden door z'n enorme bereik, waarom dan allemaal versnellingen overslaan?
Dit is een van de redenen dat er zoveel egr problemen ontstaan, doordat er bij lage snelheden te snel wordt opgeschakeld naar te hoge versnellingen. Oftwel de schakelindicator fetisjisten.
In de 1.6 D2 kan het trouwens prima, versnellingen overslaan. In II doortrekken naar 50 km/u en dan doorschakelen naar IV. Of naar 100-110 km/u doortrekken in IV en dan gelijk door naar VI (ik vind de V sowieso niet erg veel toevoegen qua acceleratie).
Waarom je dat zou doen? Minder schakelen betekent minder onderbrekingen van de acceleratie en daarmee minder schokken. En dat is prettig, bijvoorbeeld voor je passagiers. Maar je zou ook kunnen beredeneren dat de koppeling er minder door slijt. En zoals iemand anders al aangaf, Volvo adviseert het zelf.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Mijn XC60 met 205pk en 450nm koppel loopt het mooist als hij juist wel alle versnellingen neemt.
Doortrekken in 4 waarna hij zelf 6 inlegd geeft een forse terugval in toeren, zeker wanneer in de snelweg op ga en wil versnellen naar 150.
Doortrekken vanaf 120 naar 190 doet hij altijd in zijn 5, bij 180 gaat het zesde verzet erin.
Doortrekken in 4 waarna hij zelf 6 inlegd geeft een forse terugval in toeren, zeker wanneer in de snelweg op ga en wil versnellen naar 150.
Doortrekken vanaf 120 naar 190 doet hij altijd in zijn 5, bij 180 gaat het zesde verzet erin.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Helemaal eens tom.
@D2, jij vergelijkt de d2 met de d4. Zijn totaal andere blokken en versnellingsbakken, bij de d2 kon je idd makkelijk al snel naar de zes, omdat de versnellingen relatief kort waren, en er meer toeren worden gemaakt,omdat er minder vermogen is.
De d4 draait weinig toeren, lange verzetten vanaf de 3e versn, veel vermogen, dus al bij lage snelheden snel op schakelen zorgt voor het open gaan van de egr klep. Dat is de reden waarom al die monteurs/volvodealers tegen mensen met egr problemen zeggen dat ze het nieuwe rijden niet zoveel moeten toepassen. Kan wel zijn dat volvo iets zegt in een boekje, dat doen ze in de auto ook middels de schakelindicator, maar je hebt ook oren, en als je een beetje luistert naar je blok vindt deze het fijn om een beetje toeren te maken.
En mbt slijtage van je koppeling, als je normaal kan schakelen slijt deze niet extra als je al je verzetten gebruikt. Het overslaan van versnellingen bij lage snelheden kan eerder zorgen voor een slip/slijtage.
@D2, jij vergelijkt de d2 met de d4. Zijn totaal andere blokken en versnellingsbakken, bij de d2 kon je idd makkelijk al snel naar de zes, omdat de versnellingen relatief kort waren, en er meer toeren worden gemaakt,omdat er minder vermogen is.
De d4 draait weinig toeren, lange verzetten vanaf de 3e versn, veel vermogen, dus al bij lage snelheden snel op schakelen zorgt voor het open gaan van de egr klep. Dat is de reden waarom al die monteurs/volvodealers tegen mensen met egr problemen zeggen dat ze het nieuwe rijden niet zoveel moeten toepassen. Kan wel zijn dat volvo iets zegt in een boekje, dat doen ze in de auto ook middels de schakelindicator, maar je hebt ook oren, en als je een beetje luistert naar je blok vindt deze het fijn om een beetje toeren te maken.
En mbt slijtage van je koppeling, als je normaal kan schakelen slijt deze niet extra als je al je verzetten gebruikt. Het overslaan van versnellingen bij lage snelheden kan eerder zorgen voor een slip/slijtage.
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
@V50 R: Als je versnellingen overslaat bij acceleren wil dat niet zeggen dat je DUS ook met te weinig toeren aan het rijden bent. Dat is veel te kort door de bocht. Stel, ik rij met 50 km/u in III of IV door de bebouwde kom, en de weg gaat over in een autoweg waar 100 km/u is toegestaan. Als ik dan in III accelereer naar 100 km/u en dan naar de V of VI doorschakel, hoe doe ik dan de aandrijflijn geweld aan?
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Ik heb het nergens over een andrijflijn...?
Gaf alleen aan dat het nieuwe rijden, dus snel naar hogere versnellingen, niet zo fijn is voor je blok. Egr gaat dan open staan, wat zorgt voor vervuiling en op den duur storingen van de egr. Vraag het maar na bij je dealer.De herstelkosten liggen dan hoger dan de kleine besparing die het je heeft opgeleverd. Daarnaast zou ik wat eerder opschakelen naar de 4 ipv 100 in de 3 met een d2. D4 kan dat prima, meer vermogen, lagere toeren.
Gaf alleen aan dat het nieuwe rijden, dus snel naar hogere versnellingen, niet zo fijn is voor je blok. Egr gaat dan open staan, wat zorgt voor vervuiling en op den duur storingen van de egr. Vraag het maar na bij je dealer.De herstelkosten liggen dan hoger dan de kleine besparing die het je heeft opgeleverd. Daarnaast zou ik wat eerder opschakelen naar de 4 ipv 100 in de 3 met een d2. D4 kan dat prima, meer vermogen, lagere toeren.
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Motor+versnellingsbak = aandrijflijn.
Maar je bent wat mij betreft nogal off-topic bezig. Het gaat over versnellingen overslaan. Als je graag anti-nieuwerijden stokpaardjes van stal wilt halen, dan is daar geloof ik wel een aantal ander topics voor.
Maar je bent wat mij betreft nogal off-topic bezig. Het gaat over versnellingen overslaan. Als je graag anti-nieuwerijden stokpaardjes van stal wilt halen, dan is daar geloof ik wel een aantal ander topics voor.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper