Ik zit op dit moment (9/8/2015)in Oostenrijk. Volvo V70 D5 MJ 2008 met Hobby 560 caravan (1600 kg) Sinds dit jaar een app (TORQUE) op de telefoon die de actuele watertemperatuur van de motor weergeeft! Zoals bekend heeft dit model Volvo deze meter niet. Vorig jaar schrok ik(zonder app) van de melding: motortemperatuur loopt te hoog op. Hé, dacht ik nog na 30 jaar Volvo dat is mij nog nooit gebeurt. Nu geen meter en ja hoor een melding.
Ik vorig jaar op zoek gegaan naar oplossing, resultaat: deze app. Werkt fantastisch maar legt gelijk het probleem bloot. de temperatuur loopt met de caravan constant naar mijn idee te hoog op. 100 gr/ 105 gr is heel normaal. (ben er achter gekomen dat de melding van de boordcomputer bij 115 gr! de melding van gevaar oververhitting aangeeft). Voor vertrek probleem bij volvo dealer bekend gemaakt. Hierop is dit getest. Met lopende motor (stationair) bleef de temp prima rond de 88 gr.(koelfans slaan aan) Dus volgens garage geen probleem. Alles werkt prima. Eerder terugschakelen was het advies! Ik had al mijn vraagtekens, maar goed zij zijn de experts.
Echter, in de praktijk blijkt nu dat het probleem zich wel voordoet! Terugschakelen is niet de oplossing. (geartronic) Maakt geen bal uit of de bak nu in 3, 4, 5, of 6 staat. Ik hoef maar naar het gas te kijken, en hup daar vliegt de temp naar de 100 gr. alles handmatig zodat toeren hoog blijven, geen enkel effect. Ik heb 30 jaar ervaring met rijden caravan en volvo dus weet wel wat ik van de motor vraag. (goede versnelling). Ik vraag nauwelijks vermogen en toch vliegt die temp omhoog. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Tenslotte de volvo garage in ned. gebeld. De vraag: wat is hier aan de hand. Dit kan niet normaal zijn. Nu!! komen ze met het verhaal dat mogelijk de radiateur (gedeeltelijk)verstopt zit en/of de thermostaat niet goed werkt. Auto heeft inmiddels 230.000 km gelopen is Volvo dealer onderhouden.
Wie herkent dit probleem?
oplopen temperatuur motor??
- Plein69
- 4th Gear member
HAllo Henk,
Op het andere volvo forum loopt er een topic van meerdere D5 rijders die hier met deze temperaturen tegen aanlopen.
Is jou EGR toevallig uitgeschreven/ EGR tuning gedaan?
http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... real180872.
Edit.
Voor Moderator.
Dit is niet bedoeld om mensen weg te kapen maar tot een oplossing te komen van dit ineens veel voorkomende euvel.
Op het andere volvo forum loopt er een topic van meerdere D5 rijders die hier met deze temperaturen tegen aanlopen.
Is jou EGR toevallig uitgeschreven/ EGR tuning gedaan?
http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... real180872.
Edit.
Voor Moderator.
Dit is niet bedoeld om mensen weg te kapen maar tot een oplossing te komen van dit ineens veel voorkomende euvel.
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
In denk dat de dealer in eerste instantie gecontroleerd heeft al de koeling op zich zelf wel werkt. Blijkbaar is dat in orde omdat de auto bij de dealer getest is. Op vakantie gaat het mis en de volgende stap is dan wellicht controle van de radiator en/of thermostaat. Zover is de garage blijkbaar nog niet gekomen.
Maar ik vraag mij af of 100 graden wel erg is? Vergeet niet dat de motor bijna 2 maal meer meeneemt aan gewicht dan als je niet op vakantie bent. Het zou kunnen zijn dat je koelcapaciteit in de loop der jaren is afgenomen door vervuiling of ouderdom.
Zelf heb ik een olietemperatuurmeter gemonteerd op de automaat. In de bergen van de Alpen en dit jaar in Zweden gezien dat die olie 120 graden kan worden, met caravan er achter. Dat zij dan zo maar de automaat blijft normaal schakelen onder die omstandigheden.
Maar ik vraag mij af of 100 graden wel erg is? Vergeet niet dat de motor bijna 2 maal meer meeneemt aan gewicht dan als je niet op vakantie bent. Het zou kunnen zijn dat je koelcapaciteit in de loop der jaren is afgenomen door vervuiling of ouderdom.
Zelf heb ik een olietemperatuurmeter gemonteerd op de automaat. In de bergen van de Alpen en dit jaar in Zweden gezien dat die olie 120 graden kan worden, met caravan er achter. Dat zij dan zo maar de automaat blijft normaal schakelen onder die omstandigheden.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
-
- 1st Gear member
Dank voor jullie meedenken. Geen EGR modificatie. Klopt MSuidgeest dat 100 gr op zich nog geen probleem is, echter, de snelheid waarmee de watertemp. daarna naar de 115 gr gaat is zorgwekkend. Natuurlijk weet ik dat de motor het dubbele gewicht (en meer) meetrekt, maar ik voel en merk dat de motor nog absoluut niet hoeft te werken op het moment dat de temperatuur richting de 115 gr gaat (de temperatuur waarbij de boordcomputer een waarschuwing afgeeft). Op het moment dat ik dan ingehaald wordt door een XC90 D5 met tandem-as caravan (met een rotvaart, zeg maar gerust nog 700 kg meer meetrekt) en deze D5 zegt dat hij niet genoeg koelt, weet ik dat er iets niet goed gaat onder de motorkap. Op het moment dat ik zie dat de temp. snel oploopt merk ik aan het gaspedaal dat de motor absoluut veel kracht over heeft om te versnellen zonder te hoeven terugschakelen, (een teken dat de motor nog genoeg "lucht" heeft en niet in een te laag toerental loopt te stampen) en toch loopt de temp op. Dat kan niet goed zijn. Zal het dan toch aan een verstopping in de radiateur liggen?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ook een koelwaterradiator kan dichtslippen door vervuiling in het watercircuit. Of misschien is de waterpomp niet goed meer en zijn de schoepen versleten.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- jalex_h
- 6th Gear member
Het verhaal van de dealer (en van Mark hierboven) klint wel logisch. Ik neem aan dat je geconstateerd hebt dat je geen koelvloeistof verliest en dat de dealer de boel ook afgeperst heeft?
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 1st Gear member
ook geen koelwaterverlies.
- AST
- 2nd Gear member
Koelwater temperatuur van 115 graden?!? Ik ben geen expert maar dan heb je aardig wat druk opgebouwd. Of bedoel je de temperatuur van de olie?
XC60 D4 MY17 Polar+. Onyx Black
VolvoV70 D4 VW Passat CC 2.0 TDI VW Passat Variant 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI Volvo V40 1.9D Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8 Audi A4 1.6 Golf II 1.4D Alfa Romeo 75 1.6 Volvo 340 1.4 Mitsubishi Galant 1.8
VolvoV70 D4 VW Passat CC 2.0 TDI VW Passat Variant 2.0 TDI VW Passat 2.0 TDI Volvo V40 1.9D Volvo V40 1.9D
Volvo V40 1.8 Audi A4 1.6 Golf II 1.4D Alfa Romeo 75 1.6 Volvo 340 1.4 Mitsubishi Galant 1.8
- Ernst64
- 3rd Gear member
Bij 115 graden koelwatertemperatuur blijft de druk beneden de 1 bar overdruk.AST schreef: Koelwater temperatuur van 115 graden?!? Ik ben geen expert maar dan heb je aardig wat druk opgebouwd. Of bedoel je de temperatuur van de olie?
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
-
- 2nd Gear member
En kan het niet zijn dat de temperatuursensor de boosdoener is.
Nu even vloeken, bij mijn Opel geeft de temperatuur op het dashboard 90 graden aan en op de OBD 105 - 108 standaard.
Volgens de Opel garage heel normaal (was half jaar geleden en auto was toen een halfjaar oud). Verder geen problemen gehad en deze zomer tch met caravan in hoge temperaturen gereden.
Nu even vloeken, bij mijn Opel geeft de temperatuur op het dashboard 90 graden aan en op de OBD 105 - 108 standaard.
Volgens de Opel garage heel normaal (was half jaar geleden en auto was toen een halfjaar oud). Verder geen problemen gehad en deze zomer tch met caravan in hoge temperaturen gereden.
Laatst gewijzigd door M&M op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
- BraboFrits
- 5th Gear member
Henk, die app ziet er leuk uit, maar klopt het dat je dan een extra module (OBD) moet aanschaffen?henk_bouwman schreef: Sinds dit jaar een app (TORQUE) op de telefoon die de actuele watertemperatuur van de motor weergeeft!
Want dan wordt het toch wel weer prijzig...zeker om het op de gok aan te schaffen.
En heb je zo'n module nodig, waar sluit je die dan op aan?
Laatst gewijzigd door BraboFrits op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
-
- 1st Gear member
Beste AST, het gaat echt om de temperatuur van het koelwater! Omdat het koelsysteem onder druk staat is een temperatuur boven de de 100 gr. niet gelijk alarmerend. Echter, bij 115 gr geeft de boordcomputer de melding: KANS op oververhitting van de motor. En het bereiken van die 115 gr. gebeurd naar mijn idee veel te snel. Bij de minste "molshoop" in de weg vliegt de temperatuur omhoog. Na 30 jaar! Volvo rijden met caravan heb ik dat nog nooit meegemaakt. Ik heb nog nooit koelwaterproblemen gehad met een Volvo, juist met dit model V70, waarin geen temp. meter zit gebeurt mij dit. Vorig jaar had ik dit vermoeden al, maar ik kon dat niet staven, geen meter.
Ook voor Fritsie V70: Voor dit jaar ben ik zoek gegaan naar een oplossing. Op internet een prima oplossing gevonden. Het gaat om een OBD 2 bluetooth blokje (blauw van kleur)van rond de €10,-!! (kijk op internet/youtube) Dit blokje steek je in de boordcomputer onder het dashboard. Op je smartphone download je een app van TORQUE en letterlijk klaar is kees. (een kind kan de was doen, zo eenvoudig) Je hebt nu direct live "contact" met de gegevens die de motor doorgeeft aan de boordcomputer, waaronder de temperatuur van het koelwater.
Voor vertrek naar Italie heb ik dit getest met de caravan en kwam erachter (en dat vermoeden had ik al) dat de temperatuur erg snel oploopt.(zoals hierboven omschreven). Ik ben met dit verhaal naar de Volvo dealer gegaan, waarop het koelsysteem is getest en goed bevonden. (ook hierboven omschreven). OPMERKING: de monteurs kenden mijn oplossing met het bluetoothblokje ook nog niet! Vorig jaar hebben ze voor een klant een temp. meter ingebouwd, als ze dit hadden geweten! Daarnaast geeft de temp. meter van Torque dezelfde temperatuur weer als de testkast van Volvo! Logisch want de testkast van Volvo wordt op dezelfde boordcomputer aangesloten, logisch eigenlijk.
We zijn nu weer thuis, met een ergelijke reis terug achter de rug. In midden Duitsland is het nogal heuvelachtig. Gevolg: een jojo gedrag van de temperatuur van het koelwater. Onder de 100 gr. kreeg ik het niet. Uitschieters naar 113 gr. Hierbij had ik de geartronic in de 4e versnelling bij 85 km/u, waarbij de motor zo'n 2500 toeren maakt. Alles met een caravan vliegt je voorbij!
Voor Fritsie V70: ik wil wel foto's maken, maar het is mij nog nooit gelukt die op dit forum te plaatsen. Hoe werkt dat??
Ook voor Fritsie V70: Voor dit jaar ben ik zoek gegaan naar een oplossing. Op internet een prima oplossing gevonden. Het gaat om een OBD 2 bluetooth blokje (blauw van kleur)van rond de €10,-!! (kijk op internet/youtube) Dit blokje steek je in de boordcomputer onder het dashboard. Op je smartphone download je een app van TORQUE en letterlijk klaar is kees. (een kind kan de was doen, zo eenvoudig) Je hebt nu direct live "contact" met de gegevens die de motor doorgeeft aan de boordcomputer, waaronder de temperatuur van het koelwater.
Voor vertrek naar Italie heb ik dit getest met de caravan en kwam erachter (en dat vermoeden had ik al) dat de temperatuur erg snel oploopt.(zoals hierboven omschreven). Ik ben met dit verhaal naar de Volvo dealer gegaan, waarop het koelsysteem is getest en goed bevonden. (ook hierboven omschreven). OPMERKING: de monteurs kenden mijn oplossing met het bluetoothblokje ook nog niet! Vorig jaar hebben ze voor een klant een temp. meter ingebouwd, als ze dit hadden geweten! Daarnaast geeft de temp. meter van Torque dezelfde temperatuur weer als de testkast van Volvo! Logisch want de testkast van Volvo wordt op dezelfde boordcomputer aangesloten, logisch eigenlijk.
We zijn nu weer thuis, met een ergelijke reis terug achter de rug. In midden Duitsland is het nogal heuvelachtig. Gevolg: een jojo gedrag van de temperatuur van het koelwater. Onder de 100 gr. kreeg ik het niet. Uitschieters naar 113 gr. Hierbij had ik de geartronic in de 4e versnelling bij 85 km/u, waarbij de motor zo'n 2500 toeren maakt. Alles met een caravan vliegt je voorbij!
Voor Fritsie V70: ik wil wel foto's maken, maar het is mij nog nooit gelukt die op dit forum te plaatsen. Hoe werkt dat??
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Henk, met die temperaturen die je noemt (100 - 113 graden) dan blijft toch de koelventilator de hele rit draaien? Zo niet dan moet je misschien vaststellen dat die temperaturen normaal zijn.
Maar bijzonder is het wel.
Maar bijzonder is het wel.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
-
- 1st Gear member
Net terug van de Volvo dealer. Geven aan dat het echt niet normaal is dat de temperatuur naar de 100 en daarboven oploopt, ook niet met caravan. (zijn er ook van overtuigd dat de app de goede temp afleest) en zijn er van overtuigd dat de radiateur de boosdoener is. (vervult/verstopt aan de achterzijde is het vermoeden). Voorstel om die te vervangen samen met de thermostaat, de laatste uit voorzorg.
Daarnaast nog een afspraak voor vervanging van rechter achterlager (begon tijdens de vakantie rit enorm te zingen) en 1 van de Xenon koplampen valt telkens uit. Ook direct laten vervangen, inclusief starter tegenwoordig.
Is dit dan toch het model waar Ford te veel invloed op de kwaliteit heeft gehad?????
Daarnaast nog een afspraak voor vervanging van rechter achterlager (begon tijdens de vakantie rit enorm te zingen) en 1 van de Xenon koplampen valt telkens uit. Ook direct laten vervangen, inclusief starter tegenwoordig.
Is dit dan toch het model waar Ford te veel invloed op de kwaliteit heeft gehad?????
- BraboFrits
- 5th Gear member
Hallo Henk,henk_bouwman schreef: Ook voor Fritsie V70: Voor dit jaar ben ik zoek gegaan naar een oplossing. Op internet een prima oplossing gevonden. Het gaat om een OBD 2 bluetooth blokje (blauw van kleur)van rond de €10,-!! (kijk op internet/youtube) Dit blokje steek je in de boordcomputer onder het dashboard. Op je smartphone download je een app van TORQUE en letterlijk klaar is kees. (een kind kan de was doen, zo eenvoudig) Je hebt nu direct live "contact" met de gegevens die de motor doorgeeft aan de boordcomputer, waaronder de temperatuur van het koelwater.
Ik heb inmiddels al een Super Mini ELM327 Bluetooth OBD2 V1.5 autodiagnostiek interfacehulpmiddel besteld voor de schrikbarende prijs van € 6 incl. verzending (vanuit China volgens mij). Hoe krijgen ze het voor dat bedrag geproduceerd en geleverd...

Mijn V70 is MY2011 en ik verbaas me er ook over dat je de temperatuur niet kan aflezen. Omdat ik zoveel berichten over het belang van de koeling van de bak heb gelezen lijkt het me nuttig dit op deze manier te kunnen monitoren, ook al zegt mijn dealer dat in bergachtig gebied met voldoende toeren rijden voldoende moet zijn. Meten is weten tenslotte, ik wacht liever niet totdat ik een waarschuwing op het dashboard krijg....
Ook heb ik daarom de bak al eens laten flushen.
Plaatje toevoegen kun je volgens mij via het uploaden van een foto en dan als attachment toevoegen, staat volgens mij ergens wel op het forum beschreven. Maar zonder plaatje kom ik er ook wel uit, bedankt voor je hulp!
Mijn GSM communiceert al met de auto via BT maar dat lukt blijkbaar niet voor Torque. Ben heel benieuwd hoe het straks werkt

Laatst gewijzigd door BraboFrits op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
Volvohistorie:
-
- 4th Gear member
Ook problemen gehad met te hoge motortemperatuur. +350000km op de teller. Thermostaat was al vervangen en had pas nieuwe distributieriem en dus waterpomp. Tja, dan blijft er niet veel meer over. De radiator! De radiator die je aan de voorzijde van wagen ziet zitten is de airco-condensor. Deze was bij mij zwaar toegetakeld door steenslag maar niet lek. Door die schade was de luchtflow door die radiator sterk verminderd, en dus ook de luchtflow door de koelradiator. Bovendien werd door die gebrekkige luchtflow de condensor warmer dan normaal. Die lucht die door de condensor geblazen wordt, wordt gebruikt om de koelradiator te koelen,... optie 1 was enkel de aircocondensor te vervangen, en hopen dat de koelradiator nog ok was met het risico dat dat niet het geval was en nogmaals alles los mocht om koelradiator alsnog te vervangen,.... optie 2 korte pijn en alles ineens vervangen. Ben voor optie 2 gegaan,... maar echt blij werd mijn portemonnaie daar niet van! Maar het probleem is van de baan !
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
De materialen zijn te bestellen bij winparts.nl gewoon op basis van autotype en kenteken. Zelf erin zetten en klaar. Alleen zul je dan naar de specialist moeten om je airco leeg te laten zuigen en later weer te laten vullen. Kosten zijn in ieder geval overzichtelijk omdat je alles kunt opzoeken en navragen.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
-
- 3rd Gear member
Dit blijft toch een steeds terugkerend probleem... Ben zelf vandaag met caravan (1500 kg) en vrouw en kids en belading terug komen rijden uit Zuid-Frankrijk met een 2010 XC70 D5 GT en heb erg goed op de temperatuur gelet. M.b.v. een icarsoft uitleesapparaat houd ik continu de temperatuur van de koelvloeistof en van de versnellingsbakolie in de gaten. Zowel heen als terug heb ik op warme (>30 gr) dagen gereden. Bij normaal gebruik in NL zonder caravan zijn beide waarden op bedrijfstemperatuur ca. 90 gr. Ik rijd de GT alleen maar handmatig en kom nooit in zijn 6. Kruissnelheid indien mogelijk 100 - 110 km/u. Mijn ervaringen:
- maximale temperatuur koelvloeistof die ik heb gezien is 107 gr.
- maximale temperatuur versnellingsbakolie die ik heb gezien is 104 gr.
- beide waarden schommelden meest van de tijd rond de 100 gr.
- flink toeren maken heeft een gunstige invloed op de koelvloeistof maar de bakolie loopt daardoor wel op.
- koelvloeistof loopt sneller op maar daalt ook weer sneller.
- in druk verkeer/lagere snelden/stops bij tolhuisjes etc. daalt koelvloeistof snel tot 90 gr.
Wat mij betreft geen aanleiding tot zorgen of een bezoek aan de dealer maar lagere temp mag altijd.
- maximale temperatuur koelvloeistof die ik heb gezien is 107 gr.
- maximale temperatuur versnellingsbakolie die ik heb gezien is 104 gr.
- beide waarden schommelden meest van de tijd rond de 100 gr.
- flink toeren maken heeft een gunstige invloed op de koelvloeistof maar de bakolie loopt daardoor wel op.
- koelvloeistof loopt sneller op maar daalt ook weer sneller.
- in druk verkeer/lagere snelden/stops bij tolhuisjes etc. daalt koelvloeistof snel tot 90 gr.
Wat mij betreft geen aanleiding tot zorgen of een bezoek aan de dealer maar lagere temp mag altijd.
- ibo
- 2nd Gear member
Ik heb sinds gisteren ook een OBDC 2 micro. Op de GSM Torque light app geïnstalleerd.FritsieV70 schreef:Hallo Henk,henk_bouwman schreef: Ook voor Fritsie V70: Voor dit jaar ben ik zoek gegaan naar een oplossing. Op internet een prima oplossing gevonden. Het gaat om een OBD 2 bluetooth blokje (blauw van kleur)van rond de €10,-!! (kijk op internet/youtube) Dit blokje steek je in de boordcomputer onder het dashboard. Op je smartphone download je een app van TORQUE en letterlijk klaar is kees. (een kind kan de was doen, zo eenvoudig) Je hebt nu direct live "contact" met de gegevens die de motor doorgeeft aan de boordcomputer, waaronder de temperatuur van het koelwater.
Ik heb inmiddels al een Super Mini ELM327 Bluetooth OBD2 V1.5 autodiagnostiek interfacehulpmiddel besteld voor de schrikbarende prijs van € 6 incl. verzending (vanuit China volgens mij). Hoe krijgen ze het voor dat bedrag geproduceerd en geleverd...![]()
Mijn GSM communiceert al met de auto via BT maar dat lukt blijkbaar niet voor Torque. Ben heel benieuwd hoe het straks werkt![]()
Werkte gewoon PNP.
Wat me vanochtend opviel wat dat op het dashboard een buitentemperatuur werd aangegeven van 10 graden en Torque een koelwatertemperatuur aangaf van 20 graden in de digitale display. Let wel, dit was vóór het starten van de motor. Nog vreemder. Als je in Torque de temperatuur laat aangeven met een digitale display en met analoge meter met wijzer, blijkt die laatste consequent een lagere temperatuur aan te geven.
Overigens was de temperatuur na een autowegrit van 30 km 98 graden op de digitale display en rond de 87 graden op de analoge meter).
Is dit nu wat bedoeld wordt met "meten met twee maten" ?
Volvo S60 2.0T
Toyota Supra 1JZ-GTE-VVTI (270pk)
Peugeot 406
Peugerot 405
Opel Kadet
Citroen GS
Peugeot 204
Toyota Supra 1JZ-GTE-VVTI (270pk)
Peugeot 406
Peugerot 405
Opel Kadet
Citroen GS