Afgelopen zaterdag, gelukkig vlakbij huis en bij lage snelheid, plotseling een harde knal en daarna een ratelend geluid. Direct gestopt. Daarna heel voorzichtig een meter vooruit gereden en de toegesnelde omstanders constateerden dat het onheilspellende gekraak en geknars bij het wiel links-achter vandaan kwam. Zeer waarschijnlijk is er een remsegment van de handrem losgeraakt. Auto ter plekke laten staan, wordt vanmorgen door de garage opgehaald.
Ik weet dat dit een meer voorkomend probleem is en daarom vraag ik de garage om de handrem bij elke beurt te controleren. Nu weet ik ik niet of dit visueel gebeurt of door er naar te luisteren, feit is dat op de factuur staat: "handrem gecontroleerd".
Bij de laatste beurt in juli zijn de remblokken rondom vervangen en is ook weer de handrem gecontroleerd. De handrem gebruik ik eigenlijk nooit (automaat, auto in P). In de vakantie heb ik de handrem in de bergen een paar keer gebruikt en het viel me op de de slag er lang was, de handremhandle staat bij aangetrokken handrem recht omhoog.
Mijn vraag aan de techneuten: heeft het 1 (vervangen blokken) te maken met het ander (handrem "slap") en kan dat weer te maken hebben met het "incident". Er zou bij de laatste beurt ook "iets" gereinigd zijn mbt tot de handrem.
Graag jullie inzichten.
ps: gelukkig gebeurde het bij zo'n 20kmh. Even daarvoor zoefde ik nog met 140kmh over de A28.
Knak, krak, rrrrrrrr
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Vraag anders eens of ze de achter-schijven eraf hebben gehad, pas dan kun je de handrem goed beoordelen, zeker op het loszitten vd. voering.
Bij 2-3 klikken moet de handrem er wel goed op staan.
Je hebt trouwens wel een dubbel topic.
Bij 2-3 klikken moet de handrem er wel goed op staan.
Je hebt trouwens wel een dubbel topic.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10666
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Klopt helemaal. Bij vervanging remmelarij zou dit erbij moeten horen.Johan s60 schreef: Vraag anders eens of ze de achter-schijven eraf hebben gehad, pas dan kun je de handrem goed beoordelen, zeker op het loszitten vd. voering.
Bij 2-3 klikken moet de handrem er wel goed op staan.
Je hebt trouwens wel een dubbel topic.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Volgens mij komt dit doordat de handrem (bij een auto met een automatische versnellingsbak) nooit gebruikt wordt. Wij gebruiken de handrem altijd en eigenlijk nog nooit een probleem gehad!lint schreef: Ik vraag mij af of de handrem echt visueel is gecontroleerd. Dit handremeuvel zie je wel vaker bij Volvo.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Zou je dit moeten zien bij het vervangen van de normale remblokken ? Of moet er dan meer gedemonteerd worden ?
Iemand trouwens ervaring met het reparatiesetje voor het afgebroken nokje (op het wiellagerhuis). http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... n/1021835/
Het scheelt nogal in de kosten, een nieuw wiellagerhuis is nogal duur
Iemand trouwens ervaring met het reparatiesetje voor het afgebroken nokje (op het wiellagerhuis). http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... n/1021835/
Het scheelt nogal in de kosten, een nieuw wiellagerhuis is nogal duur

Laatst gewijzigd door prwi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
als je alleen de blokken vervangt zie je de staat van de handremschoenen niet. Daarvoor moet de schijf verwijderd worden - je ziet het dus wel als je de remschijf ook vervangt.
laatste Volvo (960) verkocht
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Toch gebruik ik mijn handrem altijd (heb ook een AT) al is het alleen maar om hem gangbaar te houden, gewoonte geworden.rsnhakan schreef:Volgens mij komt dit doordat de handrem (bij een auto met een automatische versnellingsbak) nooit gebruikt wordt. Wij doen dit altijd en eigenlijk nog nooit een probleem gehad!lint schreef: Ik vraag mij af of de handrem echt visueel is gecontroleerd. Dit handremeuvel zie je wel vaker bij Volvo.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Het originele blokje is van alum., dat zal wel stuk zijn, die rep set is een stalen uitvoering m.i. wel beter.prwi schreef: Zou je dit moeten zien bij het vervangen van de normale remblokken ? Of moet er dan meer gedemonteerd worden ?
Iemand trouwens ervaring met het reparatiesetje voor het afgebroken nokje (op het wiellagerhuis). http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... n/1021835/
Het scheelt nogal in de kosten, een nieuw wiellagerhuis is nogal duur![]()
Nogmaals je moet de schijven eraf hebben om het te kunnen zien, bij alleen remblokken vervangen zie je het niet.
Bij dit type volvo's moet je het altijd controleren omdat het een kwaaltje is.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Knap geld, maar hun hadden toch de handrem gecontroleerd, maar blijkbaar niet, anders had dit niet mogen gebeuren.prwi schreef: Schade: 580,- ex. Nokje afgebroken, schoenen, kabel etc etc. Dan telt het lekker op.
Ik zou toch zeker de kosten of een deel hiervan bij hun neer leggen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Remmen moet je ook altijd aan beide kanten doen, het is "not done" om alleen maar een kant te doen, wat is dat voor garage, waarom zijn ze zo lui?prwi schreef: Het lijkt me verstandig de andere kant ook maar preventief te laten vervangen. Ik krijg al visioenen van een vastlopende handrem op de snelweg![]()
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Johan S60, correctie, wij gebruiken hem ook altijd! Volgens mij heb ik het niet goed verwoord daarboven! En juist, ook om de reden die jij noemt.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Wow dat is balen en toch nog "fijn" dan dat het op lage snelheid gebeurde.
Zelf gebruik ik de handrem ook bijna nooit, tenzij in heuvelachtig terrein.
Na aanschaf van de auto zijn bij de garantie controlebeurt de handremschoenen vervangen.
Kunnen die dan ook weer stuk na verloop van tijd, of zijn dat verbeterde exemplaren?
Gr. Edwin.
Zelf gebruik ik de handrem ook bijna nooit, tenzij in heuvelachtig terrein.
Na aanschaf van de auto zijn bij de garantie controlebeurt de handremschoenen vervangen.
Kunnen die dan ook weer stuk na verloop van tijd, of zijn dat verbeterde exemplaren?
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Die remvoeringen laten natuurlijk nooit van het ene op het andere moment los, laat dat duidelijk zijn. Er is door een geoefend oog in één keer te zien of de voering nog voldoende vastzit of eerdaags los gaan laten. Dus je kunt stellen dat er vorige maand niet serieus is gekeken naar die handrem.
Ten tweede is na het vervangen van de remblokken de handrem niet goed afgesteld. Deze hoort natuurlijk niet in horizontale stand te staan. Knoeiwerk dus.
Ten derde, en dat is hier ook al genoemd, wat voor prutser vervangt nou slechts aan één kant de remschoen terwijl de kans op loslaten aan de andere kant net zo groot is?
Ik zou, omdat zij zelf hadden vastgesteld dat de remmen vorige maand nog tip top waren, eisen dat alle kosten boven het normale vervangen van de handrem voor rekening van de garage komen en dat de kosten voor de duidelijk niet uitgevoerde controle hierop worden gecrediteerd. Bovendien ging ik per direct op zoek naar een onderhoudsadres waar wél serieus werk wordt afgeleverd.
Ten tweede is na het vervangen van de remblokken de handrem niet goed afgesteld. Deze hoort natuurlijk niet in horizontale stand te staan. Knoeiwerk dus.
Ten derde, en dat is hier ook al genoemd, wat voor prutser vervangt nou slechts aan één kant de remschoen terwijl de kans op loslaten aan de andere kant net zo groot is?
Ik zou, omdat zij zelf hadden vastgesteld dat de remmen vorige maand nog tip top waren, eisen dat alle kosten boven het normale vervangen van de handrem voor rekening van de garage komen en dat de kosten voor de duidelijk niet uitgevoerde controle hierop worden gecrediteerd. Bovendien ging ik per direct op zoek naar een onderhoudsadres waar wél serieus werk wordt afgeleverd.
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
De andere, goeie kant, is ook vervangen. De kant die aan gort is, is morgen klaar. Er moesten onderdelen besteld worden. Ik ben er vanmiddag langs geweest. De handrem wordt gecontroleerd door het wiel rond te draaien en te luisteren, loopt er iets aan dan gaat de boel los. Omdat de boel nu zo kort na de beurt stuk gaat wordt er "gekeken wat we kunnen doen". Het is een lastig verhaal, ik heb geen opdracht gegeven de boel los te halen. Ik ga er van uit dat we er uitkomen. Ik heb al jaren alleen maar goede ervaringen met dit bedrijf.
D
De gedemonteerde onderdelen gezien, dat was allemaal compleet aan barrels.
Uiteindelijk allang blij dat het niet op de A28 gebeurde met 4 kinderen in de auto.
D
De gedemonteerde onderdelen gezien, dat was allemaal compleet aan barrels.
Uiteindelijk allang blij dat het niet op de A28 gebeurde met 4 kinderen in de auto.
Laatst gewijzigd door prwi op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En voor dat luisteren wordt speciaal een bedrag op de factuur vermeld? Dat beide kanten zouden worden vervangen had ik uit het verhaal niet begrepen, maar goed dat wel is gedaan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Nee, daar staat geen bedrag bij. De monteur licht altijd even toe wat er gedaan is, net als de olie van de bak beoordelen. Je weet denk ik wel om welk bedrijf het gaat, niet ver bij jou vandaan. Ik wil de naam liever niet noemen in dit topic.Oceanracer schreef: En voor dat luisteren wordt speciaal een bedrag op de factuur vermeld? Dat beide kanten zouden worden vervangen had ik uit het verhaal niet begrepen, maar goed dat wel is gedaan.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ja, maar jij hoeft hen toch niet alles voor te kouwen? Als jij duidelijk zegt dat jij je (terecht!) zorgen maakt over die remvoeringen moeten ze dat serieus controleren en niet alleen aan het wiel draaien. Dat kun je thuis ook. En als ze dan toch de blokken rondom al vervangen, is die schijf er ook zo af en kunnen ze die remvoeringen écht controleren en was jou deze teleurstelling bespaard gebleven.
En als het om de garage gaat waarvan ik denk dat het om gaat, zijn mijn ervaringen wisselend geweest. Mij beviel het er in elk geval niet zo. Dit soort dingen, onduidelijkheden, irriteerden mij. Toen de dealer ook nog eens voordeliger bleek bij de reguliere beurten was ik er klaar mee.
En als het om de garage gaat waarvan ik denk dat het om gaat, zijn mijn ervaringen wisselend geweest. Mij beviel het er in elk geval niet zo. Dit soort dingen, onduidelijkheden, irriteerden mij. Toen de dealer ook nog eens voordeliger bleek bij de reguliere beurten was ik er klaar mee.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race