Hallo,
Ik ben al een paar jaar lid van het forum, maar hield mij altijd op in het bakstenen deel van Volvo-forum. Sinds vanmiddag de trotse bezitter van een 2e Volvo naast mijn jonge grijze stier! Een bronzen XC 70 uit 1998, toch een beetje mijn droomauto. Comfortabel en een complete uitrusting. Gekocht zonder garantie maar met een verse APK. Vandaag al een paar ritjes mee gemaakt zonder problemen. De 5-cilinder klinkt toch erg lekker.
Vandaar dat ik nu ook in jullie hoekje ga rondhangen. En heel brutaal kom ik meteen met een vraag.
Af en toe hangt er een benzinelucht in de auto. Verder zonder problemen. Vanavond ging het plotseling mis. De auto wilde pas na drie pogingen starten. De startmotor draaide wel mooi rond en alle lampjes gingen aan. De accu is volgens mij goed, maar heb ik nog niet doorgemeten. Hoe dan ook, na drie keer proberen startte de auto, weer een benzinelucht in de auto, en een brandende lambda sonde lampje. De motor (2.5T) draait mooi rond met af en toe die benzinelucht bij een stoplicht. Het lampje blijft branden.
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
Wat zou de oorzaak kunnen zijn, heeft iemand hier ervaring mee?
Kan ik de ECU resetten door de accupolen los te halen en zodoende de lambdasonde melding te verwijderen?
Ik hoor het graag!
lambda sonde en benzine lucht
- evert65
- 6th Gear member
volgens mij moet je de accuklemmen 10 min los laten liggen, en daarna de contactsleutel op 2 zetten en dan de accuklemmen weer vast maken, eerst plus, dan min
benzinelucht.... nergens lekkage?
benzinelucht.... nergens lekkage?
keep calm!, your randomizer is running
- pomoek
- 2nd Gear member
Nee, geen lekkage voor zover ik kan zien. Ruik het iedere keer als de auto even stil staat, dan trekt het weg. Wel vreemd. Het probleem met de lambda sonde is opgelost. Bleek een kapotte sensor, is onder coulance gerepareerd.