Is gezien de standaard opgaves van Volvo ook laag. Standaard is 2,4 onbeladen en 2,8 max beladen maar dat is voor banden met loadindex 88. Ik heb achter Hankook Prime 2 K115 in de maat 205/55/R15 en het zijn banden met loadindex van 92. Reinforced dus versterkte wanden. Als ik de standaard aanhoud wordt alleen de middenkant warm en blijven de zijkanten koud en vooral rjid de auto dan als een dweil. Nu met de lage spanning rijd de auto prima en worden de banden gelijkmatig warm. Voor volle lading zal ik er tzt meer lucht in doen.
Een V70 2,5 LPT
Nieuwe voorbanden
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Met Michelin's moet je minstens 75-80.000 km kunnen maken!Edwin schreef:
Ik denk als ik jullie zo hoor, wat de bandenboer zegt en merk dat ik veel minder (eigenlijk helemaal géén) spoorvorming meer voel (heb vandaag al zo'n 200 km. met de nieuwe banden gereden), dat 2,7 bar mijn nieuwe bandenspanningsdefaultwaarde wordt!
gr. Edwin.
Spanning volgens het boekje...
Laatst gewijzigd door mad op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Ben bang dat er niet veel T5's zijn (zoals Edwin heeft) die zo lang met een setje banden doen. Met fluwelen voet is dat vast haalbaar, maar de voeten van de meeste T5-rijders zijn van een zwaarder materiaal gemaakt.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
mad schreef: Met Michelin's moet je minstens 75-80.000 km kunnen maken!
Spanning volgens het boekje...
75.000???Gerald de Groot schreef: Ben bang dat er niet veel T5's zijn (zoals Edwin heeft) die zo lang met een setje banden doen. Met fluwelen voet is dat vast haalbaar, maar de voeten van de meeste T5-rijders zijn van een zwaarder materiaal gemaakt.


Indien niet, dan ligt het i.d.d. zeer waarschijnlijk aan mijn voetje maat 47 i.c.m. met het uitdagende karakter

Rustig rijden houd ik nog geen tank benzine vol, want niet direct betekent dat ik nou een jakkeraar ben. Maar zo af en toe, als de boel goed warm is, laat ik de wijzer van de toerenteller wat gymnastiek doen. Anders roest die ook maar vast. Het is eigenlijk een verslaving vind ik, of ben ik de enige die dat vindt?
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
- Locatie: noorden
Ik had hier een tijdje geleden geschreven dat 2,2 bar de beste rij-eigenschappen gaf in mijn auto. Een V 70 met nieuwe Hankook Prime 2 banden achter en oudere Vredestein Sportrac 5 voor. Echt ideaal werd het rijden echter echter nooit. De auto reageerde te fel op stuurbewegingen en slingerde ook uit aan de achterzijde. Overstuurd rijgedrag dus. Op een gegeven moment heb ik de banden voor en achter omgewisseld. Normaliter moet je het meeste profiel achter hebben maar ik wilde het verschil weten. Dit was een heel groot verschil. De auto reageerde weer veel rustiger op stuurbewegingen en brak ook niet meer uit van achteren. Onderstuurd dus eerder.
Nu is het zo dat de Hankook een lineair groevenpatroon heeft en de Vredestein een V vormig groeven patroon. Ik had al eens van iemand gehoord dat dat van invloed is op het rijgedrag en kan ook niet anders verklaren dan dat dit de oorzaak van het overstuurde rijgedrag was. De V groeven zitten nu dus op de achteras en de lijn groeven voor en dat rijd stukken beter. Bandenspanning heb ik weer op 2,4 gezet volgens het boekje en de auto rijd weer als vanouds.Voorheen had ik op beide assen V groeven in de banden en reed de auto zoals nu. Maar de combinatie van de twee schijnt alleen te werken als de V groeven achter zitten.
Nu is het zo dat de Hankook een lineair groevenpatroon heeft en de Vredestein een V vormig groeven patroon. Ik had al eens van iemand gehoord dat dat van invloed is op het rijgedrag en kan ook niet anders verklaren dan dat dit de oorzaak van het overstuurde rijgedrag was. De V groeven zitten nu dus op de achteras en de lijn groeven voor en dat rijd stukken beter. Bandenspanning heb ik weer op 2,4 gezet volgens het boekje en de auto rijd weer als vanouds.Voorheen had ik op beide assen V groeven in de banden en reed de auto zoals nu. Maar de combinatie van de twee schijnt alleen te werken als de V groeven achter zitten.
V70 III 2.5T 2009 / 140K
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10666
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Toch is Hankook een prima band hoor..... Positieve ervaringen mee. Ik had ze onder mijn eigen V70 en heb ze onder de MG. Dingen zijn niet op te branden man.... Ik wil eigenlijk een ander type band maar die krengen slijten niet hard genoeg. Ja ik rij hard zat met die MG.... no worries.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12.10.2014 - 21:40
Ik wil voor het najaar een nieuwe set all-season (all weather) banden laten monteren en heb nu hele goede ervaring met de Vredestein Quatrac3 in de maat 225-45-17.
Wegligging is heel goed in nat en droog weer en ik heb de banden ook op 2,7 bar staan. Advies dat ik heb gekregen bij Jan Steverink in Apeldoorn.
Heeft iemand hier de nieuwe Michelin Cross Climate al laten monteren en wat zijn de ervaringen hiermee onder een V70 (2.4T/T5)
Wegligging is heel goed in nat en droog weer en ik heb de banden ook op 2,7 bar staan. Advies dat ik heb gekregen bij Jan Steverink in Apeldoorn.
Heeft iemand hier de nieuwe Michelin Cross Climate al laten monteren en wat zijn de ervaringen hiermee onder een V70 (2.4T/T5)