Heb ik afstandbestuurbare centrale vergrendeling?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Papadopoulos
1st Gear member

Hallo allemaal,

Mijn 940 heeft natuurlijk centrale vergrendeling d.m.v. de bestuurdersdeur, maar heeft hij (van orgine) ook een afstandsbediening gehad?
Op het dashboard zit duidelijk een sensor voor de afstandsbediening, en ik betwijfel of deze anders geplaatst zou zijn. Zo ja, hoe zou ik kunnen controleren of alle onderdelen nog aanwezig zijn, en nog belangrijker, functioneren?

In dat geval zou ik namelijk op zoek willen gaan naar een nieuwe afstandsbediening, of eventueel de ontbrekende onderdelen om het originele systeem weer werkend te krijgen, zo niet, dan ga ik waarschijnlijk een aftermarket systeem inbouwen. Ik vind het nogal zonde om de lak rondom het slot weer te gaan beschadigen met de sleutel wanneer het portier gespoten is na de winter.

Alvast bedankt voor de suggesties/tips!

Afbeelding

Afbeelding
Volvo 360 GLT 1988 (daily)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
lint
Geartronic member

Die puist op je dashboard is een sensor van het aircosysteem. De 940 is wel geleverd met afstandsbediening van de centrale vergrendeling.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
piet22
2nd Gear member

Omdat jouw 940 voorzien was van een Euroalarm ging de afstandsbediening waarschijnlijk ook via dit alarm.
Als het euroalarm er uit is gehaald of onklaar gemaakt dan heb je dus geen afstandsbediening meer.
Ik zou voor een aftermarket setje gaan.

Piet
Papadopoulos
1st Gear member

Bedankt voor de reacties!

Ik heb nog zo'n aftermarket setje liggen. Weet iemand toevallig hoe ik dat aan kan sluiten zonder de originele kabelboom onnodig te beschadigen?
Volvo 360 GLT 1988 (daily)
MG B Roadster 1979 (voltooid restauratieproject)
Ernst64
3rd Gear member

lint schreef: Die puist op je dashboard is een sensor van het aircosysteem. De 940 is wel geleverd met afstandsbediening van de centrale vergrendeling.
Volgens mij is het de rode LED die aangeeft dat de startonderbreker actief is.
Wat Piet bedoelt met een Euroalarm weet ik niet, maar de LED naast de Halfords-thermometer doet vermoeden dat er een aftermarket alarm was ingebouwd, hoewel het natuurlijk ook alleen een LED kan zijn, die de suggestie van een alarm moest wekken.
Standaard zat er geen afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Het linker voorportier heeft dan ook geen elektromagneet om de vergrendeling te bedienen (de andere portieren en de achterklep hebben dat wel).
Ik heb indertijd een Waeco universele alarmset ingebouwd met gelijk afstandsbediening op de vergrendeling. Voor het linker voorportier heb ik een magneet bij de dealer gekocht.
Jouw 940 komt gelukkig nog uit de tijd dat je gemakkelijk in de elektrische installatie kan ingrijpen zonder problemen met aanmelden. Even het schema opduiken van het juiste bouwjaar.
In de bijlage een foto van de deurmodule (zonder kabel). Links voor zit er alleen een schakelaar in om de ander portieren te bedienen, bij de ander deuren een elektromagneet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
piet22
2nd Gear member

Het Euroalarm werd in de jaren 95-98 veelvuldig ingebouwd door de Volvo dealers bij aflevering van nieuwe auto's omdat het Volvo Guard alarm door veel vezekeringsmaatschappijen niet veilig genoeg werd gevonden. Er is zelfs door Volvo Nederland een inbouwhandleiding en gebruiksaanwijzing voor gemaakt. Elk Euroalarm had precies zo'n rood ledje als op jouw dashboard. Er zit waarschijnlijk in je dashboardkastje ook nog een klein sleufje waar je een nood-ontgrendelings sleuteltje in kon plaatsen. Misschien zit het alarmkastje ook nog ergens achter de schopplaat aan de bestuurderskant en is alleen de zekering verwijderd en zijn de onderbrekingen van startmotor en brandstofpomp overbrugd.

Het Euroalarm werd geleverd met twee afstandbedieningen voor de centrale deurvergrendeling dus alles zou in jouw 940 voorbedraad moeten zijn.

Op het forum van de v700vereniging is dit onderwerp talloze malen besproken, inclusief bedradingsschema's etc.

Piet
MU
5th Gear member

Ernst64 schreef:
lint schreef: Die puist op je dashboard is een sensor van het aircosysteem. De 940 is wel geleverd met afstandsbediening van de centrale vergrendeling.
Volgens mij is het de rode LED die aangeeft dat de startonderbreker actief is.
Die LED zit links, aan de bestuurderskant. Lint heeft gelijk, de foto's zijn van de rechterkant, waar de zonlichtsensor van de automatische airco zit.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”