Ik heb een volvo V70 D5, 205PK, motor D5244T10, eind 2010
Als sinds ik hem in bezit heb duurt het regenereren te lang. Twee jaar terug, bij een km-stand van 190000km duurde regenereren ca. 30min per 900km Nu bij 290000km duurt dit vaak wel een 60 min per 900km. Ik rij uitsluitend snelweg en ca. 900 km/week. Omdat het olie pijl stijgt met ca. 0,5 liter per 15000 km. Ververs ik de olie om de 15000 i.p.v. 30000 km. Tijdens het regenereren zakt verbruik van 1op16 naar 1op11.
Ik ben inmiddels bij 2 verschillende Volvo dealers en 1 volvo specialist (oud volvo dealer) geweest. Enige melding in VIDA is: “regeneratie cyclus duurt te lang.” maar geen van de garages kan aangeven waar het probleem zit. Adviezen: Dealer 1: Gewoon doorrijden en Oliepeil in de gaten houden. Dealer 2: Verstuivers vervangen, met geen garantie dat het probleem over is. Dealer 3: Roetfilter vervangen, met geen garantie dat het probleem over is.
Delta P meting en temperatuurmetingen (T_koelwater,T_kat,T_DPF) zijn goed volgens monteurs. Verstuivers zijn volgens balans test OK. (maximale afwijking 0,7 dit mag volgens VIDA 4 zijn). De drukval over DPF is volgens dealer-monteurs nog niet te hoog. Volgens Volvo-specialist aan hoge kant (100kPa bij volg gas 500km na regeneratie) Na toevoeging van verstuiverreiniger duurt het regenereren tijdelijk minder lang. -> wel verstuivers? EGR klep is nauwelijks vies. Uitlaten zijn altijd brandschoon en roeten niet. Soms ruik ik wel onverbrande diesel -> Kanalisator?
Tijdens het testen heb ik twee maal meegekeken. Wat mij op viel, waren de lage temperaturen van Dpf. en het grote temperatuurs-verschil voor en in het DPF. Tijdens regeneratie bij rijden lopen de temperaturen langzaam op tot T_kat 460 en T_DPF 560 °C, Het duurde ca. een half uur om 21 gram roet te verbranden. Bij een geforceerde regeneratie lopen de de temperaturen op tot: T_kat ca. 300°C en en T_DPF 450°C. Tussen twee controles is de hoeveelheid roet 13 gram in 500km toegenomen. = 0.026 g/km. Lijkt mij veel, maar Euro 4 norm was 0,05 g/km, dus dat zou kunnen
Vragen:
1) Klop het grote temperatuurverschil? Ik heb berekend dat het verbranden van 21 gram kool niet dit temperatuurverschil kan veroorzaken. Dit kan alleen als er diesel door de kanalisator gaat en pas in het roetfilter tot ontbranding komt. Is dit een juiste bevinding en is dit een juiste werking?
2) Is de temperatuur van het regenereren niet te laag en duurt het daarom te lang?
3) Hoe wordt de opgeslagen hoeveelheid gram kool bepaald?? Het zal iets zijn van: Kool(gr)=functie(dP, T_kat, RPM of m_lucht) wie weet dat?
4) Wat stopt de regeneratie cyclus?
Regenereren duurt te lang
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Hij gaat regeneren als de druk in het filter te hoog wordt, blijft hij regeneren dan is , of het filter zit dicht (al een keer vervangen bij die km stand?)
Of er is iets mis met de druksensor,wellicht de slang beschadigt, lekkage van de druksensor..
Of er is iets mis met de druksensor,wellicht de slang beschadigt, lekkage van de druksensor..
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22.09.2014 - 23:46
Jou opmerking over een lekke slang vind ik wel een goed punt het zou kunnen dat de achterste slang gaat lekken als hij heet is, waardoor de dP te hoog blijft.
Het orginele filter zit er nog in. Daarvoor ben ik meerdere malen bij Volvo dealers geweest, maar zij geven aan dat deze bij mijn type MY2011 in principe niet vervangen hoeft te worden. Bij een vol filter is de drukval namelijk ook hoger en dat wordt dan aangegeven in Vida.
Naast verstuivers zijn ook ze de tempratuur-sensoren en dP-sensor gecontroleerd. Alles Oke
Kan iemand vertellen wat de temperaturen zijn tijdens regenereren? Tijdens een geforceerde regeneratie bij mijn auto wordt de temperatuur na Katalisator maar 300°C en in de DFP 450°C. Ik verwacht dat de temperaturen niet hoog genoeg zijn om tot ontbranding van het roet te komen. Is het temperauursverschil van 150C normaal? tijdens normaal bedrijf geven deze temperaturen wel de zelfde waarde aan.
Ik ben benieuwd onder welke voorwaarden regeneratie start en stopt? Ik heb zelf wel eens het idee dat hij op gereden aantal km (900km) start. Maar wat stop de cyclus het aantal gram roet?
Hoe bepaald de software de hoeveelheid Roet in gram. Dit moet berekend worden uit toegenomen weerstand over het roetfilter. Deze weerstand is een funtie van drukval, temperatuur en rookgasflow (luchtmassa meter)
Bij een deels verstopt filter neemt de drukval sneller toe, maar de frequentie van regenerenen neemt niet toe, alleen de duur. Gistereren een record van 130 km.
Het orginele filter zit er nog in. Daarvoor ben ik meerdere malen bij Volvo dealers geweest, maar zij geven aan dat deze bij mijn type MY2011 in principe niet vervangen hoeft te worden. Bij een vol filter is de drukval namelijk ook hoger en dat wordt dan aangegeven in Vida.
Naast verstuivers zijn ook ze de tempratuur-sensoren en dP-sensor gecontroleerd. Alles Oke
Kan iemand vertellen wat de temperaturen zijn tijdens regenereren? Tijdens een geforceerde regeneratie bij mijn auto wordt de temperatuur na Katalisator maar 300°C en in de DFP 450°C. Ik verwacht dat de temperaturen niet hoog genoeg zijn om tot ontbranding van het roet te komen. Is het temperauursverschil van 150C normaal? tijdens normaal bedrijf geven deze temperaturen wel de zelfde waarde aan.
Ik ben benieuwd onder welke voorwaarden regeneratie start en stopt? Ik heb zelf wel eens het idee dat hij op gereden aantal km (900km) start. Maar wat stop de cyclus het aantal gram roet?
Hoe bepaald de software de hoeveelheid Roet in gram. Dit moet berekend worden uit toegenomen weerstand over het roetfilter. Deze weerstand is een funtie van drukval, temperatuur en rookgasflow (luchtmassa meter)
Bij een deels verstopt filter neemt de drukval sneller toe, maar de frequentie van regenerenen neemt niet toe, alleen de duur. Gistereren een record van 130 km.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2326
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Lijkt mij (inderdaad) een probleem met de registratie (door de sensoren etc.) wat de status van het DPF is. Regeneratie duurt bij ons niet veel langer dan een minuutje of 15 à 20. De gereden snelheid (wel op doorgaande weg, zeg min. 80 km/h) of afgelegde afstand maakt daarbij niet zoveel uit.
Even meedenkend;
Indien de auto om te beginnen al niet (goed) registreert hoe vol het DPF is zou het wellicht best kunnen dat 'ter beveiliging' regeneratie na 900km opgestart wordt. Waar er bij een juiste registratie wellicht wat meer km tussen 2 regeneraties kunnen zitten. Minder km kan ook, maar gezien je rijgedrag met alleen snelweg en de schone EGR, etc., lijkt mij dat hier niet waarschijnlijk.
Gevolg van de onjuiste registratie zou dan weer kunnen zijn dat het proces (te) lang duurt, of dat zo is/zou kunnen weet ik ook niet, wellicht dat anderen daar meer van af weten.
Daarnaast is het m.i. ook wel vreemd dat het oliepeil 'zo hard' stijgt, dat zou je vooral verwachten bij een auto die korte afstanden rijd en niet genoeg op temperatuur komt om het regeneratieproces af te ronden. Al gaat er hier natuurlijk ook duidelijk iets niet goed met het regeneratieproces.
De temperatuur in het DPF zou tijdens regenereren, naar ik weet, rond de 600 graden (bij voorkeur 600+) moeten zijn, waarbij ik niet weet of 560 graden wel heet genoeg is, 450 is dat in ieder geval niet.
Bovenstaande bij elkaar zou je bijna zeggen dat de tijdens het regenereren extra ingespoten diesel tbv van de roetverbranding in het DPF daar niet of deels niet aankomt (en tussen zuiger en cylinderwand door in de olie komt) en daardoor de temperatuur in DPF te laag blijft.
Maar dat is slecht mijn redenatie....
Maakt het nog uit welk diesel er getankt is?
Even meedenkend;
Indien de auto om te beginnen al niet (goed) registreert hoe vol het DPF is zou het wellicht best kunnen dat 'ter beveiliging' regeneratie na 900km opgestart wordt. Waar er bij een juiste registratie wellicht wat meer km tussen 2 regeneraties kunnen zitten. Minder km kan ook, maar gezien je rijgedrag met alleen snelweg en de schone EGR, etc., lijkt mij dat hier niet waarschijnlijk.
Gevolg van de onjuiste registratie zou dan weer kunnen zijn dat het proces (te) lang duurt, of dat zo is/zou kunnen weet ik ook niet, wellicht dat anderen daar meer van af weten.
Daarnaast is het m.i. ook wel vreemd dat het oliepeil 'zo hard' stijgt, dat zou je vooral verwachten bij een auto die korte afstanden rijd en niet genoeg op temperatuur komt om het regeneratieproces af te ronden. Al gaat er hier natuurlijk ook duidelijk iets niet goed met het regeneratieproces.
De temperatuur in het DPF zou tijdens regenereren, naar ik weet, rond de 600 graden (bij voorkeur 600+) moeten zijn, waarbij ik niet weet of 560 graden wel heet genoeg is, 450 is dat in ieder geval niet.
Bovenstaande bij elkaar zou je bijna zeggen dat de tijdens het regenereren extra ingespoten diesel tbv van de roetverbranding in het DPF daar niet of deels niet aankomt (en tussen zuiger en cylinderwand door in de olie komt) en daardoor de temperatuur in DPF te laag blijft.
Maar dat is slecht mijn redenatie....
Maakt het nog uit welk diesel er getankt is?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een uur regenereren heb ik nog niet eerder van gehoord, dus er is duidelijk iets mis met het roetfilter, het komt vaker voor dat ze bijna compleet dicht zitten.
Controleer de sensoren van het roetfilter goed op lekkage aan de slangen enz.
Roetfilter demonteren en laten reinigen lijkt me een optie.
Er zijn verschillende bedrijven die dat doen, bijv hier in de buurt in Soesterberg.
Controleer de sensoren van het roetfilter goed op lekkage aan de slangen enz.
Roetfilter demonteren en laten reinigen lijkt me een optie.
Er zijn verschillende bedrijven die dat doen, bijv hier in de buurt in Soesterberg.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 22.09.2014 - 23:46
Bedankt voor jullie antwoorden,
Bij het tanken van V-power lijkt het wet beter.
Olie stijgt van 50% naar 80 a 90% in 15000km
Als ik met thermodyamischprogramma bepaal hoeveel extra diesel en roet ik moet verbranden om op 600°C te komen
haal ik ook geen 600C bij een te lage zuurstof overmaat.
Kan het zijn dat de Labda sensor afwijkt en er daarom te weinig O2 is voor de naverbranding?
Weet iemand het O2 of CO2 percentage? als de auto niet regenereerd.
Ik wil nog 300k extra rijden en overweeg inderdaad het roetfilter en verstuivers te vervangen.
Bij het tanken van V-power lijkt het wet beter.
Olie stijgt van 50% naar 80 a 90% in 15000km
Als ik met thermodyamischprogramma bepaal hoeveel extra diesel en roet ik moet verbranden om op 600°C te komen
haal ik ook geen 600C bij een te lage zuurstof overmaat.
Kan het zijn dat de Labda sensor afwijkt en er daarom te weinig O2 is voor de naverbranding?
Weet iemand het O2 of CO2 percentage? als de auto niet regenereerd.
Ik wil nog 300k extra rijden en overweeg inderdaad het roetfilter en verstuivers te vervangen.
Laatst gewijzigd door brambram op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Dat het olie peil zo stijgt lijkt er op dat niet de juiste software in de auto zit? Daar is een update van geweest waarna het toch een stuk beter is geworden. Dit zou ik ook zeker nagaan.
Laatst gewijzigd door Thijs op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2326
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat van die update klopt, is zeker het controleren waard, maar was die update er niet al voor MY11 en vooral voor de 185 pk D5?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue