Na ongeveer 18 maanden en 30.000 km een "overzichtje van mijn bevindingen".
De V60 Summum T5 is een heerlijke auto, maar ik heb toch zeker wat op- en aanmerkingen:
(Hiervoor een aantal VW Passat's gereden, dus hier vergelijk ik mee)
Weggedrag: Zeker niet zo stabiel als de Passat. Ondanks dat de V60 zwaarder is, voelt ie "zwabberig" aan in de bochten, ook bij beperkte snelheid. Actieve sturing is gewenst.
Interieur: Na deze korte tijd al rammeltjes en resonanties in de plastic delen van het interieur. Zeker bij wat grover wegdek zeer irritant!
Bekerhouders: Geen ruimte blijkbaar om 2 bekerhouders naast elkaar te plaatsen, dus moesten ze achter elkaar, niet echt fijn.
Verder zijn ze te diep en is er weinig ruimte omheen, dus een blikje fris er uit tillen is niet eenvoudig en moet omzichtig gebeuren om niet te morsen.
Dashboard: Zeker overzichtelijk (TFT), maar één grote klacht: en dat is de dashboard-verlichting. Deze kent in de V60 maar 2 standen: Vol aan of gedimd (wieltje bij de verlichtingsschakelaar), en niets ertussen. Waar de Passat gradueel van vol naar gedimd ging is het hier het één of de ander. Met als gevolg dat je in schemering of onder bomen door (bijvoorbeeld tijdens vakantie in Zweden) de verlichting als een gek ziet oplichten en dimmen. Enige manier om hier niet gek van te worden is de dimmer op "hoog" te zetten, maar dat is in het donker weer teveel, dus dan weer omlaag regelen. Irritant! Moet toch niet zo moeilijk beter te ontwerpen zijn?
T5 met automaat en flippers: Die flippers zijn waardeloos: Bij schakelen hiermee, moet je ook blijven drukken anders schakelt de automaat ze na zo'n 30 seconden uit en gaat alles weer (vol-)automatisch. Dus bijvoorbeeld niet te gebruiken om terug te schakelen bij helling naar beneden met caravan.
Voorruit: Mijn inziens "zacht": bij het geringste steentje vliegen de splinters er van af. Niet echte sterretjes, maar kleine schilfertjes. wel vervelend om tegenaan te kijken en geeft vuilophoping voor de ruitenwisser met als gevolg veel strepen.
Sensus navigatie: Kleine wegen zijn pas zichtbaar bij een schaal van 200 mtr, tankstations bij 500 mtr. De verwachte aankomsttijd-berekening verloopt traag door middel van "zelflering". In de Passat kon je gewoon Langzaam, Gemiddeld of Snel ingeven. Bij een caravan werkte Langzaam prima. Nu zie ik gedurende de reis de teller met uren oplopen en geeft absoluut geen betrouwbare informatie.
Verkeersborden-indicatie en toegestane snelheid:
Verkeersborden worden door een camera gelezen en aangegeven op het dashboard. Tenminste als ze voldoende zichtbaar zijn (dus niet op een scherpe binnenbocht staan) en er überhaupt een snelheid aangegeven wordt (bv bij het verlaten van de bebouwde kom blijft er nog een hele tijd "50" staan en vice versa). er is geen selectie om de toegestane snelheid van de kaart te lezen. Je zou denken dan zo'n "downgrade" mogelijk zou moeten zijn, daar auto's zonder deze optie dat wel kunnen.
Nogmaals: "My experience, your mileage may vary"
Ervaringen V60 Summum T5
- Hansvg
- 3rd Gear member
Hans
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
2024 XC60 Ultra, T6 AWD, Dark, Denim Blue. Bijna alle opties en wat accessoires.
2018 XC60 Inscription, T5 AWD, Pine Grey. Alle lines, aardig wat opties en accessoires.
2014.5 V60 Summum, Caspian Blue. Silver roofrails en styling pakket, met Business Pack Connect, Driver Support Line, Luxury Line, en een heleboel los spul...
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Voor wat betreft de flippers kun je toch naar manuele mode. Pook naar de sportstand en een keer op schakelen en dan blijft ie toch in de versnelling waar je 'm in zet?
- Hansvg
- 3rd Gear member
Klopt, maar flippers is bedoeld om lekker "handjes aan het stuur" dit te kunnen doen. Althans, zo had ik het begrepen.
Wat is nu het nut dan van die dingen?
Wat is nu het nut dan van die dingen?
Hans
- rona222
- 2nd Gear member
Hansvg schreef: Na ongeveer 18 maanden en 30.000 km een "overzichtje van mijn bevindingen".
De V60 Summum T5 is een heerlijke auto, maar ik heb toch zeker wat op- en aanmerkingen:
(Hiervoor een aantal VW Passat's gereden, dus hier vergelijk ik mee)
Nogmaals: "My experience, your mileage may vary"
Een heerlijke auto maar toch niet zo heerlijk dan, is dat wat je wil zeggen??
XC60 D4 181 PK (Black Sapphire metallic) R-Design
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
- lint
- Geartronic member
De algemene indruk na lezen van dit stuk is niet helemaal positief maar met de nodige aanmerkingen geeft het wel een goede indruk van de ervaringen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Hansvg
- 3rd Gear member
Best wel tevreden 
Maar bij een auto van 50+ kEuro mag je dan ook wel verwachten, toch?
Nogmaals, ik vergelijk met de VW Passat. Niet in grootte etc., maar in luxe en comfort.
En de beschreven zaken zou je bij een auto uit deze prijsklasse toch niet verwachten.
Er zijn zeker een hoop goede zaken. Acceleratie, "motor-comfort", "looks", veiligheid-aspecten die er toen nog niet op de VW waren.
Maar dit zijn wat onhebbelijkheden die ik geconstateerd heb. Anderen die deze mening/observaties delen?

Maar bij een auto van 50+ kEuro mag je dan ook wel verwachten, toch?
Nogmaals, ik vergelijk met de VW Passat. Niet in grootte etc., maar in luxe en comfort.
En de beschreven zaken zou je bij een auto uit deze prijsklasse toch niet verwachten.
Er zijn zeker een hoop goede zaken. Acceleratie, "motor-comfort", "looks", veiligheid-aspecten die er toen nog niet op de VW waren.
Maar dit zijn wat onhebbelijkheden die ik geconstateerd heb. Anderen die deze mening/observaties delen?
Hans
- Paul
- Geartronic member
Wat grappig van die verlichting van het dashboard, ik ervaar het soms met de navigatie, maar na 2 seconde merk ik het nooit meer. Maar misschien minder gevoelig voor. Ik heb overigens wel draai knopje maar nog nooit aangezeten.
Flippers even terug schakelen werkt prima zo, maar wil je blijven schakelen moet je pook in manual zetten.
Flippers even terug schakelen werkt prima zo, maar wil je blijven schakelen moet je pook in manual zetten.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra