v50 d2 of 2.0 bij circa 15-20.000 km p/j

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
EvtK
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.10.2012 - 22:09

Al de nodige topics hier doorgescrold over de keuze tussen benzine / diesel. Toch even benieuwd naar wat meningen en adviezen voor mijn geval.

Ben op zoek naar een V50, bouwjaar 2010-2011 met rond de 100.000 op de klok. Ben van baan veranderd en ga daardoor minder rijden (woon-werk is 50 km heen-weer). Verwacht zo rond de 15.000 - 20.000 per jaar uit te komen. Heb een erg mooie 2.0 zien staan, maar twijfel nu of ik niet voordeliger ben met een 1.6d, de D2.

Mijn eigen afwegingen:

2.0 benzine: goede motor, rijdt rustig, geen turbo, lagere onderhoudskosten (30.000?), ketting, 145 pk, kosten per km naar verwachting hoger
1.6d (d2): lees minder goede verhalen over de motor (vooral turbo problemen), diesel rijdt wel fijn, hogere onderhoudskosten, 115 pk, kosten per km naar verwachting lager.

Het is voor wat betreft motor prestaties natuurlijk appels met peren vergelijken, maar een 2.0d gaat financieel met deze kilometrages mijn inziens nooit aantrekkelijk zijn. Het is dus denk ik of een 1.6d of geen diesel, als je het financieel bekijkt.

Benieuwd naar reacties! Iemand voor dezelfde keuze gestaan?
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Als je gaat voor een D2 MY 2011, is de mijne wel te koop. Heb voor mijn werk er een vrachtwagen bijgekocht, en die gebruik ik min of meer als dagelijkse auto. Dus de V50 staat nu grotendeels stil.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Laten we uitgaan van 17,5 dkm per jaar.

D2, Wegenbelasting en brandstof, 2560 (uitgaande van 1:19 en €1,36)
2.0, Wegenbelasting en brandstof, 3120 (uitgaande van 1:12 en €1,65)

Ervaring met de D2 heb ik niet, maar ik zie dat 1 op 19 te doen moet zijn. Voor hetzelfde geld dat 1 op 12 met een rustige rijstijl in de 2.0 te halen is. Bij 17500 km heb je dus €560 verdient door voor de D2 te gaan. Nu zal die ietsje meer onderhoud vragen, maar hoeveel is natuurlijk koffiedik kijken. De verzekering zal het verschil niet zijn, dus dan hangt het van de aanschafprijs af of je idd goedkoper uit bent met de D2. Zoals je ziet kan een D2 dus vrij snel uit.

Dan het risico. Zelf denk ik dat je meer risico loopt op hoge kosten met een D2. Turbo, Injectoren, egr, allemaal niet heel fijne problemen waar menig D2's mee te maken krijgt.

Bij de 2.0 is het vaak het duomassavliegwiel wat voor problemen kan zorgen. Maar voor de rest is het inderdaad een onverwoestbaar blok. Oorspronkelijk een mazda blok, doorontwikkeld door Ford, staat ook daar enorm goed bekend.

Als je verwacht voornamelijk lange ritten te gaan rijden en toch wel aan die 20dkm komt, is de d2 het overwegen waard. Heb je met regelmaat korte ritten, (de d2 vind dat nog minder fijn dan de 2.0), en rijd je eerder 15dkm, dan zou ik voor de 2.0 gaan.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
EvtK
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.10.2012 - 22:09

Heya,

Dank voor je reactie! Het hangt er inderdaad net om :) ik ben er nog niet uit. Morgen in een D2 rijden.

Wat ik mij nog afvroeg: hoe zit het met waardebehoud en afschrijving. Stel dat ik na 3 jaar wil verkopen... Waar schrijf ik in die tijd meer op af?

Verder valt mij op dat wel er erg veel D2 te koop staat. En dat de prijs (daardoor?) ook laag is. Misschien wel lager dan benzine 2.0.

Tot slot is een keuze voor 2.0 ook een keuze voor meer vermogen. Scheelt toch 30 pk! Lastig lastig :)
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

Vergeet niet dat het hebben van een diesel mogelijk duurder gaat worden in de toekomst! De plannen zijn nu dat diesels die niet af-fabriek een roetfilter hebben enkele honderden euro's per jaar duurder worden aan wegenbelasting. Hoe gaat dat verder in de toekomst? Diesels van voor 2002 mogen Utrecht al niet meer in. Hoe is dat over 5 jaar? Zijn dat dan diesels van voor 2007? Wat mij betreft erg onzeker, ze zoeken altijd ergens iets om geld te trekken. Dus als je rond het omslagpunt zit dan denk ik dat een benzine de veiligere keuze is. De toekomst wat betreft de kosten is bij benzine zekerder denk ik.
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

EvtK schreef: Tot slot is een keuze voor 2.0 ook een keuze voor meer vermogen. Scheelt toch 30 pk! Lastig lastig :)
Maar de D2 heeft weer meer koppel bij minder toeren, waardoor deze bij normaal gebruik wel eens vlotter kan aanvoelen dan de 2.0. Die extra pk's heb je alleen als je toeren maakt.
HarryK schreef: Vergeet niet dat het hebben van een diesel mogelijk duurder gaat worden in de toekomst! De plannen zijn nu dat diesels die niet af-fabriek een roetfilter hebben enkele honderden euro's per jaar duurder worden aan wegenbelasting. Hoe gaat dat verder in de toekomst? Diesels van voor 2002 mogen Utrecht al niet meer in. Hoe is dat over 5 jaar? Zijn dat dan diesels van voor 2007? Wat mij betreft erg onzeker, ze zoeken altijd ergens iets om geld te trekken. Dus als je rond het omslagpunt zit dan denk ik dat een benzine de veiligere keuze is. De toekomst wat betreft de kosten is bij benzine zekerder denk ik.
Wat betreft kosten in de toekomst, dat is echt koffiedik kijken. Daar zou ik nu geen rekening mee houden.
Ik heb 5 jaar geleden een keuze voor benzine gemaakt omdat diesels met rekening rijden extra belast zouden worden.
We weten allemaal wat daar van terecht is gekomen...
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
EvtK
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.10.2012 - 22:09

Ja het diesel rijden wordt steeds meer ontmoedigd.. een terecht punt... maar of je er iets mee kan? ik heb nog een een excel in elkaar gedraaid, en met wat extra onderhoudskosten (250 euro) voor de diesel dan zit het omslagpunt rond de 16.000. Als je 20.000 rijdt, dan heb je het over 400 euro extra op jaarbasis. Dat zijn maar kleine verschillen. Dus tis meer een luxe positie van wat wil je.

Ik heb al een 2.0 benzine op het oog met rond de 150.000 op de klok, wat ik dan wel weer wat veel vind als je uitgaat van een jaar of 5 met 16.000 a 20.000 per jaar. Kom je rond de 250.000 uit. Is die 2.0 motor daar voor gemaakt? of gaat het dan heel hard met de afschrijving?
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Die 250dkm is geen probleem. Ze zijn er nog wel niet zoveel met hoge km standen (er zijn nu eenmaal niet veel mensen die veel km's rijden op benzine), maar die 4 ton zullen de meesten wel halen.

Qua pk's zou ik van de 2.0 niet teveel verwachten. Bij normaal gebruik pak je de 115 pk van de D2 gemakkelijk even mee. Die van de 2.0 komen pas helemaal aan het eind van de toerenteller, daar kom je dus eigenlijk nooit. Ook bijv de 2.0D voelt veel en veel sneller, terwijl die 136 pk heeft. Ik wed dat de D2 ook al iets sneller zal voelen dan de 2.0. Als je echt in elke versnelling tot het uiterste gaat, ja dan, alleen dan is de 2.0 een snelle auto met 145 pk. Maar wie doet dat?

Als je met turbo(diesel) motoren gaat vergelijken, dan voelt een 2.0 benzine in de dagelijkse praktijk eerder aan als een 100 pk auto. Vlot genoeg, niet heel snel.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Ga ze anders eens alletwee rijden.
Misschien dat die paar honderd euro per jaar extra voor de benzine de moeite waard is...
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
EvtK
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.10.2012 - 22:09

vanochtend in een d2 gereden en die rijdt best pittig, in vergelijking tot de 2.0. Zo zie je maar: van belang hoe je de getallen interpreteert. Voor mij weer leerzaam iig. Ik lijk meer en meer richting de diesel te schuiven :)

Wat me opviel in de D2, is dat ik bij aangrijpen (gas los en weer aan en na schakelen) ik een 'kloenk' geluid hoor. Al eens wat gegoogeld, dat zou een dmf (dual mass flywheel) mogelijk kunnen zijn? Verkoper gaf aan dat dit soort zaken gecheckt en daar waar nodig gerepareerd worden, maar ben toch even benieuwd naar ervaringen en reacties hier.

Dank wederom!
Balboa
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 22.01.2015 - 21:19

EvtK schreef: vanochtend in een d2 gereden en die rijdt best pittig, in vergelijking tot de 2.0. Zo zie je maar: van belang hoe je de getallen interpreteert. Voor mij weer leerzaam iig. Ik lijk meer en meer richting de diesel te schuiven :)

Wat me opviel in de D2, is dat ik bij aangrijpen (gas los en weer aan en na schakelen) ik een 'kloenk' geluid hoor. Al eens wat gegoogeld, dat zou een dmf (dual mass flywheel) mogelijk kunnen zijn? Verkoper gaf aan dat dit soort zaken gecheckt en daar waar nodig gerepareerd worden, maar ben toch even benieuwd naar ervaringen en reacties hier.

Dank wederom!
Heb ook ooit een proefrit gemaakt in de 2.0D waar dit het geval was. Een vriend die toen mee was zei dat het wellicht de ophangrubbers van de bak of motor kunnen zijn. Heb nu een 2.0D die dit niet heeft. Het is dus niet normaal!

Houd er rekening mee dat als je een diesel hebt, je wellicht ongemerkt meer gaat rijden omdat het "toch" een diesel is ^_^ Ik zat met hetzelfde dilemma, maar heb gekozen voor de diesel en ben daar erg tevreden mee.
EvtK
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.10.2012 - 22:09

Allemaal, dank voor jullie reacties en input!

Ik heb zaterdag een nette V50 limited edition gekocht, d2! Erg blij mee, en Balboa: dit is precies de reden waarom ik uiteindelijk ook voor diesel heb gekozen. Wil niet in de auto zitten met het gevoel dat ik te veel rij en beter voor een diesel had kunnen kiezen. Het is een mooi gevoel om de wagen te kunnen pakken, omdat het ritje toch veel minder kosten dan bij de benzine!

De gekochte d2 had overigens ook niet het klonk geluid, dus mijn voorgevoel dat er iets niet klopte was wel juist :)
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

ik heb na 25.000 km nog steeds geen spijt van mijn D2 DRIVe Limited Edition. Zal binnenkort mijn ervaringen in mijn voorsteltopic bijwerken.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

EvtK schreef: Allemaal, dank voor jullie reacties en input!

Ik heb zaterdag een nette V50 limited edition gekocht, d2! Erg blij mee, en Balboa: dit is precies de reden waarom ik uiteindelijk ook voor diesel heb gekozen. Wil niet in de auto zitten met het gevoel dat ik te veel rij en beter voor een diesel had kunnen kiezen. Het is een mooi gevoel om de wagen te kunnen pakken, omdat het ritje toch veel minder kosten dan bij de benzine!

De gekochte d2 had overigens ook niet het klonk geluid, dus mijn voorgevoel dat er iets niet klopte was wel juist :)
Gefeliciteerd met je aankoop!
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”