Aardig roetende S40 2.0d

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gerrit Anema
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 19.07.2015 - 17:00

Sinds eind december ben ik de blije eigenaar van een grijze S40 2.0d Momentum met R-design pakket rondom. Ben er erg wijs mee, geen gekke dingen tegengekomen in onderhoud tot nu toe. Wat me sinds een paar weken echter wel opvalt is dat hij wel zichtbaar veel roet uitstoot bij gas geven. Nou rijd ik al een paar jaar diesel, dus weet ik dat een dieselmotor kan roeten, maar op het moment lijkt het wel meer dan normaal. Gisteren gaf ik een dot gas om op te trekken en zag in mijn achteruitkijkspiegel een mist ontstaan vanuit mijn uitlaat. Ik maak m'n auto regelmatig schoon, maar boven de uitlaat ontstaat toch steeds een plakkaat roet op de bumper..
243.000km, olie is netjes op peil (verbruikt geen druppel), motorblok is kurkdroog bovenop, motor loopt verder soepel, heeft een retrofit roetfilter. Rijstijl rustig, met af en toe stevig doorrijden (momenteel gemiddeld verbruik 5.0L/100km)
Het enige wat ik vanmiddag zag is dat het koelvloeistofpeil bij koude motor net onder minimum ligt, wat ik morgen zal aanvullen. Iemand een suggestie, of is dit normaal voor de 2.0d?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Gerrit Anema op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1990 VW Golf 1.8 Syncro
1987 Opel Kadett 1.6 GT
1997 Ford Escort RS1800 Formula 1 edition
2001 Opel Corsa 1.2 Comfort
2005 Seat Cordoba 1.9 TDI Stylance 131pk
2004 Opel Corsa 1.2 Comfort
2006 Volvo S40 2.0D Momentum
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Een 2.0D motor hoort niet zo overmatig te roeten, laten controleren bij de dealer/specialist is aan te raden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Is niet normaal. Ik vermoed dat de EGR niet helemaal meer sluit. Lekkende verstuivers kan ook een oorzaak zijn.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27111
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Of een slang richting turbo of iets dergelijks waar een scheurtje in zit.
Kan zelfs nog een lekkende intercooler zijn.

(laten) controleren is inderdaad de enige optie
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

En vergeet het retrofitfilter niet. Ook deze kunnen door vele korte stukjes en slecht werkende delen (idd EGR, lekker turbo slang, intercooler etc) langzaam vol lopen. Bij een wel bekende dealer raden ze aan om ook deze om de 240.k KM te laten vervangen dan wel te reinigen.
Ook een slechter wordende verstuiver kan 1 van de vele oorzaken zijn.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Het retrofitfilter is een deels open filter, en zal als het eenmaal vol is niet meer werken maar de boel verder niet of nauwelijks verstoppen. Het kent dan ook geen regeneratie cyclus, en zal ook niet verantwoordelijk zijn voor het overmatig roeten.
Het filter vervangen zal in dit geval een tijdelijke vermindering van het roeten teweeg brengen, maar nadat het weer, in dit geval, snel is volgelopen zal het roeten weer op het oude niveau liggen of inmiddels zelfs zijn vergergerd. Dat is hier dus geen oplossing.

EGR en lekkende verstuivers zijn een veel voorkomende oorzaak, naast oorzaken met de luchttoevoer (turbo/lekkage)
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

@Marten, in grote lijnen eens met de uitleg over het retrofitfilter, echter zal een volgelopen retrofit meer tegendruk gaan geven met gevolgen van dien.
Tot slot een EGR wordt niet zomaar zo vies dat deze niet meer werkt, ook dit heeft een oorzaak. Kan zijn door de stijl van rijden (het nieuwe rijden), veel korte stukken waardoor er geen hoge temparaturen worden bereikt en inwendig vuil aangekoekt blijft zitten en uiteraard de verstuivers en luchttoevoer.

Blijft leuk speculeren zo'n forum:):) Ik ben erg benieuwd naar het euvel.

Overigens wil het e.e.a. wel eens (tijdelijk) opgelost worden d.m.v. bijvoorbeeld het gebruik van extra additieven in de diesel. Ook het bekende reinigen van het inlaat gedeelte wil ook wel eens effectief zijn.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gerrit Anema
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 19.07.2015 - 17:00

Ik ben intussen bij m'n onderhoudsmonteur geweest, die heeft een blik onder de motorkap geworpen, in elk geval geen zichtbare gebreken kunnen constateren. Hij was in elk geval niet bezorgd. Heb inderdaad in dit geval ook een flesje van Wynn's meegekregen voor door een volle tank diesel. Over een paar weken is hij toe aan nieuwe apk dus wordt er dan gelijk gekeken of hij er probleemloos doorheen komt.
1990 VW Golf 1.8 Syncro
1987 Opel Kadett 1.6 GT
1997 Ford Escort RS1800 Formula 1 edition
2001 Opel Corsa 1.2 Comfort
2005 Seat Cordoba 1.9 TDI Stylance 131pk
2004 Opel Corsa 1.2 Comfort
2006 Volvo S40 2.0D Momentum
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

@Gerrit Anema, Wynn's is opzicht prima, echter heb ik inmiddels betere ervaring met additieven van forte.
Geef je over een paar weken weer update?
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gerrit Anema
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 19.07.2015 - 17:00

Zal ik zeker doen!
1990 VW Golf 1.8 Syncro
1987 Opel Kadett 1.6 GT
1997 Ford Escort RS1800 Formula 1 edition
2001 Opel Corsa 1.2 Comfort
2005 Seat Cordoba 1.9 TDI Stylance 131pk
2004 Opel Corsa 1.2 Comfort
2006 Volvo S40 2.0D Momentum
Gerrit Anema
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 19.07.2015 - 17:00

Zoals toegezegd: mijn Volvo is deze week vlekkeloos door de apk met grote beurt gekomen. Monteur heeft geen afwijkingen gevonden, en blijf dus lekker doorrijden! Het is natuurlijk niet een dieselmotor van de laatste generatie, dus roeten doet ie nou eenmaal zei hij, maar niets meer dan normaal.
Zijn conclusie: goede aankoop waar je nog veel plezier van zult hebben. Check! :)
1990 VW Golf 1.8 Syncro
1987 Opel Kadett 1.6 GT
1997 Ford Escort RS1800 Formula 1 edition
2001 Opel Corsa 1.2 Comfort
2005 Seat Cordoba 1.9 TDI Stylance 131pk
2004 Opel Corsa 1.2 Comfort
2006 Volvo S40 2.0D Momentum
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”