Hoi,
Ik loop te dubben over de aanschaf van een 142. Reed opgas, verdamper naar de haaien.
Wordt snel heet, verliest koelvloeistof.
Ligt koppakking eruit of kan heet lopen nog meer oorzaken hebben?
Wat kost een koppakking en hoe moeilijk is het vervangen?
Ik heb deze klus wel is bij een VW Golf geklaart, zonder veel problemen.
Wie heeft raad/tips?
Kosten koppakkingsetje?
Ik weet nog niet welk type motor erin zit
koppakking 142 gas
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17
Hoop vragen in een item.
Grote kans dat de koppakking eruit ligt als hij koelvloeistof verliest.
Kan nog kijken of er luchtbellen ontstaan in het expansievat als je de motor laat lopen weet je het zeker.
Als de motor heel heet is geworden kan er ook nog een scheur in de kop ontstaan zijn, 2e hands kop kost je je kop niet op marktplaats.
Koppakking kost rond de €30, - kijk even op de site van scandcar zij hebben een prijslijst online staan.
Als je een koppakking van een golf hebt vervangen is dit een eitje, onderliggende nokkenas dus geen probleem met distibutie.
In het kort: tuimelaaras loshalen, nokvolgers verwijderen, kopbouten loshalen en de kop eraf trekken.
Koppakking vernieuwen en alles in omgekeerde volgorde monteren.
De volvo 142 heeft afhankelijk van het jaartal een B18 of B20 motor.
Grote kans dat de koppakking eruit ligt als hij koelvloeistof verliest.
Kan nog kijken of er luchtbellen ontstaan in het expansievat als je de motor laat lopen weet je het zeker.
Als de motor heel heet is geworden kan er ook nog een scheur in de kop ontstaan zijn, 2e hands kop kost je je kop niet op marktplaats.
Koppakking kost rond de €30, - kijk even op de site van scandcar zij hebben een prijslijst online staan.
Als je een koppakking van een golf hebt vervangen is dit een eitje, onderliggende nokkenas dus geen probleem met distibutie.
In het kort: tuimelaaras loshalen, nokvolgers verwijderen, kopbouten loshalen en de kop eraf trekken.
Koppakking vernieuwen en alles in omgekeerde volgorde monteren.
De volvo 142 heeft afhankelijk van het jaartal een B18 of B20 motor.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
'86 Volvo 740 estate 5 bak
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Zo´n koppakking vervangen is inderdaad helemaal niet veel werk. Gewoon rustig aan de slag gaan .. 
Als het je bij een Golf lukt, lukt het je zeker ook bij deze wagen!
Ik zou overigens niet bij Scandcar kijken als ik jou was ... ik ging altijd naar Volvo-Klassiekers(.nl) in Barneveld.
Scandcar heeft wel een mooie catalogus online staan, maar is echt belachelijk duur. Die denken volgens mij dat ze een beetje een monopolie in handen hebben
Succes ermee

Als het je bij een Golf lukt, lukt het je zeker ook bij deze wagen!
Ik zou overigens niet bij Scandcar kijken als ik jou was ... ik ging altijd naar Volvo-Klassiekers(.nl) in Barneveld.
Scandcar heeft wel een mooie catalogus online staan, maar is echt belachelijk duur. Die denken volgens mij dat ze een beetje een monopolie in handen hebben

Succes ermee

- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36
Duur? Mijn ervaring is dat ze allemaal exact de prijzen van elkaar weten en in de gaten houden. Maakt niet uit, maar toch.
OT
Is de koppakking (+verdamper) het enige wat er moet gebeuren aan de 142?
Laat één gebrek andere gebreken niet verdoezelen
OT
Is de koppakking (+verdamper) het enige wat er moet gebeuren aan de 142?
Laat één gebrek andere gebreken niet verdoezelen
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
ze houden elkaar vast wel in de gaten ... alleen doet scandcar er dan volgens mij nog 20 tot 50% bovenop 

-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26.10.2006 - 23:12
Hoi,
Tis niks geworden, aut is erg rot, de dikke balken langs het schutbord onder de motorkap zijn flink doorgerot.
Regenrandjes helemaal weg/rot
Rondom zeer matig.
Niets voor mij.
Ik ga zaterdag in hardewijk naar eentje kijken waar de koppelingsplaat van stuk is.
Schijnt wel harde auto te zijn.
Tis niks geworden, aut is erg rot, de dikke balken langs het schutbord onder de motorkap zijn flink doorgerot.
Regenrandjes helemaal weg/rot
Rondom zeer matig.
Niets voor mij.
Ik ga zaterdag in hardewijk naar eentje kijken waar de koppelingsplaat van stuk is.
Schijnt wel harde auto te zijn.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 11.04.2006 - 21:44
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
heel verstandig om kritisch te zijn 
de 100 series kunnen flink rotten inderdaad ...
houdt bij die wagen ook weer je ogen open zou ik zeggen
misschien dat het nog iets anders is dan de koppeling namelijk ...
we horen ´t wel

de 100 series kunnen flink rotten inderdaad ...
houdt bij die wagen ook weer je ogen open zou ik zeggen

we horen ´t wel
- Robbert242DL
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 10.04.2005 - 17:01
- Locatie: Etten-Leur
Let vooral op de voorruit, hier kan heel snel lekkage ontstaan en roest onder de rand (en dus onzichtbaar!).
Een scheur in het dasboard schijnt heel normaal te zijn bij de 140 serie doordat het materiaal te strak zit.
Succes!
Een scheur in het dasboard schijnt heel normaal te zijn bij de 140 serie doordat het materiaal te strak zit.
Succes!
Volvo 242 DL 1978
Volvo 940 I.C. Aut 1996
Volvo 940 I.C. Aut 1996