Ha mede Volvo-adepten,
Dook onlangs weer eens even in de configurator op de Volvo site, en toch weer aantal zaken die mij opvielen (oké, ook door de introductie van de Tesla Model X).
Eén van die zaken is de enorme suite aan assistentiesystemen die je kunt bestellen. In principe allemaal losse opties, maar gecombineerd kan de auto overal 'heen kijken' en is zo in principe volledig geschikt voor autonoom rijden - vandaar natuurlijk dat Volvo al met dit soort projecten bezig is in Göteborg. De relevante opties die de XC90 optioneel of standaard in huis heeft en van belang zijn:
Zicht naar voren
- ACC (adaptieve cruise control via radar)
- City Safety met Pedestrian, Cyclist, Animal Detection, Full-Auto Braking, en kruispuntherkenning
- Road Sign Information
- Park Assist Front
- Visual Park Assist Surround met Fisheye Front (op S/V60 front blind view camera genoemd)
Zicht naar zijkant
- Lane Keeping Aid met automatische corrigering
- BLIS
Zicht naar achterkant
- Rear Collision Warning (via radar)
- Cross Traffic Alert
- Park Assist Rear
- Park Assist Rear View camera
De XC90 kan een aantal van deze functies al combineren in het City Auto Pilot programma (met queue assist), vergelijkbaar wat andere merken Traffic Jam Assist noemen.
Het grappige is dat merken als Mercedes met de S-Klasse en BMW met de nieuwe 7-serie enorm opscheppen over hun autonome rij-systemen, terwijl Volvo deze ook al aanbiedt. Voor aanzienlijk minder geld.
Probleem op dit moment schijnt te zijn dat je van de auto je handen niet langer dan een seconde of 20 van het stuur af mag halen, terwijl de techniek allang klaar lijkt voor meer. Is dit vanwege de wetgeving? Weten jullie of Volvo naast hun pilot in Zweden plannen heeft deze restrictie via een software-update in te toekomst weg te halen?
Hoor het graag! Lijkt me interessant wat over door te filosoferen..
Volvo XC90 Rijdt Autonoom?!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40978
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Alles kan maar het mag nog niet.
Ook verzekeringstechnisch en qua aansprakelijkheid moeten er nog wel wat hobbels genomen worden.
En dan is er de grootste hobbel....... wil 'de mens' dit wel.
Ook verzekeringstechnisch en qua aansprakelijkheid moeten er nog wel wat hobbels genomen worden.
En dan is er de grootste hobbel....... wil 'de mens' dit wel.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70