Ik heb een Volvo XC70 D5. Model 2007 (tweede generatie) met de D5244T4, 185 pk, motor. Automaat.
De auto heeft inmiddels ruim 460.000 km gelopen en tot voor kort zonder al te veel problemen.
Normaal onderhoud en bij 410.000 km een setje nieuwe verstuivers.
Voor de rest, gewoon een goede auto.
Maar zoals ik al aangaf, tot voor kort.
Heb nu al tijden problemen met stekkertjes en slecht verbindingen. Is begonnen met wat stotteren en inhouden. Vooral op momenten dat de auto weinig te doen heeft in de zin van constante snelheid rijden. Snelheid maakt daarbij niet uit zo lijkt het, op 80 km wegen, op snelwegen.
Na heel veel zoeken wat corrosie gevonden op de stekkers van de verstuivers. Dingen direct maar vervangen en toen was het bijna helemaal over. Bijna want het liep nog steeds niet lekker.
Later verder gaan zoeken en ook flinke corrosie op de stekker van de brandstof druk meter (links aan het einde van de brandstof rail).
Die ook schoongemaakt en probleem weer wat minder.
Rare is dat ik het verschil tussen slechte en goede contacten kan merking in de stuurbekrachtiging. Vraag me niet waarom maar die doet het perfect als alles goed contact maakt in het brandstof systeem. Bij ergens wat slechter contact gaat het sturen ook wat zwaarder. Ik snap hem niet.
Ander symptoom, ik kan horen aan 'iets' onder de motor kap als het niet lekker loopt. Dan zit er een tikje ergens aan de bestuurderskant van het blok (brandstof pomp?) Klinkt als tikje van een schroevendraaier in een blikje. (rare omschrijving ik weet het). Frequentie is onafhankelijk van snelheid maar wel van hoeveel gas je geeft. Als er overal wel goed contact is, net als met stuurbekrachtiging, is die tik weg.
Lijkt erop dat er toch nog ergens iets zit in de bedrading onder de motorkap. Mijn vraag is nu eigenlijk, waar moet ik gaan zoeken of kennen jullie iemand/bedrijf die mij eens kan helpen om de boel helemaal door te meten?
De volvo dealer kan me niet helpen geven ze aan.
Daarnaast wil ik eigenlijk die stekkertjes en rubber seal vervangen, voor de zekerheid want blijkbaar dicht dat toch niet goed af, maar die dingen zijn nergens te koop. Ook hier kan de volvo dealer me niet helpen en recykelings bedrijven geven allemaal aan dat ze die altijd stuk knippen bij de sloop van een auto.....
Weet iemand waar ik die eventueel zou kunnen krijgen?
Of een hele kabelboom van een auto met wat minder km's?
Auto heeft wel veel km's maar een XC70 wegdoen om wat stekkertjes..... dat gaat mij te ver

Lijstje dingen die al gedaan zijn:
Verstuivers vervangen voor gereviseerde
Brandstof filter vervangen
Stekkers verstuivers vervangen
Stekkers brandstof druk sensor schoongemaakt
Stekkers brandstof pomp schoongemaakt
Heel verhaal en mogelijk wat vaag her en der maar hoop toch dat er iemand is die hier bekend mee is.
Morgen gaat ie weer even op de brug, even kijken of ik onder de auto nog wat verstopte contactjes kan vinden.
Jeroen