Terugval van toerental

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
PRAV
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.08.2015 - 19:33

Na vier jaar een Audi A4 te hebben gereden rijd ik sinds een paar maanden een V60 Hybrid. Tot nu toe bevalt deze prima. Ben er vorige maand mee op vakantie heen en weer naar Rome mee gereden, het is een heerlijk comfortabele reisauto.

Er valt me alleen een ding op: als ik op diesel rijdt en laat mijn gaspedaal los zou ik verwachten dat de motor terugvalt naar het stationaire toerental (zeg maar tussen de 800 en 1.000 toeren). Bij mijn Volvo blijft het toerental echter op zo'n 2.000 a 2.500 toeren hangen. Is dit normaal en heeft dit mogelijk te maken met opladen van de accu ? Het is verder niet echt storend, maar het valt me steeds op dat de wijzer van de toerenteller niet terugvalt.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

PRAV schreef: Na vier jaar een Audi A4 te hebben gereden rijd ik sinds een paar maanden een V60 Hybrid. Tot nu toe bevalt deze prima. Ben er vorige maand mee op vakantie heen en weer naar Rome mee gereden, het is een heerlijk comfortabele reisauto.

Er valt me alleen een ding op: als ik op diesel rijdt en laat mijn gaspedaal los zou ik verwachten dat de motor terugvalt naar het stationaire toerental (zeg maar tussen de 800 en 1.000 toeren). Bij mijn Volvo blijft het toerental echter op zo'n 2.000 a 2.500 toeren hangen. Is dit normaal en heeft dit mogelijk te maken met opladen van de accu ? Het is verder niet echt storend, maar het valt me steeds op dat de wijzer van de toerenteller niet terugvalt.
Als een PIH met conventionele automaat (en lockup) uitrolt, zal de D5 gewoon met het toerental blijven draaien dat hoort bij de snelheid en versnelling die actief is. Had je A4 een DSG bak? Alleen met koude motor (en automaat) zal het toerental terugvallen tot minder dan 1000 toeren, omdat de lockup van de Geartronic dan niet ingeschakeld is.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

PRAV schreef: Na vier jaar een Audi A4 te hebben gereden rijd ik sinds een paar maanden een V60 Hybrid. Tot nu toe bevalt deze prima. Ben er vorige maand mee op vakantie heen en weer naar Rome mee gereden, het is een heerlijk comfortabele reisauto.

Er valt me alleen een ding op: als ik op diesel rijdt en laat mijn gaspedaal los zou ik verwachten dat de motor terugvalt naar het stationaire toerental (zeg maar tussen de 800 en 1.000 toeren). Bij mijn Volvo blijft het toerental echter op zo'n 2.000 a 2.500 toeren hangen. Is dit normaal en heeft dit mogelijk te maken met opladen van de accu ? Het is verder niet echt storend, maar het valt me steeds op dat de wijzer van de toerenteller niet terugvalt.
Als je in de mode Hybrid rijdt. dan zal bij gasloslaten het toerental terug kunnen vallen naar 0.
Ook in Hybrid kan de diesel draaien
- bij >125 km/u
- bij weinig stroomvoorraad
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

vaudi schreef:
PRAV schreef: Na vier jaar een Audi A4 te hebben gereden rijd ik sinds een paar maanden een V60 Hybrid. Tot nu toe bevalt deze prima. Ben er vorige maand mee op vakantie heen en weer naar Rome mee gereden, het is een heerlijk comfortabele reisauto.

Er valt me alleen een ding op: als ik op diesel rijdt en laat mijn gaspedaal los zou ik verwachten dat de motor terugvalt naar het stationaire toerental (zeg maar tussen de 800 en 1.000 toeren). Bij mijn Volvo blijft het toerental echter op zo'n 2.000 a 2.500 toeren hangen. Is dit normaal en heeft dit mogelijk te maken met opladen van de accu ? Het is verder niet echt storend, maar het valt me steeds op dat de wijzer van de toerenteller niet terugvalt.
Als je in de mode Hybrid rijdt. dan zal bij gasloslaten het toerental terug kunnen vallen naar 0.
Ook in Hybrid kan de diesel draaien
- bij >125 km/u
- bij weinig stroomvoorraad
Je vergeet er nog eentje: ook bij lage temperaturen en "Extra Verwarming" (via standkachel) is uitgeschakeld, gaat de dieselmotor aan en blijft aan.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”