Vroeger toen er nog geen synchromesch ringen bestonden een noodzaak, tegenwoordig bezigheid van de V8 boys met Scania op de grill.
Volgende week weer met Truckstar..
14% D4 versnellingen overslaan
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 25.06.2014 - 11:49
Ik heb er vandaag eens op gelet en het toerental blijft inderdaad hangen. Wat ik gedaan heb is doortrekken naar 5000 toeren en daarna de koppeling intrappen. Je ziet dat hij dan even blijft hangen op bijvoorbeeld 2800 toeren en dan 1800 toeren om dan naar stationair te gaan. Gisteren viel mij ook op dat zodra ik de koppeling naar het aangrijpingspunt beweeg er inderdaad een soort aan/uit stand is met 300 toeren erbij. Dat diesel gas bijgeeft is heel normaal.
Vandaag heb ik de Polestar tuning laten uitvoeren. Daarmee vind ik dat het schakelen en koppelen veel soepeler gaat, zonder een soort schok (hij blijft erin zitten af en toe, ondanks 44.000 km op de teller, nu dus met tuning veel minder erg). Ik heb meteen gekeken wat er gebeurt als ik de koppeling beweeg. Die aan/uit stand van 300 toeren erbij is eruit. Omdat de gasrespons dus ook effect heeft op het gas bijgeven van de koppeling is dit perfect te doseren. Daarbij is de auto wat grilliger en responsiever
.
Vandaag heb ik de Polestar tuning laten uitvoeren. Daarmee vind ik dat het schakelen en koppelen veel soepeler gaat, zonder een soort schok (hij blijft erin zitten af en toe, ondanks 44.000 km op de teller, nu dus met tuning veel minder erg). Ik heb meteen gekeken wat er gebeurt als ik de koppeling beweeg. Die aan/uit stand van 300 toeren erbij is eruit. Omdat de gasrespons dus ook effect heeft op het gas bijgeven van de koppeling is dit perfect te doseren. Daarbij is de auto wat grilliger en responsiever

- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ja, dat heeft mijn V ook. Als je in een keer je gas los laat gaan je onderdelen nog even door hoor. Het is niet zo dat hij in een keer stopt. 

- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15.04.2014 - 13:53
Ik vind dit wel een interessant topic,
Dat van de +/- 300 toeren bij het wegrijden was me al eerder opgevallen en ervaar ik als prettig, dat bij het overschakelen niet.
Ik mag de 400nm van de D4 graag aanspreken en bij warme motor in zijn 3 invoegen op de snelweg geeft zo'n lekkere duw in de rug. Vervolgens in 1x van zijn 3 naar zijn 6 en rustig verder cruisen.
Overigens vind ik soepel en schokloos schakelen wel lastig met de V60, ik kan het soms beter in mijn Peugeot uit 1929 (zonder synchromesh/ met dubbelclutchen en tussengas
) dan met de Volvo. Naar mijn idee komt dat door de enorme overbrengingsverschillen.
1 naar 2 is bijna onmogelijk schokloos, 2 naar 3 vooral niet als het wat sneller gaat.
3 naar 4 is geen probleem en 5 naar 6 ook niet, naar mijn idee liggen die ook veel dichter bij elkaar. De 5 had sowieso wel weg gemogen.
De 5 sla ik vrij vaak over
Daarbij volg ik waar het kan gewoon de schakelindicator, het ding zoeft vooruit op golven van koppel
. Hiermee heb ik bij vorige auto's nooit last gehad. Overigens bij vol gas geeft het ding pas aan te schakelen in de buurt van het maximale toerental dus het hangt ook van de rijstijl af.
Dat van de +/- 300 toeren bij het wegrijden was me al eerder opgevallen en ervaar ik als prettig, dat bij het overschakelen niet.
Ik mag de 400nm van de D4 graag aanspreken en bij warme motor in zijn 3 invoegen op de snelweg geeft zo'n lekkere duw in de rug. Vervolgens in 1x van zijn 3 naar zijn 6 en rustig verder cruisen.
Overigens vind ik soepel en schokloos schakelen wel lastig met de V60, ik kan het soms beter in mijn Peugeot uit 1929 (zonder synchromesh/ met dubbelclutchen en tussengas

1 naar 2 is bijna onmogelijk schokloos, 2 naar 3 vooral niet als het wat sneller gaat.
3 naar 4 is geen probleem en 5 naar 6 ook niet, naar mijn idee liggen die ook veel dichter bij elkaar. De 5 had sowieso wel weg gemogen.
De 5 sla ik vrij vaak over
Daarbij volg ik waar het kan gewoon de schakelindicator, het ding zoeft vooruit op golven van koppel

Current: 2015 Volvo V60 D4 181PK Power Blue Momentum + Business pack Connect + Stoelverwarming & Welvaartsknobbel.
Current: 1998 Mazda 323 P 1.3 73PK LX Blue metallic
Current: 1929 Peugeot 190 S Camionnette Tolee 695cc 14PK
Past: 2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI Econetic 115PK Lunar Sky Titanium + Business Pack + Winterpack & Welvaartsknobbel.
Current: 1998 Mazda 323 P 1.3 73PK LX Blue metallic
Current: 1929 Peugeot 190 S Camionnette Tolee 695cc 14PK
Past: 2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCI Econetic 115PK Lunar Sky Titanium + Business Pack + Winterpack & Welvaartsknobbel.
- V.I.K.
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38
Pfftt gelukkig heb ik toch een bijzondere V. Ik heb het gewoon ook een keer bewust uitgeprobeerd, maar mijn toerental blijft niet hangen als ik hem doortrek tot de 60 zoals in het begin van de topic stond. Mijn toerental zakt als een statige dame rustig terug naar de ongeveer 1250 rpm.
Maar nou heb ik een d4, zou daarin het verschil kunnen zitten??
Maar nou heb ik een d4, zou daarin het verschil kunnen zitten??
Volvo V40 D4 My2015
, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein

VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25
Ook in mijn 5-pitter D3 uit 2012 houdt hij het toerental kunstmatig hoog om naar de volgende versnelling te schakelen soepeler te maken. Vooral nuttig voor de 'rustiger' schakelende mensen.
Ben ik blij dat ik niet de enige ben die het lastig heeft met vlot schakelen in de 1e paar versnellingen! Het is alsof je ofwel heel traag moet schakelen, ofwel heel snel. Ergens tussenin resulteert steevast, tenzij met de allergrootste concentratie, in een voor je passagiers onaangename schok. Al lijkt dit wel minder als ik boven de 2000 rpm blijf.
Versnellingen overslaan doe ik trouwens ook vaak, zoals hierboven al vaak beschreven: lekker genieten van de rauwe 5-cylinderroffel in 3e of 4e versnelling op de oprit van de snelweg, en bij 127 km/u, hop, naar 6e en cruise control op.
Ben ik blij dat ik niet de enige ben die het lastig heeft met vlot schakelen in de 1e paar versnellingen! Het is alsof je ofwel heel traag moet schakelen, ofwel heel snel. Ergens tussenin resulteert steevast, tenzij met de allergrootste concentratie, in een voor je passagiers onaangename schok. Al lijkt dit wel minder als ik boven de 2000 rpm blijf.
Versnellingen overslaan doe ik trouwens ook vaak, zoals hierboven al vaak beschreven: lekker genieten van de rauwe 5-cylinderroffel in 3e of 4e versnelling op de oprit van de snelweg, en bij 127 km/u, hop, naar 6e en cruise control op.