Goedenavond,
Momenteel ben ik op zoek naar een andere auto, momenteel rij ik een Ford Focus 1.8, daarvoor een VW Golf 4 1.6 benz, BMW 525D, VW Golf 4 1.9 TDI en een Opel Astra.
De laatste tijd ben ik voornamelijk op zoek geweest naar een BMW 1-serie, maar een nette heb ik helaas niet kunnen vinden. Daardoor ben ik nu gaan kijken naar een C30.
Eisen:
Regensensor, climatecontrol, maximaal 140k, benzine, donkere kleur.
Morgen ga ik kijken bij een C30 uit 2007 die bij een dealer staat waar die ook altijd is onderhouden. Het betreft een 1.6 uit 2007 met 130k op de teller. Opties als schuif/kantel dak, regensensor, cruise controle, climatecontrole zit er allemaal op. Enige waar ik ernstig over twijfel is de 1.6 motor. Ik hoef geen snelle auto te hebben maar een klein beetje power is nooit mis.
Kan iemand me tips geven? Wat is jullie ervaring met de C30 1.6? Qua verbruik, rijgedrag, geluiden van buiten (ik hou wel van een stille auto).. En waar moet ik op letten als ik morgen ga kijken en rijden?
Bij voorbaat dank!
Informatie, vragen omtrent C30
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 22:34
- Locatie: Amersfoort
ik zou inderdaad wel voor een wat sterkere motor gaan, vergeet niet dat de C30 een zware auto is.
En waar op te letten kijk dit filmpje even:
En waar op te letten kijk dit filmpje even:

Volvo C30 2011 2.0 R-Design | Eibach Pro-kit | Milltek Non Resonated Exhaust | EuroSport Tuning Front Strut Bar | 60mm Throttle Body
- jtb81
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27
Alleen de 1.8 en de 2.0 (ford) blokken voor zover ik weet. De 2.4 heeft een riem.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 20.01.2010 - 02:19
Ik rijd zelf een c30 1.6 benzine uit 2007.
Het is geen tamme auto maar ook niet echt snel te noemen (komende van een peugeot 206 1.1 is hij wel snel natuurlijk
)
Verder wel een zeer fijne wagen om te rijden,heeft nu 80.000km gelopen en geen grote problemen.
In tegenstelling tot mijn peugeot is dit een zeer stille wagen wat geluidjes betreft,hier hoor je geen getik,gerammel,... De peugeot klonk na 20.000km alsof hij elk moment uit elkaar zou kunnen vallen.
Wat je wel hebt is dat de motor op 120-130km/h aan 4000 toeren zit,net of er mankeert nog een 6de versnelling,dus verbruik ligt redelijk hoog vind ik (7.4 - 7.6 gemiddeld en vooral grote banen of snelweg) , voor stadsverkeer is het een dorstige wagen.Door die hoge toeren hoor je de motor dus wel harder dan gewenst als je snelweg rijd.
Ook heb ik iets last van windgeluid dat precies ergens door een kier blaast als je snelweg doet,maar heb al vaker gelezen dat dit met veel c30's is.Echt erg is het niet maar als je erop begin te letten kan het storend zijn.
Qua rijcomfort ben ik zeer tevreden,ik heb altijd mindere auto's gehad,maar als er een volgende auto zou komen is het toch ook eentje met een grotere motor en een grotere kofferbak,een v50 zegt me dan wel wat.
Als dit nog niet gedaan moest zijn dan zou ik wel een gaas achter de bumper laten plaatsen,je hebt namelijk onderaan een zeer groot gat waar takken en stenen in kunnen vliegen,hierdoor is mijn airco radiator gescheurd en moet dus vervangen worden,kostelijke grap voor een naar mijn mening ontwikkelingsfout van volvo zelf.
De auto en de motor op zich ben ik dus wel tevreden over,maar de combinatie van het gewicht van de auto en de 1.6 benzine motor maken dit soms wel een dorstige wagen,zeker als je wat sportiever wilt rijden.Verder absoluut geen grote problemen mee,ik rijd er graag in en voel me er ook goed in.Die bijgeluidjes van de motor of wind zijn een peulenschil in vergelijking met mijn vorige wagens en stiekem hoor ik de motor af en toe wel graag,maar niet altijd :p
Het is geen tamme auto maar ook niet echt snel te noemen (komende van een peugeot 206 1.1 is hij wel snel natuurlijk

Verder wel een zeer fijne wagen om te rijden,heeft nu 80.000km gelopen en geen grote problemen.
In tegenstelling tot mijn peugeot is dit een zeer stille wagen wat geluidjes betreft,hier hoor je geen getik,gerammel,... De peugeot klonk na 20.000km alsof hij elk moment uit elkaar zou kunnen vallen.
Wat je wel hebt is dat de motor op 120-130km/h aan 4000 toeren zit,net of er mankeert nog een 6de versnelling,dus verbruik ligt redelijk hoog vind ik (7.4 - 7.6 gemiddeld en vooral grote banen of snelweg) , voor stadsverkeer is het een dorstige wagen.Door die hoge toeren hoor je de motor dus wel harder dan gewenst als je snelweg rijd.
Ook heb ik iets last van windgeluid dat precies ergens door een kier blaast als je snelweg doet,maar heb al vaker gelezen dat dit met veel c30's is.Echt erg is het niet maar als je erop begin te letten kan het storend zijn.
Qua rijcomfort ben ik zeer tevreden,ik heb altijd mindere auto's gehad,maar als er een volgende auto zou komen is het toch ook eentje met een grotere motor en een grotere kofferbak,een v50 zegt me dan wel wat.
Als dit nog niet gedaan moest zijn dan zou ik wel een gaas achter de bumper laten plaatsen,je hebt namelijk onderaan een zeer groot gat waar takken en stenen in kunnen vliegen,hierdoor is mijn airco radiator gescheurd en moet dus vervangen worden,kostelijke grap voor een naar mijn mening ontwikkelingsfout van volvo zelf.
De auto en de motor op zich ben ik dus wel tevreden over,maar de combinatie van het gewicht van de auto en de 1.6 benzine motor maken dit soms wel een dorstige wagen,zeker als je wat sportiever wilt rijden.Verder absoluut geen grote problemen mee,ik rijd er graag in en voel me er ook goed in.Die bijgeluidjes van de motor of wind zijn een peulenschil in vergelijking met mijn vorige wagens en stiekem hoor ik de motor af en toe wel graag,maar niet altijd :p
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 01.09.2015 - 18:24
Oog is nu ook gevallen op een 1.8 sport uit 2008. Heeft dus een iets ander pakket en opties als leer en PDC. Qua vermogen (125 pk) zal het iets beter zijn. Het ontbreken van een zesde versnelling heb ik vaker gehoord btw.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Dat is vanaf MY08
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40987
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Altijd een beetje opgewonden 

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Heb zelf een MY09 1.8 benzine, maar dan met sportpakket. Interieur lijkt op die jij wil kopen, al heb ik geen navi-gat daar, maar exterieur is ie anders. Die navi is overigens vrij nutteloos.. Dorstig is ook dat model best wel. Boordcomputer is overigens wat negatiever dan zelf berekenen aan de pomp. BC zit bij mij standaard op 7,3L/100km. Aan de pomp meet ik 7,1L/100km. Ik vind m voldoende krachtig met 125pk, maar het had van mij nog wel wat meer mogen zijn. De motor komt pas los boven 3000rpm, en op de snelweg is het bij 140 net of je nog een drukje in de rug krijgt, zo rond de 4000rpm. Zuinigste waar ik hem op heb gekregen is 6,6 L/100km maar dat was in Zweden waar je toch nauwelijks door mocht rijden op de buitenwegen.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 01.09.2015 - 18:24
Vandaag bij twee auto's wezen kijken. De zilvergrijze C30 is erg netjes, helaas trilde de auto vanaf de 60 zowel in het stuur als de stoelen. De garagehouder gaat proberen de trilling er uit te krijgen, als dat lukt zal ik deze auto kopen.
Daarna nog wezen kijken bij een zwarte C30 bij de Volvo dealer. Auto stond er schandalig bij, schade aan de lak, neus en een scheur in de bekleding.. dealer onwaardig. Geeneens mee gereden uiteraard.
Daarna nog wezen kijken bij een zwarte C30 bij de Volvo dealer. Auto stond er schandalig bij, schade aan de lak, neus en een scheur in de bekleding.. dealer onwaardig. Geeneens mee gereden uiteraard.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 20.01.2010 - 02:19
Dan vraag je je vaak af wat mensen allemaal met zo'n auto uitsteken...Erg spijtig zulke zaken! Die wagen met trillingen zou ik ook voor oppassen eigenlijk,er kan altijd eens iets gebeuren met een wagen waardoor deze niet meer juist uigelijnd is ofzo maar dan stel ik mij ook altijd gelijk vragen bij de vorige eigenaar en hoe die ermee om ging.Je weet het nooit natuurlijk en kan verder een goede wagen zijn maar als er bij mij wat scheelt wordt het direct hersteld voor er misschien ergere problemen ontstaan.Feit dat een vorige eigenaar (of zelfs die garagehouder) dit niet eerst doet alvorens de wagen te proberen verkopen zou mij dan doen denken dat de wagen ook wel eens slecht onderhouden kan zijn qua motor (niet op tijd olie verversen enz.)
Een 2dehands wagen moet naar mijn mening ook altijd gewoon goed zijn,bij het kleinste mankementje begin ik mezelf vragen te stellen en praat ik hier ook over met de eigenaar.Hoe gebeurd,wanneer,waarom niet laten herstellen......Als ik dan ook maar een beetje twijfel blijft hij gegarandeerd staan.Misschien ben ik TE achterdochtig maar liever zo dan voor veel centen een foute aankoop doen.
Een 2dehands wagen moet naar mijn mening ook altijd gewoon goed zijn,bij het kleinste mankementje begin ik mezelf vragen te stellen en praat ik hier ook over met de eigenaar.Hoe gebeurd,wanneer,waarom niet laten herstellen......Als ik dan ook maar een beetje twijfel blijft hij gegarandeerd staan.Misschien ben ik TE achterdochtig maar liever zo dan voor veel centen een foute aankoop doen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 01.09.2015 - 18:24
Ben vandaag gebeld dat de trillende Volvo hoogteslag had in de banden, dit door stil staan in de showroom. Met andere velgen en banden zou het probleem verholpen zijn. Maandag ga ik alsnog even kijken rijden met de andere velgen. Hij heeft in elk geval wel een aardige deal aangeboden met nieuwe banden, dus wellicht wordt het hem alsnog.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 20.01.2010 - 02:19
Als het echt door de banden komt dan zou ik hem wel kunnen vertrouwen,trilling in het stuur door foute uitlijning of kromme velg (borduurschade) leert mij echter dat de vorige gebruiker onvoorzichtig was,te weinig om de auto gaf.
Denk goed na,test goed,radio uit en ramen dicht tijdens testen zodat je elk geluidje kan horen.Het kan absoluut een topwagen zijn maar het blijft 2dehands en dan is gezonde voorzichtigheid de boodschap.
Mocht je hem nemen,alvast veel succes gewenst en veel veilige km's!
Denk goed na,test goed,radio uit en ramen dicht tijdens testen zodat je elk geluidje kan horen.Het kan absoluut een topwagen zijn maar het blijft 2dehands en dan is gezonde voorzichtigheid de boodschap.
Mocht je hem nemen,alvast veel succes gewenst en veel veilige km's!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 01.09.2015 - 18:24
Thanks voor de tips anthem2. Scheelt wel iets dat de auto bij een Volvo specialist staat die goede referenties heeft. De lak van de auto ziet er ook keurig uit en is geheel origineel (alles nog vast met originele schroeven/bouten). Leer is iets verweerd maar dat was te verwachten bij 100k op de teller.
Motorisch klonk de auto ook prima, olie en koelvloeistof ook in goede staat en het belangrijkste; Volvo dealer onderhouden en volledig ingevulde boekjes en NAP. Nu maar hopen dat de auto goed rijdt maandag..
Motorisch klonk de auto ook prima, olie en koelvloeistof ook in goede staat en het belangrijkste; Volvo dealer onderhouden en volledig ingevulde boekjes en NAP. Nu maar hopen dat de auto goed rijdt maandag..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 20.01.2010 - 02:19
100k, ik weet niet of hij een riem heeft maar zoja dan mag die wel bijna vervangen worden. 100-120k Km als ik mij niet vergis? Trap hem ook eens op zijn staart als hij warm staat.Kijken of hij niet op een bepaald toerental even minder power geeft. En natuurlijk handrem op en koppeling testen. Auto moet normaal direct stilvallen.
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
De 1.8 heeft een ketting, geen riem. Verder heeft die van mij rond 2000rpm wel even minder vermogen, maar is verder niks mis mee. Maar draait verder prima. Wat me wel opvalt zijn krimp en uitzettingen (geluid ervan) in het dashboard.
Verder de airco ff testen.
Verder de airco ff testen.

Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+