Dag Allen,
Gisteren ontdekte ik bij toeval dat de distributieriem aan de zijkant enorm is afgesleten (grofweg 1/3 van de breedte is weg!). de slijtage is aan de kant van het motorblok.
gelukkig op tijd erbij; durf echter niet te gaan rijden uiteraard.
betreft een v70 140pk uit 2001 (B5244S2).
Ruim anderhalf jaar/40000km geleden zelf de riem vervangen, evenals spanrol, looprol, waterpomp, multiriem en poelie met 30mm moer. alles origineel Volvo.
Zelf zie ik zo niet snel waar de riem evt tegenaan loopt wat deze forse slijtage veroorzaakt kan hebben...
nieuwe set riem + rollen zijn besteld, dus later deze week de boel maar weer vernieuwen.
1) de grote vraag: waar extra op te letten zodat dit niet nogmaals kan gebeuren??
2) en bovendien:
iemand een goede tip hoe ik de boel weer goed schoon krijg? hele zijkant van het blok, poelies, alles in de buurt van de distributieriem zit vol de zwarte poeder (vezels van de riem). deze lijken ook licht magnetisch te zijn...gewoon remmen-/motorreinger er op? of moet ik nog rekening houden met evt keerringen oid wat daar gevoelig voor is?
3) just for sure: In welke stand staat het "oogje" op de spanrol bij deze auto? kan dat een rol spelen?
hoop op jullie advies en tips!
Thanks, Frank
distributieriem slijtage zijkant?
-
- 7th Gear member
Afdekdeksels goed gemonteerd geweest,aan de binnenkant zie je geen aanloopsporen?
Spanrol de goeie kant op gedraaid?
Spanrol de goeie kant op gedraaid?
-
- Starter
Nee Ramon; geen sporen op de deksel.
Spanrol, als ik me goed herinner; losjes erop zetten ; oogje naar links draaien totdat het nokje bovenaan ongeveer in het midden staat dan spanrol vast zetten. als ik het goed gezien heb staat ie nu ongeveer op "14:00u".
heb wel eens gehoord dat de stand van het oogje op de spanrol per nr motorblok/bouwjaar wel eens anders kan zijn...klopt dat? zo ja, hoe weet ik de juiste stand?
Spanrol, als ik me goed herinner; losjes erop zetten ; oogje naar links draaien totdat het nokje bovenaan ongeveer in het midden staat dan spanrol vast zetten. als ik het goed gezien heb staat ie nu ongeveer op "14:00u".
heb wel eens gehoord dat de stand van het oogje op de spanrol per nr motorblok/bouwjaar wel eens anders kan zijn...klopt dat? zo ja, hoe weet ik de juiste stand?
Laatst gewijzigd door frank654 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
een update:
de motorruimte rondom de riem inmiddels schoongespoten met lucht.
Bij nader inzien blijkt de distributieriem niet afgesleten aan de motorzijde, maar aan de andere kant; de zijde van de multiriem dus.
De oorzaak hiervan is inmiddels ook gevonden; de distributieriem loopt tegen de krukaspoelie (niet het wiel van de multiriem, maar het deel daarachter waar ook het onderste tijd-markeringsteken op staat) en slijt daar af. de riem zoekt bij het draaien de weg van de minste weerstand en schuift steeds een beetje op...
Vraag is natuurlijk wat er voor zorgt dat de riem scheef loopt....
De krukaspoelie (wiel van de multiriem) is er natuurlijk wel er af geweest bij de vorige wissel en wat opviel is dat deze wel heeeeel strak zat; daar moest echt een zware moeraanzetter aan te pas komen om hem los te krijgen. voor de zekerheid hebben we daarom toen ook de poelie en de centrale 30mm-moer vernieuwd.
Iemand??
de motorruimte rondom de riem inmiddels schoongespoten met lucht.
Bij nader inzien blijkt de distributieriem niet afgesleten aan de motorzijde, maar aan de andere kant; de zijde van de multiriem dus.
De oorzaak hiervan is inmiddels ook gevonden; de distributieriem loopt tegen de krukaspoelie (niet het wiel van de multiriem, maar het deel daarachter waar ook het onderste tijd-markeringsteken op staat) en slijt daar af. de riem zoekt bij het draaien de weg van de minste weerstand en schuift steeds een beetje op...
Vraag is natuurlijk wat er voor zorgt dat de riem scheef loopt....
De krukaspoelie (wiel van de multiriem) is er natuurlijk wel er af geweest bij de vorige wissel en wat opviel is dat deze wel heeeeel strak zat; daar moest echt een zware moeraanzetter aan te pas komen om hem los te krijgen. voor de zekerheid hebben we daarom toen ook de poelie en de centrale 30mm-moer vernieuwd.
Iemand??
-
- 7th Gear member
Poelie zat niet scheef gemonteerd of er op geslagen de laatste keer bij de riemwissel?
Had maar gemeld,ik heb die spullen allemaal op vooraad..orgineel.
Had maar gemeld,ik heb die spullen allemaal op vooraad..orgineel.
-
- Starter
Poelie natuurlijk wel een paar flinke tikken moeten geven, maar niet belachelijk hard of zo; was al bang dat ik dan de boel stuk zou slaan. Meeste werk heeft de slagmoersleutel gedaan.
Ik zal extra opletten of die poelie recht ligt...veel meer kan ik niet doen.
Goeie tip van die spullen; zal aan je denken. Heb t nu bij Maurits besteld.
Thanks.
Andere tips ook nog welkom uiteraard...
Ik zal extra opletten of die poelie recht ligt...veel meer kan ik niet doen.
Goeie tip van die spullen; zal aan je denken. Heb t nu bij Maurits besteld.
Thanks.
Andere tips ook nog welkom uiteraard...
-
- 7th Gear member
Vergeet het paspennetje niet..
-
- 7th Gear member
Van de krukaspoelie....
Daar zit een paspen in het krukastandwiel..
Daar zit een paspen in het krukastandwiel..