AWD modus op V60 PIH vs. verbruik

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Cruzy
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.08.2015 - 17:03

Mijn V60 PIH heb ik nu een paar maanden in bezit en ben uit nieuwsgierigheid eens met AWD knop aan gaan rijden.
Ik stond versteld van het rijgenot in die modus. Voor de volledigheid: mijn PIH heeft de Polestar tuning ondergaan bij de dealer.
Persoonlijk vind ik de AWD modus het lekkerste rijden en zou eigenlijk altijd in die modus willen rijden.

Ik kan me voorstellen dat dit niet de meest zuinige variant is. Ook is deze modus wellicht niet bedoeld voor de dagelijkse ritten.

Is er iets op tegen om deze modus tijdens dagelijks gebruik te activeren? Is het überhaupt mogelijk om dit als standaard modus in te stellen zodat die knop altijd geactiveerd is?
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik stond versteld van het rijgenot in die modus.: mee eens!

Is er iets op tegen om deze modus tijdens dagelijks gebruik te activeren?: nee, behalve het iets hogere verbruik. Deze modus gebruiken wij altijd nadat we 40 km op de accu hebben gereden, omdat we niet steeds willen dat de motor steeds aan en uit slaat.

Is het überhaupt mogelijk om dit als standaard modus in te stellen zodat die knop altijd geactiveerd is?: helaas.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

In de AWD (en Power) stand is de slip in de Geartronic minimaal en voel je pas echt de Polestar tuning. Volgens mij is het verbruik 0,2 a 0,3L/100km meer dan in de Hybrid stand (met draaiende motor). Een deel van het verschil kan je verklaren doordat in AWD de ISG de accu blijft bijladen tot 10km (in werkelijkheid 13 à 14 km) en in Hybrid de HV accu steeds verder wordt leeggetrokken door de airco e.d.

Als ik mijn reis elektrisch kan afleggen rij ik vooral in Hybrid, maar bij langere (snelweg) ritten vooral in AWD. Dit omdat ik het de reactiesnelheid van de motor in Hybrid te sloom vind en omdat de Geartronic niet goed "vastpakt" en je te veel slip ervaart. Dus ik kan me helemaal vinden in jullie posts.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Cruzy
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.08.2015 - 17:03

Ja exact RoaldH, die automaat schakelt veel soepeler, tenminste, zo voelt het aan. En de wagen trekt veel lekkerder bij minder toeren, vanwege de hulp op de achterwielen.
In Hybrid schakelt de bak wat schokkeriger. Maar dan kan ik gerust vaker de AWD aanzetten, zonder dat ik er heel erg op achteruit ga wat verbruik betreft.
Ik ga daar eens op letten, zal eens een tank leegrijden in AWD en kijken waar ik op uitkom.

Mijn woon-werk verkeer is 30 km retour, kan gratis opladen in de parkeergarage dus wat dat betreft verstook ik zeker meer diesel in AWD dan ik normaal in Hybrid of Pure zou doen en ben ik zeker niet goedkoper uit.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Met 30 km per rit rij je toch in Pure? Zonde om er dan diesel bij te gebruiken, toch?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

RichieB schreef: Met 30 km per rit rij je toch in Pure? Zonde om er dan diesel bij te gebruiken, toch?
Met zo'n afstand had ik ook zeker in Pure gereden. De diesel is met 15 km nog maar "net" opgewarmd. Afgezien van dat, is het zonde gezien het feit dat elektrisch rijden goedkoper is inderdaad.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Cruzy
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.08.2015 - 17:03

rsnhakan schreef:
RichieB schreef: Met 30 km per rit rij je toch in Pure? Zonde om er dan diesel bij te gebruiken, toch?
Met zo'n afstand had ik ook zeker in Pure gereden. De diesel is met 15 km nog maar "net" opgewarmd. Afgezien van dat, is het zonde gezien het feit dat elektrisch rijden goedkoper is inderdaad.
Helemaal gelijk in. Alleen het extra rijplezier in AWD hè, dat kleine knopje lonkt :love:
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

RichieB schreef: Met 30 km per rit rij je toch in Pure? Zonde om er dan diesel bij te gebruiken, toch?
Precies. Als ik weet dat ik het elektrisch ga redden, dan doe ik dat ook.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik baal er al van als de diesel aanspringt omdat hij nog in P staat. ;-)
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Cruzy
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.08.2015 - 17:03

RichieB schreef: Ik baal er al van als de diesel aanspringt omdat hij nog in P staat. ;-)
Wanneer doet ie dat? Heb ik nog nooit meegemaakt, alleen als ik 'm in Power of AWD zet.
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Ik baal er al van als de diesel aanspringt omdat hij nog in P staat.
En dan duurt het ook nog eens lang (5 sec) voor hij stopt. Grrr. ;-)
Wanneer doet ie dat? Heb ik nog nooit meegemaakt, alleen als ik 'm in Power of AWD zet.
Als je in P of N even gas aantikt.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Als ik mijn reis elektrisch kan afleggen rij ik vooral in Hybrid, maar bij langere (snelweg) ritten vooral in AWD.
Waarom in Hybrid en niet in Pure? Dan heb je net iets minder snel dat de diesel bijspringt bij te veel gas.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
Cruzy
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.08.2015 - 17:03

Als je in P of N even gas aantikt.
Ahh okee, dat doe ik dus kennelijk nooit :P
Laatst gewijzigd door Cruzy op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

RichieB schreef: Ik baal er al van als de diesel aanspringt omdat hij nog in P staat. ;-)
haha, herkenbaar....gebeurt bij mij wel s als ik met pijn en moeite de hele rit op Pure heb gedaan en dan vanuit N (bij stoplicht) iets te vroeg het gas aantik :D
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
mpc007
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 05.10.2014 - 16:01

Ik gebruik meestal power. Erg fijn hoe gretig de motor dan hapt bij kleine aanraking van het gaspedaal. Je moet er wel van houden, op lange ritten kan het vermoeiend zijn (op de snelweg op cruise control gaat ie natuurlijk uit - zonde van de hoge toeren). Het is ook eigenlijk idioot hoe snel de auto dan weg is. Je hebt wel eens stoplichten waarna je direct 80 of 100 mag, dat is echt een genot. Als je dan paar seconden later in je spiegel kijkt lijkt de rij die naast je stond nog stil te staan bij het licht :P
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Als je dan paar seconden later in je spiegel kijkt lijkt de rij die naast je stond nog stil te staan bij het licht :P
Daar is niet veel voor nodig, dat heb ik zelfs al in de Honda Civic Hybride

Maar even on topic:
Ik zet op de grote weg de versnelling wel eens in 6.
Ik heb zo het gevoel dat in elke andere stand de accu gebruikt wordt als de software vindt dat het nodig is en dat bij de versnelling op de vaste stand de accu niet aangesproken wordt.
Enig idee of dat kan kloppen?

Nog een:
Met de accu op meer dan 25 km reststroom gedraagt de SAVE stand zich min of meer als Hybrid stand, want onder omstandigheden van lage belasting wordt de diesel dan gewoon uitgezet en draait het spul op stroom.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

HeinvdW schreef:
Als je dan paar seconden later in je spiegel kijkt lijkt de rij die naast je stond nog stil te staan bij het licht :P
Nog een:
Met de accu op meer dan 25 km reststroom gedraagt de SAVE stand zich min of meer als Hybrid stand, want onder omstandigheden van lage belasting wordt de diesel dan gewoon uitgezet en draait het spul op stroom.
Wanneer de motor weer bijspringt zal deze de accu weer opladen tot en met het niveau wanneer jij het knopje SAVE had ingedrukt (correct Nederlands?).
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Door het uitrollen en een beetje remmen, zal er ook stroom teruggewonnen worden. Dat mag dan in Save weer opgemaakt worden.
Uiteindelijk zal save de accucapaciteit op het peil.
Dus wat Hakan schrijft is volgens mijn ervaring helemaal waar:
Wanneer de motor weer bijspringt zal deze de accu weer opladen tot en met het niveau wanneer jij het knopje SAVE had ingedrukt (correct Nederlands?).[bcolor=#BF8000][/bcolor]
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Met de accu op meer dan 25 km reststroom gedraagt de SAVE stand zich min of meer als Hybrid stand, want onder omstandigheden van lage belasting wordt de diesel dan gewoon uitgezet en draait het spul op stroom.
Wat ik bedoel is dat de auto zich met 25km stroom in de accu gewoon gedraagt als in hybride, hij gaat op stroom rijden.
Het is wel zo dat hij wat terughoudender is dan in hybride stand.
Hij gaat minder vaak op stroom rijden en schakelt sneller weer over op de motor.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Dat klopt. De SAVE stand is niet bedoeld om de accu volledig op te laden. Wel kun je mbv deze stand er voor zorgen dat je een gedeelte (of volledige) van je accucapaciteit kunt gebruiken op een moment wanneer dit jou uit komt.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”