Hoi,
Ik ging onlangs overstag en kocht zonder al te veel research de Norauto RapidBike 2 bij Auto5, voornamelijk omdat deze relatief goedkoop was en ik het beu was om steeds maar bij familie een fietsendrager te lenen.
Na het boekje wat beter gelezen te hebben besef ik dat dit misschien niet de beste aankoop was. Vooral de restrictie van 30 kilo die de fietsendrager maar mag laden maakt me sterk zorgen.
Ik heb 2 gewone stadsfietsen, van ieder toch al tussen 17-20 kilo. Ik zit dus boven de voorziene 30kilo.
Zou het te riskeren zijn om toch 2 fietsen te dragen en de voorziene 30kilo te overschrijden? Of is dit echt een no-go... Ik weet niet echt hoe de marges liggen, maar ik wil ook geen onveilige situaties creëren...
Link naar het artikel:
http://www.auto5.be/nl/product/fietsdra ... 51993.html
Thanks!
Norauto Rapidbike 2 fietsendrager issues
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24619
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Monteer 'm eens en ga er eens gewoon op staan. Beetje schudden etc. Kijk hoe 'ie op de kogel blijft zitten.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ik weet niet of dat nou de beste test methode is... Met mijn gewicht zou dat een ruim 3x hoger dan toegestane belasting betekenen...
Buiten dat je de drager wellicht op de verkeerde punten (te zwaar) belast.
Ik zou er niet op gaan staan maar eerder de fietsen erop monteren en er dan vrij fors aan trekken/schudden. Vergeet niet dat er al een behoorlijke marge zal zijn ivm de klappen/schokken en ook de rijwind etc die de fietsen en drager tijdens het rijden te verduren krijgen.
Ik zou in ieder geval alle eenvoudig te verwijderen onderdelen/assecoires (losse fietsslot-ketting, kinderstoeltje, etc) van de fietsen afhalen. Maar een overschrijding van (in het slechtste scenario) ca. 30% is toch wel aanzienlijk.
Vergewis je ervan dat het goed gaat, en een aanpassing van de rijstijl aan de fietsendrager zal geen kwaad kunnen. Je zult de eerste niet zijn die de drager kompleet met fietsen en al verliest onderweg, al vraag ik me af of die mensen zich überhaupt deze vraag gesteld hebben.

Buiten dat je de drager wellicht op de verkeerde punten (te zwaar) belast.
Ik zou er niet op gaan staan maar eerder de fietsen erop monteren en er dan vrij fors aan trekken/schudden. Vergeet niet dat er al een behoorlijke marge zal zijn ivm de klappen/schokken en ook de rijwind etc die de fietsen en drager tijdens het rijden te verduren krijgen.
Ik zou in ieder geval alle eenvoudig te verwijderen onderdelen/assecoires (losse fietsslot-ketting, kinderstoeltje, etc) van de fietsen afhalen. Maar een overschrijding van (in het slechtste scenario) ca. 30% is toch wel aanzienlijk.
Vergewis je ervan dat het goed gaat, en een aanpassing van de rijstijl aan de fietsendrager zal geen kwaad kunnen. Je zult de eerste niet zijn die de drager kompleet met fietsen en al verliest onderweg, al vraag ik me af of die mensen zich überhaupt deze vraag gesteld hebben.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Ik zou het risico niet nemen. Tenzij je op een gegeven moment een klap wil horen en dat je ziet dat ze er af liggen. Het gaat meestal tijdelijk goed, maar als er wat krachten op komen te staan, dan gaat het verkeerd. Even terugsturen en een betere kopen.
http://www.autoblog.nl/nieuws/zware-ele ... vaar-78643
http://www.autoblog.nl/nieuws/zware-ele ... vaar-78643
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24619
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Weet je wel zeker dat 'ie vast zitJers3n schreef: Ik weet niet of dat nou de beste test methode is... Met mijn gewicht zou dat een ruim 3x hoger dan toegestane belasting betekenen...![]()


Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
Er op gaan staan zie ik ook niet onmiddellijk zitten. Ik denk dat ik ongeveer een 5-6 tal kilo boven het toegestane gewicht zal zitten met mijn 2 fietsen.
100% vertrouwen heb ik er nog niet in, maar ik neem aan dat 5 a 6 kilo extra niet zo gevaarlijk zal zijn. Ook lijken autosnelwegkilometers mij veiliger dan stadswegen waar je veel moet sturen en niet altijd een goede ondergrond hebt.
Ik ga inderdaad eens de 2 fietsen monteren en er wat aan sleuren en trekken en kijken of dan nog alles veilig staat.
100% vertrouwen heb ik er nog niet in, maar ik neem aan dat 5 a 6 kilo extra niet zo gevaarlijk zal zijn. Ook lijken autosnelwegkilometers mij veiliger dan stadswegen waar je veel moet sturen en niet altijd een goede ondergrond hebt.
Ik ga inderdaad eens de 2 fietsen monteren en er wat aan sleuren en trekken en kijken of dan nog alles veilig staat.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
Ok, geen issues meer. Hij heeft deze week een 1700km test goed doorstaan
Alsook de Volvo
https://dl.dropboxusercontent.com/u/584992/IMG_6102.jpg

Alsook de Volvo

https://dl.dropboxusercontent.com/u/584992/IMG_6102.jpg
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24619
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
goed om te lezen!
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Zaken ietsjes te zwaar belasten en doorrijden kan meestal wel, er is meestal een behoorlijke veiligheids marge ingebouwd.
Toch zou ik voorzichtig zijn, vooral in Duitsland.
Een kennis van mij werd behoorlijk op de vingers getikt toen hij daar betrokken raakte bij een ongeval. Hij reed op een voorrangsweg, en iemand stak over......hij reed er tegenaan.
Zijn ongeremde aanhangertje was ietsjes te zwaar beladen ( 680 kg ipv op het plaatje 650 kg.) Het verwijt: je zou een kortere remweg hebben, en misschien het ongeval kunnen voorkomen.
Kreeg hiervoor een bekeuring, en zou hij in duitsland wonen, zou de verzekering niet uitkeren.
Zijn eigen verzekering deed niet zo moeilijk met de all-risk, maar toch.......
Toch zou ik voorzichtig zijn, vooral in Duitsland.
Een kennis van mij werd behoorlijk op de vingers getikt toen hij daar betrokken raakte bij een ongeval. Hij reed op een voorrangsweg, en iemand stak over......hij reed er tegenaan.
Zijn ongeremde aanhangertje was ietsjes te zwaar beladen ( 680 kg ipv op het plaatje 650 kg.) Het verwijt: je zou een kortere remweg hebben, en misschien het ongeval kunnen voorkomen.
Kreeg hiervoor een bekeuring, en zou hij in duitsland wonen, zou de verzekering niet uitkeren.
Zijn eigen verzekering deed niet zo moeilijk met de all-risk, maar toch.......
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Elho
- 3rd Gear member
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
- Locatie: Limburg (B)
inderdaad, verzekeringtechnisch lijkt het met niet in orde te zijn. Wanneer het boekje overal duidelijk 30 kilo als maximum aangeeft, en je veroorzaakt een ongeval met als oorzaak een te zwaar beladen fietsendrager! Lijkt me inderdaad dat je dan nog weinig te zeggen hebt.
Nu, in ieder geval leek me de veiligheidsmarge inderdaad ruim genoeg. Het leek me niet onveilig.
Nu, in ieder geval leek me de veiligheidsmarge inderdaad ruim genoeg. Het leek me niet onveilig.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Dat is ook zo met ongevallen in winterse omstandigheden op zomerbanden.wim de jong schreef: Zaken ietsjes te zwaar belasten en doorrijden kan meestal wel, er is meestal een behoorlijke veiligheids marge ingebouwd.
Toch zou ik voorzichtig zijn, vooral in Duitsland.
Een kennis van mij werd behoorlijk op de vingers getikt toen hij daar betrokken raakte bij een ongeval. Hij reed op een voorrangsweg, en iemand stak over......hij reed er tegenaan.
Zijn ongeremde aanhangertje was ietsjes te zwaar beladen ( 680 kg ipv op het plaatje 650 kg.) Het verwijt: je zou een kortere remweg hebben, en misschien het ongeval kunnen voorkomen.
Kreeg hiervoor een bekeuring, en zou hij in duitsland wonen, zou de verzekering niet uitkeren.
Zijn eigen verzekering deed niet zo moeilijk met de all-risk, maar toch.......
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir