Ik haak graag in op deze discussie,
Wij rijden in een v50 T5GT in combinatie met een caravan van 1300kg. Prima combi. Wij gaan regelmatig naar de bergen vandaar de t5. Op de snelweg rijd ik vaak op cruise icm de caravan. Ik rij wel in de manuele stand om dat ik het niet helemaal met de automaat eens ben.
Voorbeeld. Ik rij 100km/h tegen een berg op op cruise in D. De automaat staat in zijn 5, gelockt. Wanneer je de berg op ga denkt de automaat ik red het niet, koppelomvormer wordt ingeschakeld (warmte ontwikkeling in de automaat)snelheid zakt... Automaat denk ik red het nog niet, terug naar zijn 4. Vervolgens probeert de automaat weer op 100km/h te komen. Je zak ongeveer 10km/h door het geklungel van de bak. Dit rijdt niet lekker en als ik mijn gevoel volg krijgt de bak op deze wijze het een en ander te verduren. En extra brandstof verbruik om weer je verlies goed te maken.
Dus wat ik altijd doe, ik rij op cruise en wanneer ik een heuvel zie komen dan schakel ik een versnelling terug. Gaat veel soepeler, geen slip.
Met het huidige verbruik op het display hou ik in de gaten of ik in de juiste versnelling zit. Dus niet te laag in toeren als er hard gewerkt moet worden. Bergaf gaat dan ook beter. Ik heb het gevoel wanneer je in de D een bergaf rijd dat je dan in een soort vrijloop/neutraal van de berg af rij. Bij gas los zakt dan ook het toerental wat bij de manuele stond niet het geval is. In de manuele stond is de versnelling gelockt en rem je dus op de motor.
Dus ik zou adviseren, zware belasting manueel.
Onze vakantie-combi
- busclub
- 1st Gear member
Dit is een goed onderbouwd verhaal adv ervaringen. Berg af zou ik ook manueel hebben gedaan berg op ga ik ook proberen. Heb met een skoda dsg gereden die kon gewoon op automaat blijven staan en schakelde mooi terug en op wanneer nodig.
Volvo V50 D5 automaat edition I MY2006
- jalex_h
- 6th Gear member
Ikheb dezelfde ervaring als Marcel, maar dan met een V70 D4 8-traps GT. Die probeert ook vrolijk met 1400 toeren tegen een helling op te rijden. Nou is een D4 heel wat mans maar met 1500 kg aan de haak voel je de boel aan alle kanten schudden en brommen. Over het verbruik zullen we het maar helemaal niet hebben. Zelfde verhaal als je de snelheid van de cc weer aan zet. Probeert'ie rustig in de 8e versnelling vanaf 80 te versnellen. Lukt ook niet. Gelukkig heb ik flippers aan het stuur, maar ook ik was, net als Busclub, de dsg van Skoda gewent. Dan is dit toch behelpen.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.