Nou, het volgende slijtage ding aan onze S60: Condensor lek en afstand magneetkoppeling van de compressor te groot.
Alles laten repareren (€€€), compressor niet vervangen maar monteur heeft een vulringetje van 0.5mm weggehaald, afstand is nu 0.35mm.
Eerste 2 dagen deed alles het perfect. Auto daarna een dag niet nodig gehad en vandaag maakt de compressor een heel rauw geluid, slaat ook vaker aan en draait dan maximaal 5 seconden.
Is er niet genoeg koudemiddel ingegaan? Zie niet zo snel lekkage.
Ik lees ook over sommige systemen dat er olie bij het koudemiddel door moet om de compressor te smeren? Weet iemand of dit inderdaad zo is en hoe dit bij een S60 zit?
Compressor airco
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Op alle antwoorden: Ja
Ze doen er ook wat fluor in dus een lek is met infrarood licht te zien.
Er zijn inderdaad wel wat truckjes om de levensduur wat te verlengen maar uiteindelijk.......is het over. Optie is dan om bij één van de Volvo demontagebedrijven die hier adverteren een vervangende pomp aan te laten rukken in plaats van een vermogen af te tikken bij een dealer. Maar dat zijn allemaal keuzes en die zijn aan jou.
Ze doen er ook wat fluor in dus een lek is met infrarood licht te zien.
Er zijn inderdaad wel wat truckjes om de levensduur wat te verlengen maar uiteindelijk.......is het over. Optie is dan om bij één van de Volvo demontagebedrijven die hier adverteren een vervangende pomp aan te laten rukken in plaats van een vermogen af te tikken bij een dealer. Maar dat zijn allemaal keuzes en die zijn aan jou.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- lint
- Geartronic member
Ik vrees ook dat de aircopomp is versleten en dan is vervangen de enige optie.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
Airco werkte altijd goed, alleen als het boven de 30 graden was viel deze wel eens uit. Na een kwartier werkte de airco dan weer even.
De spleet bij de magneetkoppeling was 0,95mm, terwijl deze tussen de 0,3 en 0,5 mm hoort te zijn, zoals ik het begreep. Als de boel te warm werd, kon de magneetkoppeling die te grote afstand niet overbruggen.
Dat nu 3 dagen na corrigeren van die spleet de compressor opeens de geest geeft lijkt mij wel een beetje té toevallig.
De spleet bij de magneetkoppeling was 0,95mm, terwijl deze tussen de 0,3 en 0,5 mm hoort te zijn, zoals ik het begreep. Als de boel te warm werd, kon de magneetkoppeling die te grote afstand niet overbruggen.
Dat nu 3 dagen na corrigeren van die spleet de compressor opeens de geest geeft lijkt mij wel een beetje té toevallig.
Laatst gewijzigd door MartijnK op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Is de pomp eruit geweest en systeem opnieuw gevuld? zo ja als er geen pomp olie verloren is gegaan hoeft er ook geen olie bij. hoewel ze meestal zon 20 ml olie ivm verlies bij leegpompen toevoegen. Hoeveel km heeft de auto gelopen? op dit moment (met warme weer) gaan er meer pompen stuk rond de 300.000 km. door de betere afstelling kan de pomp waarschijnlijk harder werken en kan dat net het zetje zijn.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
-
- 2nd Gear member
Spanrol van multiriem begint de geest te geven, die maakt af en toe lawaai. Zelf even mogen luisteren met stethoscoop, klonk niet heel fijn. Zaterdag wordt ie vervangen, pomp maakte niet teveel lawaai.
Km stand is 220.0000
Km stand is 220.0000
Laatst gewijzigd door MartijnK op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.