Chiptunen 1.6 D2

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Inmiddels zijn er meerdere tuners oa Zip en Rica die de V40 1.6 D2 kunnen tunen.

Zijn er mensen die hun rijervaring na het tunen hier willen delen?
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Aangezien je geen reacties hebt toch maar een mening, maar dat is altijd persoonlijk.

Dat is meer gebaseerd op ervaring met niet-Volvo tuning. Maar zal grofweg overeen komen.

Mijn ervaring was (naast het extra vermogen wat de meeste wel als prettig ervaren) een getunede motor iets zenuwachtiger wordt, oftewel, het is mogelijk dat hij sneller reageert op kleine gaspedaal bewegingen.
Dit kan het soepele wegrijden verslechteren. Nu hoef je bij de D2 geen gas te geven omdat hij dat zelf doet bij wegrijden, dus afslaan zal hij niet snel.

Maar even afgezien van de details en het gevoel, ik zelf (dat is persoonlijk) raad tuning altijd af, simpelweg omdat zodra de tuning aangesproken wordt (en dat gebeurt in veel gevallen) alle onderdelen
van motor t/m wielen zwaarder belast worden, en dus sneller slijten, en dus eerder kapot gaan.
Er zijn vast duizenden mensen die getuned hebben zonder dat iets kapot ging, maar bij de buurman is het gras toch altijd groener.
Bij mijn tuning die nog geen eens extreem was en waarbij ik de motor netjes warm reed en liet afkoelen ging toch een homokineet en versnellingsbaklager kapot (laatste kost veel arbeid) en daarnaast slipte de koppeling door en begon het dubbelmassavliegwiel bij lage toeren enorm te bonken.
De laatste 2 problemen waren opgelost door de tuning weer ongedaan te maken, de homokineet + versnellingsbak moest gerepareerd.

Het kan dus goed gaan, en het kan dus fout gaan.
Dit is gedeeltelijk afhankelijk van je rijstijl, maar ook gedeeltelijk afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal (verschilt per merk) en de marges die de fabrikant heeft ingebouwd.
Wat die marges betreft, geloof (bijna) nooit een tuner die zegt binnen de marges te tunen, want vraag aan de dealer of fabrikant maar eens hoe die over die marges denkt, dat is een totaal ander
verhaal dan de tuner je wil doen geloven.

Dus doe er je voordeel mee, je ziet dat lease rijders er soms makkelijk over denken, maar dat vind ik een beetje egoistisch, je laat de kans op problemen over aan de volgende eigenaar.
Als particuliere rijder vind ik (voortaan) het risico niet opwegen tegen de kick van het extra vermogen, want ook dat extra vermogen ben je zo weer aan gewend.
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Dat betoog zit niemand op te wachten.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8503
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Gewoon de wet op vrije meningsuiting, heb er geen probleem mee....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Onze D2 hadden wij ook laten tunen nadat wij de auto hadden overgenomen. Laten tunen bij ong. 160.000 km en verkocht met 235.000 op de klok. Totaal geen problemen gehad.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Ik heb op basis van behoorlijk wat chip-tuning ervaring beelden bij wat V40 4ever hier schrijft.
Laatst gewijzigd door Huite op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Prima betoog, een ex-collega is voor 7000 Euro het schip ingegaan toen 'ie de motor van zijn leaseauto opblies na chiptuning.

Belangrijkste vraag, in ieder geval voor mijzelf, blijft: Waarom zou je het willen?

Voor de "kick" die er na een week af is? Of om een mooi praatje bij de borrel te hebben?

Een lager brandstofverbruik is de grootste kul-reden die je maar kunt bedenken. Niemand gaat rustiger rijden met meer pk's.

Zelfs al zou je 5-10% zuiniger rijden, dan duurt het vele jaren voordat je je "investering" van honderden Euro's terugverdiend hebt.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Voor sommige mensen is de reden om te tunen bijvoorbeeld dat een veel dikkere motor in de auto veel meer kost, dus dan een minder sterke motor nemen en die laten tunen kan dan het gewenste opleveren.
Of om in een lagere klasse qua bijtelling/belastingdruk in te stappen en de motor gelijkwaardig maken aan de niet bijtellingsvriendelijke broer (BMW bijvoorbeeld)

Dat jij niet voor tuning bent en dat het onzin is, dat is een mening natuurlijk en geen hard feit. 8-) Ik rijd een 2.4i met 170 pk, en ik gebruik die 170 paardjes niet vaak, maar het is een fijn gevoel ze toch te hebben als het nodig mocht zijn. Dus dat je altijd gebruik maakt van je pk's als je ze hebt, in mijn geval niet zo.

Persoonlijk zou ik de 1.6 D2 zelf ook aan willen pakken (mijn ouders rijden een D2) omdat deze een niet hele lekkere gasrespons heeft en een behoorlijke lag. Persoonlijk vind ik die 1.6 een beetje onder bemeten voor de V40. Het ding maakt zijn geclaimde verbruik in mijn ogen ook zeker niet waar omdat, wil je netjes meekomen met het verkeer, je toch redelijk het vermogen moet aanspreken.
1 op 24-25 vind ik aardig, begrijp me niet verkeerd, maar de door volvo geclaimde 1 op 30 is hier nog nooit behaald.

En ach als Polestar eerdaags met tuning voor de D2 komt, dan staat waarschijnlijk de lease maatschappij ook buitenspel, want dan word de tuning door volvo zelf geleverd...
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
fret
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 25.03.2014 - 09:37
Contacteer:

Heb op mijn D4 de Polestar "optimalisatie" aka tuning erop laten zetten. Niet voor die paar pk extra, wel voor de 10% meer koppel, maar voornamelijk omdat het werd 'verkocht' met de melding dat de gaspedaalresponse er alerter van zou worden. Dat blijkt inderdaad het geval. Ik vond de D4 namelijk erg loom reageren op de bewegingen van het gaspedaal en dat is na de optimalisatie echt - voor mijn gevoel - stukken beter geworden.

En de auto behoudt zijn fabrieksgarantie!
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

Ik zou helemaal niks aan die 1.6 D2 doen. Fabrieksopgaven t.a.v. verbruik zijn gemaakt om niet te halen bij normaal gebruik, maar ik heb 'm wel op 1 op 27 gekregen op de monitor in de auto, exact de opgave. Prima motor voor de V40, beetje zwakjes onderin. Bij de V40 valt daar prima mee te leven, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je iets meer power onderin wilt. Ik vraag mij echter ten zeerste af of chiptuning dáár iets aan gaat doen. Want de traagheid onderin zit 'm sowieso niet alleen in het ontbreken van trekkracht, de motor is ook afgeknepen in de eerste versnelling.

Maar goed, mijn beleving is enigszins getekend, ik rij nu met hetzelfde blok maar dan in een Mondeo Wagon van 1400 kilo. Daar is 'ietwat krap bemeten' (de motor dan) zeker aan de orde.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Zit de 1.6 PSA diesel ook in Ford modellen dan? Wist ik niet :-)
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1091
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

D2 schreef: Ik zou helemaal niks aan die 1.6 D2 doen. Fabrieksopgaven t.a.v. verbruik zijn gemaakt om niet te halen bij normaal gebruik, maar ik heb 'm wel op 1 op 27 gekregen op de monitor in de auto, exact de opgave. Prima motor voor de V40, beetje zwakjes onderin. Bij de V40 valt daar prima mee te leven, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je iets meer power onderin wilt. Ik vraag mij echter ten zeerste af of chiptuning dáár iets aan gaat doen. Want de traagheid onderin zit 'm sowieso niet alleen in het ontbreken van trekkracht, de motor is ook afgeknepen in de eerste versnelling.
Natuurlijk zal het gaspedaal iets beter reageren na een chiptuning en dat is zeker leuk. Maar die lol is duur betaald: De chiptuning kost al flink wat, banden en remmen moet je eerder vervangen, brandstofverbruik gaat omhoog omdat je de pk's toch gaat uitproberen en daarmee neemt ook de kans op bekeuringen toe. En dat dan los van extra slijtage aan motorblok en aandrijflijn waar je mogelijk later ook een ander mee opzadelt.

Mijn advies blijft dus ook om het niet te doen, ik haal overigens 1:28 op de boordcomputer en 1:26 in het echt aan de pomp. Op vakantie kom ik niet verder dan 1:21 vanwege meer personen in de auto, airco aan en vele bergweggetjes met haarspeldbochten.
bemmelenan
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 10.09.2014 - 22:06

Natuurlijk zal het gaspedaal iets beter reageren na een chiptuning en dat is zeker leuk. Maar die lol is duur betaald: De chiptuning kost al flink wat, banden en remmen moet je eerder vervangen, brandstofverbruik gaat omhoog omdat je de pk's toch gaat uitproberen en daarmee neemt ook de kans op bekeuringen toe. En dat dan los van extra slijtage aan motorblok en aandrijflijn waar je mogelijk later ook een ander mee opzadelt.
Dit slaat echt helemaal nergens op. Hetgeen hier allemaal beweerd wordt is van zoveel factoren afhankelijk, zoals rijstijl en gevoel voor een auto hebben. Wel of niet te snel rijden Ik krijg bij sommige negatieve commentaren over tuning het gevoel dat men het eigenlijk ook wel zou willen, maar er het geld niet voor heeft. Als iemand het leuk vindt en het geld er voor over heeft, gewoon doen!!
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Het leuke is btw dat in de nieuwe Peug modellen dit zelfde blok meer vermogen levert. Ai dan slijt het vast harder ;-)

Ik reed hiervoor voornamelijk Toyota. Ook daar zie je dat identieke blokken andere vermogens leveren met exact dezelfde techniek alleen een ander motormanagement. Vandaar mijn opmerking dat deze 1.6 PSA diesel meer kan als dat die standaard doet.

Bandenslijtage, als ik er fatsoenlijke banden met fatsoenlijke grip onder zet gaat zonder tunen ook mijn banden slijtage omhoog alsmede mijn verbruik ivm de hogere rolweerstand. Want die energie zuinige banden hebben 1 ding niet en dat grip. Been there done that.

Ik heb een V50 met 2.4i en een geartronic en ik rij bijna de fabrieksopgave. Hoe kan dat nou, want met een beetje vermogen trap je dat ook altijd overal los natuurlijk... Nee ook niet ;-)

Kijk ik snap best dat je tegen tuning bent, dat zijn er wel meer. Maar dat je het zo uitlegt zoals hierboven staat is in mijn ogen op zijn minst subjectief.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

sebastiaan84 schreef: Ik heb een V50 met 2.4i en een geartronic en ik rij bijna de fabrieksopgave. Hoe kan dat nou, want met een beetje vermogen trap je dat ook altijd overal los natuurlijk... Nee ook niet ;-)
Ik heb een V70 D5 en ik rij zuiniger dan de fabrieksopgave. Maar ja, vroeger werden er dan ook minder trucjes uitgehaald om het theoretische verbruik zo gunstig mogelijk te laten uitpakken...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ik probeer een aantal fabels te ontkrachten. 1 daarvan is dat wanneer je een flink vermogen, al dan niet getuned, hebt je altijd gaat trappen, zoals als hierboven beweerd word.

Ik heb niets tegen op een mening hebben, dat maakt de mens uniek, maar wel gaan mijn haren overeind staan wanneer men zo spreekt. Niet zelden gehinderd door enige vorm van kennis over het onderwerp. :-)
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik gebruik mijn vermogen alleen om zsm de juiste snelheid te halen en dan gaat de cruise control aan. Af en toe inhalen als ik dreig te worden vastgereden. That's it. Dan ben je heel blij met je paardekrachtjes, maar kun je zeker nog zuinig rijden.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

+1 Ik rij denk ik 90% van de tijd op de cc. zelfs waar mogelijk in de bebouwde kom. Het is wel lekker als ik even snel wil inhalen etc, dan weet je dat zodra je het pedaal vloert je er op kan vertrouwen dat je vlot kunt inhalen.

Terug naar de D2, ik zou persoonlijk wel een Polestar optimalisatie laten uitvoeren als die beschikbaar komt. Met name een verbeterde gasresponse en een mooie brede powerband zouden de auto wat beter rijdbaar maken tov de standaard D2. Rica etc kan ook, maar dan loop je wel vaak tegen een barriere aan bij met name leasemaatschappijen. Polestar zou je in mijn ogen nu kunnen zien als de AMG van Mercedes, de OPC van Opel etc etc.

Ik zag ook ergens staan dat iemand het tamme karakter onderin verweet aan de gelimiteerde 1e versnelling, maar dat komt mijns inziens toch echt door de lag van de turbo. Want als je met 80 in de 6 het pedaal intrapt is ie zo dood als een pier en pakt hij heeel traag op. Terugschakelen om vlot te versnellen is dan wenselijk.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Ik heb als vervangende auto altijd een V50 1.6d en vind hem weinig tekort komen. Pas als je op de snelweg wat leuks wilt doen, geeft hij niet thuis. Maar dan had je een D5 moeten kopen. Ik zou er dus lekker vanaf blijven!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik gebruik juist 95% van de tijd de tuning niet, alleen met inhalen of bij druk verkeer met invoegen op de snelweg(ik rem vaker even af zodat ik achterlangs invoeg).
Het motortje heeft net even wat meer adem en komt net even makkelijker op stoom en is daardoor prettiger te rijden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V40”