mijn (slechte) C30

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
rene rosier
Starter

In juni 2012 kochten wij onze Volvo C30 D2. Nog net voor de belastingwijziging..! Na een groot aantal FIAT's en Ford's hadden wij niet meer zoveel ruimte nodig voor de kids, en viel ons oog op de C30.
Heel mooie auto, Volvo staat toch voor klasse en degelijkheid en veiligheid.

Helaas. in het eerste jaar moesten de remschijven aan de voorkant vernieuwd worden (25.000 km). Door een hevige trilling in het stuur bij afremmen. Goed, dit viel gelukkig binnen de garantietermijn. in september 2014, net buiten de twee jaar garantie (60.000 km), begaf de drukgroep het. Een dure vervanging. Na veel heen en weer gepraat besloot Volvo Nederland een deel van de kosten binnen de coulance regeling te laten vallen, dus kreeg ik een deel van de kosten vergoed, hulde, maar toch?? na 2 jaren? Goed.. februari 2015.. 69.000 km. Weer trillingen in het stuur bij remmen. Onderzoek bij de garage wees uit dat de achterwielnaaf moest worden vervangen inclusief de remschijven en blokken. :( echter......... de trilling bleven. weer terug naar de garage en daar kreeg ik de mededeling dat de remschijven aan de voorkant weer moesten worden vernieuwd. Opnieuw een beroep op VOLVOI nederland gedaan en (mogelijk) daardoor werd de rekening gedeeld (50%).

Ik heb nu bij het (op)schakelen een vreemde "kloek.. kloek" geluid. Ik durf haast niet naar de garage voor een onderzoek........

Het is een fijne auto om te zien, goede naam, veilig, maar ALS er ooit nog een nieuwe komt, geen VOLVO meer, helaas.....

Misschien klinkt het allemaal wat negatief, maar het helpt soms om dingen "van je af" te schrijven.

Ik hoop dat jullie meer geluk hebben met jullie C30.
Paul
Geartronic member

Hi Rene, ik heb toevallig ook zo'n C30 gehad en mijn zusje heeft hem ook nog steeds.
Je hebt duidelijk een probleem met je remmen en ik zou toch zeker even voor een check naar je dealer gaan voor je nieuwe issue.

Ik rem niet zoveel maar herken deze problemen gelukkig niet. Maar een tip die ik ooit kreeg, bij remmen (en ook zeker hard remmen) bij stilstand meteen je voet van de rem of hem in elk geval even laten ademen en dan weer je voet op het pedaal. Anders blijft dat blok op een hete schijf. Verder gebruik ik ook nooit de handrem, weet niet of jij dat doet?
Maar dit zorgde in elk geval voor dezelfde problemen als wat jij omschrijft en heb daarna 80.000km op die auto er geen last meer van gehad.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
V50 R
6th Gear member

Erg vervelend om te horen, dan raak je het vertrouwen in je auto ook wle een beetje kwijt. Ik heb de c30 gehad, waarmee ik bijna zonder problemen 150dkm mee heb gereden.
Een familielid van mij daarentegen had ook problemen met de c30 (batch van juni 2012), en daar zijn wel erg veel onderdelen aan vervangen binnen 2500km na aanschaf. Daarna nooit meer iets gehad.
Zou zeker even naar de garage gaan met de kloenk in je versnellingsbak, kan iets simpels zijn, maar wellicht dat doorrijden tot meer problemen kan leiden...
lint
Geartronic member

Dat zijn mindere ervaringen met je C30 maar zoals al eerder is gezegd is teruggaan naar je dealer en het probleem nogmaals voorleggen en vragen om een oplossing van de problemen het beste idee.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Xanthine
3rd Gear member

Valt toch nog goed mee, ik zou blij zijn moest ik zo weinig problemen hebben :D Op mijn vorige C30 die ik in 2011 gekocht had, had ik 5 jaar garantie, en de auto uit ellende na nog geen 3 jaar verkocht omdat ie kapot bleef gaan, en garantie geweigerd werd omdat het ofwel normale slijtage was, of aan mijn rijstijl lag & nu heb ik weer een C30 :D

Ik blijf erbij, een C30 is geen slechte auto, maar Volvo dealers zijn zo onbekwaam dat je je eraan gaat ergeren. Met mijn Volkswagen had ik nu ook een probleem (onder garantie), een olielek dat ze bij het onderhoud opgemerkt hadden, maar toen niet meteen hebben kunnen oplossen. Direct uitleg gekregen, afspraak ingeboekt dat ze de auto 3 dagen bij hun wilden houden voor reparatie/testen. Ik kreeg intussen een gratis vervangwagen mee, dus geen probleem. 1 dag later kreeg ik al telefoon dat de auto klaar was, en het is ook weldegelijk opgelost. Groot verschil met de service van Volvo, daar heb ik de indruk dat ze maar wat proberen, en als het niet opgelost is zien ze je wel terug. Met mijn ouders hun Volvo hebben ze toen ook een probleem zolang laten aanslepen, dat uiteindelijk de garantie verlopen was, en ze de faktuur opstuurde.
Wat ik bij VW ook super vond toen ik de wagen ging afhalen, was hun vraag naar feedback: " Bent u tevreden over de manier waarop we u geholpen hebben, en wat hadden we beter kunnen doen".
Bij Volvo vaak de auto gaan afhalen, en als ik dan vroeg wat ze eraan gedaan hadden, dan hadden ze geen idee, en moest ik de dag erna maar terugkomen om het aan de technieker te vragen.

Net zoals jij kan ik ook aardige verhalen schrijven om mijn frustraties te uiten haha. Ik heb gezien mijn leeftijd al aardig wat verschillende auto's gehad (nu nr 12 en 13 in bezit), en heb ervaring met verschillende merkgarages. Conclusie: Ik heb nog nergens zo'n slechte service ervaren als bij Volvo, maar de auto's zijn kwalitatief goed. Een slechte mechanieker = een slechte auto, bij eender welk merk.
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
t5r
1st Gear member

Xanthine, je hebt zeker je c30 bij alle volvo-dealers gebracht door heel nederland.. mooi kwaliteitsonderzoekje
Plaats reactie

Terug naar “C30”