De ECM van de v8 is afwijkend. Obbe zou het laten weten als hij een methode had om deze te updaten. Blijkbaar is het nog niet gelukt. Niet heel raar, toch?m1karabijn schreef: waarom heb je van Obbe niets meer gehoord? dat vind ik wel raar.
S80 USA 2008
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
- VolvoRulez
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12
Ik ben benieuwd, als de software (afstelling) auto specifiek wordt geschreven zou ik niet weten waarom zo'n piggyback heel anders zou zijn als een normale tune. Wat ik eigenlijk wil zeggen, als het werkt dan is het prima toch. en dat voor 250,-
Ik hoor/zie graag het resultaat
Ik hoor/zie graag het resultaat
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Als rica er 900+ euro voor vraagt en dan een winst van zo'n 30 pk haalt, wat denk je dat zo'n powerbox van 250,- incl arbeidsloon voor plaatsen dan doet? Ik begrijp niet dat je een mooi uniek stukje techniek van yamaha zo mishandeld middels een powerbox van 250,-.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36
ok dat had ik niet mee gekregenM@rcel schreef:De ECM van de v8 is afwijkend. Obbe zou het laten weten als hij een methode had om deze te updaten. Blijkbaar is het nog niet gelukt. Niet heel raar, toch?m1karabijn schreef: waarom heb je van Obbe niets meer gehoord? dat vind ik wel raar.

Volvo V70 R=Design D4
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Dat snap ik.m1karabijn schreef:ok dat had ik niet mee gekregenM@rcel schreef:De ECM van de v8 is afwijkend. Obbe zou het laten weten als hij een methode had om deze te updaten. Blijkbaar is het nog niet gelukt. Niet heel raar, toch?m1karabijn schreef: waarom heb je van Obbe niets meer gehoord? dat vind ik wel raar.![]()

Ik reageerde even om eventuele geruchten/roddels te voorkomen.
- VolvoRulez
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12
Je zegt het zelf al V50 R, Rica vraagt 900+ voor 30pk en Vtune 250 voor 30pk.
Ik begrijp, van wat ik gelezen heb, dat deze piggyback (powerbox) volledig op de auto wordt aangepast/geschreven.
Ik was ook altijd wat sceptisch over zo'n powerbox maar het bied ook wel wat voordelen, zo kun je hem makkelijk demonteren en wordt het na een software update niet aangepast. uiteindelijk gaat het er om dat de auto soepel blijft rijden en dat je vermogens winst hebt, toch?
Hier nog een stukje van Wikipedia over een powerbox. ik wil overigens de discussie niet straten hierover want deze is al heeeeeel vaak gevoerd. Maar ik ben benieuwd wat de TS er uiteindelijk van vind, voor 250,- wil ik ook nog wel eens een tuning aanschaffen.
Algemeen
De meeste motoren in moderne auto's worden door een Electronic Control Unit (ECU) aangestuurd[1]. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Bij chiptuning bewerkt men de programma’s die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma's geschreven ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende automotor. De ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.
In België worden auto's zelfs gechiptuned in de omgekeerde richting omdat de wegenbelasting daar is bepaald op het motorvermogen. Sterke motoren worden bij aankoop softwarematig teruggeregeld om deze aantrekkelijker te maken voor de markt.
Met chiptuning stemt men die parameters opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid). Bij atmosferische motoren is de winst een 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruikvermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.
Vaak wordt een motor door middel van chiptuning "rijker" afgesteld - de motoren draaien tegenwoordig erg "arm" in verband met de huidige milieueisen. Door de rijkere afstelling is het rendement beter. Beter rendement is betere prestaties en gunstiger voor het verbruik (bij gelijk blijvende rijstijl). Voor het milieu is het slechter.
Chiptuning van het motormanagement
Als er een elektronisch geregelde inspuiting en ontsteking aanwezig is, ook wel motormanagement genoemd, is chiptuning mogelijk. Het managementsysteem (ECU) is de plaats waar alle informatie van de motor binnenkomt. De computer geeft aan de hand van de gemeten gegevens, de injectie en de turbo de opdrachten.
In de motor zitten op diverse plaatsen sensoren die informatie naar het management sturen. Door middel van chiptuning gaat men hier ingrijpen. De computer gebruikt het programma dat de constructeur heeft ingevoerd om alles te sturen. Het programma bepaalt de hoeveelheid brandstof die mag worden ingespoten en op welk tijdstip. Bij chiptuning beïnvloedt men die software.
De nieuwste ECU's dienen uitgebouwd te worden om de anti chiptuning beveiliging (TPROT) te omzeilen en rechtstreeks de chips aan te spreken.
Tuning via een powerbox
Een andere mogelijkheid om het motorvermogen aan te passen is om de waarden die de sensoren naar de ECU sturen te verzwakken, waardoor de ECU zelf deze waarden weer corrigeert. De methode noemt men ook wel powerbox tuning, tuningsbox, piggy-back tuning, bypass module, enz. Deze powerbox verzwakt de werkelijke sensor-waarde (bijvoorbeeld de turbodruk bedraagt 1,0 bar), echter "denkt" de ECU dat de turbodruk bijv. 20 % minder is, ofwel 0,8 bar. Doordat de ECU dmv een berekening "weet" dat er op dit punt een turbodruk van 1,0 bar nodig is, zal de ECU onmiddellijk deze waarden aanpassen en de laaddruk naar 1,0 bar verhogen. In werkelijkheid is de turbodruk dus 1,2 bar, ofwel 20 % hoger.
Ditzelfde proces kun je toepassen op de inspuitdruk van bijvoorbeeld een commonrail motor. Door de inspuitdruksensor een lagere waarde voor te houden als de ECU zelf al berekend had, wordt de werkelijke inspuitdruk verhoogd. Het effect wat hierbij optreedt is dat je in een kortere tijd dezelfde inspuithoeveelheid verbrandt. Je verbranding is dus korter. De motor-efficiëntie neemt hierdoor toe (lees = meer vermogen), echter daarmee ook de verbrandingskamertemperatuur. Een producent van dit soort producten zal dit moeten meten en verwerken in zijn powerbox, omdat te hoge temperaturen kunnen leiden tot een hogere uitstoot van stikstofoxiden. Powerboxtuning wordt sinds 2010 populairder omdat merken zoals Volkswagen, BMW, Audi, Seat, Skoda en Mercedes kunnen "zien" of een auto gechiptuned is. Na het ontdekken hiervan wordt een auto uitgesloten van fabrieksgarantie. Als een powerbox is verwijderd, dan laat dat geen sporen na, noch kan de merkdealer uitlezen dat er een tuning aanwezig was. Tevens kan de consument een powerbox overzetten naar een nieuw aan te schaffen voertuig, met chiptuning is dat onmogelijk.
Voor een consument is het zaak om met het juiste tuningbedrijf in zee te gaan. De stelregel hierbij is dat een goede tuner haar producten zelf ontwikkelt en test op een vermogensbank. "Scorebord-tuners" (tuners die altijd het meeste vermogen aanbieden om hun produkt zo hoog mogelijk te prijzen) vallen dan vanzelf af. Je wilt als consument immers een eerlijk product.
OBD tuning
OBD staat voor On-Board-Diagnostics. Hier worden de gegevens, ook wel mappen, van het motormanagement uitgelezen via de storingsdiagnosestekker en vervolgens in een programma gewijzigd. Bij OBD tuning hoeft dus niet gesoldeerd te worden in tegenstelling met chiptuning. OBD tuning is dus eenvoudiger.
De levensduur van een motor wordt bij verantwoorde tuning niet bekort, indien de tuner vooraf precies uitgezocht heeft wat de verschillen per motorvermogen zijn. Bijvoorbeeld TDI motoren van respectievelijk 90 pk en 110 pk zien er computer-technisch hetzelfde uit, maar er zijn wel degelijk verschillen in turbo, oliekoeler, oliepomp, intercooler enzovoort. Motorenfabrikanten bouwen wel een behoorlijke (mechanische) veiligheidsmarge in.
De leeftijd of kilometerstand van de motor maakt wel degelijk uit. Een motor met meer dan 250.000 km op de "klok" willen opvoeren is vanzelfsprekend riskant vanwege de slijtage. Dit kan men dus beter niet doen, of vooraf vaststellen door middel van een vermogensmeting dat de motor geen slijtage kent. Tegen OBD tuning worden sinds 2010 steeds strengere maatregelen genomen door de fabrikanten. Er wordt gebruikgemaakt van zogenaamde anti-tuning protectiemaatregelen, waardoor OBD tuners en chiptuners bij merken als Volkswagen, BMW, Audi, Seat, Skoda en Mercedes de verzegeling van de ECU moeten verbreken om in de data van de ECU te kunnen komen. Zodra de merkdealer dit vaststelt, vervalt de garantie. Tevens zijn er in 2013 ECU's op de markt gekomen die qua software zo streng beveiligd zijn, dat zelfs openbreken niet meer helpt, de chiptuning en of OBD-tuner zoekt dan zijn toevlucht tot een externe ECU, ook wel powerbox genoemd.
Bron: Wikipedia, chiptuning
Ik begrijp, van wat ik gelezen heb, dat deze piggyback (powerbox) volledig op de auto wordt aangepast/geschreven.
Ik was ook altijd wat sceptisch over zo'n powerbox maar het bied ook wel wat voordelen, zo kun je hem makkelijk demonteren en wordt het na een software update niet aangepast. uiteindelijk gaat het er om dat de auto soepel blijft rijden en dat je vermogens winst hebt, toch?
Hier nog een stukje van Wikipedia over een powerbox. ik wil overigens de discussie niet straten hierover want deze is al heeeeeel vaak gevoerd. Maar ik ben benieuwd wat de TS er uiteindelijk van vind, voor 250,- wil ik ook nog wel eens een tuning aanschaffen.

Algemeen
De meeste motoren in moderne auto's worden door een Electronic Control Unit (ECU) aangestuurd[1]. Deze regelt continu onder meer de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip. Bij chiptuning bewerkt men de programma’s die aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) het motormanagement vormen. De chips in een ECU zijn geladen met software. Vaak zijn deze programma's geschreven ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende automotor. De ruimte biedt dus de mogelijkheid de automotor te chiptunen, zonder dat de motor onherstelbaar beschadigd raakt.
In België worden auto's zelfs gechiptuned in de omgekeerde richting omdat de wegenbelasting daar is bepaald op het motorvermogen. Sterke motoren worden bij aankoop softwarematig teruggeregeld om deze aantrekkelijker te maken voor de markt.
Met chiptuning stemt men die parameters opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid). Bij atmosferische motoren is de winst een 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd. Bij een onveranderde rijstijl is een brandstofverbruikvermindering realiseerbaar omdat het rendement van de motor wordt verhoogd. De motor wordt levendiger en reageert sneller op gaspedaalbewegingen.
Vaak wordt een motor door middel van chiptuning "rijker" afgesteld - de motoren draaien tegenwoordig erg "arm" in verband met de huidige milieueisen. Door de rijkere afstelling is het rendement beter. Beter rendement is betere prestaties en gunstiger voor het verbruik (bij gelijk blijvende rijstijl). Voor het milieu is het slechter.
Chiptuning van het motormanagement
Als er een elektronisch geregelde inspuiting en ontsteking aanwezig is, ook wel motormanagement genoemd, is chiptuning mogelijk. Het managementsysteem (ECU) is de plaats waar alle informatie van de motor binnenkomt. De computer geeft aan de hand van de gemeten gegevens, de injectie en de turbo de opdrachten.
In de motor zitten op diverse plaatsen sensoren die informatie naar het management sturen. Door middel van chiptuning gaat men hier ingrijpen. De computer gebruikt het programma dat de constructeur heeft ingevoerd om alles te sturen. Het programma bepaalt de hoeveelheid brandstof die mag worden ingespoten en op welk tijdstip. Bij chiptuning beïnvloedt men die software.
De nieuwste ECU's dienen uitgebouwd te worden om de anti chiptuning beveiliging (TPROT) te omzeilen en rechtstreeks de chips aan te spreken.
Tuning via een powerbox
Een andere mogelijkheid om het motorvermogen aan te passen is om de waarden die de sensoren naar de ECU sturen te verzwakken, waardoor de ECU zelf deze waarden weer corrigeert. De methode noemt men ook wel powerbox tuning, tuningsbox, piggy-back tuning, bypass module, enz. Deze powerbox verzwakt de werkelijke sensor-waarde (bijvoorbeeld de turbodruk bedraagt 1,0 bar), echter "denkt" de ECU dat de turbodruk bijv. 20 % minder is, ofwel 0,8 bar. Doordat de ECU dmv een berekening "weet" dat er op dit punt een turbodruk van 1,0 bar nodig is, zal de ECU onmiddellijk deze waarden aanpassen en de laaddruk naar 1,0 bar verhogen. In werkelijkheid is de turbodruk dus 1,2 bar, ofwel 20 % hoger.
Ditzelfde proces kun je toepassen op de inspuitdruk van bijvoorbeeld een commonrail motor. Door de inspuitdruksensor een lagere waarde voor te houden als de ECU zelf al berekend had, wordt de werkelijke inspuitdruk verhoogd. Het effect wat hierbij optreedt is dat je in een kortere tijd dezelfde inspuithoeveelheid verbrandt. Je verbranding is dus korter. De motor-efficiëntie neemt hierdoor toe (lees = meer vermogen), echter daarmee ook de verbrandingskamertemperatuur. Een producent van dit soort producten zal dit moeten meten en verwerken in zijn powerbox, omdat te hoge temperaturen kunnen leiden tot een hogere uitstoot van stikstofoxiden. Powerboxtuning wordt sinds 2010 populairder omdat merken zoals Volkswagen, BMW, Audi, Seat, Skoda en Mercedes kunnen "zien" of een auto gechiptuned is. Na het ontdekken hiervan wordt een auto uitgesloten van fabrieksgarantie. Als een powerbox is verwijderd, dan laat dat geen sporen na, noch kan de merkdealer uitlezen dat er een tuning aanwezig was. Tevens kan de consument een powerbox overzetten naar een nieuw aan te schaffen voertuig, met chiptuning is dat onmogelijk.
Voor een consument is het zaak om met het juiste tuningbedrijf in zee te gaan. De stelregel hierbij is dat een goede tuner haar producten zelf ontwikkelt en test op een vermogensbank. "Scorebord-tuners" (tuners die altijd het meeste vermogen aanbieden om hun produkt zo hoog mogelijk te prijzen) vallen dan vanzelf af. Je wilt als consument immers een eerlijk product.
OBD tuning
OBD staat voor On-Board-Diagnostics. Hier worden de gegevens, ook wel mappen, van het motormanagement uitgelezen via de storingsdiagnosestekker en vervolgens in een programma gewijzigd. Bij OBD tuning hoeft dus niet gesoldeerd te worden in tegenstelling met chiptuning. OBD tuning is dus eenvoudiger.
De levensduur van een motor wordt bij verantwoorde tuning niet bekort, indien de tuner vooraf precies uitgezocht heeft wat de verschillen per motorvermogen zijn. Bijvoorbeeld TDI motoren van respectievelijk 90 pk en 110 pk zien er computer-technisch hetzelfde uit, maar er zijn wel degelijk verschillen in turbo, oliekoeler, oliepomp, intercooler enzovoort. Motorenfabrikanten bouwen wel een behoorlijke (mechanische) veiligheidsmarge in.
De leeftijd of kilometerstand van de motor maakt wel degelijk uit. Een motor met meer dan 250.000 km op de "klok" willen opvoeren is vanzelfsprekend riskant vanwege de slijtage. Dit kan men dus beter niet doen, of vooraf vaststellen door middel van een vermogensmeting dat de motor geen slijtage kent. Tegen OBD tuning worden sinds 2010 steeds strengere maatregelen genomen door de fabrikanten. Er wordt gebruikgemaakt van zogenaamde anti-tuning protectiemaatregelen, waardoor OBD tuners en chiptuners bij merken als Volkswagen, BMW, Audi, Seat, Skoda en Mercedes de verzegeling van de ECU moeten verbreken om in de data van de ECU te kunnen komen. Zodra de merkdealer dit vaststelt, vervalt de garantie. Tevens zijn er in 2013 ECU's op de markt gekomen die qua software zo streng beveiligd zijn, dat zelfs openbreken niet meer helpt, de chiptuning en of OBD-tuner zoekt dan zijn toevlucht tot een externe ECU, ook wel powerbox genoemd.
Bron: Wikipedia, chiptuning
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Powerboxen blijven rotzooi, externe ecu's (steinbauer is een grote) is iets anders en zijn al wat beter, maar voor 250,- heb je dat spul niet... Dan nog het inrijden, dat moet rustig want anders krijg je storingen. Heb een collega met een mini diesel gehad met zo'n box. Dat was echt troep, later naar een bekende geweest in het mini wereldje, van beek, en toen geen problemen meer. Snap niet dat je voor die paar pk's zoveel risico neemt, met zo'n mooi blok. Vergeet niet dat het nog geen 10% winst oplevert.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Power heb je nooit genoeg
Er zit nog een behoorlijk gat tussen de motoren in Peet's en mijn auto en hetzelfde Yamaha blok in een Noble 600.





Er zit nog een behoorlijk gat tussen de motoren in Peet's en mijn auto en hetzelfde Yamaha blok in een Noble 600.
- gunz
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 23.12.2014 - 13:33
als sommige weten was ik in de markt voor een V-8 maar me zeeuwse verstand heeft het gewonnen. nu op zoek naar een D5, van benzine naar diesel gaat me al 1800.- p/j schelen.
maar als techneut trekt het me wel, maar heb ik me ook in gelezen in het blok. en het is niet zo,n beul als de 5 cil. benzine of diesel. de 2005 uitvoering er van was rond uit ~ slecht?
op latere uitvoeringen zou de olie flow in de kop aangepast moeten worden. (voor de zekerheid)
dat nobel er 600pk uit trekt das mooi, maar is er ook een standtijd of gegarandeerd aantal kilometer bekend, een kennis van me voert altijd alles op, zijn porsche,s maar nu ook zijn laatste ferrari..
485 italia edo-competition, standaard 562pk nu 700pk. zijn porsche was na 2 jaar op, van de ferrari hadden ze gezegt "er kan meer uit gehaald worden, maar hoe snel wil je de versnellings bak vervangen?"
maar met die super auto,s zegt de verzekering max 10k kilometer per jaar.
en de bak van de V-8 is ook net up to par.
van de week in een v60 polestar gereden, ja een engineered by polestar versie, en ja inderdaad je kan niet genoeg power hebben, maar dat bakkie heeft 350 pk maar het zijn niet de pk,s die hem zo pittig maken maar de bak. stock T6 heeft 300 of 325 pk, zat het hem dan in die 25 pk?
je heb denk ik niet meer pk,s nodig 315 tegen over 350, maar een agressiever motor management, en een versnellingsbak die het bij houdt en aan kan.
die polestar gaat sneller (automatisch op sport stand) door zijn versnellingen dan "ik" het voor elkander krijg. met andere woorden niet automatisch schakelen is niet mogelijk als je vol accelereert. je houdt het niet bij, schakelen is een brul, klap, fluit en weer en weer en weer. 0 wheel spin.
kort verhaal V-8 naar 350 brengen leuk, maar betrouwbaar? vermogen op de weg kwijt kunnen? bak? die polestar daar kunnen ook nog meer pk,s uit peuteren maar ze verkopen hem wel als zijnde 50 / 60 k per jaar, en 10 / 15 jaar mee zonder te reviseren.
zo als Edo zegt hoe snel wil je wat vervangen, the sky is the limit, als je portemonnee het aan kan.
maar als techneut trekt het me wel, maar heb ik me ook in gelezen in het blok. en het is niet zo,n beul als de 5 cil. benzine of diesel. de 2005 uitvoering er van was rond uit ~ slecht?
op latere uitvoeringen zou de olie flow in de kop aangepast moeten worden. (voor de zekerheid)
dat nobel er 600pk uit trekt das mooi, maar is er ook een standtijd of gegarandeerd aantal kilometer bekend, een kennis van me voert altijd alles op, zijn porsche,s maar nu ook zijn laatste ferrari..
485 italia edo-competition, standaard 562pk nu 700pk. zijn porsche was na 2 jaar op, van de ferrari hadden ze gezegt "er kan meer uit gehaald worden, maar hoe snel wil je de versnellings bak vervangen?"
maar met die super auto,s zegt de verzekering max 10k kilometer per jaar.
en de bak van de V-8 is ook net up to par.
van de week in een v60 polestar gereden, ja een engineered by polestar versie, en ja inderdaad je kan niet genoeg power hebben, maar dat bakkie heeft 350 pk maar het zijn niet de pk,s die hem zo pittig maken maar de bak. stock T6 heeft 300 of 325 pk, zat het hem dan in die 25 pk?
je heb denk ik niet meer pk,s nodig 315 tegen over 350, maar een agressiever motor management, en een versnellingsbak die het bij houdt en aan kan.
die polestar gaat sneller (automatisch op sport stand) door zijn versnellingen dan "ik" het voor elkander krijg. met andere woorden niet automatisch schakelen is niet mogelijk als je vol accelereert. je houdt het niet bij, schakelen is een brul, klap, fluit en weer en weer en weer. 0 wheel spin.
kort verhaal V-8 naar 350 brengen leuk, maar betrouwbaar? vermogen op de weg kwijt kunnen? bak? die polestar daar kunnen ook nog meer pk,s uit peuteren maar ze verkopen hem wel als zijnde 50 / 60 k per jaar, en 10 / 15 jaar mee zonder te reviseren.
zo als Edo zegt hoe snel wil je wat vervangen, the sky is the limit, als je portemonnee het aan kan.

-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Het mankement waar jij op duidt is waterophoping in een lager van de balans-as. Dit euvel zat alleen in het eerste jaar van de V8 en is dus beperkt tot het eerste jaar XC90. De levering van de V8 in de S80 is pas na aanpassing gestart.
En verder? Er zijn vast hele geweldige andere auto's, maar dat zijn geen V8'en of geen Volvo's. De keuze voor een V8 is geen rationele, maar een puur emotionele. Als je je dat realiseert en accepteert, vallen al jouw argumenten (hoe valide ook) weg. De enige rationele beslissing die ik genomen heb, is het laten inbouwen van een LPG-installatie. Daardoor vallen de brandstofkosten lager uit dan van een gemiddelde D5. Door de G3-korting is ook de houderschapsbelasting te overzien tov een D5.
Dus: Je hebt op veel punten gelijk maar ik wimpel al je bezwaren simpelweg weg omdat zo'n V8 zo vreselijk leuk is.
En verder? Er zijn vast hele geweldige andere auto's, maar dat zijn geen V8'en of geen Volvo's. De keuze voor een V8 is geen rationele, maar een puur emotionele. Als je je dat realiseert en accepteert, vallen al jouw argumenten (hoe valide ook) weg. De enige rationele beslissing die ik genomen heb, is het laten inbouwen van een LPG-installatie. Daardoor vallen de brandstofkosten lager uit dan van een gemiddelde D5. Door de G3-korting is ook de houderschapsbelasting te overzien tov een D5.
Dus: Je hebt op veel punten gelijk maar ik wimpel al je bezwaren simpelweg weg omdat zo'n V8 zo vreselijk leuk is.

- YamahaV8
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 09.10.2014 - 21:37
- Locatie: Rhoon ZH
Nou ik had weinig tijd gisteren maar ik heb geloof ik wel wat los gemaakt.
Laat ik het zo zeggen na het plaatsen van deze externe box kom ik erop terug ik heb 10 dagen bedenktijd niet goed geld terug kosten tegen over een Rica tune is best een gokje waard.
Het punt van Obbe is dat zoals Marcel dit al aangaf niet zo makkelijk te upgraden naar een betere waarden wegens bepaalde software matige cheksom fouten in de formules.
Het plaatsen van dit soort boxen is bij de tweewieler wereld de "Power Commander" de beste manier om de waarden van je motor naar hogere niveaus te brengen.
Er is een onderzoekje geweest door AutoWeek met een Honda die dan ook duidelijk betere waarden had dan standaard.
Het Type USA wat ik heb is op een lagere Ron afgesteld (89/91) dus ook de pk's en middengebied (NewTon) zoals bij de EU Volvo is dan ook beduidend lager vandaar dat ik dit naar een betere waarden wil laten afstellen.
En het in leren van het motor manegement/automatischebak is zowel bij Rica en Obbe de enige manier van software matig upgraden, het heeft altijd de nodige tijd nodig om alles weer op de rails te krijgen.
De automatischebak is van Yamaha zo ook de motor dit is voor zover ik in de USA gelezen te hebben makkelijk met turbocharger naar de 500 Pk te upgraden zonder dat de aandrijving of bak een krimp geeft.
Laat ik het zo zeggen na het plaatsen van deze externe box kom ik erop terug ik heb 10 dagen bedenktijd niet goed geld terug kosten tegen over een Rica tune is best een gokje waard.
Het punt van Obbe is dat zoals Marcel dit al aangaf niet zo makkelijk te upgraden naar een betere waarden wegens bepaalde software matige cheksom fouten in de formules.
Het plaatsen van dit soort boxen is bij de tweewieler wereld de "Power Commander" de beste manier om de waarden van je motor naar hogere niveaus te brengen.
Er is een onderzoekje geweest door AutoWeek met een Honda die dan ook duidelijk betere waarden had dan standaard.
Het Type USA wat ik heb is op een lagere Ron afgesteld (89/91) dus ook de pk's en middengebied (NewTon) zoals bij de EU Volvo is dan ook beduidend lager vandaar dat ik dit naar een betere waarden wil laten afstellen.
En het in leren van het motor manegement/automatischebak is zowel bij Rica en Obbe de enige manier van software matig upgraden, het heeft altijd de nodige tijd nodig om alles weer op de rails te krijgen.
De automatischebak is van Yamaha zo ook de motor dit is voor zover ik in de USA gelezen te hebben makkelijk met turbocharger naar de 500 Pk te upgraden zonder dat de aandrijving of bak een krimp geeft.
Laatst gewijzigd door YamahaV8 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80 4.4 8 ventjes dansend voor je uit is de sound of pleasure.
- gunz
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 23.12.2014 - 13:33
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen! Ik hoop voor jou natuurlijk goed!
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- YamahaV8
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 09.10.2014 - 21:37
- Locatie: Rhoon ZH
Nou heb afgelopen woensdag 19 augustus de V8 laten tunen bij Vtune in Huizen http://www.vtune.nl/contact/routebeschrijving/
Het type is een externe chip kastje (Piggyback) die geplaatst word op je lucht massa stekker bij het luchtfilter.
Het geheel is in een kleinen 45 minuten geplaatst de tuner is een man die zelf heden den dagen nog met auto's meedoet aan race en tuning voor teams.
Het geen van voordeel van dit systeem is dat je regulier gewoon upgrades kunt toevoegen aan het huidige Volvo systeem zonder dat deze tuning word overschreven.
Na plaatsing ga je even een stukje rijden of alles naar behoren werkt zo ook geen storingen heeft of gaat veroorzaken.
Het geheel bij de eerste rit is respons gaspedaal wat sneller opneemt gevoelsmatig geeft dit wel van oké er is wat gebeurd.
Trekkracht midden gebied power bovenin is een leerproces van een kleinen 400 Km om alle sensoren van het motormanagement synchroom op het systeem af te stellen.
Nadelen heb ik nog niet ondervonden wat ik wel mis is een vermogensbank om je duidelijke winst dan ook te kunnen aflezen, maar die zijn ook elders alleen 4 wheel zijn er mondjesmaat. De tune word voor elke type auto geschreven het is dan ook een clone van het type auto motor wat door een tuners is gemaakt dus weer niet specifiek alleen voor jouw motor.
Heb ook nog de nodige foto's gemaakt om het geheel een beetje weer te geven het kastje bevinden 4 draden waarvan rood en zwart op de plus en massa worden gezet van accu, en de witte en rode op de luchtmassa gelendraad die onderbroken word.
De witte gaat naar motormanagement de rode naar de lucht massa meter, ziet er vrij eenvoudig uit.
Ja en de kosten zijn nu € 250,00 (standaard € 350,00 ) je zal uit moeten gaan non-turbo Pk 10 % Nw 10 % en turbo Pk 25 % Nw 30 % vermogens winst voor mij zelf gevoel en zeker prijs technisch een geslaagde deal.
Het type is een externe chip kastje (Piggyback) die geplaatst word op je lucht massa stekker bij het luchtfilter.
Het geheel is in een kleinen 45 minuten geplaatst de tuner is een man die zelf heden den dagen nog met auto's meedoet aan race en tuning voor teams.
Het geen van voordeel van dit systeem is dat je regulier gewoon upgrades kunt toevoegen aan het huidige Volvo systeem zonder dat deze tuning word overschreven.
Na plaatsing ga je even een stukje rijden of alles naar behoren werkt zo ook geen storingen heeft of gaat veroorzaken.
Het geheel bij de eerste rit is respons gaspedaal wat sneller opneemt gevoelsmatig geeft dit wel van oké er is wat gebeurd.
Trekkracht midden gebied power bovenin is een leerproces van een kleinen 400 Km om alle sensoren van het motormanagement synchroom op het systeem af te stellen.
Nadelen heb ik nog niet ondervonden wat ik wel mis is een vermogensbank om je duidelijke winst dan ook te kunnen aflezen, maar die zijn ook elders alleen 4 wheel zijn er mondjesmaat. De tune word voor elke type auto geschreven het is dan ook een clone van het type auto motor wat door een tuners is gemaakt dus weer niet specifiek alleen voor jouw motor.
Heb ook nog de nodige foto's gemaakt om het geheel een beetje weer te geven het kastje bevinden 4 draden waarvan rood en zwart op de plus en massa worden gezet van accu, en de witte en rode op de luchtmassa gelendraad die onderbroken word.
De witte gaat naar motormanagement de rode naar de lucht massa meter, ziet er vrij eenvoudig uit.
Ja en de kosten zijn nu € 250,00 (standaard € 350,00 ) je zal uit moeten gaan non-turbo Pk 10 % Nw 10 % en turbo Pk 25 % Nw 30 % vermogens winst voor mij zelf gevoel en zeker prijs technisch een geslaagde deal.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door YamahaV8 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
S80 4.4 8 ventjes dansend voor je uit is de sound of pleasure.
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Ik ben idd ook erg benieuwd of je over een paar honderd km het verschil merkt. Zelf heb ik niets met deze wijze van tunen. Zal komen door alle negatieve verhalen die erover bestaan.
Ik zou zeker een rollenbanktest willen om te bekijken of eea daadwerkelijk iets hereft opgeleverd. Misschien moet je je eens aanmelden bij Autoweek voor de rubriek "op de rollenbank" De V8 is er bijzonder genoeg voor!
Ik zou zeker een rollenbanktest willen om te bekijken of eea daadwerkelijk iets hereft opgeleverd. Misschien moet je je eens aanmelden bij Autoweek voor de rubriek "op de rollenbank" De V8 is er bijzonder genoeg voor!

Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15