Omslagpunt brandstof V50 (Diesel of Benzine)

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Het omslagpunt ligt veel lager:

Je meerprijs qua wegenbelasting voor diesel is 60 Euro per maand meer.

Een V50 2.4 benzineversie rijdt 1:10 a 1:11 volgens spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Brandstofkosten zijn dus zo'n 16 cent per kilometer.

Een V50 2.0D dieselversie rijdt 1:17 a 1:18 volgens spritmonitor: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Brandstofkosten zijn dus zo'n 7 cent per kilometer.

9 cent gaat zo'n 666 keer in die 60 Euro verschil, dus bij 666 km per maand = 8000 km per jaar is diesel voordeliger, plus het voordeel dat je veel minder hoeft te tanken.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Onderhoud van de diesels is wel duurder, want 1.6 en 2.0 diesels moeten om de 20.000 naar de garage ,waar de benzine versies om de 30.000 pas onderhoud nodig hebben. (Net als de 5 cilinder diesels)
ook zijn de beurten bij de diesels gemiddeld wat duurder. Vooral als er binnen jouw gebruiksperiode een roetfilter vervangen moet worden.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27111
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Waarbij het ook met de 5 cilinder diesel aan is te raden om hooguit iedere 20.000 km onderhoud te doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13621
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een distributieriem moet bij de 2.4 bij 160.000km en bij beide diesels bij 240.000km
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21088
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

fredhead schreef: Waarbij het ook met de 5 cilinder diesel aan is te raden om hooguit iedere 20.000 km onderhoud te doen.
Oei zit er nu 31k in, dinsdag mag hij voor nieuw olie en filters.
Het ding gewoon warm stoken en het roetfilter zijn ding laten doen..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1088
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Uiteindelijk ontloopt het qua onderhoud elkaar niet zo heel veel, en schijn bedriegt qua 30.0000 km beurt i.p.v. 20.000 km beurt want met een groter interval ben je per keer toch duurder uit.

Ik herinner me mijn eerste beurt voor de S40 D5 met 24.000 km na een jaar erop. 570 Euro. En de beurten daarna, telkens 30.000 km, zaten in dezelfde range of zelfs iets hoger.

De V40 D2 die ik nu rijd zit rond de 400 Euro per keer (20.000 km interval).
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

diesel01 schreef:
fredhead schreef: Waarbij het ook met de 5 cilinder diesel aan is te raden om hooguit iedere 20.000 km onderhoud te doen.
Oei zit er nu 31k in, dinsdag mag hij voor nieuw olie en filters.
Het ding gewoon warm stoken en het roetfilter zijn ding laten doen..
Het eerder onderhoud uitvoeren heeft alles te maken met de gemiddelde gebruikservaringen in Nederland. Eigenlijk is het natuurlijk onzin want over die onderhoudsintervallen is door Volvo nagedacht.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2349
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

We geraken wel een beetje off-topic, maar ik zou het eerder de 'gemiddelde gebruikservaring van forum leden' willen noemen, waarbij het aantal gevallen waarbij een gestegen oliepeil en/of tikkende klepstoters daadwerkelijk problemen hebben veroorzaakt naar mijn inschatting relatief gezien erg mee valt. (Het aantal valt dan mee hè, niet het probleem)
Bedenk ook dat het gros van de 2.4L 5-cyl diesels met affabriek roetfilter (want daar draait het dan om) in Nederland (maar zeker wanneer buitenland mee telt) gewoon de door Volvo aangeraden interval van 30k of 1 jaar volgt. Er rijden er immers véél meer rond dan er op het forum actief zijn.
Waarbij die interval door Volvo inderdaad ook uitvoerig getest en gebaseerd zal zijn op een voor gemiddeld aangenomen gebruik/rijomstandigheden. Maar ik kan mij zomaar voorstellen dat in een respectabel aantal gevallen de verkeerssituatie in NL (relatief veel files, korte afstanden etc.) icm met de geadviseerde interval niet lekker samen gaan. Rij je met een diesel 'zoals bedoeld' (regelmatig langere ritten dus) waarbij het regeneratieproces goed en volledig plaats kan vinden dan is de door Volvo geadviseerde interval m.i. ook prima.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27111
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De dealer waar ik altijd kom hebben ze de interval zelf ook terug gehaald naae 20.000 km.
Ik doe zelf altijd het onderhoud en dan schommelt het een beetje tussen de 15 - 20.000 km dat er nieuwe olie en filters in gaan.

Toen mijn roetfilter het nog deed ook wel eens diesel in de olie gezien ondanks dat mijn dieseltje altijd goed warm wordt en rijd daar persoonlijk niet graag al te lang mee rond.

Lang verhaal/kort verhaal: Gewoon doen wat voor jezelf het prettigst voelt want dat is tenslotte het belangrijkste :)
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

al eens aan gas gedacht?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13621
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

gas? :lol:
Gebruikersavatar
ChrisV40
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 07.08.2008 - 12:12
Locatie: Groningen

Gas is perfect. Heb hiervoor een v40 2.9T op lpg gehad. Heeft probleemliis 1,5 ton op lpg gedraaid en rijdt ju jog vrolijk doir richting de 3 ton. Mijn vorige V40 had ook lpg af fabriek en die heb ik met 3 ton verkocht maar rijd nog steeds rond. Das een auto uit 1996.

Er zijn een helehoop spook verhalen over gas. Maar het is het schoonst en goedkoopst.
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Een 2.9T, die zal wel vleugels hebben gehad? ;)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is wel een heel bijzondere V40 geweest, misschien een eigenbouw versie?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13621
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ChrisV40 schreef: Gas is perfect. Heb hiervoor een v40 2.9T op lpg gehad. Heeft probleemliis 1,5 ton op lpg gedraaid en rijdt ju jog vrolijk doir richting de 3 ton. Mijn vorige V40 had ook lpg af fabriek en die heb ik met 3 ton verkocht maar rijd nog steeds rond. Das een auto uit 1996.

Er zijn een helehoop spook verhalen over gas. Maar het is het schoonst en goedkoopst.
we hebben het hier nog steeds over een V50 hoor, een 240 of 940 deden het op gas ook goed
Timothy1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.07.2015 - 07:54

Iedereen ontzettend bedankt voor de terugkoppeling.
Het is uiteindelijk de 2.0D geworden.
Nu aan de slag met alle gadgets, matten, trekhaken en the works! owh.. ja.. de wunderbaum natuurlijk niet vergeten..

grt,

Tim
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”