Dat verschil valt heus wel mee, toch volgens Spritmonitor:PG1 schreef:De reden dat ik vooralsnog mijn zoektocht naar een D4 tot 2014 modellen beperkt had, was dat vanaf dat jaar het 4-cilinders zijn welke volgens de statistieken beduidend zuiniger zijn dan de eerdere 5-cilinders. Ik weet eigenlijk niet of al die 4-cilinders 14% bijtelling waren maar dat is voor mij dus niet van belang, maar dat verbruik wel!
De V40 diesels met tussen de 148 en 180 pk (= 5-cylinder D3 en D4 ) is 5.93 l/100 km. (klik)
De V40 diesels met meer dan 180 pk (= 4-cylinder D4 = biturbo) is 5.55 l/100 km (klik)
Gemiddeld dus een verschil van 0.38 l/100 km. Met 20 000 km per jaar scheelt dat dus 76 liter diesel per jaar. Aan de huidige prijzen dus ongeveer € 100 per jaar.
De banden spelen trouwens een heel grote rol in het verbruik. Ik heb even met 205 mm brede banden gereden en daarna werd het 225 mm. Verbruik steeg onmiddellijk met ongeveer 0.3 à 0.5 l / 100 km. (voor zover die eerste 4 tankbeurten statistisch relevant zijn, natuurlijk ...)
'k Zou dus toch ook eens met een 5-cylinder gaan rijden - die zijn waarschijnlijk goedkoper op de 2e-handsmarkt.
Ik heb een vermoeden dat de 5-cylinders wat aangenamer lopen onder de 1750 rpm, wat het heerlijk luie motoren maakt.
En dat geluid, oh
