Modus Hybride werkt niet goed

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Het lijkt ook wel met het weer te maken te hebben. Wat doet vermoeden dat er iets anders speelt.
Vandaag en gisteren nergens last van gehad maar ik zal het eens in de gaten houden.
Als je op Pure drukt dan wordt het inderdaad onderbroken, zal eens kijken of het ook met Power of AWD werkt.

Beurt heb ik in april gehad volgens mij. 60K beurt was dat.
Laatst gewijzigd door IV39 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Misschien krijgt het regeneratieproces je roetfilter niet meer goed schoon. Bij oudere roetfilters zie je dat ook, dat er steeds vaker geregenereerd wordt. Ik merk ook dat het nu vaker gebeurt dan in de eerste 50000 km.
Normaal zou je niet zo snel een nieuw roetfilter nodig hebben, maar misschien heb jij pech en ben je nu al toe aan een ander.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Vanochtend ook weer raak. Hij was idd alweer 650km sinds de vorige keer.
Wat ik niet begrijp is waarom het laadproces altijd tot 50% van het totaal gaat, als de reinigingstijd variabel is...
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

650Km lijkt mij wel bijzonder weinig kilometers. Waarvan je er waarschijnlijk ook nog eens een aantal elektrisch gereden hebt.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

volgens mij doet hij dat altijd hoor tussen 600-700.
Ik merkte het in het begin al op. en na 2,5 jaar doet ie het nog steeds zo.

Na tijdje let ik er niet meer op, maar afgelopen 2x deed ie het toen ik nog maar 1 streepje diesel had. Dat is wel onhandig

van het internet:
Heeft uw auto storingen en een hoger brandstofverbruik?


Om het milieu te sparen zijn vanaf 2006 vrijwel alle turbo motoren voorzien van een roetfilter. Roetdeeltjes worden door een roetfilter afgevangen en ongeveer elke 1.000 km verbrand. Een roetfilter gaat gemiddeld 100.000 km mee waarna het filter problemen kan gaan opleveren. De problemen ontstaan doordat niet alle verbrandingsresten verwijderd worden. De problemen die zich dan voordoen uitten zich in storingen in het motormanagement systeem en een hoger brandstofverbruik. Uiteindelijk kan dit leiden tot motorschade. Het oplossen van roetfilter problemen kan op meerdere manieren:

Vervangen van het roetfilter
Reinigen van het roetfilter
Roetfilter additief toevoegen
Volvo zal wel 600-700 hanteren uit voorzorg ipv 1000.

@rsnhakan is jullie roetfilter al bij 100k vervangen ?
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Een affabriek roetfilter hoeft niet vervangen te worden zo ver ik weet. Alleen retrofit roetfilters.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28528
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als het regeneratieproces het affabriek roetfilter niet meer kan reinigen kan het nodig zijn om het roetfilter te vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Cruzy
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 21.08.2015 - 17:03

Bij de V50 van mijn vrouw is het affabriek roetfilter vervangen bij ca. 230.000 km.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Vanmorgen weer het geval. De laatste tien minuten van mijn rit werd de accu bijgeladen in de stand Hybride tot de helft en precies toen ik het parkeerterrein opreed ging de auto weer over op elektra.
Het switchen naar AWD of Powerstand en weer terug naar Hybride heeft geen invloed, de motor blijft lopen.

Hoe lang duurt het schoonmaken van de roetfilter?
Is het toevallig dat de accu werd geladen tot precies de helft? Of zit er toch een foutje in de software en is de Savestand, niet zichtbaar, aangegaan?
Ik heb de laatste twee minuten nog via My Car gekeken of er geladen werd maar op het scherm was niet te zien dat dit het geval was. Volgende keer wellicht gelijk aanzetten. Het zou toch zichtbaar moeten zijn als de accu geladen wordt, neem ik aan.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

heb je een beetje bijgehouden tussen hoeveel km hij het doet ? dat tot 50% viel mij ook al op. Dat doet hij hier ook altijd. Als de filter schoonmaaktijd variabel is ( afhankelijk van hoe vervuild hij was), zou het laden ook variabel moeten zijn.
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

IV39 schreef: Vanmorgen weer het geval. De laatste tien minuten van mijn rit werd de accu bijgeladen in de stand Hybride tot de helft en precies toen ik het parkeerterrein opreed ging de auto weer over op elektra.
Het switchen naar AWD of Powerstand en weer terug naar Hybride heeft geen invloed, de motor blijft lopen.

Hoe lang duurt het schoonmaken van de roetfilter?
Is het toevallig dat de accu werd geladen tot precies de helft? Of zit er toch een foutje in de software en is de Savestand, niet zichtbaar, aangegaan?
Ik heb de laatste twee minuten nog via My Car gekeken of er geladen werd maar op het scherm was niet te zien dat dit het geval was. Volgende keer wellicht gelijk aanzetten. Het zou toch zichtbaar moeten zijn als de accu geladen wordt, neem ik aan.
Kun jij dan wel AWD kiezen zonder dat je een foutmelding krijgt? Tijdens het reiningsproces heb ik alleen de mogelijkheid om in Hybrid of Power te rijden.
Ik zie overigens niet dat de accu wordt geladen tijdens dit proces.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Volgens mij had ik het begin deze week, dus dit zou ongeveer 600 km geleden zijn, waarvan ik ongeveer 150km elektrisch heb gereden.
Ik heb nu de km stand genoteerd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Van wat ik heb megemaakt maakt het aantal elektrische km niets uit :) ook al heb je de voorgaande dagen elektrisch gereden, na 600-700 is het raak. retarded.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Er zit dan geen sensor in de roetfilter die aangeeft dat die schoongemaakt dient te worden? Dus gewoon aantal km gereikt, reinigen.
Dan moet iedereen er hier dus last van hebben en volgens mij een hoop een stuk meer dan ik aangezien ik nog redelijk wat op Diesel rij vanwege mijn ww afstand.

Blijft toch erg vreemd dat ik er voorheen totaal geen last van had en het nu opvallend vaak gebeurt... maar goed we houden het in de gaten.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Autozoeker schreef: heb je een beetje bijgehouden tussen hoeveel km hij het doet ? dat tot 50% viel mij ook al op. Dat doet hij hier ook altijd. Als de filter schoonmaaktijd variabel is ( afhankelijk van hoe vervuild hij was), zou het laden ook variabel moeten zijn.
Bij mij is het niet altijd tot 50%. Ik heb dat wel eens gezien, maar het kan ook minder zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

IV39 schreef: Er zit dan geen sensor in de roetfilter die aangeeft dat die schoongemaakt dient te worden? Dus gewoon aantal km gereikt, reinigen.
Dan moet iedereen er hier dus last van hebben en volgens mij een hoop een stuk meer dan ik aangezien ik nog redelijk wat op Diesel rij vanwege mijn ww afstand.

Blijft toch erg vreemd dat ik er voorheen totaal geen last van had en het nu opvallend vaak gebeurt... maar goed we houden het in de gaten.
Als het goed is wordt de tegendruk van het roetfilter gemeten en op basis daarvan bepaald of er geregenereerd moet worden. Meer tegendruk = verzadigd roetfilter. Geen vaste km intervallen dus.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Autozoeker schreef: heb je een beetje bijgehouden tussen hoeveel km hij het doet ? dat tot 50% viel mij ook al op. Dat doet hij hier ook altijd. Als de filter schoonmaaktijd variabel is ( afhankelijk van hoe vervuild hij was), zou het laden ook variabel moeten zijn.
Ik heb de auto wel vaker zien laden tot 30 à 35 km.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

RoaldH schreef:
Autozoeker schreef: heb je een beetje bijgehouden tussen hoeveel km hij het doet ? dat tot 50% viel mij ook al op. Dat doet hij hier ook altijd. Als de filter schoonmaaktijd variabel is ( afhankelijk van hoe vervuild hij was), zou het laden ook variabel moeten zijn.
Ik heb de auto wel vaker zien laden tot 30 à 35 km.
Maar zie je het ook regelmatig gebeuren? En met vaste kilometerintervallen?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

IV39 schreef:
RoaldH schreef:
Autozoeker schreef: heb je een beetje bijgehouden tussen hoeveel km hij het doet ? dat tot 50% viel mij ook al op. Dat doet hij hier ook altijd. Als de filter schoonmaaktijd variabel is ( afhankelijk van hoe vervuild hij was), zou het laden ook variabel moeten zijn.
Ik heb de auto wel vaker zien laden tot 30 à 35 km.
Maar zie je het ook regelmatig gebeuren? En met vaste kilometerintervallen?
Het komt bij mij eens in de 4000/6000 km voor. Meestal tijdens een langere snelweg rit. De auto stopt dan ook niet met het schoonmaak programma (je kan geen AWD meer kiezen, of de D5 slaat niet meer af), maar het verbruik zakt wel naar normalere waarden. Je moet dan echt het contact uitzetten en wachten tot de HV accu is afgekoppeld, voordat alles weer normaal functioneert. De normale reinigingen zijn eens in de 750 à 1250km. Dan rij je eerst elektrisch weg en na 10 meter besluit de auto dat de D5 aan moet om het filter te reinigen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

IV39 schreef: Er zit dan geen sensor in de roetfilter die aangeeft dat die schoongemaakt dient te worden? Dus gewoon aantal km gereikt, reinigen.
Dan moet iedereen er hier dus last van hebben en volgens mij een hoop een stuk meer dan ik aangezien ik nog redelijk wat op Diesel rij vanwege mijn ww afstand.

Blijft toch erg vreemd dat ik er voorheen totaal geen last van had en het nu opvallend vaak gebeurt... maar goed we houden het in de gaten.
Er was wel software in de periode april/juni 2015, die dit gedrag heeft verergerd. De update in juli heeft dat opgelost.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”