Ik zie het aan gemiddeld verbruik, daar ik steeds dezelfde trajecten rijd, zie ik makkelijk wanneer ie gegenereerd, bij normaal gebruik haal ik gemiddeld 7,4/100km op de BC, als ie tijdens die tank gegenereerd heeft kom ik meet in de buurt van 8/100km gemiddeld.
Als ik twijfel en ik zet hem op momentaal verbruik gaat ie tot 8/100km bij 100km/u, direct na de regeneratie valt dat terug naar pakwek 6.5/100km
Roet uit een MY15 D4
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8503
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29564
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het regeneratieproces wordt gestart aan de hand van de vervuiling van het roetfilter en dat is weer afhankelijk van het gebruik van de auto.Hans oet Twent schreef:Hoe merken we dat? De uitlaatpiepm van de mijne zijn nog steeds brandschoon...... Of dat iets met de wijze van gebruik te maken? Hoe meer je van de auto verlangt hoe schoner hij intern is en hoe minder vaak hij regenereert?BlackcurrantV70 schreef: Als onze Volvo's regenereren komt er ook een pak troep uit,
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10668
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Dus hoe harder je trapt des te minder hij gaat regenereren?lint schreef:Het regeneratieproces wordt gestart aan de hand van de vervuiling van het roetfilter en dat is weer afhankelijk van het gebruik van de auto.Hans oet Twent schreef:Hoe merken we dat? De uitlaatpiepm van de mijne zijn nog steeds brandschoon...... Of dat iets met de wijze van gebruik te maken? Hoe meer je van de auto verlangt hoe schoner hij intern is en hoe minder vaak hij regenereert?BlackcurrantV70 schreef: Als onze Volvo's regenereren komt er ook een pak troep uit,
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29564
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is niet helemaal waar, alleen snel rijden is niet genoeg, de motor moet ook goed op temperatuur komen. Dus langere ritten maken met een vlotte rijstijl en de auto regenereert het roetfilter minder frequent.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10668
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik geloof dat ik wel in die groep val....... Lange ritten ja, lange vlotte/snelle ritten ja, vlotte rijstijl..... mwoh soms wel soms nietlint schreef: Dat is niet helemaal waar, alleen snel rijden is niet genoeg, de motor moet ook goed op temperatuur komen. Dus langere ritten maken met een vlotte rijstijl en de auto regenereert het roetfilter minder frequent.

“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- PatrickOceanRace
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 29.06.2014 - 08:43
Uit alle diesels komt op zijn tijd roet, zolang er maar geen zwarte of blauwe rookpluim continu uitkomt is het prima. Ik merk het soms alleen dat de auto regenereert als ik uitstap, dan stinkt het gigantisch maar dat is maar max 4x gebeurt in ruim 70.000 km. Wat wel opvalt is dat schijnbaar vroeg of laat alle D4's een keer aan de beurt zijn voor de EGR. Ik dacht dat ik er wellicht van gevrijwaard kon blijven door de vele km's echter bij de TS heeft dit ook niet uitgemaakt. Wel rijd ik mijn meeste kilometers in Duitsland met als het kan hoge snelheden wellicht helpt dat. Heb de vraag neergelegd bij de dealer of er niet preventief vervangen moet worden. Kom daarbij met de auto in veel landen als (Wit) Rusland waar een wat mindere dekking van het Volvo dealernetwerk is. Ga er niet vrolijk van worden als daar de EGR het begeeft.....
MY20 S60 T5 Polestar R-Design, Bursting Blue
MY17 S90 T5 Inscription Intro Line
MY16 C350E Lease Edition Plus
MY14 V40 D4 Ocean Race, Ocean Race Blue, Off Black leder, Business Connect Pack, BLIS, Lane Keeping Aid,Harman Kardon, DAB+, PCC & keyless drive, 17 inch Ixion.
MY04 BMW Z4 3.0I Steptronic
MY14 Audi A4 1.8TFSI Pro Line
MY 12 Volvo V50 2.0 Limited Edition
MY10 Volvo S60 D5 Geartronic Momentum
MY07 Volvo S40 T5 Geartronic Summum
MY17 S90 T5 Inscription Intro Line
MY16 C350E Lease Edition Plus
MY14 V40 D4 Ocean Race, Ocean Race Blue, Off Black leder, Business Connect Pack, BLIS, Lane Keeping Aid,Harman Kardon, DAB+, PCC & keyless drive, 17 inch Ixion.
MY04 BMW Z4 3.0I Steptronic
MY14 Audi A4 1.8TFSI Pro Line
MY 12 Volvo V50 2.0 Limited Edition
MY10 Volvo S60 D5 Geartronic Momentum
MY07 Volvo S40 T5 Geartronic Summum
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Mijn dealer in ieder geval niet, die wacht tot het probleem zich voordoet. Waarschijnlijk krijgen ze geen vergoeding voor EGR problemen die er niet zijn, dus ergens ook wel weer logisch. Alleen als je weet dat het ding kuren gaat geven dan kun je dat toch beter voorkomen zou je zeggen...PatrickOceanRace schreef: Heb de vraag neergelegd bij de dealer of er niet preventief vervangen moet worden. Kom daarbij met de auto in veel landen als (Wit) Rusland waar een wat mindere dekking van het Volvo dealernetwerk is. Ga er niet vrolijk van worden als daar de EGR het begeeft.....
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Geen roetaanslag bij mijn PIH. Ik zag onlangs een V60, met de nieuwe D4, die veel roetaanslag had na korte tijd.rsnhakan schreef: Onze S60 D2 (MY11, met roetfilter) had ook gewoon roetaanslag. Onze nieuwe V60 PIH heeft ook gewoon roetaanslag. Is toch normaal? Tenzij er dikke zwarte rookwolken achter je verschijnen tijdens het accelereren.
![]()
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
@RoaldH, rij jij veel elektrisch?
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2393
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Voor zover ik weet wordt het roet voor meer dan 95% opgevangen in het roetfilter. Bij regeneratie ontstaat er kooldioxide en water(damp dus). Het zou best eens kunnen zijn dat deze waterdamp er de oorzak van is dat de uitlaat (en alles in de buurt zoals een fietsendrager) vochtig wordt (beslaat, net als de badkamerspiegel) en er hierdoor relatief veel vuil en stof aan blijft plakken waardoor alles 'zwart' wordt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Alle ritten binnen de 30 à 40km wel. Dus ik schat dat ik 30 à 40% van de ritten elektrisch doe. De snelweg ritten sowieso in AWD of Hybrid (handmatig). Maar de afgelopen 3500km niet kunnen laden tijdens de vakantie en dan zie ik ook geen roet aan de uitlaat. Het kan zijn dat je meer last door roet hebt met korte ritten als de motor niet warm genoeg is. Maar ik ben geen expert. Hoe is dat met jullie PIH (en de rit naar Turkije)?rsnhakan schreef: @RoaldH, rij jij veel elektrisch?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ook hier geen roet an de piepe..
Betreft een D5 uit 2009 met Polestar die veel op cruise(125km/u) word gereden maar ook regelmatig langere tijd op snelheid(150km/u).
Auto heeft nu 120k gelopen en heeft ook geen roet in het egr traject ook heb ik tussen de beurten door (30k) eens per jaar geen olie verbruik.
Betreft een D5 uit 2009 met Polestar die veel op cruise(125km/u) word gereden maar ook regelmatig langere tijd op snelheid(150km/u).
Auto heeft nu 120k gelopen en heeft ook geen roet in het egr traject ook heb ik tussen de beurten door (30k) eens per jaar geen olie verbruik.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Nu na 120.000 km zie je dat er langzamerhand wat roet of is het vuil? begint op te hopen op het stylingpakket. De uitlaat zelf is wel schoon.RoaldH schreef:Alle ritten binnen de 30 à 40km wel. Dus ik schat dat ik 30 à 40% van de ritten elektrisch doe. De snelweg ritten sowieso in AWD of Hybrid (handmatig). Maar de afgelopen 3500km niet kunnen laden tijdens de vakantie en dan zie ik ook geen roet aan de uitlaat. Het kan zijn dat je meer last door roet hebt met korte ritten als de motor niet warm genoeg is. Maar ik ben geen expert. Hoe is dat met jullie PIH (en de rit naar Turkije)?rsnhakan schreef: @RoaldH, rij jij veel elektrisch?
We zijn afgelopen vrijdag terug gekomen vanuit Turkije en hebben een zeer goede reis gehad. Zie ook mijn eigen topic

- fret
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
- Contacteer:
Update: auto moest voor een 90k beurt en heb aangegeven dat hij nogal rookte. Verder zonder merkbare gevolgen: voldoende vermogen en een verbruik dat lager is dan gemiddeld. De garage heeft de wervelklep van de inlaat vervangen. We gaan eens kijken of dat het gewenste resultaat heeft
- R-driver
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 12.09.2014 - 20:30
Heb nu momenteel 54000 met de D4 gereden.
Nu ben ik benieuwd of jullie dit ook hebben.
Aan het einde van de rit laat ik de auto altijd even na draaien, nu eens om de zoveel tijd zie ik dat de motor stationair een licht schommelend toerental heeft. het is geen olie koeling, zelf denk ik dat hij aan regenereren is??
Herkent iemand dit?
Heb de dealer als eens gebeld omdat ik dit na 4000km ook al had. deze herkende dit ''verschijnsel'' niet?
PS:
Volvo verkoopt al ondertussen een tijd geen D4 blokken met 190pk?? v40 s60 etc?
Zouden deze blokken verband kunnen hebben met milieu software etc? vind het wel merkwaardig?
(Persoonlijk intreseert het me niet m.b.t. het milieu, maar meer om het vermogen)
Nu ben ik benieuwd of jullie dit ook hebben.
Aan het einde van de rit laat ik de auto altijd even na draaien, nu eens om de zoveel tijd zie ik dat de motor stationair een licht schommelend toerental heeft. het is geen olie koeling, zelf denk ik dat hij aan regenereren is??
Herkent iemand dit?
Heb de dealer als eens gebeld omdat ik dit na 4000km ook al had. deze herkende dit ''verschijnsel'' niet?
PS:
Volvo verkoopt al ondertussen een tijd geen D4 blokken met 190pk?? v40 s60 etc?
Zouden deze blokken verband kunnen hebben met milieu software etc? vind het wel merkwaardig?
(Persoonlijk intreseert het me niet m.b.t. het milieu, maar meer om het vermogen)
Huidig V60CC B5 (21)
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
V60 D4 R-Design Business sport GT8 my 2018
my 2015 V40 D4 R-design- osmium grey- 18'' V60 Ixion
V50 2.0d 2008 -
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Echt wel....R-driver schreef: maar dat is geen VEA blok naar weten (eigenlijk een D5)
Gewoon een 4 pitter van de VEA serie. .
Beter opletten
Was één V90