Blauwe rook (uit motorblok) na kort vermogenverlies 80-110kmh

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Thszx
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17.09.2015 - 14:47

Beste allen,

Ik heb een probleem met mijn Volvo v50 1.6D uit 2008 en wilde mijn probleem graag bij jullie voorleggen.

Het probleem kort omschreven: kort vermogensverlies bij snelheden tussen 80-110kmh gevolgd door blauwe rook uit de motor indien het gas losgelaten wordt.

We hebben de auto eind augustus aangeschaft en hebben nu een aantal maal blauwe rookontwikkeling ervaren. Dit gebeurd voor een periode van 15-30 seconden en doorgaans ná heel kort (2 seconden) vermogensverlies en als het gas daarna losgelaten wordt, dus bij verminderen snelheid danwel afremmen op de motor. De blauwe rook komt onder de motorkap vandaan en de rookaanslag (roet) is te zien op de plastic bekapping van de motor na openen van de motorkap.

Filmpje van rookontwikkeling bijgevoegd bij deze post (zie topic bijlagen).
Foto's van rookaanslag toegevoegd (zie topic bijlagen).

Het roetfilter is begin dit jaar vervangen.

Hebben jullie enig idee:
1) wat dit kan zijn;
2) waar dit door veroorzaakt wordt, en;
3) hoe dit op te lossen is?

Ik ben zelf niet technisch en zal naar een garage / dealer moeten gaan die mij verder kan helpen. Ik zou ze graag een duwtje in de juiste richting willen geven.

Alvast bedankt!
Thijs
Voertuigsoort Personenauto (M1 /AC )
Carrosserietype Stationwagen (AC)
Inrichting stationwagen
Merk VOLVO
Type M
Variant MW76
Uitvoering MW7652??
Cilinderinhoud 1560 cm³
Aantal cilinders 4
Zuinigheidslabel B
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Thszx op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Denk een turbo inlaat slang lek?
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

In eerste instantie zou ik het probleem zoeken in de wastegate en actuator van de turbo. Lijkt er op dat deze geopend blijft, en daar de uitlaatgassen naar de motorruimte blaast. Hierdoor komt het inlaatsysteem ook niet op druk, wat meteen je vermogensverlies zou kunnen verklaren
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bij een lekkage in het inlaat traject heb je ook vermogensverlies...uitlezen en een goeie diagnose bij de dealer laten doen.
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Correct, behalve dat het inlaatsysteem geen blauwe rook produceert
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Red-Dragon schreef: Correct, behalve dat het inlaatsysteem geen blauwe rook produceert
Bij een lichte olielekkage van de turbo, dan natuurlijk wel.
En dat komt bij de 4 cilinder Volvo diesels wel is voor.
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Wederom correct, maar dan zou de blauwe rook onder de motorkap altijd aanwezig zijn, ipv alleen tijdens de momenten van verminderd vermogen. De inlaat van de turbo heeft een aanzuigende functie, die de blauwe rook grotendeels aan zou zuigen. Het uitlaattraject heeft een uitstotende functie, die ten tijde van een openstaande Wastegate onder druk wel voor een blauwe pluim kan zorgen.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Met de gasklep gesloten krijg je in het inlaat traject een onderdruk,
Het gaat om de uitgaande kant van de turbo, dat is op de foto ook te zien,
Het kan ook aangezogen olie zijn via de carterventilatie.
Of het oliepeil is gestegen vanwege teveel regenereren van het roetfilter, let daar goed op, ze lopen regelmatig stuk door verdunning van brandstof in de motorolie.
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Als je scherp naar de foto kijkt, is de lijn van de rookafzetting terug te leiden naar de uitlaatzijde van de turbo, waar de uitlaatgassen door het hitteschild van de uitlaatzijde de rook richting de onbedekte inlaatzijde blazen. Het kan zeker een combinatie zijn met olieresten vanaf de inlaatzijde. Olie word pas blauw na verbranding. Niet ervoor in het inlaattraject.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Thszx
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17.09.2015 - 14:47

Goedenavond!

Ten eerste bedankt voor het meedenken! Het oliepeil hebben we n.a.v. diverse topics hierover reeds gecontroleerd en dat lijkt niet te stijgen. Hebben jullie ook het filmpje bekeken? Daar kun je de rookontwikkeling op zien. Ik heb het voor het gemak ook even geupload naar YouTube. De kwaliteit is niet optimaal maar geeft wel een beeld:

http://www.youtube.com/watch?v=QIfsNRf7WEY

Wederom alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Thszx op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”