Heren en dames ook,
Mijn beste vriend is een paar jaar terug in Noorwegen gaan wonen. Heeft daar toen een Opel Vectra gekocht.
Afgelopen week is die op weg naar huis min of meer overleden, en nu gaat er een nieuwe auto komen die groet genoeg moet zijn voor hun twee husky's, sledes, tenten en wat dies meer zij. Nu hebben ze proefgereden in een XC70 en daar zijn ze erg enthousiast over.
Zijn er hier nog Noorse Nederlanders met tips? Door de belastingen lijkt invoeren vanuit het buitenland in Noorwegen niet interessant te zijn.
Ik heb hem al het advies gegeven om hier eens te komen kijken, alleen denk ik dat hij meer van het meelezen is...
Zijn er nog tips&tricks, dingen om specifiek op te letten?
Noorse Nederlander kan wel wat hulp gebruiken
-
- 6th Gear member
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- evert65
- 6th Gear member
tips en tricks heb ik zo niet direct, laat iig een aankoop keuring doen
verder nette wagen, nette garage, weinig km, zal niet veel mee mis wezen
met die stand
verder nette wagen, nette garage, weinig km, zal niet veel mee mis wezen
met die stand
keep calm!, your randomizer is running
- diesel01
- Geartronic member
Mooie auto hoor.
Lijkt mij niet zoveel mis mee.
Lijkt mij niet zoveel mis mee.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
wat verdere informatie, ze rijden ongeveer 25K km per jaar en nu zijn er plannen in Noorwegen om extra belastingen door te voeren voor dieselauto's.
Ik heb aangegeven dat de 2,5T ook een prachtige motor is om mee te rijden (hij is nogal verknocht dieselrijder). Tot welk jaar zijn die eigenlijk geleverd?
Mijn vriend is wat huiverig voor hogere kilometerstanden en auto's ouder dan vijf jaar. Er waren/zijn hier toch ook een paar nederlanders in Noorwegen woonachtig dacht ik?
Ik heb aangegeven dat de 2,5T ook een prachtige motor is om mee te rijden (hij is nogal verknocht dieselrijder). Tot welk jaar zijn die eigenlijk geleverd?
Mijn vriend is wat huiverig voor hogere kilometerstanden en auto's ouder dan vijf jaar. Er waren/zijn hier toch ook een paar nederlanders in Noorwegen woonachtig dacht ik?
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
C30 summum 2.4i
VW Polo 1.4 kaal...
- diesel01
- Geartronic member
http://www.volvo-forum.nl/memberlist.ph ... le&u=17969Quota schreef: wat verdere informatie, ze rijden ongeveer 25K km per jaar en nu zijn er plannen in Noorwegen om extra belastingen door te voeren voor dieselauto's.
Wellicht kun je de man een PB sturen.
V90 T6 Recharge Rdesign
- Jers3n
- 5th Gear member
De 2.5T is, bij mijn weten, nooit geleverd in de XC70 NN, die was/is er als benzine enkel als 3.2 en T6 (3.0L), beide 6-cyl. En nu met de nieuwere VEA motoren als T5 (2.0 4-cyl)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 6th Gear member
Hmmm... Dat is wel zonde...
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
C30 summum 2.4i
VW Polo 1.4 kaal...
- sbv
- 6th Gear member
Er is hier een Noorse nederlander actief. Ik zal hem wel even wakker schudden
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- EwoutSchalkwijk
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Gaaaaaaaaaaaaaapppp, Mogguh. Is er wat? Gebeurt er wat op het forum?sbv schreef: Er is hier een Noorse nederlander actief. Ik zal hem wel even wakker schudden

In het kort. De kroon die diesel eigenlijk altijd goedkoper was dan benzine wordt verwijderd en dus wordt diesel wat duurder. Op het moment is Noorwegen terug aan het komen van jarenlang diesel te prioriteren boven benzine. Ik verwacht niet op korte termijn hele grote wijzigingen, maar niets zo onverspelbaar als een vrouw, uhhh politiek. Zeker als die door twee vrouwen wordt gestuurd.

Angst voor dieselauto's is natuurlijk klinklare onzin. Daarbij rijdt een diesel nog altijd zo'n 30% goedkoper per liter dan een benzine auto. Onze belastingen op dieselauto's komt niet in de buurt van het Nederlandse uitpersingsbeleid, en de diesel is hier nog steeds populair, hoewel wat afnemend.
In de toekomst kijken kan ik niet, en de geadverteerde auto is nagenoeg nieuw met nog twee jaar garantie. Wat kan er mis gaan?
Ik zeg: grotere motor is altijd beter. D5 is in mijn optiek de enige motor die echt tot z'n recht komt in een XC70. Met benzine loop je helemaal leeg bij de pomp. bij 25k kilometer per jaar zijn dat hele forse verschillen in je portemonnee.
Ewout
http://www.reinemoen.net
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
1: Als je nu een Volvo koopt met de 2.4 D5 er in, dan rijdt je dat ding tot de straatstenen af. Dat moet want het gaat een schaarstegoed worden en die blokken zijn gemaakt voor de eeuwigheid.
2: Noorwegen is met alles dusdanig gillend duur dat ik mij in elk geval zou gaan verdiepen in het verschil tussen daar kopen of import.
3: Bekend zijnde in de kop van Jutland en daar kennisnemende van het feit dat het voor de Noren glashard uit kan om met de ferry naar Denemarken te reizen, hun auto daar te laten servicen, een hotelovernachting er bij te boeken, en na de onderhoudsbeurt de auto af te laden meet boodschappen en onder de streep "Tusinder kroner billigere" uit te zijn......
Bleef ik in Nederland.
Maar daar gaat het niet over. D5-je kopen en net zo lang rijden tot het niet meer kan, geld kosten doet het toch.
2: Noorwegen is met alles dusdanig gillend duur dat ik mij in elk geval zou gaan verdiepen in het verschil tussen daar kopen of import.
3: Bekend zijnde in de kop van Jutland en daar kennisnemende van het feit dat het voor de Noren glashard uit kan om met de ferry naar Denemarken te reizen, hun auto daar te laten servicen, een hotelovernachting er bij te boeken, en na de onderhoudsbeurt de auto af te laden meet boodschappen en onder de streep "Tusinder kroner billigere" uit te zijn......
Bleef ik in Nederland.
Maar daar gaat het niet over. D5-je kopen en net zo lang rijden tot het niet meer kan, geld kosten doet het toch.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- EwoutSchalkwijk
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Klopt, Noorwegen is duur. Maar dat is maar een eenzijdig beeld. Er zijn ook veel zaken die goedkoper of even duur zijn als in Nederland. Tegelijk ligt de hele levensstandaard hoger.
Voorbeeld van zaken die goedkoper/veel goedkoper zijn dan in Nederland:
Huizen
Elektriciteit (ik verbruik ronde de 35.000 Kw per jaar) 1Kw kost ongeveer 2 eurocent.
motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's (bijna even duur als benzineauto's, circa 300 euro per jaar)
brandstof (vergeleken naar inkomen)
kilometervergoedingen voor zakelijk rijden in privéauto (ik krijg tussen de 40 en de 50 eurocent per km)
Kleding, elektronica e.d. even duur als in Nederland. Garantieregelingen in Noorwegen zijn veel beter. (5 jaar garantie is heel gewoon op je electronica)
Een auto importeren is eigenlijk altijd te duur. Beter een hier kopen. Vorige week in Nederland kwam de dealer erachter dat er toch wat verschillen in de auto's zaten dien Nederland onbekend waren. Een een of ander extra klepje in de luchtinlaat die waarschijnlijk ervoor moet zorgen dat de lucht in de winter anders gerouteerd wordt o.i.d..
Ewout
Voorbeeld van zaken die goedkoper/veel goedkoper zijn dan in Nederland:
Huizen
Elektriciteit (ik verbruik ronde de 35.000 Kw per jaar) 1Kw kost ongeveer 2 eurocent.
motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's (bijna even duur als benzineauto's, circa 300 euro per jaar)
brandstof (vergeleken naar inkomen)
kilometervergoedingen voor zakelijk rijden in privéauto (ik krijg tussen de 40 en de 50 eurocent per km)
Kleding, elektronica e.d. even duur als in Nederland. Garantieregelingen in Noorwegen zijn veel beter. (5 jaar garantie is heel gewoon op je electronica)
Een auto importeren is eigenlijk altijd te duur. Beter een hier kopen. Vorige week in Nederland kwam de dealer erachter dat er toch wat verschillen in de auto's zaten dien Nederland onbekend waren. Een een of ander extra klepje in de luchtinlaat die waarschijnlijk ervoor moet zorgen dat de lucht in de winter anders gerouteerd wordt o.i.d..
Ewout
http://www.reinemoen.net
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
We gaan even of topic maar, en hoe zeg je dat netjes, de pijn in de knip is in Noorwegen even groot als in NL. Prijzen liggen hoger maar de lonen ook. Ergo: prijzen afzetten met Noors vergelijkingsmateriaal.
En elke zichzelf respecterende Noor heeft zijn eigen distilleerkolom
dus hoeven ze die dure drank zelf niet te kopen. Scheelt weer een hoop poen en kun je die in de voiture investeren. 
En elke zichzelf respecterende Noor heeft zijn eigen distilleerkolom

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant