Aanschaf en vervanging automaatbak (update + foto's)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HoekmanR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 06.01.2015 - 14:56

Beste forumleden/Volvo liefhebbers,

Begin dit jaar heb ik mijn automaat een flush-beurt laten geven, omdat het schakelen niet meer soepeltjes ging. Er bleek tijdens het flushen verbrande ATF olie in te zitten. Alle dopes waren blijkbaar al een poosje uitgewerkt waardoor er, achteraf gezien, permanente schade in de automaatbak is opgetreden.

Nu is het dan toch hoogtijd om eens opzoek te gaan naar een andere automaatbak. Het vervangen zelf zal geen problemen opleveren. brug, gereedschap en 1e autotechnicus heb ik tot mijn beschikking. Er zijn genoeg automaten die minder dan 150.000 km. hebben gereden met de bijbehorende bak code 55-50SN 8636761. (S60 2.4 170hp, bj. 2002)

Mijn vraag aan jullie:
- Waar moet ik op letten tijdens de aanschaf?
- Welke keringen zou ik uit voorzorg kunnen vervangen als de automaat er onder vandaan is?
- Ik heb de zoekfunctie verschillende malen gebruikt, maar heeft iemand een link op deze forum voor handige tips voor het vervangen van de automaat? Anders zie ik de tips graag van jullie tegemoet.

Alvast bedankt! :D
Laatst gewijzigd door HoekmanR op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.4 170hp / Intro Edition / 280.000km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De aanschaf van een gebruikte bak is moeilijk en zal ook niet mee vallen, je kunt er immers niet in kijken.
Je moet aannemen wat de verkoper je verteld..
Ik zelf heb wel is twee keer een defecte bak gemonteerd onder dezelfde Volvo. dan heb je dus flink pech.
Gebruikersavatar
HoekmanR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 06.01.2015 - 14:56

Dat is inderdaad vervelend ja! Het is natuurlijk ook een beetje de sport om het maar zo te zeggen. In dit geval wordt de bak met 3 maanden garantie afgegeven door bedrijf wat voornamelijk gespecialiseerd is in Volvo onderdelen.
Volvo S60 2.4 170hp / Intro Edition / 280.000km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Rima denk ik?
Wat doet de huidige bak nu voor vreemde dingen?
Misschien is hij nog te redden zonder algehele revisie?
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HoekmanR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 06.01.2015 - 14:56

Ramon&Ramon schreef: Rima denk ik?
Wat doet de huidige bak nu voor vreemde dingen?
Misschien is hij nog te redden zonder algehele revisie?
Yes! Olie was al verbrand. Te lang mee doorgereden. De olie rook verbrand... zo erg dat je er bij weg zou willen lopen!! Kleppenhuis moet vervangen/gereviseerd worden volgens GS. Paar maanden na de flush een proefrit gedaan met GS. Daarbij gaf hij aan dat het voor een tweede keer flushen geen zin zou hebben. Gedeeltelijke revisie zou al gauw hoog in de kosten lopen t.o.v. aanschaf automaat met relatief weinig kilometers en flushen voor gereduceerd tarief.

Edit: van N naar D duurt lang en gaat gepaard met een harde schok. bij het verlaten van een rotonde grijpt de automaat niet aan en stijgt in toeren, waarna hij keihard in de versnelling klapt. Wanneer je ongeveer 50 rijdt in de derde versnelling en wil accelereren veranderd het toerental niet, maar bij nog meer gas geven gaat het gepaard met een harde knal. Na de harde knal draait de motor wel in de juiste toeren.
Laatst gewijzigd door HoekmanR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.4 170hp / Intro Edition / 280.000km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dan is inderdaad een andere bak de betere optie,
Wat ik al eerder aangaf, het zal niet meevallen een goeie te vinden.

Op Marktplaats staan er een aantal las ik..
Welk type is het 50-55 SN denk ik zelf?
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HoekmanR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 06.01.2015 - 14:56

Net andersom, haha 55-50SN. We zullen zien. Hoe lang ben je er qua tijd mee bezig geweest?
Volvo S60 2.4 170hp / Intro Edition / 280.000km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik heb er al een flink aantal gedaan in de tijd dat ik bij Volvo werkzaam was,
Het hangt af van een aantal dingen.
Als je er niet bekend mee bent, dan ben je wel een dagje zoet.
Gebruikersavatar
HoekmanR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 06.01.2015 - 14:56

Zo.. de automaat is vervangen. +/- 6 uur werk gehad om alles gedaan te krijgen. Hierbij een update met een paar foto's. Misschien niet de beste foto's, maar het lijkt me toch een leuke aanvulling op een stukje tekst.

Uit voorzorg enkel de keerring van de automaat vervangen. De krukas keerring is achterwege gelaten. Ik had immers geen lekkage of zweterij onder de motor. Daarnaast wisten we niet hoeveel tijd we nodig hadden om de automaat te vervangen. Gezien het vliegwiel ook gedemonteerd moest worden inclusief alle bijkomende werkzaamheden.

Op een vierkolommer viel het niet mee, maar het was te doen. Uit voorzorg hebben we wel zoveel mogelijk ruimte gemaakt zodat er vrij gewerkt kon worden. ''Uurtje factuurtje'' was bij ons tenslotte niet van toepassing. De enige echte uitdaging was om de bout van de achterste motorsteun op het subframe aan te draaien. Stuurhuis zit namelijk behoorlijk in de weg (ja ik weet het... dit klinkt erg stom). Ik had echter één ander groot obstakel verwacht: de bak op de motor aansluiten zonder dat de koppelomvormer zich zou verplaatsen met alle gevolgen van dien. Dit viel uiteindelijk reuze mee. Binnen een minuut was de eerste bout al aangedraaid!

Uiteindelijk 6,3 liter ATF toegevoegd van het merk Mobil en type 3309. Waarom deze olie? Tja.. het zit me vast tussen de oren en de recensies op dit forum en een ander Volvo forum waren een stuk beter dan de volsyntheet van een ander bekend merk. Wellicht dat ik het nog een keer laat flushen, maar ik had het vermoeden dat de meeste oude olie er echt wel uit was.

Kortom: auto rijdt weer zoals hij hoort te rijden zonder te haperen en te stoten. Nu alleen nog even uitlijnen, omdat het subframe er onder vandaan is geweest.

ps. bedankt Raymon&Raymon voor enkele tips in je PM's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door HoekmanR op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.4 170hp / Intro Edition / 280.000km
Gebruikersavatar
albertje
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
Locatie: Zwartebroek

Leuke foto's :-D

Zelf hebben we ook eens de motor vervangen omdat de distributieriem eraf was gelopen. Dat blijven toch wel de mooiere klusjes. En dan de eerste keer weer starten en wegrijden... Dat blijft mooi. :-D
Bedankt dat je de foto's hebt gedeeld.

Heb je de brug trouwens van een kennis gebruikt?
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
Gebruikersavatar
HoekmanR
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 06.01.2015 - 14:56

Ja klopt! Mooi klusje en opgelucht gevoel als alles weer naar behoren werkt. De gok blijft echter groot. Je weet nooit wat je uiteindelijk hebt aangeschaft.

Betrof een vierkolommer bij een mechanisatiebedrijf waar een vriend van me werkt. Kon trouwens prima, hoewel een stempelbrug iets fijner is.
Volvo S60 2.4 170hp / Intro Edition / 280.000km
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Knap werk. Veel succes met de nieuwe bak!
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”