Waarom klassieke bouw nieuwe 8-traps automaat?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
valser
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Ik vroeg me af waarom Volvo de nieuwe 8-traps automaat met klassieke constructie heeft gekozen, en niet een dubbele koppeling bak?
Het idee was toch altijd dat de klassieke bak inefficient was?
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Hij is zelfs zo inefficiënt dat ik tegenover mijn vorige V70 MET HANDBAK nu 1,5 l/100km zuiniger rij. Valt wel mee toch ?

Als je het echt wil weten moet je contact opnemen met de ingenieurs bij Volvo en Aisin (en misschien ook de boekhouders, want alles is ook een kwestie van prijs en dus ontwikkelingskosten), al de rest is speculatie.

Overigens zijn de ervaringen met de dual clutch bij Volvo in bepaalde gevallen niet zo goed, ik denk bijvoorbeeld aan het relaas van Ivo en ook anderen hebben geklaagd over schokken en vertragingen. Dat was wel een Ford-bak,die PowerShift.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5246
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

@valser ik heb dat ook lang gedacht maar die "klassieke"bakken hadden destijds 4 of 5 versnellingen en gingen geen heel laat in de lockup ze verloren relatief veel energie over de koppelomvormer. De moderne ZF en Aisin bakken hebben veel meer verzetten en gaan veel eerder in de lockup waardoor ze veel minder verliezen dan de oude bakken. Tel daarbij op dat de dubbel clutch oplossingen ook duur en relatief en complex zijn vaak wat lomper schakelen en zeker niet minder storingen hebben en je begrijpt waarom er nog automaten bestaan zonder dubbele koppeling.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die ZF bak in de 5 serie is een erg fijne automaat, ding doet vlot en naadloos zijn werk.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5246
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

klopt zf bakken zijn altijd prettiger geweest dan de Aisin warner die Volve gebruikt, de AW bakken zijn wel echt verbeterd en met de nieuwe 8 traps is het verschil met ZF wel een heel stuk ingelopen. Heb altijd begrepen dat de zf bakken niet in een volvo passen alsgevolg van de principieel dwars geplaatste Volvo motor
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Schijnt toch een veiligheid issue te zijn?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
valser
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Een dwarsgeplaatste motor zit een stuk minder in de weg bij frontale aanrijdingen. Een motorblok geeft niet mee en 'absorbeert' dus geen energie terwijl het ding wel zo stijf is dat hij richting passagierscompartiment wordt geduwd.
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

TS loopt wat achter, men komt redelijk terug van die DSG-achtige bakken. Zie BMW, MB, zelfs Audi doet ze redelijk in de ban. Jaguar/LaRo monteert al 9-traps met traditionele koppelomvormer. Voeg daar aan toe auto hold en start/stop (die laatste ben ik geen fan van) en het verbruik is ook geen issue meer, ook prestatieverlies is intussen volledig geëlimineerd
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”