Anti skid service vereist en minder motor vermogen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Mahoney
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.08.2015 - 19:24

Sinds februari ben ik in het bezit van een v50 1.6D, BJ 2007 nu met 200000km op de teller.
Vorige week melding gekregen laadsysteem service vereist, grote rode driehoek. Na 5 minuten vielen geleidelijk allemaal functies uit, auto aan de kant gezet, waarna de auto gelijk stil viel. Eerste conclusie ANWB, accu, nieuwe accu laten plaatsen, waarbij de dynamo begon te roken, eind conclusie defecte dynamo en accu.
Goed auto op transport naar garage waar auto is gekocht. Hier nieuwe dynamo en accu laten plaatsen, auto na een dag opgehaald waarbij na een tijdje rijden vermindert motor vermogen in beeld kwam, auto in noodloop, en anti skid service vereist. Auto weer terug gebracht naar garage. Computer laten uitlezen, nu is er het vermoeden dat de roetfilter aan vervanging toe is, wat de meldingen van de computer waren is mij niet bekent, aangezien ik er niet bij ben geweest.
Ik vraag mij af, kan deze storing in verband gebracht worden met het plaatsen van een nieuwe dynamo en accu, aangezien ik nog nooit een melding van anti skid service gehad heb voordat deze geplaatst zijn, en de auto is nooit in noodloop gegaan.
Auto staat nog steeds bij de garage, waar ze een nieuwe roetfilter gaan plaatsen, kosten plaatje loopt aardig op, terwijl ik zelf denk dat de oorzaak bij dynamo en spanningsvermogen gezocht moet worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Mahoney op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Ik ben verder geen expert op dit gebied, maar ik denk even met je mee.

Hoewel de melding slaat op de ABS sensoren en/of onderdelen van het DSTC systeem, komt deze idd ook vaak bij allerhande electrische storingen voorbij (getuige dit forum). Toen ik een slechte accu had, had ik ook steevast een Anti-Skid melding als hij met moeite nog aansloeg. Kennelijk is het zo dat de gevoelige ABS/DSTC sensoren bij een stroomtekort of instabiele spanning een foutcode veroorzaken.
Aangezien je dynamo begon te roken kan deze best eens schade hebben veroorzaakt in andere gevoelige electrische systemen.
Natuurlijk kan naast dit probleem je roetfilter ook gewoon 'toevallig' vol zijn, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het vervangen daarvan ook maar iets aan de antiskid melding gaat doen.

Ik hoop het van harte niet voor je, maar het lijkt er toch op dat er wat zaken beschadigd zijn geraakt met het verbranden van je dynamo.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
trissy1979
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 26.01.2012 - 17:43
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

Even een idee.... Ik had van de week ook een zelfde auto hier. Daar bleek de stationair toerentalsensor de boosdoener te zijn. Die auto liep op een gegeven moment niet harder meer dan 30 kilometer per uur. De beste man had al 5000 euro onkosten gemaakt. De dealer wist het probleem niet te tackelen. In deze auto is het roetfilter al vervangen. Het bracht geen soelaas. Mijn advies: vervang die sensor eens door, desnoods een gebruikte van bijvoorbeeld Rima, maar beter nog een nieuwe.

Succes.
Groet,

Tristan
Mahoney
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.08.2015 - 19:24

Dank voor de reacties, vandaag maar weer eens kijken hoe de stand van zaken is, en doorgeven wat het eventueel anders kan zijn. Wordt vervolgd
Mahoney
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.08.2015 - 19:24

Vandaag auto opgehaald binnen 5 minuten werd duidelijk dat de auto niet meer boven de 3000 toeren kwam, wil absoluut niet optrekken vooral niet in de derde en vierde versnelling. Later kwam melding storing in uitlaatgassen systeem, dit heeft natuurlijk verband met de roetfilter. Morgen wederom naar garage en sensoren na laten kijken denk ik? Melding anti skid en vermindert motorvermogen zijn wel verdwenen.
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

vertrouw je die garage nog wel?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Bij mijn V50 uit 2007 ook eens uit het niets veel verschillende foutmeldingen gekregen. Uiteindelijk waren het slechte/vervuilde contacten van de CEM connectoren (Module zit boven de voeten van de bijrijder) . Deze module is een knooppunt voor de CAN besturingsbus van de auto. Wanneer deze bus slecht verbinding maakt raakt de communicatie tussen de modules in de war. Je hoeft uiteraard niet hetzelfde probleem te hebben maar dit is eenvoudig en voor weinig kosten op te lossen.
Laatst gewijzigd door Henielma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
RVZ
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 15.02.2011 - 18:28

Heb het zelfde probleem gehad dynamo kapot en accu gelijk kapot na reparatie allemaal wazige meldingen.
Nadat de dealer nieuwe software heeft geladen was ik van de meldingen af.
Mahoney
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.08.2015 - 19:24

Korte up date, tot nu toe kan de garage het probleem niet vinden.............. Ik zal de opties vanuit de reacties meegeven aan de garage eens kijken of ze daar al aan gedacht hebben voordat er van alles gemonteerd wordt wat niet nodig blijkt te zijn. Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Fons099
3rd Gear member
Berichten: 352
Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
Locatie: Venray

Henielma schreef: Bij mijn V50 uit 2007 ook eens uit het niets veel verschillende foutmeldingen gekregen. Uiteindelijk waren het slechte/vervuilde contacten van de ECU connectoren (Module zit boven de voeten van de bijrijder) . Deze module is een knooppunt voor de CAN besturingsbus van de auto. Wanneer deze bus slecht verbinding maakt raakt de communicatie tussen de modules in de war. Je hoeft uiteraard niet hetzelfde probleem te hebben maar dit is eenvoudig en voor weinig kosten op te lossen.
Heb hetzelfde gehad.
En met busje contactspray rij ik al 2 jaar probleemloos rond.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
Mahoney
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.08.2015 - 19:24

Kleine up date ook met jullie adviezen fout nog niet gevonden. Dinsdag gaat de volvo naar mijn eigen garage, erkend diagnose expert, hoop dat de storing daar goed naar voren komt.
RK-87
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.04.2011 - 23:43
Locatie: Rotterdam

Helaas komt jouw probleem erg herkenbaar over....

Vorige zomer had ik een S40 T5 (2005) aangeschaft. In februari kreeg ik het volgende; ik startte de auto reed de hoofdweg op en plotseling lichtte het dashboard als een kerstboom op:

- Storing Remsysteem Stop auto z.s.m.
- Minder Motorvermogen
- Motorsysteem service vereist
- Versnellingsbak service vereist
- ANTI-SKID service vereist
- Parkeerhulp service vereist

De auto reageerde nergens meer op en kon ik alleen maar stationair vooruit. Snel aan de kant gezet en motor uit. Ik kreeg vervolgens de sleutel er niet meer uit (waarschijnlijk ook een storing in de sleutelmodule) maar startte ging die ook niet.
Vervolgens heb ik ±10 min gewacht en proberen te starten. Tot mijn verbazing waren alle meldingen verdwenen en reed die weer als een raket. Uiteindelijk kon ik zonder problemen naar werk rijden. Daar aangekomen even uitgedaan en gestart maar weer niks aan de hand.

Einde dag wilde ik naar huis rijden ging die weer in noodloop met alle meldingen. Met moeite heb ik hem terug naar de zaak kunnen krijgen en heb ik ANWB gebeld.
Moest overigens wel lang wachten want die dag was er storm en ze werden overspoeld met meldingen.
Aangekomen konden ze het niet uitlezen want de OBD pakte de verbinding niet. Logisch natuurlijk want het hele electronica systeem reageerde nergens meer op.
Ze stonden op het punt om in te pakken en ik deed weer hetzelfde ±10 min wachten en proberen te starten wat weer lukte. Heb ze teruggeroepen en het uitlezen is toen gelukt.

Wat daar uitkwam werd ik helemaal niet vrolijk van; op hun scanner waren er meer dan 50 storingsmeldingen zichtbaar waardoor ze eigenlijk niets voor me konden betekenen. Dit gebeurde op een vrijdag en zaterdag is de werkplaats niet open van de dealer waar ik voor onderhoud gaat.
Ze hebben een bergingswagen ingepland en maandagochtend zijn we de wagen naar de dealer gaan brengen. Dealer was de hele dag zoet en hebben niks kunnen vinden. Dinsdagmiddag werd ik toen gebeld met slecht nieuws, de ECM is verrot en moet "vervangen" worden.
Nou kan ik je nu al vertellen dat het een hele zware diagnose is wat je kan krijgen. Ik zat midden in een verhuizing en had helemaal geen tijd om een specialist te zoeken want ik had de wagen z.s.m. nodig. Heb kosten maar geslikt en de vervanging van ECM laten uitvoeren. Moet wel zeggen dat probleem ook daadwerkelijk opgelost is.

Dit hele gebeuren heeft me zo uit het hoofd ongeveer €1300 gekost (€900 voor de ECM en rest voor software etc.)

Aangezien je diesel rijdt weet ik niet of je hetzelfde probleem hebt maar ik hoop van harte dat je wat hebt aan mijn verhaal. Met zulke problemen worden vaak onnodige onderdelen vervangen. Zoals je hebt gelezen komen de meldingen grotendeels overheen met jouw wagen. Ik adviseer je om de ECM door een Volvo specialist na te laten kijken en niet gelijk te laten vervangen zoals ik dat hebt gedaan, mocht je deze diagnose krijgen. De onafhankelijke specialisten weten er vaak wel raad mee en repareren is immers goedkoper dan vervangen. Dealer wilt natuurlijk alleen maar verkopen en zo min mogelijk repareren.

Ik weet niet waar je woont maar probeer het is bij Bob van Volvotech. Ben totaal geen expert maar je verhaal komt bij mij over als een electronica probleem ten gevolge van je dynamo zoals MartenS40 dat eerder heeft gezegd.

Lang verhaal geworden maar ik hoop dat je hier wat mee kan! Hou ons op de hoogte
S40 T5 Girltronic MY2005
Mahoney
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.08.2015 - 19:24

Kleine up date. Auto vorige week terug gekregen, fout niet gevonden. Contact gezocht met mijn eigen garage welke in bezit is van certificaat diagnose expert. Auto gaat morgen op transport naar Drenthe. Mijn garage hier heeft oude roetfilter en sensor weer terug geplaatst, hiervan dus ook niet de kosten dat noem ik service. Nu afwachten wat het zal zijn. Ik hoop dat de fout snel gevonden is en vooral dat de reparatie meevalt. Wordt wederom vervolgd.
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Dat is inderdaad netjes.

Ik hoop met je mee. Laat het ons weten...
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Mahoney
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.08.2015 - 19:24

Goed nieuws. Auto kan morgen opgehaald worden uit Drenthe. Nieuwe sensor en een turbo slang die niet goed vast zat. Hij heeft de 170 km pu weer gehaald ze hebben het uitgestest over 25km, geen enkele melding meer in beeld.Hadden ze hier in Haarlem ook moeten kunnen vinden denk ik dan maar goed. Morgen kan hij goed getest worden met de 180 km afstand wat we moeten rijden. Hopelijk probleem opgelost.
Mahoney
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 06.08.2015 - 19:24

En probleemloos terug gereden vanuit Drenthe naar Haarlem geen enkele melding meer in beeld en rijdt weer als vanouds. Bedankt allemaal voor het meedenken, dit bleek gelukkig iets simpels te zijn
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”