Problemen met hoogvoltage dynamo

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Magliaveli
3rd Gear member

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de dynamo? bij mij bij 85.000 km onder garantie vervangen en nu een dikke 15k kilometers later is het weer prijs...... Het probleem begint met een extra 'jank' in het vooronder (mogelijk door het kapot lopen van een lagertje). Nog een dikke 10k kilometer mee gereden voordat het uiteindelijk bleek waar het euvel vandaan kwam (eerst (span)rollen vervangen).

Nu de 2e keer is het snel gegaan en heeft ook bijna gelijk de spanner van de spanrol de geest gegeven waardoor het klink alsof er een ratel in het blok zit. Alleen is een wijziging van het toerental van de ratel niet evenredig met de toeren van de motor (voor de duidelijkheid, motor van 1000 rpm naar 2000rpm lijkt de ratel relatief naar een hoger toerental te gaan dus zou het iets moeten zijn dat hogere toeren draait als het blok zelf. Gezien de overbrengingen door de rollen en de locatie waar bij open motorkap het geluid vandaan komt is dan de dynamo (of iets daar in de buurt) een logische verklaring).
Bij controle onder de kap was te zien dat de spanrol van de riem stond te 'slaan'.

Auto staan nu bij de garage voor vervanging van de dynamo, spanrol was al gedaan een maand geleden, maar de dynamo had "een beetje" levertijd (meer als 4 weken dus!). Na het vervangen van de spanrol wat het geluid wel minder, maar niet weg. Nu 5k kilometer later is het geluid helemaal terug en nog wat erger ook. Mijn verwachting is dus dat de nieuwe spanrol ook weer de geest gegeven heeft.

Aangezien het nu de 2e keer is dat de dynamo de geest geeft ben ik dus op zoek naar mensen die een zelfde euvel gehad hebben, want ik ben bang dat het kapot lopen van de dynamo niet de oorzaak is maar het symptoom.

Ben benieuwd wat de garage morgen te vertellen heeft.
Bertusb
Starter

Ook bij mijn is bij ongeveer 85000 km de dynamo vervangen onder garantie.
Afgelopen zomer begon de auto 'rauw' te klinken, inderdaad een ratel.

Ik dacht eerst dat het aan de goedkope diesel in Spanje lag ;), maar ook weer terug in NL bleef de auto rauw klinken.
Toch even langs de dealer. Ze hadden snel door wat het probleem was en ik moest de auto laten. Gelukkig was de dynamo op voorraad en kon ik 2 dagen later weer rijden.
| V60 PIH MY2014 |
TGer
Starter

Net 120k beurt uit laten voeren een paar dagen voor de auto 2 jaar werd. Tijdens de beurt is niets bijzonders opgemerkt.

Bij het ophalen van de auto viel deze meteen in storing. Dit bleek met het verwisselen van het brandstoffilter te maken te hebben waarbij ondanks ontluchten toch nog beetje lucht is blijven zitten. De auto (elektrisch) weer de werkplaats in gereden en hier is de motor weer gestart. Toen was wel duidelijk een afwijken geluid te horen maar niemand besteedde hier aandacht aan. Ik dacht dat de auto mogelijk even niet lekker liep door het ontluchtingsprobleem.

De dagen daarna hoorde ik het geluid soms terugkomen en dit bleek vooral te horen als er power mode gereden wordt. Later bleek dit logisch omdat de dynamo dan hard moet werken voor het bijladen van de accu tijdens het rijden.

Maandag, twee dagen na verstrijken van de garantie ben ik terug bij Volvo en wordt de diagnose gesteld: hoogvoltage dynamo defect. Buiten garantie maar wel coulance regeling. Ik moet nog horen wat dit gaat kosten maar heb ook te kennen gegeven dat zij dit defect ook tijdens de laatste beurt op hadden moeten merken en dat dit wat mij betreft binnen de garantie moet vallen. Wordt lastige discussie denk ik.

Mogelijk zijn er meer V60 PIH rijders met defecte dynamo ervaring. Graag je reactie.
RichieB
6th Gear member

Listig. Het hangt er van af of je bij het verlaten van de garage na de beurt duidelijk hebt gemaakt dat het probleem wat jou betreft nog niet was opgelost.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
v60pih
4th Gear member

Daarom heb ik voor 920 Euro de verlengde garantie genomen.
eriksc
2nd Gear member

Wat zijn de kosten om een hoogvoltage dynamo te vervangen?

Mijn garantie loopt eind december af ;-)
V60 D6 AWD PIH MY14
V70 2.4D Kinetic MY08 man-6
S60 2.4 intro edition MY01
P130 122S 2.0 MY69
TGer
Starter

Inmiddels opgelost. Werd gisteren gebeld en de reparatie wordt volledig onder garantie uitgevoerd! Klasse!

Had overigens ook verlengde garantie en ook die is eindig :-). En als ik mij niet vergis is die alleen op het accupakket.
Laatst gewijzigd door TGer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
RichieB
6th Gear member

Netjes van dealer/VCNL.
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
v60pih
4th Gear member

Via een dealer in België de algehele garantie verlengd. Auto is in NL geleverd maar dat maakt niet uit.
Jacqueline_dF
1st Gear member

Hallo, heb sinds een paar weken hetzelfde euvel. Begon ook na het vervangen van de spanrol (90.000km), was een onderdeel van een beurt. Het "geratel", werd daarna hoorbaar, telkens als ik het gas los liet. Wat opviel was dat het alleen optrad als de diesel draaide. Voorheen was het zo dat het af en toe hoorbaar was, momenteel hoor ik het dagelijks m.n. als ik ongeveer 30 minuten heb gereden. Contact opgenomen met de dealer en men heeft er naar geluisterd en geconstateerd dat het de dynamo kan zijn. Men neemt hierover nog contact op. Het lijkt erop dat het een "bug" is... :(
vaudi
5th Gear member

De vrijlooprol in de dynamo kaduuk?
mkamer
1st Gear member

Ja hoor. Ik ben ook aan de beurt. Dynamo kapot. 120.000km. Buiten garantie.

Nu maar hopen op coulance van volvo.

Weet iemand al wat het gaat kosten zo geintje?
Laatst gewijzigd door mkamer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
HFH
2nd Gear member

Begreep van de dealer dat z'on dynamo 1600 euro kost en meestal nog onder coulance wordt vervangen.
Schijnt meestal bij 140000km sowieso een keer te gaan gebeuren.
Dit was volgens de dealer ook de reden dat de meeste ingeruilde pih's naar het buitenland zouden gaan.
Verbaasde mij overigens wel. Ervaar de betrouwbaarheid van de pih als groter.
Echter nog maar 40000 gereden, en de helft op stroom :)
V60 D6 MY14 Rood
Offemar
1st Gear member

Ik kan uit ervaring melden dat het 1500 euro kost. Er moet gewoon een nieuwe dynamo in en die kost 900 nog wat. na 130k en 2,5 jaar geen coulance. Duur grapje.
Volvo V60 D6 MY 2014 crystal white
BMW 535d
Volvo C70 D5
mkamer
1st Gear member

Bedankt voor de antwoorden. Inmiddels ben ik er ook achter wat het me gaat kosten. Dynamo is 1200 euro. Komen nog 5 uurtjes inbouwen bij.

Het gekke is dat ik de oude moet inleveren bij Volvo. Dat vind ik jammer, want ik had graag even gekeken wat er nu eigenlijk mis mee is. Hebben jullie die ervaring ook? Belachelijk trouwens.

Mijn goede volvo ervaring heeft hierdoor toch wel een enorme deuk opgelopen. Als ik nog meer van dit soort geintjes krijg is het over en uit met volvo. Jammer dat ze er zo mee omgaan.
RichieB
6th Gear member

Je koopt toch een nieuwe, lijkt me geen inruil. Dus de oude is jouw eigendom waar je mee mag doen wat jij wilt. Gewoon op staan dat je hem meekrijgt.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
OGA244
8th Gear member

Alleen als het een ruilsysteem is dan moet je hem achterlaten
NielsPHEV
7th Gear member

HFH schreef: Dit was volgens de dealer ook de reden dat de meeste ingeruilde pih's naar het buitenland zouden gaan.
Want daar gaan de esg's niet kapot? Of is reparatie goedkoper?
vaudi
5th Gear member

Iedere dynamo is goed te repareren. Alleen levert volvo waarschijnlijk alleen maar nieuwe complete. Bij Bosch kun je ook gewoon de gelijkrichters los vervangen. Of de lagers enz.
mkamer
1st Gear member

Ik momenteel nog in onderhandeling met Volvo of het onder coulance kan. Inmiddels is de dynamo vervangen en rijdt mijn volvo weer als een zonnetje. Toch hou ik er een vieze smaak van in mijn mond. Misschien komt dat wel door het feit dat ik nooit problemen met een auto heb gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”