Minder motorvermogen door kapot remlicht!

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
HarryK
2nd Gear member

Vandaag weer een paar jaar ouder geworden! :o
Ik moest vandaag naar het ziekenhuis voor een spoedgeval. Nee, niks met mij aan de hand, maar ik werk op het lab en ik had bereikbaarheidsdienst. ^_^ Onderweg kreeg ik de melding 'controleer remlicht'. Maar ja, spoedgeval, dus snel de auto aan de kant, bleek dat het rechter remlicht stuk was. De andere 2 deden het nog. Prima, kan ik eerst aan het werk, dat remlicht zien we daarna wel.
Toen ik klaar was reed ik terug en plotseling kreeg ik ook de melding 'minder motorvermogen', en jawel hoor, mijn T5 leek wel een dweil, zo traag! Toen begon ik me wel zorgen te maken. Auto net gekocht, aankoopkeuring laten doen en met vlag en wimpel geslaagd en dan opeens geen vermogen meer! Het zou toch niet dat er toch wat aan de hand is?
Ondertussen bij een tankstation langs om remlichten te kopen. Lampje vervangen, gecontroleerd en jawel hoor, alles doet het weer. De melding was ook weg. Maar nog geen 50 meter nadat ik weer weggereden was kreeg ik weer de melding 'controleer remlicht'! Wat bleek, andere lamp nu ook stuk gegaan. Die ook vervangen en melding was weer weg. Maar ja, nog wel de melding 'minder motorvermogen'. Maar wat bleek, na een paar keer optrekken en gas geven was de melding verdwenen en het vermogen weer terug! Een paar jaar ouder vanwege de zorgen over wat er aan de hand zou zijn, bleek het gewoon een kapot lampje te zijn!
Moraal van het verhaal: als je de melding 'controleer remlicht' krijgt en je rijdt er mee door, kijk dan niet raar op als je opeens geen motorvermogen meer hebt!
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
ijsga
5th Gear member

Apart verhaal zeg, al had de elektronica in de eerdere V50’s soms nog wel wat kuren (met name de radio geloof ik). Fijn dat het voor nu is opgelost! En dat van die lampjes die na elkaar stukl gaan klinkt bekend; als ze tegelijk vervangen zijn is het ook voor de hand liggend dat ze niet lang na elkaar weer stuk gaan.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Fredraket
4th Gear member

Niets zo vreemd als electronica in een auto. Mijn ouders hebben ooit op vakantie in Spanje eens een probleem gehad met de verlichting. Op advies van een medekampeerder hebben ze toen de zekering van die betreffende lamp eruit gehaald. Met als resultaat dat de auto in de noodloop ging en ze op halve kracht met caravan terug gereden zijn. In de omschrijving van die zekering stond alleen de lamp vermeld, verder niets...... Toen ze weer thuis waren hebben ze mij gebeld en het probleem voorgelegd, dat ze het idee hadden dat ze vermogen misten.
Thuis de zekering terug geplaatst en het probleem was over..... Was geen Volvo trouwens, was een Audi A4.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
lint
Geartronic member

Elektronica in auto's blijft erg wonderlijk en apart, nooit geweten dat een defect remlicht verminderd motorvermogen geeft.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Ik kreeg gisteren "controleer mist achterlicht" ding stond niet eens aan, lampje een keer an en uit gedaan en storing was weg.

Ik heb het idee dat auto's met CANBUS of vergelijkbare systemen gevoeliger zijn dan de ouderwetse kilometers kabelbomen die je voorheen had.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”