S40 (2006) Alarm gaat af

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
JayC
1st Gear member

Beste Volvo Forum,

Ik ben in het bezit van een Volvo S40 uit 2006. Het gaat om een auto met het complete alarm systeem (met sensoren binnen).
Sinds kort gaat elke nacht mijn alarm af zonder enige reden (de auto staat op eigen parkeerplaats).

Wanneer ik de "guard" op beperkt zet met de knop binnen gaat het alarm snachts niet af. Indien ik de guard wel volledig
heb gaat hij snachts af. Het gebeurt ook alleen tussen een tijdstek tussen 2-7 uur sochtens.

Heeft iemand misschien enig idee wat het probleem kan zijn? En hoe dit opgelost kan worden?

mvg
Volvo S40 1.8 (125PK) Momentum Navi/Leder
Zwart/Zwart + Zwarte grille

Afbeelding
gerritv50
1st Gear member

Destijds ook gehad met mijn v70. Interne batterij was versleten. Op het moment dat hij zonder stroom kwam ging hij af. Toen opgelost door een nieuwe unit. Kostte geloof ik rond de 150 euro (8 jaar terug).

Gerrit
JayC
1st Gear member

gerritv50 schreef: Destijds ook gehad met mijn v70. Interne batterij was versleten. Op het moment dat hij zonder stroom kwam ging hij af. Toen opgelost door een nieuwe unit. Kostte geloof ik rond de 150 euro (8 jaar terug).

Gerrit
Beste Gerrit,

Bedankt voor je reactie. Ergens lijkt het mij vreemd dat het aan de interne batterij ligt. Ik parkeer bij mijn werk rond de 6 a 7 uur lang zonder dat het alarm af gaat. Het gebeurd letterlijk alleen snachts thuis. Zelf had ik het idee dat het kan liggen aan de interne sensor die misschien te gevoelig is? Misschien een insectje die binnen zit? Aangezien het alarm niet af gaat met de "beperkte guard" functie.

mvg

Afbeelding
Ernst64
3rd Gear member

Je bent al een aardig eind gevorderd in het eliminatieproces. Waarom de sensor niet eens openmaken en kijken of er misschien een spin in woont? Wat Gerrit aangaf is overigens wel aannemelijk en veel voorkomend. De factor toeval kan ook een rol spelen wanneer hij op "beperkte guard" staat.Gedurende de nacht daalt de temperatuur en neemt de capaciteit van de noodstroomaccu in de sirene af. Dit kan je controleren door te kijken of de richtingaanwijzers ook knipperen bij alarm. Branden deze niet dan is het de accu.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
JayC
1st Gear member

Ernst64 schreef: Je bent al een aardig eind gevorderd in het eliminatieproces. Waarom de sensor niet eens openmaken en kijken of er misschien een spin in woont? Wat Gerrit aangaf is overigens wel aannemelijk en veel voorkomend. De factor toeval kan ook een rol spelen wanneer hij op "beperkte guard" staat. Gedurende de nacht daalt de temperatuur en neemt de capaciteit van de noodstroomaccu in de sirene af. Dit kan je controleren door te kijken of de richtingaanwijzers ook knipperen bij alarm. Branden deze niet dan is het de accu.
Beste,

Ergens lijkt het me sterk dat het toeval is dat hij niet af gaat op beperkte guard. Heb hem een aantal keer aan en uit gezet, en elke nacht dat de "guard volledig" staat ging hij af. Knippers branden ook als de sirene af gaat.

Ik heb zelf handmatig ook gecheckt of de binnensensor naar behoren werkt (raam open houden, alarm activeren en met de arm naar binnen). Alarm gaat gewoon af.

Heb je misschien enig idee waar de sensor zit op de S40? Ik kan het zo snel zelf niet vinden, en weet je of het makkelijk is om hem open te schroeven?

mvg

Afbeelding
MartenS40
4th Gear member

Wellicht heb je hier iets aan, sommige apparaten kunnen kennelijk het alarm ook af laten gaan als ze in de buurt van de auto komen. In elk geval ging het alarm van mijn vorige V50 ging altijd steevast na een tijdje af, als ik de tablet in de auto bewaarde.
Misschien is er in je huis of rondom je parkeerplaats iets wat het triggerd, en wat je uit zou kunnen zetten.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
JayC
1st Gear member

MartenS40 schreef: Wellicht heb je hier iets aan, sommige apparaten kunnen kennelijk het alarm ook af laten gaan als ze in de buurt van de auto komen. In elk geval ging het alarm van mijn vorige V50 ging altijd steevast na een tijdje af, als ik de tablet in de auto bewaarde.
Misschien is er in je huis of rondom je parkeerplaats iets wat het triggerd, en wat je uit zou kunnen zetten.
Ik heb zelf geen apparaten rondom of in de auto liggen. Ik las wel ergens dat metaal in de auto de sensor kan af laten gaan, ik had in de cupholders de afstandsbediening liggen van de navigatie, kan dit een rol spelen in het process?

Ik heb de afstandsbediening er nu uit gehaald en hem buiten staat met volledige guard aan om te kijken of het een verschil heeft gemaakt. Morgen weet ik meer.

mvg

Afbeelding
JayC
1st Gear member

Kleine update, heeft niks gehoplen. Alarm ging af rond 7:30 in de ochtend.

Ergens snap ik niet hoe het komt dat het alarm alleen af gaat rond deze tijdstippen. Weet iemand misschien of ik de foutcode zelf kan aflezen
met een OBDII plug? Of moet ik de auto echt af laten lezen bij mijn dealer.

Afbeelding
Fons099
3rd Gear member

Misschien dat iemand zijn op afstand bediende rolluiken om 7h30 open laat gaan?
Was laatst op journaal dat een electrische deur in een winkel problemen gaan bij sommige voertuigen die op de parkeerplaats voor de winkel geparkeerd stonden.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
m-kliko
4th Gear member

Fons099 schreef: Misschien dat iemand zijn op afstand bediende rolluiken om 7h30 open laat gaan?
Was laatst op journaal dat een electrische deur in een winkel problemen gaan bij sommige voertuigen die op de parkeerplaats voor de winkel geparkeerd stonden.
Wow, dat zou echt knap irritant zijn als dat t probleem is! :-/ o.O

Bij mij is het alarm een keer afgegaan door een vriesdeken dat op de voorruit lag. Die wapperde een beetje in de wind. Erg gevoelig alarm dus!
Kan het ook niet iets van je afstandsbediening zijn? Dat ie per ongeluk het alarm stuurt? Geen huiskat die je loopt te trollen? >_<

De afstandsbediening heeft trouwens met het alarmbericht een flink bereik. Zat een keertje boven in de slaapkamer (achterkant van het huis) en de auto (beneden, voorkant huis) ging het alarm gewoon af omdat mn autosleutel knelde in mijn broekzak. :P
Laatst gewijzigd door m-kliko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
MartenS40
4th Gear member

De paniek-knop triggerd overigens niet het alarm, maar de klakson. Het alarm heeft een ander geluid. Als dat het is is het dus eenvoudig uit te sluiten, hoor je de klakson dan is het de paniek-knop geweest, hoor je het alarm (wieuw, wieuw, etc, ipv toet toet etc) dan is het het alarm getriggerd.
Mijn Volvo's
m-kliko
4th Gear member

MartenS40 schreef: De paniek-knop triggerd overigens niet het alarm, maar de klakson. Het alarm heeft een ander geluid. Als dat het is is het dus eenvoudig uit te sluiten, hoor je de klakson dan is het de paniek-knop geweest, hoor je het alarm (wieuw, wieuw, etc, ipv toet toet etc) dan is het het alarm getriggerd.
Ah check. Wist ik niet.
Bedankt voor de "wieuw wieuw". Made me smile :D :P

Dan is dat van de sleutel in ieder geval uit te sluiten.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
MartenS40
4th Gear member

Tja, beter kon ik het niet beschrijven. :D
Mijn Volvo's
JayC
1st Gear member

Wegens vakantie ben ik een tijdje weg geweest, het probleem is er nog steeds.

Even alles op een rijtje:

-Binnen sensor triggered het alarm (uitgelezen bij volvo dealer)
-Alarm gaat alleen vroeg in de ochtend af
-Ongeacht de locatie van de auto gaat het alarm af
-Alarm gaat NOOIT af wanneer de guard beperkt is
-Auto kan van sochtens tot savonds stil staan zonder dat het alarm af gaat

Enig idee of alleen de binnen sensor uit het systeem geprogrammeerd kan worden? Dit lijkt mij de goedkoopste
oplossing op mijn probleem aangezien de rest van het alarm het wel doet. Of kan het zijn dat het alsnog de
batterij van het alarm is maar dat de boordcomputer "binnensensor" aangeeft.

mvg

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”