Problemen met automatische versnelling

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Treinenman
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 23.07.2012 - 14:07

Beste mede forumleden. Vandaag is mij het volgende overkomen. Mijn V70 uit 2003 met km stand 296.000 reed een prima lange afstand totdat wij bij een benzinepomp stopten. Na de motor weer te hebben gestart de auto achteruit gereden en toen viel mij al op dat op het dashboard de P-stand te zien was en niet de R-stand. Vervolgens in de drive gezet en de auto deed het wel, maar trok langzaam op, merkwaardig voor een 210PK.

Ook in de drivestand bleef op het dashboard "P" te zien. Uiteindelijk zijn we wel thuisgekomen, maar zo vermoed ik in 1 versnelling, nl. de 4e. Terugschakelen werkt ook niet meer (via kickdown). De auto krijg ik wel in de N-stand (neutraal) en dus ook in zijn achteruit, maar het geheel gaat iets minder soepel dan voorheen, schokt iets meer. Ook alle lampjes naast de automaatpook doen het niet meer.

Nu zou e.e.a. te maken kunnen hebben met het volgende. Het is mij nu 3 keer overkomen dat ik bij inschakeling van de cruisecontrol een probleem heb, op het moment dat de cruiscontrol bij voorbeeld door te remmen uitgaat en dat ik hem dan weer inschakel op de oude stand en de motor moet werken om op de juiste snelheid te komen. Cruissnelheid bijvoorbeeld 120, ik zak terug naar 100 , weg is weer vrij en vraag de cruise control weer via inschakelen naar de 120 te gaan. Wat er gebeurt is dat de motor begint te haperen en dat de snelheid terugzakt naar ongeveer 40-60km per uur en op het dashboar verschijnt "u verliest motorvermogen" (had ik natuurlijk zelf al geconstateerd). Overleg met ANWB en Volvo heeft geleerd dat uitzetten en weer aanzetten van de motor het electronisch systeem wordt gereset, en dan doet de auto het ook weer prima. Dit euvel is mij vandaag ook weer gebeurt en wellicht heeft de versnellingsbak daar ietst mee te maken, maar misschien ook niet.

Heeft iemand een tip van wat er aan de hand zou kunnen zijn? Oja, nog niet zo heel lang geleden (ca. 30.000 km) heb ik de versnellingsbak laten flushen.

Heel hartelijk dank alvast, voor een verder uiterst tevreden Volvo rijder, wat een heerlijke reisauto is dat, maar hij moet het natuurlijk wel doen.

Morgen maar met de auto van mijn vrouw naar het werk voor de zekerheid.

Groet,

Frans de treinenman (ook een hobby)
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Ik zou hem eerst even laten uitlezen om te kijken waar het euvel zat.

Zoals ik het lees zit de automaat in noodloop.
Dit kan komen door een defect relais dat de computer geen stroom krijgt.
Maar kan ook zijn dat het geasklephuis vervuild is/ defect is waardoor het onjuiste waardes afgeeft en het systeem het niet meer weet.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Treinenman
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 23.07.2012 - 14:07

Aan Plein 69: Dank voor de (snelle) eerste reactie. Waarschijnlijk kan ik hier wel iets mee, zeker richting mijn onderhoudsbedrijf. Bijkomend - was ik nog vergeten te melden - is het waarschuwingslampje voor "storingin het uitlaatgasreinigingssysteem" gaan branden.

Verder, toen ik vanochtend met de auto van mijn vrouw naar mijn werk wilde rijden en de Volvo daar even voor opzij moest zetten bleek alles weer normaal te functioneren, schakelen, kick down etc.etc. Het waarschuwingslampje bleef nog wel een tijdje branden (maar dat heeft hij al meer gedaan en is geen reden tot paniek aldus diverse garages), maar ook die ging na verloop van tijd weer uit.

Kortom, hij rijdt inmiddels weer als nieuw, maar blijft een raar en vervelend euvel. Wellicht kan deze aanvullende info nog helpen. Ik zal in ieder geval de auto van de week laten uitlezen en kijken wat dat aan het licht brengt.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

MODS EDIT: Topic verplaatst naar juiste board
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Treinenman schreef: Aan Plein 69: Dank voor de (snelle) eerste reactie. Waarschijnlijk kan ik hier wel iets mee, zeker richting mijn onderhoudsbedrijf. Bijkomend - was ik nog vergeten te melden - is het waarschuwingslampje voor "storingin het uitlaatgasreinigingssysteem" gaan branden.

Verder, toen ik vanochtend met de auto van mijn vrouw naar mijn werk wilde rijden en de Volvo daar even voor opzij moest zetten bleek alles weer normaal te functioneren, schakelen, kick down etc.etc. Het waarschuwingslampje bleef nog wel een tijdje branden (maar dat heeft hij al meer gedaan en is geen reden tot paniek aldus diverse garages), maar ook die ging na verloop van tijd weer uit.

Kortom, hij rijdt inmiddels weer als nieuw, maar blijft een raar en vervelend euvel. Wellicht kan deze aanvullende info nog helpen. Ik zal in ieder geval de auto van de week laten uitlezen en kijken wat dat aan het licht brengt.
Vaak is dat de oorzaak dat de geartronic ook in noodloop gaat en veel meer gaat "slippen". Ben benieuwd naar de oorzaak.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Wat je zou kunnen doen is het relais op de CEM vervangen.
Deze zit uit mijn hoofd op postitie 7.

Die was bij mij toen de boosdoener dat mijn bak in noodloop ging / computer geen stroom kreeg.
Een nieuwe kost bij de Volvo iets van 12 euro.
Ik heb er op de sloop 10 voor 2 euro gehaald.

Bleek uit eindelijk het schakelgedeelte van het relais kapot te zijn.
Daarom deed hij het soms wel en soms niet. Uiteindelijk niet meer...
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1938
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik heb een aantal jaar geleden ook de melding "verminderd vermorgen", ja met een r(!) ertussen ;-) gehad en dat had te maken met het het elektronische gasklephuis wat versleten was. Dezelfde problemen, ineens stotteren en inhouden en motor in de noodloop en maximaal 45 km/u rijden...
Ik had toen geen automaat problemen, maar wellicht dat dit wel met elkaar te maken kan hebben?

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”