engine service required

Plaats reactie
S80-D5a04
2nd Gear member

Deze vakantie hing er voor heet eerst een zware caravan (ca. 1.500 kg) achter de auto. Het was 38C (heet dus) en we reden de bergen in.
Het is een D5 automaat met 275.000km, net de laatste beurt gehad en rijdt als nieuw :-)

Bij de eerste helling van behoorlijk formaat ging de motor in de 'noodloop' en kreeg ik de melding "engine service required". Ik stopte de auto en de motor. De watertemperatuur stond keurig in het midden, en er brandden geen andere lampjes. De fans draaiden hard door toen ik de motor afzette. Even later probeerde ik de auto normaal te starten omdat ik een electronisch foutje niet uitsloot. De motor startte wel, maar sloeg niet aan. Toen even later de fans ophielden met koelen, probeerde ik het nogmaals... De motor sloeg direct aan, en liep weer als een zonnetje. De melding was verdwenen. Opeen verscheen de volgende melding "anti-skid off", en die verdween ook snel weer.

Ik reed steeds in de 3 of 4 (of zelfs L) zodat ik in ieder geval zo'n 2.500 toeren maakte. In de D zat het toerental structureel te laag te kreunen bij 'helling op'.

Dezelfde storingsmelding en motor in noodloop heb ik later die dag nog tweemaal gehad. Vervolgens heb ik mijn dealer gebeld en die adviseerde om vooral de lampjes en de temperatuur goed in de gaten te houden en s' avonds de accupolen een minuut los te maken zodat de systemen opnieuw opstartten. Dat heb ik ook gedaan, en ik heb inderdaad vervolgens geen enkele melding meer gehad.

Wél had de auto bij lange hellingen (en bij die temperaturen van 38C) moeite met de water temperatuur. Een paar keer ging deze richting 'rood'. Ik stopte dan even (en airco uit) en ik zag dan meteen de temperatuur snel weer zakken.

1 ** Heeft iemand een idee over deze "engine service required" meldingen?

Een incidenteel te lage accuspanning die electronica problemen geeft..... te hoge temperatuur van olie (motor of versnellingsbak), of zal het iets met de brandstof aanvoer zijn geweest. Het gebeurde steeds bij heel zware belasting..... helling op met een verbruik van 50l/100km of 33l/100k :-( :-(

2 ** Een caravan van zo'n 1.500 kg was toch wel een beetje zwaar voor deze auto merkte ik. Hebben jullie ervaringen tot welk gewicht het goed gaat....ook in de bergen ?

ben benieuwd of iemand dit herkent
ex S80 - D5a04, nu een S80 - D5a07 (185pk) --> :-) ---> ± 205 pk / 480 Nm
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Heb je hem uit laten lezen?
En 1500 kg met eenD5, man dat ding moet hem met de volle hand in de neus naar boven kunnen slepen. Ik trek 1600 kg en de bult bij Luik omhoog gaf bovenaan als snelheid 130 km/u en dat gewon om te testen hoe de auto trok met caravan er achter en dan buitje op.

Laat hem uitlezen, waarschijnlijk weet je dan alles.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
S80-D5a04
2nd Gear member

Dank voor je reactie.
Het ging er echter niet om dat de D5 het niet trok, het ging erom dat er tweemaal een foutmelding werd gegeven en dat de motor met 38C last kreeg met de temperatuur.
Dus vermogen was het probleem niet ...
Plein69
4th Gear member

Op het andere Volvo forum loopt een draadje van iemand die dit ook had met zijn D5 en zware belalsting.
Had wel niet de medling maar wel dat de temperatuur omhoog ging richting het rood.
In het topic zijn er enkele racties van mensen met een D5 die er ook last van hadden.
Misschien handig om hier oom mee te lezen.

http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... real180627
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
S80-D5a04
2nd Gear member

dank je !
Plaats reactie

Terug naar “S80”