Hallo allen,
Ik heb recent een V50 2.0D handgeschakeld gekocht met ongeveer 145000 km aan boord.
Direct na de koop moest ik een lange rit maken.
Dit komt goed, om eventuele problemen te kunnen ontdekken terwijl de auto nog onder Bovag garantie zit.
Op vlakke weg rijdt de auto goed. Hij trekt stevig door tot 140 km/u en misschien ook verder maar daar ga ik niet meer...
Ik was tijdens de testrit wel onder indruk dat hij in de 6de versnelling vanaf 60 km/u tot 140 km/u goed trekt.
Echter, tijdens mijn lange rit, door bergen en heuvels, zonder caravan en niet stevig geladen, viel het me wel best tegen...
Dat het niet even stevig trekt in de 6de versnelling op een 5% helling dat snap ik.
Maar ik moest hem terugschakkelen naar de 4de en de toerental naar zo'n 3800 rpm brengen om 130 km/u te kunnen halen.
Soortgelijke auto's en zelfs kleinere, ogenschijnlijk zwakkere, autos halden me met gemak in terwijl ik snel naar de rechter rijbaan moest om ze door te laten gaan.
Ik weet niet precies wat ik van 136 pk kan verwachten, maar zijn gedrag op een vlakke weg wekt hoge verwachtingen, die niet waargemaakt lijken te worden de helling op.
Wat is jullie mening?
Vermogen V50 2.0D
- Arnie82
- 2nd Gear member
De 2.0D heeft een best steile koppelkromme welke na z'n piek meteen een dip heeft en dan weer afloopt... Ik merkte met mijn 2.0D inderdaad ook dat hij in eerste instantie in de 6 mooi doortrok naar de 140, maar als je dan het pedaal nog verder wegtrapte was er verder ook niks meer.
Wellicht kan Obbe van VolvoTune je wat meer in detail uitleggen... Ik heb mijn 2.0D hier laten aanpassen waardoor het koppelverloop nu wat prettiger is.
Het wordt hier niet meteen een race monster van maar het karakter van de motor wordt wel prettiger.
Wellicht kan Obbe van VolvoTune je wat meer in detail uitleggen... Ik heb mijn 2.0D hier laten aanpassen waardoor het koppelverloop nu wat prettiger is.
Het wordt hier niet meteen een race monster van maar het karakter van de motor wordt wel prettiger.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey
-
- Starter
Een racemonster wil ik ook niet...
Het is meer dat ik achter een Renault Modus probeerde te blijven en kon niet
En in de vijfde veel moeite had om boven de 100 km/u te komen de helling op.
Daarmee kon ik praktisch niemand inhalen en dat vond ik vreemd.
Het is meer dat ik achter een Renault Modus probeerde te blijven en kon niet

En in de vijfde veel moeite had om boven de 100 km/u te komen de helling op.
Daarmee kon ik praktisch niemand inhalen en dat vond ik vreemd.
-
- Starter
@lint: Dat is precies wat ik wil vaststellen: is het normaal of niet.
Verder rijdt hij prachtig en voel je de kilometers bijna niet.
De ligging op de weg is stabiel en tot waar ik het breng in de bochten gaat ie zonder problemen.
Verder rijdt hij prachtig en voel je de kilometers bijna niet.
De ligging op de weg is stabiel en tot waar ik het breng in de bochten gaat ie zonder problemen.
- Fredhead
- Geartronic member
Wat ik me van mijn V50 2.0D herinner is dat het met 4 man (waarvan 3 flinke jongens) wel iets vlotter ging in de Belgische heuvels.
Mogelijk dat er toch ergens wat vermogen lijkt te missen.
Zoals gezegd is de koppelkromme wel erg piekerig en dat merk je in dit soort omstandigheden wel weer een stuk sneller.
Mogelijk dat er toch ergens wat vermogen lijkt te missen.
Zoals gezegd is de koppelkromme wel erg piekerig en dat merk je in dit soort omstandigheden wel weer een stuk sneller.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- V52
- 2nd Gear member
ik ben net terug van vakantie en de volgepakte D2 heeft op geen enkele Autobahnhelling moeite gehad. Niet hoeven terug te schakelen. CC op 130 of waar het mocht, op 160.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
-
- Starter
@VS2: De motor is niet gechipt, neem ik aan... Dat is wat ik ook verwacht, vooral met een niet al te volle auto, dat ie 130 vast kan houden op een beetje heelling. Vooral omdat andere 2.0D's mij ingehaald hebben. Maar ik kan natuurlijk niet weten of ze teruggeschakelt hadden of niet.
Ik dank iedereen voor hun antwoorden. Ik ga dit topic in de gaten houden voor meer meningen om een beetje een beeld te kunnen krijgen.
Uiteraard weet ik dat de ultieme proef van de pudding is het laten afmeten en evt. chippen.
Ik dank iedereen voor hun antwoorden. Ik ga dit topic in de gaten houden voor meer meningen om een beetje een beeld te kunnen krijgen.
Uiteraard weet ik dat de ultieme proef van de pudding is het laten afmeten en evt. chippen.
-
- 1st Gear member
Lijkt me dat er toch iets niet in orde is. Mijn 2.0d hoef ik op de Duitse autobahn hellingen (2 personen + wintersportuitrusting inclusief skies) nergens terug te schakelen. Trekt redelijk makkelijk in 6 met 130km die hellingen op. Ja, in 5 kan het sneller dan, maar er is ook in 6 altijd versnelling mogelijk. Dus lijkt me dat er ergens iets mis is.
Jaren geleden heb ik een vergelijkbaar iets gehad, auto trok (ook in nederland) niet echt lekker in 5 en 6 boven de 2000 toeren. Toen bleek er een vacuumslang los te liggen. Slang erop en vermogen terug.
Jaren geleden heb ik een vergelijkbaar iets gehad, auto trok (ook in nederland) niet echt lekker in 5 en 6 boven de 2000 toeren. Toen bleek er een vacuumslang los te liggen. Slang erop en vermogen terug.
- Arnie82
- 2nd Gear member
In standaard ongechipte modus zou hij bij 130km/h in de 6 geen issues mogen hebben... dat kan ik je wel vertellen.
Heb hem nog niet in de heuvels van de autobahn gehad maar kan me niet voorstellen dat een standaard 2.0D problemen heeft om 130km/h vast te houden in de 6.
Heb hem nog niet in de heuvels van de autobahn gehad maar kan me niet voorstellen dat een standaard 2.0D problemen heeft om 130km/h vast te houden in de 6.
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey
- MartenS40
- 4th Gear member
Ik kan je ook zo wel vertellen dat het niet helemaal in orde is. Een gezonde 2.0D trekt voelbaar door tot 190, en loopt rustig uit tot 215 op de teller. Ook is de 320 nm meer dan voldoende trekkracht voor een auto van 1300 kg. Ik zelf heb zo'n 100dkm in een 2.0D op zitten, zowel de nieuwe als de oude zonder roetfilter. Beide trokken ze als een lier de berg op. Zowel in noorwegen, duitsland en frankrijk. Hooguit een keertje 5e versnelling onder omstandigheden bij 6-10% helling.
Verdachte zaken zijn, turbo en toebehoren, egr, luchtmassameter, verstuivers en eventueel roetfilter (vanaf my06/07)
Verdachte zaken zijn, turbo en toebehoren, egr, luchtmassameter, verstuivers en eventueel roetfilter (vanaf my06/07)
Laatst gewijzigd door MartenS40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 1st Gear member
Sluit me hierbij aan. Met de 2.0D afgelopen vakantie bepakt en bezakt met een kar er achter naar Frankrijk, de hellingen (op de snelweg) waarbij ik even moest terugschakelen omdat je voelde dat de motor het in z'n 6e versnelling dan niet echt leuk vond met 130km op de teller, zijn op 1 hand te tellen. Viel me juist op dat de snelheid zo mooi gelijk bleef, waar anderen zichtbaar terugvielen in snelheid. De klim net na Luik is een mooie testcase:)MartenS40 schreef: Ik kan je ook zo wel vertellen dat het niet helemaal in orde is. Een gezonde 2.0D trekt voelbaar door tot 190, en loopt rustig uit tot 215 op de teller. Ook is de 320 nm meer dan voldoende trekkracht voor een auto van 1300 kg. Ik zelf heb zo'n 100dkm in een 2.0D op zitten, zowel de nieuwe als de oude zonder roetfilter. Beide trokken ze als een lier de berg op. Zowel in noorwegen, duitsland en frankrijk. Hooguit een keertje 5e versnelling onder omstandigheden bij 6-10% helling.
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Contacteer:
Dan heeft de tellerbak van een 2.0D een aardig hogere afwijking dan die van mij. Die loopt bij 215 op de klok 213 volgens flitsmeister en bij 220 zou hij 218 moeten doen. Maar dat ter zijde.
In principe moet een dergelijke auto geen probleem zijn in een beetje bergen. Ik heb nooit de 2.0D gereden maar ik weet dat bijvoorbeeld mijn 2.4i harder loopt in de 4 dan in de 5, de nieuwe S60 D4 loopt in de 5 ook al op top, is de zes van de 2.0D Niet meer een soort overdrive om toeren te sparen?
Een keertje terugschakelen om op snelheid te blijven ok, maar als het niet meer vooruit te branden is dan lijkt me er iets niet volledig orde idd. Zelfs mijn corollaatje G6 liep op de beruchte helling in zuid Zweden makkelijk de berg op met een vouwwagen erachter, 95 in de 4 met nog wat lucht over.
In principe moet een dergelijke auto geen probleem zijn in een beetje bergen. Ik heb nooit de 2.0D gereden maar ik weet dat bijvoorbeeld mijn 2.4i harder loopt in de 4 dan in de 5, de nieuwe S60 D4 loopt in de 5 ook al op top, is de zes van de 2.0D Niet meer een soort overdrive om toeren te sparen?
Een keertje terugschakelen om op snelheid te blijven ok, maar als het niet meer vooruit te branden is dan lijkt me er iets niet volledig orde idd. Zelfs mijn corollaatje G6 liep op de beruchte helling in zuid Zweden makkelijk de berg op met een vouwwagen erachter, 95 in de 4 met nog wat lucht over.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- Starter
Daar ben ik weer. Inmiddels terug in Nederland.
Mijn V50 startte tijdens de vakantie een ochtend niet meer op en moest een nieuwe accu hebben.
Op de reis terug was het een andere auto! Geen zwakke motor, geen problemen bij het optrekken de helling op.
Exact zoals ik had verwacht van zo'n auto.
Is het nou dat de hellingen zachter zijn in noordelijke richting?
Heeft het te maken gehad met de accu?
Het is zeker geen persoonlijke indruk van mij. Ik heb dingen met de auto gedaan die op de heen weg niet lukten.
Ik heb amper terug moeten schakkelen naar de 5de versnelling, en toen dat wel nodig was, was het ook te verwachten.
Blij ben ik wel, maar begrijpen doe ik niet....
Enfin, ik dacht dat ik het even moest melden.
Groetjes.
PS: Oh ja, ik had de oude accu (en nog wat andere dingen) mee dus als iemand denkt aan gewicht, het was zeker niet minder dan op de heen weg
Mijn V50 startte tijdens de vakantie een ochtend niet meer op en moest een nieuwe accu hebben.
Op de reis terug was het een andere auto! Geen zwakke motor, geen problemen bij het optrekken de helling op.
Exact zoals ik had verwacht van zo'n auto.
Is het nou dat de hellingen zachter zijn in noordelijke richting?

Heeft het te maken gehad met de accu?
Het is zeker geen persoonlijke indruk van mij. Ik heb dingen met de auto gedaan die op de heen weg niet lukten.
Ik heb amper terug moeten schakkelen naar de 5de versnelling, en toen dat wel nodig was, was het ook te verwachten.
Blij ben ik wel, maar begrijpen doe ik niet....
Enfin, ik dacht dat ik het even moest melden.
Groetjes.
PS: Oh ja, ik had de oude accu (en nog wat andere dingen) mee dus als iemand denkt aan gewicht, het was zeker niet minder dan op de heen weg

Laatst gewijzigd door racanu op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.