Beste specialisten,
ik ben nogal gecharmeerd door de 850 en S70, niet zozeer de V versie.
Vermits de 850 vanaf 92 gemaakt werd, kan hij binnekor tin Belgie als oldtimer ingeschreven worden, fiscaal zeeer interessant.
Daarom ga ik nu al beginnen uitkijken naar eentje.
Maar, een MY92 is misschien nietd ejuiste keuze, wetende dat de eerste modeljaren van Volvo altijd wat te leiden hebben van kinderziektes.
Zou ik beter een later modeljaar zoeken, of direct een S70?
Mij lijkt een 2.5, 20 klepper de interessantste?
Ik wil wel een LPG tankje erin leggen, werkt dat goed op die motor, of werkt dat beter op een ander type motor?
Misschien wat tips vragen; waar moet ik op letten? Ik wil natuurlijk geen model met roote roestplekken, zijn er roestgevoelige plekken in de 850?
Zijn er technische items waar ik best op kan letten?
Het is een oude auto natuurlijk, maar dat is net interessant, hopelijk nog geen complexe electronica, sensoren en kleppen die alleen maar kapot willen gaan.
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Welke Roffel voor een belg?
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Effe off topic, maar zijn de regeltjes nog steeds hetzelfde ivm oldtimers in Belgie ?
Wij dachten jaren geleden om een Porsche 911 targa als oldtimer te kopen, maar toen bleek dat je met een oldtimer in Belgie max 50km van je woonplaats mag verwijderd zijn tijdens een rit, tenzij je een uitzondering vooraf aanvraagt,,, toen hebben we wijselijk besloten een C70 nieuw aan te kopen.
Wij dachten jaren geleden om een Porsche 911 targa als oldtimer te kopen, maar toen bleek dat je met een oldtimer in Belgie max 50km van je woonplaats mag verwijderd zijn tijdens een rit, tenzij je een uitzondering vooraf aanvraagt,,, toen hebben we wijselijk besloten een C70 nieuw aan te kopen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Hallo,
ja die regels zijn terug versoepeld. (01/07/2013,staatsblad 26/6/2013)
De enige regel die nu nog geldig is, is dat je de oldtimer niet voor woon-werk verkeer mag gebruiken (noch professioneel dus mag niet als transport voor bierfleskes bvb), daarbuiten mag weer alles, geen limiet, zelfsniet buitenland, geen beperking qua tijden (enkel overdag) etc, geen beperking afstanden (max 25km was het vroeger).
Enige echte serieuze beperking is die van max 3 km in een straal rond het stallingsadres vh voertuig, als het gaat over een rupsvoertuig...
Blijkbaar was de oude regeling niet opgewassen tegen het "talent" van een gemiddelde belgische Oldtimer bezitter; kostte de politie veel werk voor niks;
flyerke van een show in auto, gereedschapskist in de koffer; ik ga nr een beurs mneer, ik ga na het werk met een kameraad sleutelen,...
Vandaar dus ook terug mijn interesse.
ja die regels zijn terug versoepeld. (01/07/2013,staatsblad 26/6/2013)
De enige regel die nu nog geldig is, is dat je de oldtimer niet voor woon-werk verkeer mag gebruiken (noch professioneel dus mag niet als transport voor bierfleskes bvb), daarbuiten mag weer alles, geen limiet, zelfsniet buitenland, geen beperking qua tijden (enkel overdag) etc, geen beperking afstanden (max 25km was het vroeger).
Enige echte serieuze beperking is die van max 3 km in een straal rond het stallingsadres vh voertuig, als het gaat over een rupsvoertuig...
Blijkbaar was de oude regeling niet opgewassen tegen het "talent" van een gemiddelde belgische Oldtimer bezitter; kostte de politie veel werk voor niks;
flyerke van een show in auto, gereedschapskist in de koffer; ik ga nr een beurs mneer, ik ga na het werk met een kameraad sleutelen,...
Vandaar dus ook terug mijn interesse.
- xantingo
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 15:56
- Locatie: Wechelderzande
Indien je een auto zou kopen van +25 jaar (= te tellen vanaf datum van eerste inschrijving) kan je hem (in België) beter niet inschrijven als oldtimer.
Vanaf 25 jaar betaal je een forfataire wegentaks (=ongeveer 40 euro/jaar), ongeacht of je auto als oldtimer ingeschreven is of niet.
Wanneer je de auto gewoon inschrijft moet je wel elk jaar naar de technische keuring, maar dat kan voor een 850 geen probleem zijn. Je mag hem dan wel helemaal onbeperkt gebruiken, ook voor woon-werkverkeer.
Mijn zoon rijdt momenteel met een BMW 316, 26 jaar oud, normaal ingeschreven (is dus niet met een O-nummerplaat), en die rijdt daar overal mee naartoe. Is deze zomer nog samen met ons naar Bretagne gereden.
Ik heb ook al overwogen om ooit terug een 850 te zoeken (S70 vind ik niet zo mooi), maar dan wel een GLT of een T-5. Mijn vorige 850 was een GLE (10 kleppen, 140 pk) en die was niet echt heftig genoeg... bovendien een automaat, die hoef ik ook niet meer.
Die 850 liep op LPG, dat was uiteindelijk de reden dat ik hem weer verkocht heb: de installatie was verouderd en de auto wilde niet echt vooruit. En om in België de extra wegentaks op LPG te betalen om dan op benzine te rijden, dat was een beetje te veel van het goeie...
Vanaf 25 jaar betaal je een forfataire wegentaks (=ongeveer 40 euro/jaar), ongeacht of je auto als oldtimer ingeschreven is of niet.
Wanneer je de auto gewoon inschrijft moet je wel elk jaar naar de technische keuring, maar dat kan voor een 850 geen probleem zijn. Je mag hem dan wel helemaal onbeperkt gebruiken, ook voor woon-werkverkeer.
Mijn zoon rijdt momenteel met een BMW 316, 26 jaar oud, normaal ingeschreven (is dus niet met een O-nummerplaat), en die rijdt daar overal mee naartoe. Is deze zomer nog samen met ons naar Bretagne gereden.
Ik heb ook al overwogen om ooit terug een 850 te zoeken (S70 vind ik niet zo mooi), maar dan wel een GLT of een T-5. Mijn vorige 850 was een GLE (10 kleppen, 140 pk) en die was niet echt heftig genoeg... bovendien een automaat, die hoef ik ook niet meer.
Die 850 liep op LPG, dat was uiteindelijk de reden dat ik hem weer verkocht heb: de installatie was verouderd en de auto wilde niet echt vooruit. En om in België de extra wegentaks op LPG te betalen om dan op benzine te rijden, dat was een beetje te veel van het goeie...
Volvo V40
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Xantingo,
verschil in oldtimer en gewoon inschrijven is financieel toch efe anders;
1 verzekering kost meer,
2 jaarlijkse keuring kost ook zijn geld
3 kan me moeilijk voorstellen dat je nooit problemen krijgt op de keuring.
Alles samen denk ik dat je toch snel ene paar hondered euro per jaar extra kwijt bent?
verschil in oldtimer en gewoon inschrijven is financieel toch efe anders;
1 verzekering kost meer,
2 jaarlijkse keuring kost ook zijn geld
3 kan me moeilijk voorstellen dat je nooit problemen krijgt op de keuring.
Alles samen denk ik dat je toch snel ene paar hondered euro per jaar extra kwijt bent?
- xantingo
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 15:56
- Locatie: Wechelderzande
Het hangt er natuurlijk van af wat je met die auto wil gaan doen: enkel op zondag even een ritje maken? Dan ga je toch voor een ouder type, niet? Een Amazone, een 144?
Als je die auto dagelijks wil gebruiken (en dat lijkt me de bedoeling, waarom ga je er anders LPG in proppen), wat is er dan verkeerd aan een jaarlijkse keuring? Je wil toch niet met het wrak van de week op de weg zitten?
En die verzekering: ik heb momenteel een oude Nissan Micra staan, die is ook ingeschreven als gewone wagen en moet dus ook elk jaar naar de keuring, daar betaal ik op jaarbasis een surplus van 130 euro voor de verzekering. En daar kan ik dus overal en altijd mee rijden.
Als je die auto dagelijks wil gebruiken (en dat lijkt me de bedoeling, waarom ga je er anders LPG in proppen), wat is er dan verkeerd aan een jaarlijkse keuring? Je wil toch niet met het wrak van de week op de weg zitten?
En die verzekering: ik heb momenteel een oude Nissan Micra staan, die is ook ingeschreven als gewone wagen en moet dus ook elk jaar naar de keuring, daar betaal ik op jaarbasis een surplus van 130 euro voor de verzekering. En daar kan ik dus overal en altijd mee rijden.
Volvo V40
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 21.02.2012 - 15:33
Hoi Xantingo,
ik moet eens effe opzoeken wat het bedrag juist is voor deze wagen, als hetinderdaad neerkomt op 130 euro, of 150 euro per jaar, maar ik vrees dathet uiteindelijk toch meer gaat zijn. Maak ik deze week es werk van, bedankt voor jullie reacties.
Maar om effe bij het topic te blijven;
ondertussen heb ik een MY92, 2.5-20V met LPG op het oog.
Blijkbaar kan je heel wat kms maken met een LPG versie, maar, ook korte afstanden?
Moet ik bvb misschine beter ergens een T5 zoeken?
ik moet eens effe opzoeken wat het bedrag juist is voor deze wagen, als hetinderdaad neerkomt op 130 euro, of 150 euro per jaar, maar ik vrees dathet uiteindelijk toch meer gaat zijn. Maak ik deze week es werk van, bedankt voor jullie reacties.
Maar om effe bij het topic te blijven;
ondertussen heb ik een MY92, 2.5-20V met LPG op het oog.
Blijkbaar kan je heel wat kms maken met een LPG versie, maar, ook korte afstanden?
Moet ik bvb misschine beter ergens een T5 zoeken?