Toegang tot werkplaats

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

Ik stel vast dat de wijze waarop tegenwoordig de garages ingedeeld zijn erg verschilt van "vroeger".
Vroeger was vlak naast de werkplaats de ruimte waar je op je auto kon wachten, tussen de werkplaats en de zitruimte was een groot raam en de klant kon dus redelijk goed zien wie er wat en hoe aan zijn wagen aan het doen was. Als de klant vond dat hij een opmerking moest maken, of een vraag wou stellen, of info wou geven, mocht de klant gewoon de werkplaats inwandelen en de monteur aanspreken.
Tegenwoordig is de wachtruimte helemaal aan de andere kant van het gebouw en is er geen mogelijkheid om te zien wat er met de wagen gebeurt, je kan zelfs niet zien of je wagen in de werkplaats is en of er aan gewerkt wordt. En op de deur van de werkplaats hangt een bordje "verboden toegang".

Ik begrijp de nadelen als de klanten in- en uit de werkplaats lopen. De monteurs verliezen tijd als er gepraat wordt met de klant, er is het risico dat de klant in een werkput valt of een of ander ongeval krijgt. Maar ik heb vaak het gevoel dat men vooral geen pottenkijkers en bemoeienissen in de werkplaats wilt, en op die manier na het onderhoud of de herstelling de klant kan wijsmaken wat men maar wilt.

Nu vraag ik me af : ben ik de enige met dit idee, of zijn er nog mensen die het eigenlijk vreemd vinden dat we niet meer kunnen zien wat er in de werkplaats gebeurt ? Of zijn er nog garages waar men wel nog inzicht heeft, en of toegang tot de werkplaats ?

Dit is overigens niet alleen bij Volvo. Ik heb 3 wagens (waar uiteraard ook vrouw en kinderen mee rijden), 3 merken, en dus ook 3 garages, en op de 3 verschillende plaatsen kom ik tot dezelfde vaststelling.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40982
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dat gaat allemaal veranderen. Volvo gaat je een persoonlijke monteur toewijzen die 1:1 contact met je houdt over jouw auto.
Ik weet dat Volvo de introductie hiervan aan het uitrollen is in nederland (heb er laatst een berichtje over gelezen).
In hoeverre België ook al zo ver is weet ik niet.

Uit het persbericht:
--
Service

Omdat bij Volvo alles om klanten draait, introduceert Volvo Personal Service. Daarbij is de Volvo-technicus de spil in het contact met de klant. Deze formule is in Nederland al met succes bij een aantal dealers doorgevoerd. De tevredenheid van de klant is daardoor toegenomen. Bij de aflevering van een Volvo wordt de nieuwe eigenaar voorgesteld aan zijn persoonlijke monteur: de Personal Service Technician, die gedurende de gebruiksperiode van de auto de eerste contactpersoon is voor onderhoud en service. Ook hiervoor is een intensief trainingsprogramma ontwikkeld. Het streven is dat in 2018 alle Volvo-dealers wereldwijd volgens deze nieuwe standards en aanpak werken.
--

Overigens loop ik bij de dealer nog steeds gewoon de werkplaats in als dat nodig is.
Laatst gewijzigd door Ben op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Mijn mijn dealer kan je rustig de werkplaats in wandelen en met de monteurs babbelen laatst zelfs mijn zoontje van vijf even meegenomen vond ie prachtig
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29461
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zo'n persoonlijke monteur is een goed idee en voorkomt dat alle klanten de werkplaats inlopen om met een willekeurige monteur over de auto te gaan praten. Het plan wordt inderdaad gefaseerd ingevoerd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Bij 'mijn' garage kun je gewoon binnenlopen en eventueel met je bakje koffie bij de reparatie staan (niet in de weg natuurlijk) na de reparatie/onderhoud is er gelegenheid samen met de chef en eventueel de monteur eea door te nemen. Voor mij is ook dat de kracht van Volvo!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Merk dat er verschil zit tussen de vaste klant die komt en de eenmalige bezoeker.
(ik kom nogal eens bij een dealer ;-)

Vaste klanten worden over het algemeen zelfs 'uitgenodigd" - kijk u even mee aub - ...
Lijkt me ook goed.

En inderdaad zoals Ben stelt er komt een vaste monteur.
Iets wat bij Aston Martin al een tijdje loopt en zeer goed blijkt te werken.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

Een persoonlijke monteur lijkt me ook wel een goed idee.
Nu is het al meer dan eens gebeurd dat de monteur een heel ander verhaal krijgt van de receptionist dan het verhaal wat ik verteld heb. Met als gevolg dat de monteur zoekt naar problemen die er helemaal niet zijn.
Vandaar dat ik het prettig vind dat je via het raam kan meekijken of dat je eens de werkplaats kan inwandelen.
Hopelijk stapt mijn garage ook spoedig over op het nieuwe concept, en de garages van mijn 2 andere wagens mogen dan meteen het voorbeeld volgen.
Ik ben overigens in de 3 merkgarages vaste klant, in mijn Volvogarage heb ik de Volvo nieuw gekocht, dus ik zou toch niet de behandeling van de "toevallige klant" mogen krijgen.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik begrijp de redenering wel ergens, als ik een systeem sta te troubleshooten heb ik ook liever niet dat men in mijn nek staat de ademen.

Na mijn. 120.000km onderhoud verleden week, is de monteur wel naar me toegekomen en alles overlopen wat er aan de auto gebeurd is.
Die persoonlijke monteur is bij mijn dealer ook al ingevoerd sinds 2014.

25 jaar geleden bleef ik ook de hele tijd bij mijn auto tijdens een onderhoud, en lekker wat sparren met de monteur, dit is anno 2015 niet meer denkbaar denk ik, time is money, de uren lopen en te lang keuvelen betekent dat de klant een hogere faktuur krijgt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bij de dealer in Veendam zitten nog steeds van die ramen tussen werkplaats en wachtruimte hoor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

JeroenSpock schreef: Bij de dealer in Veendam zitten nog steeds van die ramen tussen werkplaats en wachtruimte hoor.
Bij mijn dealer ook, er is ook een toegangsdeur van de showroom naar de werkplaats, maar die is altijd dicht.
Alleen als er bijkomende vragen zijn, wordt men in de werkplaats meegenomen.

Ik heb er zo geen probleem mee, ik gebruik die tijd altijd om de wagens in de showroom te bestuderen :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7759
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

In Apeldoorn is er een koffiehoek gemaakt, met raam en uitzicht op de werkplaats. In het kader van de door Ben beschreven Service 2.0
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

dat is heel goed, ben ook blij met de nieuwe monteur die laatste tijd met mijn auto speelt.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

ik ben iemand van Brutalen hebben de halve wereld, ik loop gewoon de werkplaats in en praat met de monteur die aan mijn wagen zit
dat lijkt me vrij normaal , het is immers minn wagen, ik betaal de rekening , dus ik bepaal wat de monteur moet doen( voor zoverre ik daar verstand van heb :D )
even een babbeltje tussen door met de monteur geeft ook voor hem duideli jkheid, dan hoeft hij niet eindeloos te zoeken naar het probleem, time is immers money :) , zo voorkom je juist in mijn optiek een te hoge rekening
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
V.I.K.
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 24.10.2014 - 06:38

Toen ik mijn auto kocht heb ik bewust gekozen voor een niet al te grote dealer. Ik kan daar idd gelukkig gewoon binnen lopen en vragen stellen die ik heb. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet altijd welkom is. Ik hoorde laatst een klant zelfs tegen de monteur zeggen wat en hoe hij het moest doen. Ja, dan ga je gewoon te ver vind ik.

Ik zou wel voorstander zijn met zicht op de werkplaats, dat vind ik heel belangrijk. Kan ik tenminste als klant zien wie er met mijn auto bezig is en wat er aan gebeurd. Een 1 op 1 monteur is helemaal top, als je de goede treft.

Maar waarom geen camera's in de werkplaats, met een scherm in de wachtruimte? Op die manier kan je ook bij radio makers meekijken. Of is dat een erg gek idee?
Volvo V40 D4 My2015 :-(, Volvo V40 CC T3 My2016
VW Golf TDI, VW Touran TDI, VW Bora TDI, VW Transporter T4 TDI, Ford Escort, Mitsubishi Galant, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Opel Kadett, Opel Kadett, Ford Escort, Ford Escort, Renault 5, Renault 4, Fiat 600, Fiat 600, Opel Kaptein
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik denk dat aansprakelijkheid de belangrijkste reden is om geen vrije toegang tot de werkplaats te verschaffen.
Als je door een monteur of chef werkplaats wordt meegenomen, ben je onder toezicht.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Mijn auto 'loopt' bij een niet-merkgebonden garage, zo'n dorpsgarage waarbij er altijd wel tijd is voor een praatje en een gebbetje. Het werkplaatstarief is daar ook aangenamer dan elders en dan is het ook niet erg dat er af en toe wat tijd verloren gaat door rechtstreeks te communiceren, als er al tijd verloren gaat in zo'n gesprek. Daarbij is het ook al eens voorgekomen dat ik tijdens het wachten geholpen heb omdat de monteurs handen te kort kwamen, dan licht ik bij of gebruik mijn kracht om die veer uit de weg te houden. Elkaar helpen, ondersteunen, en daarmee wellicht beter begrijpen?

Overigens is het zo dat ik niet vies ben van techniek, ik weet niet alles in detail, maar kan een behoorlijk eind mee redeneren en zo ook meedenken met de monteur. Samen komen we er vaak snel uit (hij weet wel duidelijk meer dan ik).

En omdat ik de vrijheid neem hem van het werk te houden, vind ik het ook niet erg dat hij die verloren tijd gewoon opschrijft op de rekening.
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
VolEmm
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.03.2015 - 21:00

Ik kan me ook voorstellen dat de gemiddelde automonteur het niet prettig vindt als er constant een klant op z'n vingers zit te kijken. Stel dat je zelf aan het werk bent en er staat constant iemand naast je mee te kijken wat je aan het doen bent, ik zou dat zelf tenminste niet erg plezierig vinden (understatement).
Ook veiligheid speelt een rol. Vallen in een werkput, met je hoofd ergens tegenaan stoten, struikelen over een luchtslang, aangereden worden, etc etc is de garage verantwoordelijk (en misschien dat de bedrijfsverzekering er ook bezwaren tegen kan hebben?).
En laten we eerlijk zijn, er zijn ook genoeg klanten die wel even denken te weten hoe het allemaal zit en wat er allemaal moet gebeuren. Ik zou daar als monteur ook niet vrolijk van worden, van die zogenaamde deskundigen die met allerlei bijdehante 'meedenkende' opmerkingen komen.
Tuurlijk is het leuk om mee te kunnen kijken. En ook kan het zijn dat je graag wilt weten wat er gebeurt als je de garage niet helemaal vertrouwt. Maar aan de andere kant, ik ga bij een restaurant ook niet in de keuken kijken hoe m'n biefstuk gebakken wordt. En of de soep uit een pakje komt of dat de chef zelf de groenten hiervoor heeft gesneden. En als ik iets laat verbouwen aan m'n huis, ga ik er ook niet op een stoel bijzitten om te controleren of die timmerman wel goed z'n werk doet.
Maar misschien ben ik wel veels te makkelijk in die dingen :-/
Laatst gewijzigd door VolEmm op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D4 Momentum handgeschakeld (2014)
Volvo V60 D4 Summum (2018)
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

nee, ik ga bij een verbouwing niet op de stoel er bijzitten, die verbouwing doe ik ZELF
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29461
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat doen Volvo bezitters ook wel bij onderhoud van de auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Als ik werk kijken er zo'n 20 tot 28 pubers en (jong)volwassenen op mijn vingers...
Laatst gewijzigd door Goliath op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”