V50 2.0d met 356.000 km / kopen of niet?

Geleverd vanaf 2003
Gesloten
B-rijder
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 09.08.2015 - 09:48

Hallo allemaal,

Voor mijn werk rijd ik op dit moment een V50 1.6 DrivE S/S Limited Edition. Prachtige auto van buiten en binnen, ligt lekker strak op de weg. Maar over de motor, en dan met name het gebrek aan vermogen, ben ik niet heel enthousiast.
Daar heb ik een oplossing voor gevonden; ik heb mijn baan opgezegd en ga een eigen bedrijf opstarten. En dus; er moet een nieuwe auto komen.

Een nieuwe oude auto wel te verstaan, want het budget is niet heel ruim (ca. 5-6K). Een wat duurzamere aankoop hoop ik tussen 1-3 jaar te doen.

Nou heb ik gekeken naar V70's met d5 motoren. Naar ik heb begrepen nagenoeg onverwoestbaar, maar vaak wel hoge km standen en ligt een stuk minder strak (stug) op de weg dan de V50. Los van het wat hogere verbruik en de hogere wegenbelasting natuurlijk.

Nu ben ik op zoek gegaan naar een V50 met ca. 250.000 km en bij voorkeur een 2.0d (d5 is nog mooier, maar veelal een stuk kostbaarder). Er zijn er best veel te vinden en ik heb er al een aantal gezien, maar meestal zien ze er op de foto prachtig uit, maar in het echt toch een heel stuk minder. Zowel van binnen als van buiten.

Een model waar ik zaterdag in reed stond verschrikkelijk te schudden bij de stoplichten. Stoel zat wat speling in en de auto had weliswaar meer vermogen dan mijn huidige V50, maar leek toch een beetje traag / sloom. En die had 234.000 km gereden.

Kom ik bij een auto handelaar voor een V50 die er op dat moment niet is en staat er toevallig een prachtige V50 uit 11-2004 die er prachtig uit ziet. Van binnen echt als nieuw, van buiten een paar hele oppervlakkige krasjes, maar dat heeft de mijne (2012) ook. Eigenlijk in topstaat die auto! Hij was niet eens gewassen o.i.d., want we kwamen onverwachts.

Maar nu komt het; 356.000 km op de teller. Ik was helemaal niet van plan een auto met een dergelijke km stand te kopen, maar ik dacht; ach een proefritje kan geen kwaad. Rijdt vervolgens als een zonnetje; reageert een stuk beter op het gaspedaal dan de andere die ik had gereden, stuurt strak, eigenlijk niks aan de hand. Maar toch:

De "issues" en vragen :

1. Hij startte wat moeizaam de eerste keer en de keren daarna leek het ook niet zo soepel te gaan als mijn huidige V50. 1 keer kwam er zelfs een enorm veel rook vrij en moest hij even weer opnieuw gestart worden. De verkoper zei dat dat waarschijnlijk door de EGR en/of roetfilter komt en niks is om zorgen over te maken. Daarna nog 5-7 keer gestart en dit probleem niet weer gezien. Is dit zorgwekkend of enigszins "normaal" ?

2. Er lag in het vakje van de armsteun een klein flesje met remolie. Moet dit regelmatig gevuld worden? Kan ik ook zien of dit ergens lekt?

3. De airco werd niet koud. Ook niet naar een tijdje rijden. Ik lees hier op het forum wat dingen over klachten met de airco. Kan ik op de een of andere manier checken of het een kwestie van afvullen is of van onderdelen (laten) vervangen?

4. De stabilisatiestang aan de rechterkant was wat mee, maar was inmiddels opgelost. Iets om me zorgen over te maken?

5. De distributieriem is bij 237.000 km vervangen, dus zou nog even mee kunnen toch?

6. De auto heeft altijd onderhoud gehad bij een Volvo dealer (initieel) en later bij een Volvo specialist. Alle onderhoudsboekjes, ingevuld en wel, zitten er bij, zoals ik kan zien geen beurt gemist. EGR zag ik dat een keer vervangen was. (las op het forum weinig enthousiasme over de EGR - neem aan dat het een goed teken is dat ie vervangen is?) NAP is ook aanwezig.

Is dit een auto die me voor 1-2 jaar prima op de weg zou kunnen houden zonder dat ik direct voor heel veel onverwachte kosten moet vrezen (ik weet het... niemand heeft een glazen bol (zo wel; bel me! ;)) of kan ik beter op zoek gaan naar een andere met minder km's en dan misschien wat minder mooi van buiten/binnen?

Oh ja, het is deze . Zou waarschijnlijk ca. € 3100 kosten.

Morgen wil ik ook nog even langs een Volvo dealer rijden voor een technische check. Misschien dat zij nog iets zinnigs kunnen zeggen. Maar, zoals ik hier op het forum lees, zit er hier minstens, zo niet meer, kennis en is dat in ieder geval zonder winstoogmerk. :)

TIPS / adviezen ? Van harte welkom!
Cascarsi
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41

Hhmmm...lastig!

Eerst ter info: ik heb de mijne bij 312.000 gekocht, nu, iets meer dan 2 jaar later staat deze op 375.000. In deze periode heb ik naast regulier onderhoud vervangen:
-veer linksvoor (wegen gebroken)
-schokdempers achter
-EGR klep (vorige was bij 260k km nog vervangen....)
-contactslot (gaan blijkbaar ruwweg 150k km mee, bij de mijne dus de 3e)

Al met al valt het me 100% mee. Ik probeer nog een jaar door te rijden. De mijne heeft me 4900 gekost incl nieuwe primacy 3 banden en nieuwe schijven/blokken rondom.

Maar die puntjes die je noemt.....kan vriezen kan dooien
1) de EGR klep, zover ik weet, gaat open bij weinig last en sluit bij vollast. Toen bij mij de EGR klep afbrak was er gelijk geen vermogen meer voorhanden. Mijn Volvo kan extreem wit roken als hij bij -20 graden een week stil heeft gestaan. En met extreem bedoel ik dat het brandsalarm in de parkeergarage afgaat :-)
Ik zie dat de auto als ruim een half jaar bij handelaren staat (op zomoto.nl kun je een 'waardecheck' doen die gelijk ook historie aangeeft wat betreft eigenaren. Ik weet niet hoe betrouwbaar dit is maar ik neem het altijd even als input mee. Wat betreft roetfiler: af fabriek had de 2.0 in 2004 naar mijn weten geen roetfiler, er zijn wel retrofitfilters gemonteerd.....gelukkig heeft mijne deze probleembron niet. Sterker nog: ik heb specifiek gezocht naar een 2.0d zonder filter.
2) geen idee. Als remolie lekt zou ik verwachten dat je ook problemen met druk krijgt (?) remolie is troep trouwens!
3) airco is een zwak punt lees ik vaker. De mijne werkt prima gelukkig. Ik zou niet uitgaan van 'alleen ff afvullen'.
4) bij de mijne zat een factuur van stabilisatiestangen achter van een paar maanden vóór mijn aankoop. Waarschijnlijk een slijtageonderdeel bij die soort kmstanden...?
5) vervangingsinterval van de riem is naar mijn weten 240k. Km, ik zou wel even nazoeken wanneer die vervangen is...vaak wordt ook een max aantal jaren gegeven.
6) zie ook 1.

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Topic is dubbel, zie.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gesloten

Terug naar “S40 - V50 series”