Beste Volvo liefhebbers,
Iets meer dan een jaar ben ik nu de trotse bezitter van een V70 XC AWD 2.4T ocean race uit 2002. Het is een automaat en de kilometerstand is nu 221.000, niet zo heel erg veel dus voor een Volvo van dit bouwjaar. Het is een fantastische auto waar de vorige eigenaar zo te zien heel zuinig op is geweest. Gelukkig maar! Toch heb ik jullie hulp nodig. Ondanks de enorme veelheid aan berichten op dit forum ben ik een nieuw topic gestart omdat de problemen die ik ervaar, ik in andere topics niet lees. Als ik toch een vraag stel die eerder is gesteld hoop ik dat jullie mij dat vergeven!
De problemen die ik ervaar met mijn auto zijn de volgende:
- Als de auto warm is dan gaat het schakelen naar de derde en met name de vierde versnelling soms gepaard met behoorlijke stoten. Niet altijd. Het lijkt zich bijna altijd op dezelfde locaties voor te doen, volgens mij vooral als het wegdek wat schuin / gekanteld is. De andere versnellingen gaan goed. Als de motor nog koud is, doen deze problemen zich nooit voor!
- Soms slipt de auto / versnellingsbak bij het schakelen naar de derde en met name vierde versnelling. De andere versnellingen gaan goed. Ook hier weer: als de motor nog koud is, is er niets aan de hand.
- Sinds ongeveer een half jaar kan je het soms voelen als de auto terugschakelt. Dit was dus niet zo, maar nu stoot/bokt hij ook daarbij iets. Niet extreem.
- Als ik een constante snelheid rij, schommelt het toerental soms met zo'n 100 tot 150 toeren. Dit doet zich niet voor bij snelheden vanaf circa 120 kilometer per uur. Als ik de auto op de cruise control zet blijft hij wel gewoon goed constant en doet het probleem zich dus ook niet voor.
- Als ik de auto in de D zet bokt hij iets, niet extreem zoals ik van anderen wel eens gehoord heb.
- Bij een snelheid vanaf circa 80 kilometer per uur is het af en toe net alsof hij even geen brandstof krijgt, het gaat dan om een fractie van een seconde dat hij iets inhoudt.
Wat heb ik er aan gedaan?
- De olie in de automaat heb ik laten verversen. Hierna was het stukken beter, maar helaas is het dus toch terug gekomen.
- De automaat beschikt over de nieuwste software, ik wilde het laten updaten maar toen zagen we dat de nieuwste software er al op zat.
- De automaat is teruggezet naar "0". Wat dit precies betekent weet ik eerlijk gezegd niet, maar het is iets softwarematigs. Dit heeft geen of nauwelijks effect gehad.
Ik merk dat de problemen van het schakelen zich heel wisselend voor doen. Soms rijdt de auto vele kilometers nagenoeg probleemloos en soms gaat het schakelen echt slecht.
Voordat ik naar een gespecialiseerde garage ga wil ik graag gebruik maken van jullie kennis. Ik daarom hoop dat jullie de problemen herkennen en mij kunnen laten weten wat mogelijke oorzaken zijn. Ik hoop vooral dat de versnellingsbak niet kapot is /gereviseerd hoeft te worden. Wat ik gehoord heb is dat dat normaalgesproken ook niet aan de orde is met een kilometerstand zoals mijn auto die heeft.
Alvast bedankt!
Groeten, Anne
Problemen automaat
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28378
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Welkom.
De problemen met de automaat zijn minder geworden na het verversen van de olie maar niet helemaal weg. Het is verstandig de mening te vragen van een automatenspecialist over je probleem.
De problemen met de automaat zijn minder geworden na het verversen van de olie maar niet helemaal weg. Het is verstandig de mening te vragen van een automatenspecialist over je probleem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1206
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Na het resetten (Ik neem aan dat ze dat met 0 bedoelen) kan het een paar 1000 KM duren voordat het beter wordt. ik verwacht ook dat het van zijn 2 naar zijn 3 niet goed gaat. Dat is echt een probleem versnelling namelijk.... 
Bij onze V70 2.4 140pk geeft hij een trilling tijdens het overschakelen van 2 naar 3. Hiervoor hadden wij flinke shift flares (even in neutraal). Maar dit gebeurd enkel als de boel goed op temperatuur is. Geflushed, gereset en het probleem werd veel beter.

Bij onze V70 2.4 140pk geeft hij een trilling tijdens het overschakelen van 2 naar 3. Hiervoor hadden wij flinke shift flares (even in neutraal). Maar dit gebeurd enkel als de boel goed op temperatuur is. Geflushed, gereset en het probleem werd veel beter.
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21.07.2015 - 20:56
Dank voor jullie antwoorden. Vanzelfsprekend ga ik ermee naar een gespecialiseerde garage, alleen wil ik daar graag goed beslagen ten ijs komen. Het was inderdaad het resetten, dank daarvoor! Helaas heeft dat niet geholpen. Dit is inmiddels zo'n 18.000km geleden gebeurd. Bij het schakelen van de twee naar de drie merk ik eigenlijk nooit problemen.
Hopelijk zijn er meelezers op het forum die weten wat een oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb al eens dingen gehoord over platen die lek kunnen zijn en over tandwielen die niet helemaal goed zijn.
Hopelijk zijn er meelezers op het forum die weten wat een oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb al eens dingen gehoord over platen die lek kunnen zijn en over tandwielen die niet helemaal goed zijn.
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Als je automaatolie alleen is vervangen (ipv powerflush met reiniger), dan weekt de nieuwe olie (ATF) de nog aanwezige vervuiling los, wat zich weer in je schakelbrein (kleppenhuis) gaat vestigen met alle problemen van dien.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3699
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Je problemen zijn voor mij herkenbaar: zelfde auto, zelfde bouwjaar.
ruilbak, nieuwe solenoids, 4 keer geflushed; hielp even maar werd toch weer slecht.
Net terug van vakantie
en de geartronic heeft met caravan op z'n donder gehad.
Manual geschakeld, hogere toeren.
Kennelijk is het een goede therapie.
Hij schakelt nu weer 100% (losse auto in D)
...maar weet uit ervaring, dat hij over enkele weken weer rottig gaat doen.
Dus: doe net alsof je altijd op vakantie bent
en ga altijd met de caravan boodschappen doen of naar je werk !
ruilbak, nieuwe solenoids, 4 keer geflushed; hielp even maar werd toch weer slecht.
Net terug van vakantie
en de geartronic heeft met caravan op z'n donder gehad.
Manual geschakeld, hogere toeren.
Kennelijk is het een goede therapie.
Hij schakelt nu weer 100% (losse auto in D)
...maar weet uit ervaring, dat hij over enkele weken weer rottig gaat doen.
Dus: doe net alsof je altijd op vakantie bent
en ga altijd met de caravan boodschappen doen of naar je werk !
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 21.07.2015 - 20:56
Dank voor jullie antwoorden! @Mees: Helaas heb ik geen caravan, anders had ik je tip opgevolgd
. Wel bijzonder om te lezen dat jouw auto precies hetzelfde heeft. Misschien goed dat we elkaar op de hoogte houden zodat we niet beide dezelfde (misschien wel verkeerde) reparatie laten uitvoeren. En vooral omgekeerd natuurlijk: als het verholpen is.......
Zijn er nog andere mensen op dit forum die de problemen herkennen en weten wat wel of niet helpt?

Zijn er nog andere mensen op dit forum die de problemen herkennen en weten wat wel of niet helpt?
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
tja , zo te lezen zou ik zeggen olie verversen werkt niet, flushen is een optie die beter is dat verversen, want bij verversen tappen ze wat af, vullen bij met nieuwe atf, en rijden een stukje tappen nog 2 x wat af en rijden na het vullen weer een stukje en dat is dat bij sommige transmissie bedrijven....
een flush spoelt de hele bak schoon
ga eens praten met Gery slot uit uden, die man jaagt je niet op de kosten , en weet echt veel
het schommelen van de toeren kan wijzen op een versleten, of vervuilde converter, veel met aanhanger gereden?
das wel een dure grap ca2750,00
de tip van mees is nieuw voor me, maar wel de goedkoopste optie, flink gaan planken in alle verzetten bij de Oosterburen
een flush spoelt de hele bak schoon
ga eens praten met Gery slot uit uden, die man jaagt je niet op de kosten , en weet echt veel
het schommelen van de toeren kan wijzen op een versleten, of vervuilde converter, veel met aanhanger gereden?
das wel een dure grap ca2750,00
de tip van mees is nieuw voor me, maar wel de goedkoopste optie, flink gaan planken in alle verzetten bij de Oosterburen
keep calm!, your randomizer is running