Onze vakantie-combi
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Misschien gekke vraag, maar regelt de bak dat zelf niet?Carfreak schreef: Bergop wel ff in de manuele stand een standje lager he?![]()
Ik neem aan dat als hij aanvoelt dat hij er harder aan moet trekken dat hij zelf terug schakelt?


Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- busclub
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
- Locatie: Loil (Didam), Gld
Hier nog een foto die ik vergeten was.
Geartronic op automaat gaat in prima. Mss dat in de bergen ingrijpen noodzakelijk is. Met name berg af.
Geartronic op automaat gaat in prima. Mss dat in de bergen ingrijpen noodzakelijk is. Met name berg af.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27508
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat doet de bak dus niet.m-kliko schreef:Misschien gekke vraag, maar regelt de bak dat zelf niet?Carfreak schreef: Bergop wel ff in de manuele stand een standje lager he?![]()
Ik neem aan dat als hij aanvoelt dat hij er harder aan moet trekken dat hij zelf terug schakelt?![]()
![]()
Beste is met wat aan de haak altijd manueel te rijden, bak schakelt te snel op en draait zichzelf uiteindelijk stuk
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Goed om te weten!fredhead schreef:Dat doet de bak dus niet.m-kliko schreef:Misschien gekke vraag, maar regelt de bak dat zelf niet?Carfreak schreef: Bergop wel ff in de manuele stand een standje lager he?![]()
Ik neem aan dat als hij aanvoelt dat hij er harder aan moet trekken dat hij zelf terug schakelt?![]()
![]()
Beste is met wat aan de haak altijd manueel te rijden, bak schakelt te snel op en draait zichzelf uiteindelijk stuk
Bergaf kon ik nog wel begrijpen, bergop niet.
Als ik ergens omhoog rijd en ik houd mijn voet in dezelfde positie schakelt ie wel degelijk terug als ik mij goed herinner.
Maargoed, ik heb geen trekhaak en houd niet zo van "caravannen", dus ik zal hier niet snel mee te maken krijgen.

Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
En waar is dat op gebaseerd? Ik weet dat er veel gerspecteerde forumleden zijn die dit standpunt aanhangen. Als je het instructieboekje leest, staat daarin dat je de automaat gewoon z'n werk moet laten doen. Bergafwaarts heeft het wel zin, maar dat is om de remmen te sparen. Natuurlijk weet de automaat zelf wanneer hij terug moet schakelen dat gebeurt namelijk voortdurend, ook in het dagelijkse verkeer. Een hoger toerental geeft niet automatisch minder warmte, dat was zo in de tijd dat de ventilator nog door de v-snaar werd aangedreven en ik vrees dat deze volkswijsheid nog uit die tijd stamt.fredhead schreef:Dat doet de bak dus niet.m-kliko schreef:Misschien gekke vraag, maar regelt de bak dat zelf niet?Carfreak schreef: Bergop wel ff in de manuele stand een standje lager he?![]()
Ik neem aan dat als hij aanvoelt dat hij er harder aan moet trekken dat hij zelf terug schakelt?![]()
![]()
Beste is met wat aan de haak altijd manueel te rijden, bak schakelt te snel op en draait zichzelf uiteindelijk stuk
Maar goed, ik laat me graag overtuigen, vandaar mijn openingsvraag, graag met technische onderbouwing.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Even flauw doen:Ernst64 schreef: En waar is dat op gebaseerd? Ik weet dat er veel gerspecteerde forumleden zijn die dit standpunt aanhangen. Als je het instructieboekje leest, staat daarin dat je de automaat gewoon z'n werk moet laten doen. Bergafwaarts heeft het wel zin, maar dat is om de remmen te sparen. Natuurlijk weet de automaat zelf wanneer hij terug moet schakelen dat gebeurt namelijk voortdurend, ook in het dagelijkse verkeer. Een hoger toerental geeft niet automatisch minder warmte, dat was zo in de tijd dat de ventilator nog door de v-snaar werd aangedreven en ik vrees dat deze volkswijsheid nog uit die tijd stamt.
Maar goed, ik laat me graag overtuigen, vandaar mijn openingsvraag, graag met technische onderbouwing.
Pfff... Jij hebt een T6 AWD... Die merkt niet eens dat er wat zwaars achter hangt. Die knalt wel door!



Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 4006
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
De automaat heeft veel meer koeling nodig dan met een losse auto. Dus toeren.
De waterpomp draait direct met je toerental mee (distririem). Dus toeren.
Je (niet persoonlijk bedoeld hoor) vraagt veel meer van je trekauto. Dus toeren.
Je koppel mag wel vroeg en hoog zijn, maar je pk's nooit. Dus toeren.
Je denkt dat je automaat op de juiste tijdstippen schakelt. Niet dus, want je hebt toeren nodig
en die automaat is lui na het hele jaar losse auto rijden en schakelt dus veel te snel door.
Mijn GT schakelt na de vakantie veel later door (dat adaptieve systeem heeft wel enkele duizenden kilometers nodig om aan te passen).
Mijn GT is geen 100% (zie andere topics) maar bij hogere toeren doet hij het fantastisch.
Hogere toeren met handschakelen te bereiken.
Als je met een constante snelheid rijdt, gaat die (mijn) automaat vanzelf naar lage toeren.
Als je automatisch rijdt komt de shiftlock er niet altijd in. (duur hoor, zo'n ruil-automaat na oververhitting en in de soep-draaierij)
Genoeg redenen....om ipv 1800 nu 2500 tot 3000 toeren te draaien (=100pk van de 200pk bij 6000 toeren is genoeg vakantie-rijplezier)
De waterpomp draait direct met je toerental mee (distririem). Dus toeren.
Je (niet persoonlijk bedoeld hoor) vraagt veel meer van je trekauto. Dus toeren.
Je koppel mag wel vroeg en hoog zijn, maar je pk's nooit. Dus toeren.
Je denkt dat je automaat op de juiste tijdstippen schakelt. Niet dus, want je hebt toeren nodig
en die automaat is lui na het hele jaar losse auto rijden en schakelt dus veel te snel door.
Mijn GT schakelt na de vakantie veel later door (dat adaptieve systeem heeft wel enkele duizenden kilometers nodig om aan te passen).
Mijn GT is geen 100% (zie andere topics) maar bij hogere toeren doet hij het fantastisch.
Hogere toeren met handschakelen te bereiken.
Als je met een constante snelheid rijdt, gaat die (mijn) automaat vanzelf naar lage toeren.
Als je automatisch rijdt komt de shiftlock er niet altijd in. (duur hoor, zo'n ruil-automaat na oververhitting en in de soep-draaierij)
Genoeg redenen....om ipv 1800 nu 2500 tot 3000 toeren te draaien (=100pk van de 200pk bij 6000 toeren is genoeg vakantie-rijplezier)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Als je bergie op gaat, is toch logisch dat je wat toeren moet maken. De automaat regelt dat niet automatisch (die heeft geen info of de wagen nu omhoog rijdt, of vlak blijft)
Dus je neemt het over.
Stukje natuurkunde.....hoe lager de versnelling, des te groter is het vermogen dat kan je overbrengen.
Zelfde verhaal: als je de berg op fietst, doe je toch ook niet in een hoge versnelling? Dan schakel je ook naar een lage tot zeer lage versnelling.
Dus je neemt het over.
Stukje natuurkunde.....hoe lager de versnelling, des te groter is het vermogen dat kan je overbrengen.
Zelfde verhaal: als je de berg op fietst, doe je toch ook niet in een hoge versnelling? Dan schakel je ook naar een lage tot zeer lage versnelling.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- busclub
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 01.02.2014 - 23:18
- Locatie: Loil (Didam), Gld
Dit is wat te kort door de bocht denk ik. De auto weet niet zozeer dat hij berg op rijdt (eigenlijk wel door de lmm maar goed).bij constante snelheid zal de belasting hoger worden, dus moet er meer lucht en brandstof toegevoegd worden om de snelheid constant te houden. Of je dus nu berg op rijdt of meer tegenwind krijgt dit merkt de auto wel degelijk.
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Dit.busclub schreef: Dit is wat te kort door de bocht denk ik. De auto weet niet zozeer dat hij berg op rijdt (eigenlijk wel door de lmm maar goed).bij constante snelheid zal de belasting hoger worden, dus moet er meer lucht en brandstof toegevoegd worden om de snelheid constant te houden. Of je dus nu berg op rijdt of meer tegenwind krijgt dit merkt de auto wel degelijk.
Probeer maar eens met de cruisecontrol ergens een berg op te rijden. Schakelt gewoon terug (Weet bijna zeker dat ik dat wel eens heb meegemaakt).
Misschien niet genoeg, dus bij zware caravan misschien extra terugschakelen, maar hij schakelt wel degelijk terug.
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ja, de auto wel, maar de automaat niet. Zolang het toerental gelijk blijft door meer brandstof toe te voeren, zal de automaat echt niet terugschakelen.busclub schreef: ........................dus moet er meer lucht en brandstof toegevoegd worden om de snelheid constant te houden. Of je dus nu berg op rijdt of meer tegenwind krijgt dit merkt de auto wel degelijk.
Wel krijgt de automaat veel meer power, maar vooral koppel te verwerken, en dat vinden ze niet leuk.
Met je fiets kan je oo kwel omhoog komen in een hoge versnelling, maar je hebt meer pijn in je kuiten als je omhoog ging, met dezelfde snelheid in een wat lagere versnelling.
Automaat is hartstikke leuk in een vlakke omgeving, en file rijden, maar totaal ongeschikt in de bergen, zowel omhoog als omlaag.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Is het niet zo dat als de automaat teveel koppel op zijn donder krijgt dat hij gaat terugschakelen?wim de jong schreef:Ja, de auto wel, maar de automaat niet. Zolang het toerental gelijk blijft door meer brandstof toe te voeren, zal de automaat echt niet terugschakelen.busclub schreef: ........................dus moet er meer lucht en brandstof toegevoegd worden om de snelheid constant te houden. Of je dus nu berg op rijdt of meer tegenwind krijgt dit merkt de auto wel degelijk.
Wel krijgt de automaat veel meer power, maar vooral koppel te verwerken, en dat vinden ze niet leuk.
Met je fiets kan je oo kwel omhoog komen in een hoge versnelling, maar je hebt meer pijn in je kuiten als je omhoog ging, met dezelfde snelheid in een wat lagere versnelling.
Automaat is hartstikke leuk in een vlakke omgeving, en file rijden, maar totaal ongeschikt in de bergen, zowel omhoog als omlaag.
Bij een handbak begint de auto ook te sputteren als je in een te hoge versnelling rijd (ookal geef je volgas). Een automaat zal dit altijd voorkomen door terug te schakelen om het gewenste vermogen op een goede manier naar de banden te krijgen. Om even jouw analogie vast te houden: Een automaat zal toch altijd voorkomen dat hij pijn in zijn kuiten krijgt?
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Wat is dan de verklaring dat er in Duitsland, Oostenrijk, Zwitseland, Zweden etc. zoveel automaten rijden? In Oostenrijk en Zwitserland zelf veelal diesels met een automaat, dus die krijg serieus meer op hun flikker dan een automaat met benzineblok... (meer koppel bij lagere toerentallen)wim de jong schreef: Automaat is hartstikke leuk in een vlakke omgeving, en file rijden, maar totaal ongeschikt in de bergen, zowel omhoog als omlaag.
Laten de de USA vooral niet vergeten, daar stikt het van de automaten en is het ook niet allemaal vlakke wegen...
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 641
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Inderdaad, daarnaast bestaan er koppelbegrenzers.
Geen idee of de GT's ook zoiets hebben?
Interessante discussie dit.
Geen idee of de GT's ook zoiets hebben?
Interessante discussie dit.

Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - MY2008 - Black and White
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Volvo V90 T4 - MY2020 - Polestar tune - Inscription - Business Luxury Plus - Black
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
@ Wim: Ik heb nieuws, de automaat schakelt wel degelijk terug, wanneer je op cruise control, tegen een berg op rijdt. De automaat weet inderdaad niet dat het een berg is, maar merkt wel dat er teveel vermogen wordt gevraagd in een in een het lage overbrengingsverhouding en schakelt terug (daarom noem je het een automaat). Dus in dit geval zal de automaat ook terugschakelen.
@ Mees: Er moet meer vermogen overgebracht worden om met een aanhanger de berg op te rijden, dus er vindt meer warmteontwikkeling plaats in de automaat. Tot zover eens, maar de warmteontwikkeling als gevolg van het vermogen dat overgebracht moet worden is niet afhankelijk van het toerental van de ingaande as. Die warmteontwikkeling wordt bepaald door de helling, snelheid en vooral massa van de combinatie. Het maakt dus niet uit hoeveel toeren de motor draait. Het enige punt waar ik geen weerwoord op heb, is het hogere toerental van de waterpomp, er gaat per tijdseenheid meer koelvloeistof door de warmtewisselaar van de automaat, m.a.w. deze zal beter koelen. Of dit van belang is, is de vraag, in ieder geval wordt deze temperatuur bewaakt en volgt er een melding wanneer deze temperatuur te hoog oploopt.
Volvo zelf vindt het met de hand schakelen in ieder geval overbodig en ik ben het daarmee eens.
Misschien dat je een versnellingsbak die op het eind van z'n leven loopt er iets mee helpt, maar ik zou in dat geval een grotere warmtewisselaar monteren of de factoren die ik eerder noemde (helling/snelheid/massa) een beetje in de hand houden en genieten van het comfort van de automaat.
@ Mees: Er moet meer vermogen overgebracht worden om met een aanhanger de berg op te rijden, dus er vindt meer warmteontwikkeling plaats in de automaat. Tot zover eens, maar de warmteontwikkeling als gevolg van het vermogen dat overgebracht moet worden is niet afhankelijk van het toerental van de ingaande as. Die warmteontwikkeling wordt bepaald door de helling, snelheid en vooral massa van de combinatie. Het maakt dus niet uit hoeveel toeren de motor draait. Het enige punt waar ik geen weerwoord op heb, is het hogere toerental van de waterpomp, er gaat per tijdseenheid meer koelvloeistof door de warmtewisselaar van de automaat, m.a.w. deze zal beter koelen. Of dit van belang is, is de vraag, in ieder geval wordt deze temperatuur bewaakt en volgt er een melding wanneer deze temperatuur te hoog oploopt.
Volvo zelf vindt het met de hand schakelen in ieder geval overbodig en ik ben het daarmee eens.
Misschien dat je een versnellingsbak die op het eind van z'n leven loopt er iets mee helpt, maar ik zou in dat geval een grotere warmtewisselaar monteren of de factoren die ik eerder noemde (helling/snelheid/massa) een beetje in de hand houden en genieten van het comfort van de automaat.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- Fredraket
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
- Locatie: Wierden
Tsja, wat is hier wijsheid. Ik ben dit jaar vor het eerst met de combinatie automaat en caravan op vakantie geweest. Ook ik heb ervoor gekozen om zelf de versnelling te kiezen. Overigens op advies van een monteur uit de Volvo garage. Voor mijn gevoel is het ook beter om met een diesel rond 2000 tpm te blijven in plaats van onder de 1500 als hij in de hoogste versnelling draait. Niet alleen voor de automaat, ook voor de motor. Met name ivm koeling omdat dan inderdaad de waterpomp sneller draait. En misschien ook beter voor de smering? Weet zo niet of de oliedruk ook mede bepaalt word door het toerental?
Groeten, Freddy
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL
Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29862
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Wijsheid bij het rijden in de zomer met een caravan is het toerental niet te laag te hebben maar een iets hoger toerental aanhouden is veel plezieriger en mogelijk beter voor de automaat
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976