schokken v70 my2008 automaat

geert1986
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.10.2015 - 23:25

Hallo,

Onlangs een v70 my 2008 2.4d summum automaat aangeschaft welke een rica tuning heeft gehad bij 100000km met een huidige kilometerstand van 250000. Erg blij mee het rijd natuurlijk als een beest.

Nu heeft hij onlangs de beurt en powerflush van automaat gekregen (geen problemen puur preventief). Er dienen nu enkel nog de asrubbers achter en een binnenste stuurkogel links vervangen te worden dit gebeurt zeer binnenkort. Dan is de auto weer in orde.

Nu heb ik het volgende ''probleem''. Bij gewoon rustig rijden tot 50km gaat het perfect de automaat zit dan in de 4de versnelling en rijd super. Als ik nu de snelheid tussen 50-60 met het gaspedaal constant wil houden gaat de auto een beetje stotteren/schudden. Het is maar een klein beetje maar toch aanwezig. Indien ik dan zelf schakel naar 3 of 5 is het weg. Ook als ik daarna 60 (5e versnelling) of harder rijd merk ik niets. Hij schakelt over naar 5 bij 61kmph.
Ik kan er verder niets over vinden dan enkel verhalen over mensen die ook iets hebben trillen en achteraf de hele auto hebben vernieuwd.
Is er iemand die dit verhaal bekend voorkomt en wellicht een idee heeft waar dit kan liggen? Kan het zijn dat bij een bepaald toerental/snelheid een bepaalde resonantie aan de ophanging zorgt voor dit probleem? Of ligt het wellicht aan de tuning (rica) waardoor hij bij die gasrespons, toeren en snelheid niet weet wat te doen?
Bij de dealer in oldenzaal heeft de chef werkplaats mee gereden en wel iets gemerkt maar verder geen duidelijkheid kunnen geven. Auto zou prima zijn.

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties. Vooralsnog ben ik zeer blij met de Volvo het is een prachtige auto, al zou ik graag op alle snelheden willen zweven zonder een tril oid.

Alvast bedankt voor de reacties.
- V70 my2008 2.4d summum 245000km
- Fiat Punto Evo multijet
- Peugeot 206CC 2.0
- Citroen Saxo VTI
geert1986
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.10.2015 - 23:25

Kan iemand mij verder helpen?
- V70 my2008 2.4d summum 245000km
- Fiat Punto Evo multijet
- Peugeot 206CC 2.0
- Citroen Saxo VTI
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10509
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Moi Geert,
Wellicht is het verstandig om de powerflush nogmaals te doen. Waar heb je dat laten doen?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
geert1986
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.10.2015 - 23:25

Beste Hans,

De powerflush is uitgevoerd bij mmts in Oldenzaal dus neem aan dat dat goed is. Er was ook geen enkele verandering van voor en na te merken dus de bak is mijns inziens goed.
- V70 my2008 2.4d summum 245000km
- Fiat Punto Evo multijet
- Peugeot 206CC 2.0
- Citroen Saxo VTI
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10509
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

geert1986 schreef: Beste Hans,

De powerflush is uitgevoerd bij mmts in Oldenzaal dus neem aan dat dat goed is. Er was ook geen enkele verandering van voor en na te merken dus de bak is mijns inziens goed.
Hmmm.... Ziet er wel netjes uut bij hun.
Voor de flush schakelde de bak goed en geen hikjes. Na de flush hikt hij in het bereik wat jij aangeeft.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
geert1986
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.10.2015 - 23:25

Hans,

Begrijp ik het goed en heb jij hetzelfde gehad? Wat heb je er aan gedaan? Of is het niet opgelost? Ik ben toch erg benieuwd of er nog meer mensen zijn met deze ervaring.
- V70 my2008 2.4d summum 245000km
- Fiat Punto Evo multijet
- Peugeot 206CC 2.0
- Citroen Saxo VTI
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10509
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

geert1986 schreef: Hans,

Begrijp ik het goed en heb jij hetzelfde gehad? Wat heb je er aan gedaan? Of is het niet opgelost? Ik ben toch erg benieuwd of er nog meer mensen zijn met deze ervaring.
Ik denk, maar goed ik ben geen techneut, dat er tijdens het flushen toch nog wat vuil los is geraakt en niet is meegekomen. Tijdens het spoelen moet de bak gewoon geschakeld worden...... zodat alles wat los kan komen aan troep meegenomen wordt.....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
geert1986
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.10.2015 - 23:25

Hans,

Bedankt zou kunnen, de flusher;) gaf aan nog een week door te rijden ivm inleren bak. Indien geen verbetering moet ik terugkomen. Hoop dat het snel over is en ik eindelijk kan gaan genieten van deze dijk van een wagen!!
Laatst gewijzigd door geert1986 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V70 my2008 2.4d summum 245000km
- Fiat Punto Evo multijet
- Peugeot 206CC 2.0
- Citroen Saxo VTI
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10509
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik zou vragen om het flushen opnieuw te doen. Ik heb het destijds ook met de mijne gedaan. Die is daardoor echt plezieriger gaan schakelen.

PS stelje ff voor in het daarvoor bestemde Topic. Paar mooie fotokes van jouw bolide erbij vinden ze hier helemaal plezierig... ;-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
geert1986
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.10.2015 - 23:25

Hans,

Ik was al lid van het v70 forum waar ik me netjes heb voorgesteld;)dacht dat dat hetzelfde zou zijn. Ze vertelden me daar dat het nieuwere model nog nauwelijks door hun leden wordt gereden vandaar dat ik nu hier terecht ben gekomen. Voorstellen doe dit hier straks nogmaals na het oplossen van de trilling:) Ook foto's komen er dan bij.
Nog anderen ervaring met trilling bij bepaald toerental/snelheid rond 1500 toeren? Bij de 2.4 d wel te verstaan. Het lijkt wel alsof het speelt bij de 1500 toeren ook in andere versnellingen alleen als je harder rijd voel je het minder. Heel vaag allemaal.
- V70 my2008 2.4d summum 245000km
- Fiat Punto Evo multijet
- Peugeot 206CC 2.0
- Citroen Saxo VTI
geert1986
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.10.2015 - 23:25

Even een update,

Heb even wat navraag gedaan en ga morgen even langs Mmts Oldenzaal waar hij ook gespoeld is. De trilling treed op bij voornamelijk 1500 toeren. Wellicht dat de motorsteun(en) aan vervanging toe zijn aangezien hij 245000 heeft gelopen is de kans aanwezig lijkt me? Zou een goede oplossing zijn. We wachten af. Eventuele opmerkingen zijn natuurlijk welkom.
- V70 my2008 2.4d summum 245000km
- Fiat Punto Evo multijet
- Peugeot 206CC 2.0
- Citroen Saxo VTI
Cornelis Bremmer
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13.11.2012 - 21:27

Ik heb er ook 'last' van. Het is meer zo dat ik het soms signaleer. Precies dezelfde klachtenomschrijving als jou.

Het is een V70 2.5T GT6 modeljaar 2008, geen tuning of automaatspoeling gehad. Km stand 161K
Willemt
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.10.2015 - 13:54

Ik lijk hetzelfde issue te hebben. Bij langzaam rijden rond de 1400 toeren soms schokken van de auto. Gebeurt vooral na langzaam afremmen rond de 80 km/h waarbij hij net in de 6 blijft en daarna weer optrekken. Of zelfde maar dan rond 60 km/h. Het gaat in mijn geval om een v70 2.4d GT. 160.000km bij 130.000 GT gespoeld.

Ben benieuwd naar jou resultaat, bij de volvo specialist (brouwer Rogat) kunnen ze het niet vinden.
henk_bouwman
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 08.03.2014 - 09:27

iedereen heeft het over de geartronic, maar kan het een andere oorzaak hebben? Ook ik heb een V70 my 2008 (d5 geartronic summum) en had dezelfde klacht. (iets stotteren van de motor) Blijkt het stangetje van de wervelklepbediening te zijn die los ligt. (is een bekend probleem) Het probleem doet zich alleen voor tussen 50 en 60 km per uur, vooral als de motor koud is en rond de 1500 toeren. (het handmatig terugschakelen betekent dat het toerental veranderd en dan is het stotteren verdwenen). Dit najaar laat ik de wervelklepbediening volledig vervangen. Het vastzetten van het stangetje heeft meestal weinig zin. (is ook gebleken).

Nog ter controle: je hebt het over stotteren! Dat is wat mij betreft iets anders dan een trilling in de auto.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10509
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

henk_bouwman schreef: iedereen heeft het over de geartronic, maar kan het een andere oorzaak hebben? Ook ik heb een V70 my 2008 (d5 geartronic summum) en had dezelfde klacht. (iets stotteren van de motor) Blijkt het stangetje van de wervelklepbediening te zijn die los ligt. (is een bekend probleem) Het probleem doet zich alleen voor tussen 50 en 60 km per uur, vooral als de motor koud is en rond de 1500 toeren. (het handmatig terugschakelen betekent dat het toerental veranderd en dan is het stotteren verdwenen). Dit najaar laat ik de wervelklepbediening volledig vervangen. Het vastzetten van het stangetje heeft meestal weinig zin. (is ook gebleken).

Nog ter controle: je hebt het over stotteren! Dat is wat mij betreft iets anders dan een trilling in de auto.
Das een goede tip!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
geert1986
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 07.10.2015 - 23:25

Is een leuke tip alleen zit het stangetje bij mij nog perfect en werkt alles. Ik ga binnenkort de air intake flush doen bij Mmts in Oldenzaal. Wellicht dat wen vervuilde motor ook dit teweeg kan brengen. We wachten af.
- V70 my2008 2.4d summum 245000km
- Fiat Punto Evo multijet
- Peugeot 206CC 2.0
- Citroen Saxo VTI
Willemt
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.10.2015 - 13:54

Intussen nieuw probleem, koelwaterpomp is vastgelopen en daardoor de distributieriem...... Ze zijn de kop aan het demonteren. Ik hoop dat het blijft bij kleppen vervangen. Even afwachten of genoemde problemen op wat voor manier dan ook gerelateerd waren.

Ze kunnen nu meteen de air intake reinigen.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Dat is balen zeg. Een kostbare zaak. Ik hoop voor je dat het schokken daarmee ook is afgelopen.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1472
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

henk_bouwman schreef: iedereen heeft het over de geartronic, maar kan het een andere oorzaak hebben? Ook ik heb een V70 my 2008 (d5 geartronic summum) en had dezelfde klacht. (iets stotteren van de motor) Blijkt het stangetje van de wervelklepbediening te zijn die los ligt. (is een bekend probleem) Het probleem doet zich alleen voor tussen 50 en 60 km per uur, vooral als de motor koud is en rond de 1500 toeren. (het handmatig terugschakelen betekent dat het toerental veranderd en dan is het stotteren verdwenen). Dit najaar laat ik de wervelklepbediening volledig vervangen. Het vastzetten van het stangetje heeft meestal weinig zin. (is ook gebleken).

Nog ter controle: je hebt het over stotteren! Dat is wat mij betreft iets anders dan een trilling in de auto.
Sorry voor offtopic, maar heb even een vraag aan Henk: Henk, laat je de wervelkleppen vervangen of de bediening / aandrijfzijde? Probleem zit n.l. aan de wervelklep kant, niet de aandrijfijde.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
henk_bouwman
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 08.03.2014 - 09:27

Beste Frits,
De V70 gaat 27 november naar de dealer voor reparatie. Geraamde kosten rond de €700,-. Eigenlijk weet ik niet precies wat ze nu doen, zal ik navragen.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”