Vredestein quatrac 5

Geleverd vanaf 2003
Camino
2nd Gear member

Iemand al ervaring met de Vredestein quatrac 5 onder een V50? Uit diverse tests blijkt dit een 4 seizoenen band die zowel als zomer-en winterband als "goed" wordt gekwalificeerd. Denk erover deze te kopen. Ben ik meteen van die velgen en/of bandenwissel af voor en na de winter.
Sander02
4th Gear member

Maar die slijten dus niet sneller als een gewone winterband in een ander seizoen doet?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Sander02
4th Gear member

Wel ideaal zeg, maar ik snap niet als het zo goed is, dan zou men toch massaal overstappen?

http://www.rtlxl.nl/#!/rtl-autowereld-1 ... 42b8f3d5af
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Een all season band zal in mijn ogen en ervaring vaak moeten buigen voor een winter of zomer band.

Hoewel een wat zachte all season band ook best beter kan rijden als bijvoorbeeld die hele "groene" zomerbanden van tegenwoordig. Die lage rolweerstand bandjes zijn kneiter hard, om ze slijtvast te maken, hebben minder grip omdat het profiel zo is opgesteld dat ze minder rolweerstand zullen hebben.Been there done that, geen succes.

Nu zullen er vast mensen zijn die gaan zeggen dat er voor een jaar of 10 geleden nog amper op winterbanden werd gereden en de meeste banden hier werden verkocht als all weather / all season.

Zet je V50 in de zomer maar eens op Michelin Energy Savers en daarna op bijvoorbeeld de good old Toyo Proxes T1R, dan merk je dat een goede zomer/sport band echt veel meer rijplezier en veiligeheid geeft.

Ik reed met mijn vorige auto ooit eens een halve winter op Michelin Engery savers, drama, heel weinig grip met name door de harder compound van het rubber en de vorm van het profiel.

Ondanks dat ik nu nog "maar" 17.000 km per jaar rijd komen er straks wederom winterslofjes voor de auto.
Ik rij zelf al jaren op Nokian Winterbanden en de vorige auto ook op Nokian Zomerbanden, prima banden in mijn ogen voor een schappelijke prijs.

Even terug naar de Vredestein Quatrac 5, ik denk dat een all seasonband het altijd aflegt op de winterband maar wel net zo goed af beter kan zijn dan een zomerband. Ik zeg niet doen :)
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Luuk87
2nd Gear member

Ik heb 9 jaar alleen maar motor gereden en heb in die tijd wel geleerd dat fatsoenlijk rubber daar zo ongeveer het belangrijkste is wat je kunt hebben. Wat ik daarnaast geleerd heb is dat je met een auto niet op je plaat gaat als je toch eens een keertje grip verliest. Ik rijd het hele jaar door op zomerbanden... Met een auto durf ik die gok best hier en daar een beetje te wagen, ik rijd rustig, race niet door de bochten en houd gewoon goed afstand. Natuurlijk is m'n remweg een metertje of wat langer in de winter maar, zoals gezegd, nog altijd korter dan op banden die 10 jaar geleden als goed werden gezien en toen de winterbandenrage nog niet eens was begonnen.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Mijn ervaring is dat de mensen die ik ken met bovengenoemde mening in mijn omgeving aanmerkelijk vaker betrokken zijn bij eenzijdige glijders en ongelukjes in de wintertijd dan de mensen die op winterbanden rijden. Ondanks dat de meesten van hen de rijstijl wel degelijk aanpassen op het weer.

Met name zijdelingse grip is bij zomerbanden op een gladdere ondergrond drastisch minder dan met een winterband. Rechtelijn grip is ook aanmerkelijk minder, wat je terug ziet in de soms dubbele remweg.

Mijn keus voor Nokian, een iets goedkopere band dan de Michelin, Bridgestones en Continental etc, ze hebben een winterband die echt goed is, in Finland rijd bijna iedereen er mee.

Ook het argument dat je veel duurder uit bent, onder aan de streep kost het je iets meer als je 2 sets wielen met banden hebt omdat winterbanden wat duurder zijn dan zomerbanden, maar je doet er bij benadering 2x zo lang mee tov 1 set het hele jaar gebruiken.

Anyway, het mogelijk duidelijk zijn wat mijn standpunt is ;)
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Past:
Luuk87
2nd Gear member

Ik begrijp dat het qua kosten een verwaarloosbaar iets is, het is ergens misschien ook gewoon luiheid maar ik heb wel degelijk bezwaren. Met de motor leer je heel defensief te rijden en ik denk dat een groot deel daaruit voorkomt, je kunt preventief wel alles steeds en steeds meer op veiligheid afschuiven maar dit is net zoiets als gele hesjes bij motorrijders: vaak zie je dat die minder voorzichtig rijden "omdat ze toch beter gezien worden". Denken dat je meer kunt maken "omdat je toch op winterbanden staat" betekent niet dat je daadwerkelijk veiliger bezig bent.

Mijn voorkeur ligt gewoon bij een zinnige rijstijl, winters waarin winterbanden écht schelen zijn hier op 1 hand te tellen. Pas rond de 5 graden ligt het echte omslagpunt geloof ik... Het hogere brandstofverbruik en de bandenherrie zijn niet afhankelijk van temperatuur.
Laatst gewijzigd door Luuk87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm

Gentleman's sjonniebak :)
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Luuk87 schreef: Mijn voorkeur ligt gewoon bij een zinnige rijstijl, winters waarin winterbanden écht schelen zijn hier op 1 hand te tellen. Pas rond de 5 7-8 graden ligt het echte omslagpunt geloof ik... Het hogere brandstofverbruik en de bandenherrie zijn niet afhankelijk van temperatuur.
Dan weet ik niet in welk deel van het land jij woont maar hier in het mooie drenthe is het een groot deel van de winter het wegdek kouder dan 7-8 graden.

Ik ben het met je eens dat het hebben van winterbanden voor sommige mensen een schijnveiligheid wekt waardoor men meer risico neemt, hetgeen je vaak ziet bij gehaaste (lease) rijders.

Als motorrijder zul je als geen ander weten dat de anticiperen op andermans onvolkomenheden/fouten van wezenlijk belang is, daarom ook de defensieve rijstijl die je aangeeft.
Als je dan door banden met langere remweg of minder grip in een situatie komt waarop je moet anticiperen, je wel elkaar raakt en je nadien denkt wat als ik nu wel die winterbanden gehad had?

Dat je defensiever rijd in de winter snap ik, dat doe ik zelf ook, maar daarmee dek je in mijn ogen maar een klein deel van het risico van ongelukjes af.

Even back on topic, die Vredesteins komen, net als bijvoorbeeld de nieuwe Michelin crossclimate banden, best goed uit de bus als ik de reviews zo globaal gelezen heb.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Past:
diesel01
Geartronic member

Grappig mijn auto is zuiniger met winterbanden dan op de zomerslofjes..
Ik blijf gewoon mijn volwaardige wb gebruiken, de Oostenrijkers en Duitsers verlangen dat van mij tijdens de wintermaanden, sterker nog...met 14 dagen een lang weekend Nürnberg Beieren en zoal ik het nu kan bekijken met de te volgen route gaan ze er voor dat weekend op..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Camino
2nd Gear member

Blijft natuurlijk altijd een persoonlijke keuze om wel of geen winterbanden te monteren. Ik kom persoonlijk veel in Duitsland dus moet het wel doen. Nu ben ik het topic gestart omdat er toch echt hele goede recenties zijn op de Vredestein quatrac 5. Test en bevindingen zijn erg goed en het schijnt een echte all season band te zijn die in alle seizoenen als goed wordt gekwalificeerd. Band past zich aan aan weeromstandigheden.
Ik ga in ieder geval wel de gok wagen mede omdat er nu onder mijn auto prutbanden zitten.
En dat ik niet meer hoef te wisselen en de band in Duitsland als winterband is toegestaan vind ik een heel groot voordeel.

http://www.vredestein.nl/autobanden/nie ... bandentest
Laatst gewijzigd door Camino op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
diesel01
Geartronic member

Uiteraard moet je datgene doen waar je jezelf goed bij voelt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Sander02
4th Gear member

Aangezien het winterseizoen er weer aan zit te komen zullen er nog wel nieuwe banden reviews verschijnen.
Hier staan ze op plek 3:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
haaren
1st Gear member

een 4 seizoenen band is op en top compromissen, vandaar dat een zomerband in de zomer beter is en een winterband in de winter beter is.
Is een all season band dan slecht? nee natuurlijk niet, bij een normale (misschien iets rustiger) rijgedrag werkt het prima.
Wil je meer (veiligheid / snelheid) zijn de normale seizoensbanden beter.
Wat je kiest is persoonlijk.
Ik heb altijd 2 complete sets wielen voor onze auto's, in 20 minuten zijn ze gewisseld en heb ik meer veiligheid dat vind ik belangrijker.
4wielen
5th Gear member

Ik rij nu een half jaar op Quatrac 3's. Bevalt me vooralsnog prima, al maken ze wel wat meer geluid. Ik heb winterbanden, maar leg ze er dit jaar niet om. Eens kijken hoe de Quatracs zich houden, kan het hopelijk testen in de sneeuw!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Camino
2nd Gear member

haaren schreef: een 4 seizoenen band is op en top compromissen, vandaar dat een zomerband in de zomer beter is en een winterband in de winter beter is.
Is een all season band dan slecht? nee natuurlijk niet, bij een normale (misschien iets rustiger) rijgedrag werkt het prima.
Ik heb altijd 2 complete sets wielen voor onze auto's, in 20 minuten zijn ze gewisseld en heb ik meer veiligheid dat vind ik belangrijker.
En juist dat schijnt bij de quatrac 5 (na de quatrac 3) revolutionair te zijn verbeterd. Qua prestaties komt hij er zowel als zomer- als winterband bovengemiddeld uit. Zelfs beter als menige specifieke zomerband of winterband. De moeite van het proberen waard. Hij heeft ook een hoge snelheidsindexering.
foxtrot
2nd Gear member

Ik ga ook over op de vredenstein quatrac 5. De winters in NL zijn zacht en als er sneeuw valt is het kort. Mocht je op wintersport gaan zal het anders zijn, maar in NL is all season prima denk ik.
Een neef die automonteur is, heeft ze er ook onder en is tevreden erover.

Mocht iemand nog belang hebben bij een winterbanden set op velg :D, ik heb ze te koop! (bridgestone blizzak lm32 met 6mm op stalen velg)
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
Longone
5th Gear member

Ik heb goede ervaringen met Hankook Optimo 4S.

Goede prijs en slijtvast. Good Year en Vredestein zijn een stuk duurder en slijten sneller.

Hankook wordt standaard onder alle Hyundai's geleverd, dus zo'n slecht merk zal het niet zijn.
Camino
2nd Gear member

Hankook is op zich een goede band maar de all season, dus de optimo 4s wordt door de anwb behoorlijk afgewaardeerd vanwege ondermaatse prestaties op sneeuw en ijs.
mad2000
2nd Gear member

De hele familie rijd hier op Quatrac's... (s60, Smart, xc90, mitsubishi asx...)
Ze bevallen uitstekend... En voor de halfbakken winter in NL voldoen ze goed.

Gewoon doen.... en in de goede motorrijders traditie,.....
Defensief rijden en je aanpassen aan de weersomstandigheden.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Battlecruiser
8th Gear member

haaren schreef: een 4 seizoenen band is op en top compromissen, vandaar dat een zomerband in de zomer beter is en een winterband in de winter beter is.
In NL heb je vier seizoenen op één dag; daar kan geen bandenwissel tegen op.
Daarom rij ik al jaren op 4-seizoenenbanden.
Scheelt ook een hoop gedoe.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”