Airbag lampje en HU1205

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
nf98
2nd Gear member

Hallo, ik heb net de HU1205 in mijn auto gezet.
Nu zag ik dat de mensen die de carkit hadden ingebouwd deze hebben ingebouwd met van die blauwe klemstekkertjes.

Nu is het opeens zo dat het lampje van de airbag gaat branden, sinds de HU erin zit.

Kan dit wat met elkaar te maken hebben? Of zijn dit zoals ik het vermoeden heb 2 gescheiden systemen.

Ik ben al bij de dealer geweest en daar blijkt dat de rechter SIPS bag een melding geeft. ze kunnen alleen niet zeggen waar het vandaan komt.

Iemand een idee?
JosB
2nd Gear member

nf98 schreef:Hallo, ik heb net de HU1205 in mijn auto gezet.
Nu zag ik dat de mensen die de carkit hadden ingebouwd deze hebben ingebouwd met van die blauwe klemstekkertjes.

Nu is het opeens zo dat het lampje van de airbag gaat branden, sinds de HU erin zit.

Kan dit wat met elkaar te maken hebben? Of zijn dit zoals ik het vermoeden heb 2 gescheiden systemen.

Ik ben al bij de dealer geweest en daar blijkt dat de rechter SIPS bag een melding geeft. ze kunnen alleen niet zeggen waar het vandaan komt.

Iemand een idee?
Hoi nf98,
Uiteraard is het airbag en SIPS systeem een compleet apart systeem van je radio bedrading.
Je schrijft dat je vermoed dat het na het inbouwen van je carkits is ontstaan, bij je carkit zitten maar 4 draadjes, (1x 12V constante spanning, 1x 12V spanning via het contactslot, 1x massa en de radio mute aansluiting) meestal worden deze afgetakt bij de aansluitingen van je radio zelf.
Men vind dat de makkelijkste weg, alle benodigde draden liggen daar namelijk bij elkaar want je radio heeft die ook nodig.
Dat het met zgn. "scotchlock" verbindingen gaat :?: :?: och da's het simpelst en de klant gaat daar zelf toch niet kijken.

Volgens mij is er zelfs een verloopstekker leverbaar die tussen de kabelboom en de radio komt waar de aansluitingen voor je carkit inzitten.

Maar nu het airbag systeem, de rechter SIPS geeft een melding.
De SIPS unit zit in de leuning van je rechter stoel en heeft volgens mij niets te maken met de radiobekabeling in je dashboard.

Heb je al eens onder je stoel gekeken of je niet per ongeluk met iets onder de stoel frommelen de stekkerverbinding hebt losgetrokken??

Het is in elk geval een storing waarmee je (naar mijn simpele mening) niet door moet rijden maar die je moet laten verhelpen door je Volvodealer.
Ga in elk geval NOOIT met een simpele multimeter of nog erger met een ohmmeter de verbindingen controleren :!: :!: :!: :!:

Succes,
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
nf98
2nd Gear member

Dank je Jos voor de heldere uitleg.

Ik ben al bij een dealer geweest, die heeft alles uitgelezen en gereset, echter blijft de melding.

Zij hebben tevens onder de stoel gekeken, maar kunnen niets vinden.

Mijn auto is net 2 dagen uit de garantie, dus zeiden ze meteen: ja hij kan wel eens kapot gaan, dus moet je een nieuwe kopen.

Ik heb nu een second opinion aangevraagd bij een wat betrouwbare dealer. dus ik ben benieuwd.

gr. Marco
nf98
2nd Gear member

Ik moet morgen naar mijn eigen dealer terug.

Kan iemand mij verzekeren dat de systemen echt gescheiden zijn van elkaar. zodat ze dat niet als reden kunnen opgeven.
Vulveu
Starter

Hallo allen,

Ik heb sinds enige tijd het zelfde verschijnsel - zonder dat er iets aan de electronica o.i.d. is veranderd. Het airbaglampje blijft branden en is ook al eens gereset. Ook hier is sprake van de SIPS in de rechter stoel.
Morgen andermaal langs bij de dealer om te zien of het iets oplevert.
Zijn er nog anderen met een soortgelijk verhaal???

Groeten,

Wim.
V40 1.8 Phase II Europa Automaat, Mei 2001, Metallic Zwart
Afbeelding
zwolly
4th Gear member

mij werd verteld dat de oranje kabel naar de airbag even doorgesoldeert moet worden ivm slecht contact maken(volvomonteur) dit had hij al bij vele x40 modellen moeten doen ivm airbagslampje..
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
marissen
3rd Gear member

Zijn er nog anderen met een soortgelijk verhaal???
Komt vaker voor, zeker de rechterstoel van de X40.
Vergeet niet dat het gehele airbag systeem is uitgeschakeld in geval van storing!!
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
zwolly
4th Gear member

ja en daar ging het bij mijn s40 dus ook om, volgens de uitdraai van het uitlezen was dit dan ook de derde keer dat dit bij mijn auto is gebeurd . de monteur liet me deze zien en vertelde dat dit waarschijnlijk wel weer zou gebeuren en dat als ik er helemaal vanaf wou hen de kabel even moesten doorsolderen en dit duurde ongeveer 30 a 45 minuten.

dat het airbagsysteem uitegschakeld is als het lampje blijft branden is me bekend, ik mocht ook meteen langskomen bij furness zwolle toen ik hen belde zodat hen dit meteen konden oplossen.

20.80 en het was weer klaar, netjes toch?
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”