Een paar weken geleden heb ik mijn banden willen oppompen om eens te kijken wat de invloed op het verbruik zou zijn. Bij het oppompen zat het vulapparaat wat vast en bij het loshalen werd ik ongeduldig. Resultaat: de kop van het ventiel brak af. Ik kon nog net het dopje erop draaien, gelukkig zat er nog een beetje schroefdraad op. Met een halflege band ben ik naar de quick fit gereden met de vraag of ze voor mij een ventieltje konden vervangen.
Omdat er een bandenspanningssensor in zit dachten ze van niet, maar gelukkig was er een jonge enthousiaste medewerker die wist dat er een doos met nieuwe ventielen stond. We hebben met zijn allen staan vergelijken en toen bleek dat het ventiel van een jaguar in de TPMS gezet kon worden. Hierdoor hoeft het TPMS ook niet opnieuw ingeregeld te worden.
Mocht je dus ook zo'n probleempje hebben: bij e quick fit het ventiel uit de TPMS laten halen en een vergelijkbare er in laten zetten. Kun je in ieder geval weer verder!
Ventiel stuk? Wat te doen bij de quick fit
- lint
- Geartronic member
Dat laatste heeft vaak een andere reden....evert65 schreef: handige tip, alhoewel nogal wat forumgasjes over hun nek gaan van kwikfit
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
Goed om te weten, maar ik dacht dat de V40 indirecte TPMS heeft? Maw geen sensor inzet ventiel, maar een systeem dat een uitbreiding is op BAS (en iets van de rolweerstand oid meet)? Vandaar ook de calibratie-optie in Sensus. Eigenlijk zou je dan toch alle ventielen moeten kunnen gebruiken?
Laatst gewijzigd door D4r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 D4 R-design Polestar, MY2015.5, Business Pack Connect, Black Sapphire Metallic, 18" Ixion II, Eibach
-
- 1st Gear member
Hmm... dat zou niet stroken met wat ik gezien heb toen de band er af was. Het ventiel zit in een blokje aan de binnenkant geschoven. Ze wisselen alleen het ventiel. Dat zou betekenen dat de rolweerstand niet gemeten kan worden, toch? Iemand die weet hoe het zit?D4r schreef: Goed om te weten, maar ik dacht dat de V40 indirecte TPMS heeft? Maw geen sensor inzet ventiel, maar een systeem dat een uitbreiding is op BAS (en iets van de rolweerstand oid meet)? Vandaar ook de calibratie-optie in Sensus. Eigenlijk zou je dan toch alle ventielen moeten kunnen gebruiken?
-
- 2nd Gear member
Voor zover ik weet valt rolweerstand per wiel ook niet te meten
Bij mijn weten zijn er 2 soorten waarschuwingssystemen voor lekke/zachte banden:
- sensor die druk meet
- systeem dat mbv toch al op ieder wiel aanwezige draaisnelheidsensoren (ABS sensoren) snelheidsverschillen waarneemt.
Als 1 wiel harder moet draaien omdat hij zacht en dus kleiner is waarschuwt het systeem ook.
Nadeel is dat 4 zachte banden niet opgemerkt kunnen worden omdat er dan geen draaisnelheidsverschil is
Druk meten lijkt me het beste, al ben ik blij dat ik zo'n systeem niet heb.
Reparatie's van druk sensors en extra kosten voor set winterwielen ook weer met sensors wegen voor mij niet op tegen het kleine voordeel dat het systeem waarschuwt dat ik een lekke band heb, alsof ik dat zelf niet zie/merk.
Bij mijn weten zijn er 2 soorten waarschuwingssystemen voor lekke/zachte banden:
- sensor die druk meet
- systeem dat mbv toch al op ieder wiel aanwezige draaisnelheidsensoren (ABS sensoren) snelheidsverschillen waarneemt.
Als 1 wiel harder moet draaien omdat hij zacht en dus kleiner is waarschuwt het systeem ook.
Nadeel is dat 4 zachte banden niet opgemerkt kunnen worden omdat er dan geen draaisnelheidsverschil is
Druk meten lijkt me het beste, al ben ik blij dat ik zo'n systeem niet heb.
Reparatie's van druk sensors en extra kosten voor set winterwielen ook weer met sensors wegen voor mij niet op tegen het kleine voordeel dat het systeem waarschuwt dat ik een lekke band heb, alsof ik dat zelf niet zie/merk.
-
- 2nd Gear member
De lekke band wordt wel opgemerkt, maar de langzaam leeglopende band niet. En dan is zo'n systeem wel handig - als het werkt, weet ik nog uit mijn Laguna periode.
'23-heden: Tesla model Y
'19-'23: Superb combi 1.5 TSI DSG etc...
'16-'19: Superb combi 1.6 TDI
'11-'16: V70 DRIVe (D2) MY12 professional line
'08-'11: C4 Grand Picasso 2.0 HDI
'05-'08: V50 2.0 D
'19-'23: Superb combi 1.5 TSI DSG etc...
'16-'19: Superb combi 1.6 TDI
'11-'16: V70 DRIVe (D2) MY12 professional line
'08-'11: C4 Grand Picasso 2.0 HDI
'05-'08: V50 2.0 D