Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geleverd vanaf 2003
Timothy1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.07.2015 - 07:54

Hallo iedereen,

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een mooie nieuwe Volvo V50. Standaar verhaal van gezinsuitbreiding en opzoek naar een goeie wagen is van toepassing! ;-)

Heb veel gekeken naar de 2.4 benzine vanwege de verhalen over betrouwbaarheid.
Maar ben ontzetten geschrokken van de gebruikscijfers 9,5/100.

Daarom ben ik nu aan het kijken naar een 2.0D. Vrienden verklaren mij voor gek dat ik überhaupt overweeg om diesel te gaan rijden. Maar 6/100 klinkt mij aantrekkelijker dan 9,5/100.

Nu heb ik het omslagpunt berekend. Ik kom uit op ongeveer 15.000 kilometer. Herkennen jullie dit aantal? Of zit er een dikke fout in mijn berekening?
Hieronder een overzicht van de gegevens: [th][/th] [th]Benzine[/th] [th][/th] [th]Diesel[/th] [th][/th]
Wegenbelasting 69,- Per maand 129,- per maand
207,- Per kwartaal 389,- Per kwartaal
Verbruik
Gecombineerd 13,5135135 7,4/100 16,666667 6/100
Aantal kilometer 15000 15000
Brandstofkosten 1,73 GLA 1,31 GLA
Totale kosten 2,748,30 per jaar 2,729,70 per jaar
Laatst gewijzigd door Timothy1 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Onderhoud aan een diesel is vaak duurder.

Bij 15.000 km per jaar rijd je waarschijnlijk niet veel lange stukken, dan is het verbruik van zowel de diesel als de benzine vrij optimistisch denk ik.

Diesels zijn vaak in aanschaf duurder en schrijven meer af op jaarbasis.

Diesel varianten hebben vaak een hogere cataloguswaarde wat resulteren kan in afwijkende bedragen voor verzekeringspremie.

Zo een paar punten die mij te binnen schieten. Ik rij met ongeveer 17.000 km per jaar een V50 2.4i btw.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13621
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

die 15000km klopt wel
Timothy1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.07.2015 - 07:54

Wat is de definitie van "korte stukken"? Ik veracht dat ik geregeld 100 tot 150 kilometer aaneen moet rijden. Familie woont in het Zuiden en ik in de Randstad.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Definitie korte stukken: 30 km per ritje. tegen de tijd je blok goed warm is ben je op je bestemming.

EDIT: voordat iedereen over me heen valt, dit is in mijn ogen de defenitie korte stukjes ;-)
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Arnie82
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 30.10.2011 - 14:16

Denk dat je met korte stukken beter af bent met een benzine... De diesel blokken in de V50 (1.6D en 2.0D) varen wel bij afstanden rijden met een lekker warm blokje. (dit met oog op de roetfilters)
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Vergeet niet dat je bij de 2.4 wel een heerlijk blok in de auto hebt liggen. <3 ;)
Ik snap je overweging, je zit in een lastig schuitje.

Hoe vaak rijd je gemiddeld (per maand?) naar het zuiden?
Hoe ziet je rijdgedrag er tussendoor uit? Zijn dat wel alleen korte stukjes?
Roetfilters willen eens in de zoveel tijd wel graag een lange rit hebben zodat ze goed heet kunnen worden om goed te kunnen regenereren (leegmaken roetfilter).
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met 15000 kilometer per jaar is een benzinemotor een goede keus en de 5 cilinder 2.4 is een hele fijne en krachtige motor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13621
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

hij vroeg volgens mij wat de meest economische keuze was met 15000km, dat is een 2.4 iig niet
Timothy1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.07.2015 - 07:54

Emotioneel ben ik het absoluut eens met de stelling dat een 2.4 blok een prima keus is. Rationeel heb ik toch wat moeite met de 9.6/100. :D

Zojuist een proefrit gemaakt in de 2.0D en voor iemand die zijn eerste auto ooit gaat aanschaffen (Hyundai Pony van 500,- tel ik dan niet mee). Reed dit voortreffelijk.

EURO 10.500,- voor een Volvo V50 uit 2008 2.0D met 130.000 op de teller, ledere bekleding, climate, cruise, iso-fix PDC the works allemaal aanwezig. Inclusief grote beurt en 6 maanden garantie.
Wel wat gebruikssporen intern. Putjes in het aluminium van de deuren. En een chipje achter op de kofferbak.

Iemand hier die vindt dat ik diet ABSOLUUT niet moet doen?? :-|
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13621
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik niet, prima keuze!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Niet doen en de emotie volgen en een 2.4 kopen, heb je meer plezier van. Niet denken dat je dan een super zuinige motor koopt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Yamy_Daffy
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 21.05.2014 - 09:56

Wij zijn van een zuinige Hyundai I30CW 1.6 naar een Volvo V50 2.4i over gestapt.

Ik hoor het me vrouw nog vragen: "zuipt die meer benzine dan de Hyundai?" hahahaha
Ja schat hij zuipt veel meer benzine! maar we kopen hem niet voor de zuinigheid!

En we hebben hem nu ruim een jaar en jeetje wat is het toch elke keer weer genieten als je erin rijdt!
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Yamy_Daffy schreef: Wij zijn van een zuinige Hyundai I30CW 1.6 naar een Volvo V50 2.4i over gestapt.

Ik hoor het me vrouw nog vragen: "zuipt die meer benzine dan de Hyundai?" hahahaha
Ja schat hij zuipt veel meer benzine! maar we kopen hem niet voor de zuinigheid!

En we hebben hem nu ruim een jaar en jeetje wat is het toch elke keer weer genieten als je erin rijdt!
Hier idem.
Ik kom uit een Twingo eco-diesel die 1 op 30 haalde.
Maar wat rijdt een 2.4 heerlijk...
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Ook ik kan niets anders dan het verhaal van de V50 2.4 liefhebbers onderschrijven; iedere rit blijft een genot! Ik rijd momenteel zo’n 2000km per maand en dan beginnen de benzine kosten wel aardig op te lopen. Als dit structureel is ga ik echter voor een D5’je met Geartronic.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

bij mij is het precies andersom gegaan van 25000 km per jaar naar hoogstens 12000 km
dus was een benzine auto een stuk voordeliger in brandstof natuurlijk duurder maar in wegenbelasting en verzekering scheelt het een aardig bedrag
Volvo V70 R=Design D4
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27111
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

15.000 km is inderdaad krap aan het omslagpunt.
Als de diesel weer iets ongunstiger wordt ten opzichte van de benzineprijs ligt het omslagpunt ineens weer een stuk hoger.

Hoe ziet je gemiddelde week eruit qua kilometers? Ik gok dat het niet dagelijks lange afstanden zijn en dan haal je die 1 op 16 niet wat het vergelijk weer onderuit haalt.
Mijn eigen ervaring met een 2.0D uit 2004 is dat ik gemiddeld rond de 1 op 14 reed, snelweg en wat stadsverkeer gecombineerd.
Persoonlijk zou ik bij 15.000 km per jaar daarom geen diesel kopen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Afhankelijk van de definitie "korte stukken" is het voor elke motor funest, ongeacht de brandstof en/of motor inhoud.
Maar dat is slechts mijn mening.
Met gemiddeld 15000km/jaar zou ik persoonlijk altijd voor een benzine motor kiezen.
En dit zeg ik niet alleen omdat wij toevallig onze T5 te koop hebben O-)
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13621
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ik zie op dit moment een verschil van bijna 40ct per ltr, met 30ct verschil heb je bij 15000km.jr al break even
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

ijsga schreef: Ook ik kan niets anders dan het verhaal van de V50 2.4 liefhebbers onderschrijven; iedere rit blijft een genot! Ik rijd momenteel zo’n 2000km per maand en dan beginnen de benzine kosten wel aardig op te lopen. Als dit structureel is ga ik echter voor een D5’je met Geartronic.
Koestert den 5 cilinder als ge er geen afstand van kunt doen, de fabrikant doet het immers wel.... :-(

(Heb zelf ook elke keer weer plezier van de vijf potjes in 't vooronder)
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”